2013-11-26, 13:53
Medlem
[quote=smålandtintin|46315301][quote=Renasanningen|46314990]

FS är i följande position: Blir fälld, så vitt man kan se. Om inte: ja, då fortsätter rättssystemet försöken, att lagföra en mördare. "It ain't over before it's over".

Så fällning = det är över.

Friande = en rond till.
Citat:

Du är en av de vettigaste i tråden, men jag tror inte du har rätt i det som står ovan.
Vid fällning är det definitivt över, jag ser ingen som helst orsak till prövningstillstånd. Likaså vid friande dom. Det enda som skulle kunna motivera pt då är domvilla, och hovrätten är utan tvekan medveten om att deras dom kommer nagelfaras osedvanligt noga.
För resning krävs ytterligare avgörande bevisning som i dagsläget är okänd.Det tror jag inte alls på.
Jag tror inte för ett ögonblick att hovrätten missförstår HD:s resningsbeslut. De kommer att leverera en prydlig fällande dom. Slut på FS-sagan.

Ja, för ytterligare (suck...) en rond skulle det förstås erfordras ytterligare signifikant bevisning. Måtte alla det besparas...

Instämmer, han e' rökt, så rökt...
Citera
2013-11-26, 14:14
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Information om presenningen är helt fel. Här gäller det att sortera ut skiten helt och det finns återgivet i materialet som man inte verkar ha läst.
Det fanns inte kvar några synliga pressveck efter fabrikstillverkningens vikning" sid 31 protokoll undersökning av emballage.

Man tar till sista skriket här och inbillar sig att kräket ska gå loss. Han är rökt den lille knopen.

Mmm... ungefär som "Skelettkvinnan" också var det innan domen från HR kom.

Men det jag skrev var ett exempel på hur annorlunda det kan se ut om man tittar lite närmare på ett vittnesmål eller annat bevis. Och presenningen var ny ja.
Senast redigerad av Eerieye 2013-11-26 kl. 14:51.
Citera
2013-11-26, 14:23
Medlem
MrsMagoos avatar
http://odense.unf.dk/program.php?id=1008629
http://www.sdu.dk/nyheder/nyhedsarkiv/navne/navne10/maj+2010/retsmediciner+med+i+interpol
Här är en av de rättsläkare som uttalar sig om Marinas huvudskott.
Man meddelar genom rättsläkaren att det rör sig om 9 mm, så det ser mörkt ut på ljugarfronten.

Diarienr
1400-k 126753-10
Senast redigerad av MrsMagoo 2013-11-26 kl. 14:32.
Citera
2013-11-26, 14:35
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
http://www.sdu.dk/nyheder/nyhedsarkiv/navne/navne10/maj+2010/retsmediciner+med+i+interpol
Man meddelar genom rättsläkaren att det rör sig om 9 mm, så det ser mörkt ut på ljugarfronten.

Diarienr
1400-k 126753-10

Vad är det du menar? Har någon nekat till att det är 9 mm?
Citera
2013-11-26, 14:58
Medlem
Citat:

Diarienr
1400-k 126753-10

Ja, många bäckar små av bevis/indicier, "lustiga sammanträffanden" och hårda fakta, skapar en kontext att "bli fången i". Få se nu: VEM hade tillgång till ett, sådant dolt, vapen som använde sådan ammunition, inne i Marinas bostad?

There can only be one.
Citera
2013-11-26, 15:16
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Renasanningen
Ja, många bäckar små av bevis/indicier, "lustiga sammanträffanden" och hårda fakta, skapar en kontext att "bli fången i". Få se nu: VEM hade tillgång till ett, sådant dolt, vapen som använde sådan ammunition, inne i Marinas bostad?

There can only be one.

Marina själv, om inte annat.
Citera
2013-11-26, 15:20
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Renasanningen

There can only be one.

Marina sov tydligen på magen vilket förklarar varför det va knutet undertill på emballaget.
Så han sköt henne då hon låg i sin sovställning alltså, och han hämtade det gamla vapnet en 9 mm och sköt henne rakt igenom huvudet.

Apropå denna omtalade presenningen så är det ganska klart att den va köpt långt innan för att täcka trädgårdsmöblerna, så nej den va absolut inte ny., Det är ren bullshit.
Citera
2013-11-26, 15:44
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Marina sov tydligen på magen vilket förklarar varför det va knutet undertill på emballaget.
Så han sköt henne då hon låg i sin sovställning alltså, och han hämtade det gamla vapnet en 9 mm och sköt henne rakt igenom huvudet.

Apropå denna omtalade presenningen så är det ganska klart att den va köpt långt innan för att täcka trädgårdsmöblerna, så nej den va absolut inte ny., Det är ren bullshit.
Hur vet du vad som var Marinas sovställning?

Menar du att GM knöt knutarna på undersidan av emballaget, med madrasser och Marina liggande ovanpå?
Citera
2013-11-26, 15:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Menar du att HR hellre lyder HD än Rättegångsbalken?
Jag menar att majoriteten av de i landets högsta domstol som behandlade ärendet ansåg att det fanns skäl för resning. Och att resningsinstitutet är betydligt strängare än att få en fällande dom i en underrätt.
Hovrätten ska ha väldigt mycket på fötterna för att fria FS och inget tyder på att något sådant finns.
Jag förutsätter att HD följt Rättegångsbalken, att HR också gör det. Och att FS får tillbringa de närmaste decennierna utan enkel tillgång på CB, stackars man!
Senast redigerad av smålandtintin 2013-11-26 kl. 15:48.
Citera
2013-11-26, 15:53
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Jag menar att majoriteten av de i landets högsta domstol som behandlade ärendet ansåg att det fanns skäl för resning. Och att resningsinstitutet är betydligt strängare än att få en fällande dom i en underrätt.
Hovrätten ska ha väldigt mycket på fötterna för att fria FS och inget tyder på att något sådant finns.
Jag förutsätter att HD följt Rättegångsbalken, att HR också gör det. Och att FS får tillbringa de närmaste decennierna utan enkel tillgång på CB, stackars man!
Jag trodde HR ska göra bedömning utifrån de bevis som läggs fram under rättegången, och inte på vad som står i resningsbeslutet. Var det fel av mig?
Citera
2013-11-26, 16:02
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin

Det som är problematiskt med resningen är att olyckan Göran Lambertz är inblandad, det gör att hela processen får en mycket däven och unken smak. LGWP skräder inte orden i sitt omdöme om GL i ett annat fall.

" Han anser att Lambertz tappat verklighetsförankringen.

– Han vore en tillgång i Nordkoreas Högsta Domstol, men inte i vår, säger han.

– Han sitter ju bara och ljuger.

Leif GW Perssons säger att Lambertz antingen "talar mot bättre vetande" eller att han "inte har en aning"."

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17913314.ab

" Det är inte var dag man kan betrakta en vettvilling som råkar vara justitieråd. Du får gärna citera mig, säger Leif GW Persson."

http://www.expressen.se/nyheter/bergwall-slapps-ut---for-tv-debatt/

Nu gäller LGWP,s omdömen angående GL TQ-fallet men Lambertz inhopp i det här fallet var inte bra de skulle ha valt någon annan mindre kontroversiell.
Senast redigerad av Reimer 2013-11-26 kl. 16:06.
Citera
2013-11-26, 16:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Jag trodde HR ska göra bedömning utifrån de bevis som läggs fram under rättegången, och inte på vad som står i resningsbeslutet. Var det fel av mig?
Nej. Men jag tror att bevisföringen i allt väsentligt är detsamma vid rättegången och resningsprövningen. Vad tror du.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in