Citat:
Ursprungligen postat av
Doktor Pork
Av en ren händelse så gillar intelligenta människor som grupp att läsa böcker och har gjort det sedan barndomen...
Självklart är högskoleprovet relaterat till intelligens, det som kan minska korrelationen är just att det finns rätt mycket kulturberoende delar och framförallt att det inte normeras beroende på ålder vilket är faller för riktiga intelligenstest.
Normeringen fallerar som nämnt att fungera för att mäta intelligens (om vi rent krasst nu utelämnar frågan huruvida bra det gör detta och antar att det diskriminerar utifrån intelligens), -just därför att man inte tar hänsyn till ålder då detta definitivt är av betydelse åtminstone upp till 25 års ålder.
Sedan så bör nog dom allra flesta förstå att det definitivt finns en korrelation mellan intelligensnivå och kapacitet att uppnå ett högt resultat på högskoleprovet, att det däremot finns någon korrelation av betydelse mellan högskoleprovsresultat och intelligens det är upp till var och en att avgöra utifrån att vi antagligen kan anta att man är smart (låt oss påstå att det motsvarar iq c.a 120) om man presterar över 1,5 på HP och antagligen är man väldigt smart (låt oss säga iq c.a 130) om man presterar 2,0 på HP. Det blir dock ett vagt antagande då man bara i den här korta tråden enligt antagandet får ett undantag i form av en person som säger sig ha under 120 i IQ och skrivit 1,9 på HP, men troligtvis så borde det stämma relativt bra. Själv har jag skrivit högskoleprovet vid ett enstaka tillfälle under min sista termin på gymnasiet och då fick jag ett resultat på föga imponerande 1,6 vilket rimmar illa med "min iq nivå" som är relativt hög (över 140...)