Citat:
Ursprungligen postat av
Quarrel
Men du har inte accepterat domarna om du fortfarande tror FS är skyldig.
Citat:
Ursprungligen postat av
Lalajlaj
Det här uttalandet är mycket anmärkningsvärt och det är endast av den orsaken jag kommenterar den, då jag redan tidigare har lämnat tramstråden.
Det är självklart att man kan acceptera domarna även om man tror att FS är skyldig. Man kan acceptera domarna och att FS inte kunde fällas därför att det saknades tillräcklig bevisning i de två instanser som har dömt i frågan.
Ingen av förhandlingarna har på något sätt friat honom från gärningarna i den bemärkelsen att de framkommer att han är helt oskyldig. Det mesta talar för att han är den som är sannolikast skyldig, då bevisen tidigare inte varit tillräckligt tydliga samtidigt som man inte hade utrett tidigare gärningsmän har han inte kunnat dömas.
Aldrig att jag någonsin skulle gå så långt i det här fallet och påstå att FS är oskyldig, det finns det absolut inga belägg för, allra minst hans egna ord, men däremot står jag fast vid min tidigare inställning att det var rätt att han inte kunde fällas i domstol därför att det fanns stora brister i utredningen.
Kan instämma. Men inte bara brister i utredningen av befintligt material utan också "brister" i tillgången på "material", primärt en kropp, förekomsten av vilken brukar "underlätta" att fälla mördaren.
Det juridiska läget har hela tiden, so far, varit att FS varit MT och/eller friad efter genomförd rättegång. Juridiskt sett har han alltså hela tiden, och alltjämt, varit "oskyldig" i betydelsen "ej fälld". För mordet på Marina alltså. Men eftersom rättssystemet inte låtit sig nöja har en misstanke funnits, om ibland inte officiell, hela tiden. (Den kan tänkas kvarstå vid ett ev. frikännande... Och även leda till nya åtalsförsök i så fall.)
Hela tiden, sedan dag 1, efter Marinas försvinnande har det dock funnits skäl, av varierande styrka, en styrka som dock i huvudsak har ökat med tiden, skäl att misstänka hans skuld även om, som de friande domstolarna konkluderat: skulden inte har kunnat ställas utom rimligt tvivel.
I detta läge, med avgörande nya fynd, och milt sagt ett "intressant" ställningstagande från landets högsta domstol finner många, inte alla, i tråden, och utanför, goda skäl att uppleva att skulden, som hela tiden varit misstänkt, nu är starkare, än någonsin, dvs den har ökat med ett "ryck". Utredningen av mordet är nu också mer "omslutande" och komplett kring EN GM, den häktade.