2013-11-26, 12:23
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Renasanningen
Röstsiffrorna saknar relevans strikt juridiskt.

Resningen beviljades, en mycket ovanlig åtgärd.

HR kommer att göra en mycket strikt prövning. Med HD:s "licens" men inte påbud att döma i bakhuvudet.

Efter en sådan resning kan resultatet bara bli ett: fällning.

Fällning för att inga alternativa gm finns.

Fällning för att han blåljuger.

Fällning för att tillräckligt evidens finns.

Fällning för att indiciekedjan, med funnen kropp, bara medger FS som "mordlänk".

Och där stannar det. HD kommer inte att ta upp det.

Fälld man ligger...

Njae... Hovrätten gör ny en självständig prövning, inklusive muntlig förhandling, av gamla och nya bevis. Kommer hovrätten fram till att de nya bevisen är värdelösa så kommer den gamla domen att kvarstå. Högsta Domstolen har alltså inte prövat styrkan de nya bevisen - man har bara konstaterat att de finns. Själva nagelfarandet av dem har överlåtits till hovrätten.

Exempel: HD ansåg att mammans vittnesmål om att det saknades en presenning var en omständighet som motiverade resning. Och att det var ursäktligt att man inte tog upp omständigheten innan förra domen - för man visste ju inte att kroppen låg i en presenning då.

Men nu är det så att mamman inte berättade att presenningen var vit förrän hon såg bild i tidningarna. Då erinrar hon sig plötsligt att den saknade presenningen var just vit och ringer upp kommissarie Nejding för att berätta detta. Den var köpt för massa år sedan och hade täckt möbler och vedtravar runt huset, hävdade hon.

Nu är det så att paketpresenningen var helt ny och att ingen annan (vad jag vet) har sett en vit presenning täcka saker vid huset. Detta kan utveckla sig till något allvarligt - för mamman.
Senast redigerad av Eerieye 2013-11-26 kl. 12:40.
Citera
2013-11-26, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Njae... Hovrätten gör ny en självständig prövning, inklusive muntlig förhandling, av gamla och nya bevis. Kommer hovrätten fram till att de nya bevisen är värdelösa så kommer den gamla domen att kvarstå. Högsta Domstolen har alltså inte prövat styrkan de nya bevisen - man har bara konstaterat att de finns. Själva nagelfarandet av dem har överlåtits till hovrätten.

Mja...:

Visst gör man en självständig prövning. Dock i den juridiska, tydligt hierarkiska kontext där HD alltså godkänt en mycket ovanlig resning.

En kropp t.ex. är ju... Ja, en tydlig bevisning, bla. ett oavvisligt bevis för Död... Och en del annat. Förfaringssätt för kroppsbortskaffning t.ex. Återigen ett stärkande av en mordkontext som pekar på EN person.

Med tanke på att rättsystemet två gånger försökt lagföra denna jeppe för mordet på M. så torde det räcka den här gången.

HD reagerar med resning på den nya bevisningen, som också sätter tidigare befintlig sådan i nytt ljus, och...

Han e' rökt...
Citera
2013-11-26, 12:52
Medlem
MrsMagoos avatar
Mamman är hörd om presenningen det är allt jag säger om den vita presenningen.
Det tunna repet och knoparna han fixat med ser avancerat ut. Kan nämna att repen är knutna under paketet, så han fick nog rullat ner henne på magen det jävla aset.
Citera
2013-11-26, 12:53
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Mja...:

Visst gör man en självständig prövning. Dock i den juridiska, tydligt hierarkiska kontext där HD alltså godkänt en mycket ovanlig resning.

En kropp t.ex. är ju... Ja, en tydlig bevisning, bla. ett oavvisligt bevis för Död... Och en del annat. Förfaringssätt för kroppsbortskaffning t.ex. Återigen ett stärkande av en mordkontext som pekar på EN person.

Med tanke på att rättsystemet två gånger försökt lagföra denna jeppe för mordet på M. så torde det räcka den här gången.

HD reagerar med resning på den nya bevisningen, som också sätter tidigare befintlig sådan i nytt ljus, och...

Han e' rökt...

Du hade ingen kommentar till det andra jag skrev?

Och advokaten har stora möjligheter att vinna detta. FS är långt ifrån rökt.
Citera
2013-11-26, 13:01
Medlem
KluvenTungas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rivarojva
Nej.. jag tror inte han är oskuld då han enligt fup kan ha dödat djur tidigare.
Javisst, vore det befriande om någon av FS apologeter svarade på frågan. Tror de verkligen att FS är oskyldig eller handlar det blott om principer?
Citera
2013-11-26, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Du hade ingen kommentar till det andra jag skrev?

Och advokaten har stora möjligheter att vinna detta. FS är långt ifrån rökt.

Du menar presenningen? Ja, den framstår, härifrån sett, mest som "brus" i den mängd av indicier och bevis som "omslingrar" FS. Att minnet dessutom kanske "fallerar" hos någon så svårt traumatiserad som gjort en sådan förlust vet ju erfarna jurister.

Finns ju olika uppfattningar om den advokaten, och hans möjligheter. Det han sagt är bla. att upplägget kommer att vara samma som i tidigare rättegångar och då har vi ju t.ex. det HD skriver om ljugande etc. Att det läggs till last.

Men det är klart, eller möjligt i varje fall: försvaret kan byta strategi. Problemet blir att om FS ändrar i storyn så har han mycket svårt att bli trodd pga. sitt "prejudicerande" ljugande, tidigare... Samtidigt skulle han behöva ändra med tanke på de bevis/indicier han nu står inför...

Så han är, som tidigare konstaterats: "between a rock and a hard place".

Föga avundsvärd position, tycker du inte?

FS är i följande position: Blir fälld, så vitt man kan se. Om inte: ja, då fortsätter rättssystemet försöken, att lagföra en mördare. "It ain't over before it's over".

Så fällning = det är över.

Friande = en rond till.
Senast redigerad av Renasanningen 2013-11-26 kl. 13:14.
Citera
2013-11-26, 13:14
Medlem
Citat:
Du menar "oskyldig"?

Instämmer, djur.

Och vad han gjort mot människor.

Jag menar det jag skrev. Han har nog dödat djur tidigare och där har en tröskel passerats.
Citera
2013-11-26, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rivarojva
Jag menar det jag skrev. Han har nog dödat djur tidigare och där har en tröskel passerats.

Ja, det brukar ju anses, att ett sådant beteende mot djur inte bådar gott för vad man kan göra mot människor. Och så finns ju, som sagt, "beteende" mot människor också dokumenterat, i övermått...
Citera
2013-11-26, 13:33
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Du menar presenningen? Ja, den framstår, härifrån sett, mest som "brus" i den mängd av indicier och bevis som "omslingrar" FS. Att minnet dessutom kanske "fallerar" hos någon så svårt traumatiserad som gjort en sådan förlust vet ju erfarna jurister.

Finns ju olika uppfattningar om den advokaten, och hans möjligheter. Det han sagt är bla. att upplägget kommer att vara samma som i tidigare rättegångar och då har vi ju t.ex. det HD skriver om ljugande etc. Att det läggs till last.

Men det är klart, eller möjligt i varje fall: försvaret kan byta strategi. Problemet blir att om FS ändrar i storyn så har han mycket svårt att bli trodd pga. sitt "prejudicerande" ljugande, tidigare... Samtidigt skulle han behöva ändra med tanke på de bevis/indicier han nu står inför...

Så han är, som tidigare konstaterats: "between a rock and a hard place".

Föga avundsvärd position, tycker du inte?

FS är i följande position: Blir fälld, så vitt man kan se. Om inte: ja, då fortsätter rättssystemet försöken, att lagföra en mördare. "It ain't over before it's over".

Friande = en rond till.

Information om presenningen är helt fel. Här gäller det att sortera ut skiten helt och det finns återgivet i materialet som man inte verkar ha läst.
Det fanns inte kvar några synliga pressveck efter fabrikstillverkningens vikning" sid 31 protokoll undersökning av emballage.

Man tar till sista skriket här och inbillar sig att kräket ska gå loss. Han är rökt den lille knopen.
Senast redigerad av MrsMagoo 2013-11-26 kl. 13:37.
Citera
2013-11-26, 13:39
Bannlyst
[quote=Renasanningen|46314990]

Friande = en rond till.[quote]

Du är en av de vettigaste i tråden, men jag tror inte du har rätt i det som står ovan.
Vid fällning är det definitivt över, jag ser ingen som helst orsak till prövningstillstånd. Likaså vid friande dom. Det enda som skulle kunna motivera pt då är domvilla, och hovrätten är utan tvekan medveten om att deras dom kommer nagelfaras osedvanligt noga.
För resning krävs ytterligare avgörande bevisning som i dagsläget är okänd.Det tror jag inte alls på.
Jag tror inte för ett ögonblick att hovrätten missförstår HD:s resningsbeslut. De kommer att leverera en prydlig fällande dom. Slut på FS-sagan.
Citera
2013-11-26, 13:47
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
För resning krävs ytterligare avgörande bevisning som i dagsläget är okänd.Det tror jag inte alls på.
Jag tror inte för ett ögonblick att hovrätten missförstår HD:s resningsbeslut. De kommer att leverera en prydlig fällande dom. Slut på FS-sagan.
Menar du att HR hellre lyder HD än Rättegångsbalken?
Citera
2013-11-26, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Menar du att HR hellre lyder HD än Rättegångsbalken?

Framstår som en påhittad motsatsställning: domstolar "lyder inte" varandra, de följer lagen.

Inget annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in