2013-11-25, 17:08
Medlem
massepojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SibirienKalle
Man undrar också hur snart polisens tekniker var på plats för att säkra fingeravtryck.

Dom var väl knappast där före lunch, om ens på måndagen över huvud taget. Och då kan ju flera andra ha hunnit ringa + att där säkert fanns avtryck från dem som varit där före vår ringare.

Avtryck från en massa folk mao. Vilka avtryck var relevanta och hur skall man bevisa vilka avtryck som hör till vår ringare?

Jag förutsätter att dom var där max 5 timmar efter mordet då dom med enkelhet borde ha kunnat lokalisera telefonkiosken.
Jag kanske är helt snett ute här.

Borde inte vara helt hopplöst säkra fingeravtryck. Även det rör sig om många olika personers avtryck har ju dessa ett högt bevisvärde om det finns en koppling till den gripne oavsett vem denne må vara.
Senast redigerad av massepojken 2013-11-25 kl. 17:11.
Citera
2013-11-25, 17:11
Medlem
DyingAtheists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Kan vara ett falskt minne, men jag får en bild av att LGWP faktiskt vid något tillfälle gått ut med desinformation i syfte att förvilla eller förvirra en förmodad gärningsman. Har någon bättre minne än jag i frågan möjligen?

Jag tror att det är i avsnittet där de tar upp bevis/brottsprovokation (minns inte avsnitt eller säsong). GW berättar då att han medvetet och i samförstånd med akutella utredare, sagt något (inte specificerat vad) provocerande i en tidningsintervju för att få en MGM att röra på sig. De hade då span på den misstänkte i fallet och såg hur han gick ut för att hämta tidningen, efter att han läst tidningen ser dom att han blir upprörd och efter ett tag ringer han och sjukskriver sig från jobbet. Något sånt.
Citera
2013-11-25, 17:11
Medlem
SibirienKalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Okej. Så den mindre väluppfostrade typen skulle tillhöra nåt ruskigt åkersbergagäng som RO hade kontakt med sedan skoltiden.

Om det är rätt, får vi reda på det snabbt. Det finns absolut inget skäl i helsicke för RO att inte gola ner den riktige förövaren när han själv är misstänkt på sannolika - i all synnerhet som skyddande av brottsling är preskriberat. Då borde han babbla som en skvaltkvarn vid det här laget.
Som jag skrivit i ett tidigare inlägg så utesluter jag inte att RO kan ha hållit i kniven. Däremot tror jag inte det är hans kniv.

Och att han omedelbart skulle häva ur sig allt han vet är jag inte så säker på. OM det nu inte var han, och OM han vet vem det var så har han av någon anledning valt att bära på denna hemlighet i många år. Om det är ett tungt vägande skäl kanske han väljer att hålla fortsatt tyst.

Du får gärna uttrycka dig litet raljerande om gäng, men grupperingar från några av de norra/nordöstra kranskommunerna är kapabla till både det ena och det andra, och har fått en del trådar här. T ex den om mordet på Mats Zainali:

https://www.flashback.org/t1570389

Eller den om mordet på Daniel Rosengren:

https://www.flashback.org/t1860068
Senast redigerad av SibirienKalle 2013-11-25 kl. 17:16.
Citera
2013-11-25, 17:16
Medlem
SibirienKalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av massepojken
Jag förutsätter att dom var där max 5 timmar efter mordet då dom med enkelhet borde ha kunnat lokalisera telefonkiosken.
Jag kanske är helt snett ute här.

Borde inte vara helt hopplöst säkra fingeravtryck. Även det rör sig om många olika personers avtryck har ju dessa ett högt bevisvärde om det finns en koppling till den gripne oavsett vem denne må vara.
Hinner dom verkligen få ut tekniker till 10-tiden på måndag förmiddag?

Det bör väl först ha tagit ett tag för polisen att snappa att ett telefonsamtal ringts. Sen ska rätt kiosk identifieras. Och så ska polisen ringa på teknikerna som ska ta sig dit.

Går det på fem timmar? Jag skulle ju inte bli förvånad om det tog ett dygn eller mer.
Citera
2013-11-25, 17:16
Medlem
McMays avatar
Spännande det här...
Inslag i morgondagens avsnitt av VB: http://www.svtplay.se/klipp/1628443/arkiv-leif-gw-om-mordet-pa-kth-studenten
Inte ett ljud från LGWP om ev kriminellt förflutet hos MGM
Citera
2013-11-25, 17:20
Medlem
massepojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SibirienKalle
Hinner dom verkligen få ut tekniker till 10-tiden på måndag förmiddag?

Det bör väl först ha tagit ett tag för polisen att snappa att ett telefonsamtal ringts. Sen ska rätt kiosk identifieras. Och så ska polisen ringa på teknikerna som ska ta sig dit.

Går det på fem timmar? Jag skulle ju inte bli förvånad om det tog ett dygn eller mer.

Du har troligvis rätt här. Jag överskattar återigen troligtvis polisens förmåga att agera snabbt.

Mkt teknisk bevisning som gick till spillo. Synd
Citera
2013-11-25, 17:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av McMay
Spännande det här...
Inslag i morgondagens avsnitt av VB: http://www.svtplay.se/klipp/1628443/arkiv-leif-gw-om-mordet-pa-kth-studenten
Inte ett ljud från LGWP om ev kriminellt förflutet hos MGM

Det där är ett gammalt inslag ca. 18 månader sen. GW sågar den initiala polisutredningen totalt.
Citera
2013-11-25, 17:22
Medlem
massepojkens avatar
Inte bara RO som drog in deg till familjen.

www.dahla-thaimassage.com
Citera
2013-11-25, 17:25
Medlem
SibirienKalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av massepojken
Inte bara RO som drog in deg till familjen.

www.dahla-thaimassage.com
Men kan vi inte lämna henne utanför. Hon har garanterat inte med saken att göra och behöver säkert jobba på i lugn och ro om nu inte RO kan jobba. Och såmhar hon ett litet barn att ta hand om.
Citera
2013-11-25, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Den företagsinformationstjänst du länkar till tar sin information från de till Bolagsverket inlämnade årsredovisningarna. I en normal årsredovisning står det absolut ingenting om huruvida, eller till vilken del, företagets intäkter kommer från upphandlingar från myndigheter eller ej, och man kan alltså inte dra några som helst slutsatser om detta från din länk. Jag sitter i styrelsen för ett företag med en årsomsättning på i runda slängar hundra miljoner, där en majoritet av intäkterna kommer från offentliga upphandlingar, och vi har aldrig med så mycket som en flugskit specificerat detta i våra årsredovisningar - i vart fall inte de senaste sex, som jag har undertecknat. Kan du sluta att tvärsäkert jiddra om saker du uppenbarligen inte har den minsta aning om?

1. Hamilkar det finns en lag som säger att sådana saker från myndigheter ska registreras, sedan huruvida det korrekt lagligen rapporteras till bolagsverket eller upphandlingen lagligen korrekt sker är någonting helt annat.

2. Eftersom du reagerade så misstänker jag att det har något att göra med alla företag i samma sfär, vilka enbart har intäkter från tex. universitet samt andra statsbidrag OCH dessutom ofta har ytterst tveksamma produkter eller affärsidéer. Helt uppenbarligen försöker det där bolaget liksom tidigare bolag "luras" lite med det ickestatliga näringslivet, hela artikeln i kombination med intäktsnivåerna ger ju att det hela är en ytterst tveksam affärsidé.

3. Jag tror att du har fel Hamilkar. Så här ska det se ut även om det också kan vara som så att leverantören av informationen inte lägger ut allt, trots allt är det här ju gratis smakprovet för en betaltjänst så att säga: http://www.solidinfo.se/foretag/sektor-3-tankesmedjan-for-det-civila-samhallet/myndighetstransaktioner/2012
Citera
2013-11-25, 17:35
Medlem
McMays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korean
Det där är ett gammalt inslag ca. 18 månader sen. GW sågar den initiala polisutredningen totalt.
Sorry. Extremt sen på bollen
Citera
2013-11-25, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krillekrok77
Vad det gäller röstanalysen hittade jag lite hårdare siffror på vad prestandan ligger i dagens läge vad det gäller helautomatisk analys. När man hade två inspelningar av bra kvalitet att jämföra låg felfrekvensen på 0.1% och 0.374% i två tester, när man hade ljudsnuttar från 22 män på 20 och 60 sekunder av sämre kvalitet hade man 12.6% felträffar, detta var på spektralanalys, antagligen alltså att man analyserar fram ett mönster av toner och övertoner i talet som beror på den enkildes anatomi och hur dess musklerna typiskt arbetar.

http://www.oxfordwaveresearch.com/j2/products/vocalise/79-news/114-paper-on-vocalise-presented-at-iafpa-2013

Så ett indicium kan en sådan analys nog räcka till i detta fallet, för rösten är hyffsat klart inspelad men där är i filter i telefonsystemen som tar bort allt över 3000Hz, så en del av övertonerna är borta.

Några siffror på kombinationen manuell analys av tränad fonetiker och automatisk analys har jag inte hittat.

Så med bra ljudkvalitet tror jag man kan säga att röstanalys kan vara en rättssäkrare metod än de dagligt förekommande metoderna "vittnesförhör" och "domarnas tro på att de kan genomskåda lögner" som i vetenskapliga undersökningar har blivit ganska sågade.

De där papprena som du hänvisar till är skit. Det enda de två smurfeerna har gjort är att sänka intravariansen på en för dem känd testmängd. Detta innebär essentiellt att de maximerar felklassificeringar för fall som inte ingår i testmängden. Eller med andra ord så är det skit och detta framgår med all tydlighet av deras skit-presentation, skit-abstrakt och skit-papper.

Förövrigt har du nog läst fel, de försökte hävda att de gjort stora förbättringar för att de tog en testmängd som de själva skapat för sin metod och jämförde med två existerande metoder varvid de hävdade att de sänkt den falska acceptansraten från 15% till 4% på ett perfekt datamaterial. Inte bra alls, särskilt som begreppet "falsk acceptans" bara är en liten del av felmängden.

Slutligen är det som så att högre upplösning på ljudet bara leder till mer brus för metoderna att anpassa utöver de existerande begränsningarna hos alla typer av matematiska system byggda på linjärkombinationer.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in