2013-11-23, 11:30
Medlem
Högskoleprovet är enligt mig ett kunskapstest. Att man kan matte a/b, läsa av diagram och ett någorlunda bra läsförståelse samt kan svåra ord mäter inte intelligens.
Citera
2013-11-23, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Legal-Eagle
Är man intelligent så skriver man nog regelmässigt bra på högskoleprovet, men alla som får ett högt resultat är för den delen inte intelligenta. Jag skrev 1, 9 på hp men får bara ynka 115 i IQ på Mensas försökstest.

Jag fick ynka 1.05 trots att jag skrev 126+ eller vad det nu var på mensas försökstest. Sen hur trovärdigt det testet är en annan femma. Varför jag fick 1.05 beror på att jag inte hade kunskapen som hp kräver, dvs dålig läsförståelse, dålig ordförråd osv.
Senast redigerad av FuzzyLogic 2013-11-23 kl. 11:35.
Citera
2013-11-23, 11:58
Medlem
ikaros2008s avatar
Det verkar ha gått troll i begreppet intelligens. Ingen är ju det nu för tiden. Det är tabu att ha en hög kvot på iq-test och man hör en massa bortförklaringar att det inte säger något om människan och det enda som räknas är eq, vafan det nu är.

Självklart har en smart människa det lite lättare i skolan och fixar matte och läsförståelse, lär sig svåra ord och nya språk lättare.

Är det meningen att universitet och högskola ska vara ett samhall där var och varannan måste använda rättstavningsprogram, ordbok och kalkylator för simpla uträkningar?
Jag känner en massa trevliga och underbara människor som inte skulle platsa på högskolan, de kan knappt stava sina namn och än mindre göra en överslagsräkning på varorna i korgen på ica när de handlar. De kan knappt ta sig utanför 70-skyltarna i kommunen utan att vara vilse och än mindre resa utomlands och uttrycka sig på främmande språk. Att lära sig är inte deras grej riktigt. Dessa jag tänker på är inte smarta. Men trevliga och goa vänner.

Men man kan lära sig en massa utan att få bra betyg. Då kanske man kan göra ett kanonresultat på högskoleprovet.
Kan man lära sig på ett enkelt sätt så snappar man upp en del på vägen. Men klarar man inte av att öppna ett mjölkpaket eller fylla i en blankett hos skatteverket så kommer det bli svårt.

Kanske är högskoleprovet ett mått på inlärningsförmåga?

En sak vet jag i alla fall, behöver man hjälpmedel för att skriva, läsförståelse och simpla uträkningar så är kanske inte universitetsvärlden där man ska vara?
Citera
2013-11-23, 19:06
Medlem
Tlagnojs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rieko
Hur som helst, min fråga är om Högskoleprovet mäter intelligens? Med tanke på att smarta oftast får högre resultat.

Korrelation innebär inte alltid kausalitet.
Citera
2013-11-23, 19:38
Medlem
Dom flesta som får bra i verbala är dom som gillar att läsa böcker och gjort det sedan barndomen. Kvantitativa gynnar ju dom som gjort natur eller som genuint gillar matematik visst lite logisk tänkande kräver det men det är nog inte så stor korrelation som många vill att det ska vara.
Citera
2013-11-23, 22:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av nightwolfer
Dom flesta som får bra i verbala är dom som gillar att läsa böcker och gjort det sedan barndomen. Kvantitativa gynnar ju dom som gjort natur eller som genuint gillar matematik visst lite logisk tänkande kräver det men det är nog inte så stor korrelation som många vill att det ska vara.

^This.
Citera
2013-11-24, 01:07
Medlem
Det som Högskoleprovet rimligen borde mäta är förmågan att genomföra en högskoleutbildning.

Och då handlar det om sådant som att kunna läsa en text och tillgodogöra sig innehållet. Dvs läsförståelse, och förmåga att plocka ut relevant fakta och göra enklare rationella resonemang. Vad jag förstår är det ungefär sådant som testas.
Klarar man inte detta har man inget på högskolan att göra och ska då inte ta en utbildningsplats.

Det som inte mäts är viljan att genomföra en utbildning. Att en del som får bra på HP ändå hoppar av kan vara för att det visade sig vara mer jobbigt än vad dom var beredda att investera. Eller att man inser att man hamnat på fel utbildning.
Citera
2013-11-24, 01:53
Medlem
vanderays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fukaeri
Håller med, många som fått högt (<1,5) hoppar ändå av högskolan redan första terminen.

Det är lite typiskt att många som har haft det lätt i grundskolan och gymnasiet inte riktigt fixat sin studieteknik och sen inte klarar av det stora tryck/hopp som högskolan innebär.
Citera
2013-11-25, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fukaeri
Håller med, många som fått högt (<1,5) hoppar ändå av högskolan redan första terminen.

Du menar nog >1,5 - appropå matematik.

Och vari ligger högt HP/avhopp-korrelationen menar du? Är det bara intelligenta människor som går kvar i skolan, vilket skulle bevisa att människor som får högt resultat på HP inte nödvändigtvis är intelligenta?

Jag får ont i huvudet.
Citera
2013-11-26, 12:08
Medlem
Doktor Porks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nightwolfer
Av en ren händelse så gillar intelligenta människor som grupp att läsa böcker och har gjort det sedan barndomen...

Självklart är högskoleprovet relaterat till intelligens, det som kan minska korrelationen är just att det finns rätt mycket kulturberoende delar och framförallt att det inte normeras beroende på ålder vilket är faller för riktiga intelligenstest.
Citera
2013-11-26, 12:20
Medlem
Rothts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KonradMorgan
Ett högskoleprovsresultat säger ju ganska mycket om hur "vettig" en person är. Att få MVG i allt verkar ju vara normen nu för tiden. Ta en promenad förbi ekonomikum i Uppsala så märker man snabbt hur mycket 22.5 säger om en person
Precis. 2.0 på högskoleprovet säger mer än 22.5 i betygssnitt.
Citera
2013-11-26, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doktor Pork
Av en ren händelse så gillar intelligenta människor som grupp att läsa böcker och har gjort det sedan barndomen...

Självklart är högskoleprovet relaterat till intelligens, det som kan minska korrelationen är just att det finns rätt mycket kulturberoende delar och framförallt att det inte normeras beroende på ålder vilket är faller för riktiga intelligenstest.

Normeringen fallerar som nämnt att fungera för att mäta intelligens (om vi rent krasst nu utelämnar frågan huruvida bra det gör detta och antar att det diskriminerar utifrån intelligens), -just därför att man inte tar hänsyn till ålder då detta definitivt är av betydelse åtminstone upp till 25 års ålder.

Sedan så bör nog dom allra flesta förstå att det definitivt finns en korrelation mellan intelligensnivå och kapacitet att uppnå ett högt resultat på högskoleprovet, att det däremot finns någon korrelation av betydelse mellan högskoleprovsresultat och intelligens det är upp till var och en att avgöra utifrån att vi antagligen kan anta att man är smart (låt oss påstå att det motsvarar iq c.a 120) om man presterar över 1,5 på HP och antagligen är man väldigt smart (låt oss säga iq c.a 130) om man presterar 2,0 på HP. Det blir dock ett vagt antagande då man bara i den här korta tråden enligt antagandet får ett undantag i form av en person som säger sig ha under 120 i IQ och skrivit 1,9 på HP, men troligtvis så borde det stämma relativt bra. Själv har jag skrivit högskoleprovet vid ett enstaka tillfälle under min sista termin på gymnasiet och då fick jag ett resultat på föga imponerande 1,6 vilket rimmar illa med "min iq nivå" som är relativt hög (över 140...)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in