Hej har en gammal smålandia. Gasolvärmen fungerar perfekt. Men när jag slår på el värmen så kommer det varmt vatten i rören på utsidan. Till cirkulationspumpen men cirkulationspumpen startar aldrig på El värmen så vattnet går ju inte runt så då slår elvärmen ifrån och stänger av sig ca 7 min senare börjar den puttra lite igen men så stänger den av sig igen för cirkulationspumpen inte går igång. Men så fort man sätter på gasol brännaren. Då startar cirkulationspumpen och det blir varmt i husvagnen. Har någon någon ide varför inte cirkulationspumpen? startar på el värmen batteriet är nytt och fulladdat
ursäkta om jag postade detta i fel kategori hittade ingen husvagn kategori så jag provar här
Utan att veta något om denna husvagnsvärmare, så misstänker jag att det finns två relän som styr pumpen, det ena relät styrs av gasolvärmen, det andra av elpatronen.
Att ge något förnuftigt förslag här på forumet är nog hopplöst, prylarna måste ses för att man skall kunna säga något användbart.
Husvagnen är en Smålandia 470 l 1988 som är riktigt fräsch Jag har alla instruktions böcker både till husvagnen och värmesystemet original tog en bild på värmesystemet den har ingen varmvatten beredare och gasolvärmaren är primus 2450. Elpatronen är en Alde Typ 2762
Kan även tillägga att när det hade stått till en lång stund utan att sätta på värmen så fasnar cirkulationspumpen så då får man skruva upp den och rotera den några varv så fungerar den med gasolvärmaren Här är en bild på cirkulationspumpen slangen som sitter till vänster där kommer det stek hett vatten från elpatronen men cirkulationspumpen startar ju inte så den pumpar inte runt det varma vattnen och då bryter den/ stänger av sig utblåset är de hålet som är rakt upp
Jag hade ett snarlikt problem med min Polar. Jag tror det är samma värmesystem - var ett par år sedan. Jag trodde först att cirkulationspumpen gett upp men så var det inte.
Själva styrboxen - jag tror mekanikern kallade den för "svarta lådan". Den byttes till en bättre begagnad och problemet dök aldrig upp igen.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!