2013-11-25, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
Det är verkligen ett underbetyg av polis att de inte kollat upp alla män M hade kontakt med.
Av att bara kolla listan över chartkontakter/sexkontakter som dök upp i tidigare rättegång så ser man att alla män inte ens är hörda.
Och de som hörts har bara blivit uppringda av polis.
Här kan man nästan få en bild av hur en gift man ser sitt liv sönderfalla i skiljsmässa när polis ringer och vill ha lite information om hans kontakter med M.

Det fetade ovan:

"Alla"!

Vi ser här problemet med detta sätt att argumentera. Det håller inte.

Självklart behöver inte polisen kolla upp "alla", det vore dåligt polisarbete.

Att ringa upp är helt ok om man bedömer att det räcker.

Varför skulle en gift mans liv sönderfalla? Han kan vid uppringandet välja att tala ostört, om det inte går, välja att prata med polisen på annan tid/plats. Varför framställs Marinas kontakter, och polisen, som idioter?! Det ingår i polisens arbetssätt att inte "sabba" relationer...

Vi ser här problemet, igen, med detta sätt att argumentera: det håller inte...
Citera
2013-11-25, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Enda vittnesmålet om våldsamt sex, som jag känner till, var ett ex som åklagaren hade kallat in för att svärta ner FS. Hon hade blivit våldtagen i samband med att FS skulle hämta sina prylar, påstod hon - men historien höll inte ihop.

Åklagarens problem, som jag ser det, är: Den tredje telefonen, en chatsida som hon var inne på sent den 27e samt den sista chatten med Francois på MSN. Detta har åtminstone inte redovisats för HD och då finns det nog inte. Det räcker rimligen för en friande dom.

Skulle det inte göra det så har åklagaren nästa problem: Kan det vara olycka, självmord eller nödvärn?

Berättelsen som våldet mot hennes underliv hänger väl ihop och passar dessutom mycket bra ihop med andra berättelser om hur FS beter sig mot kvinnor. Ett beteende som till slut ändade med mord. Nu behövs fängelse...
Citera
2013-11-25, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
Felet ÅK har gjort och verkar göra igen, är att åtala utan ett enda bevis.
Det kommer som du säger HR ta ställning till.

Man kan inte lita mer på FS än man litar på ÅK.
Den enas påstående behöver inte vara mer trovärdigt för att den andres låter bättre.

Bara för att ÅKs historia är rena skämtet och motsägs av vittnen behöver inte det betyda att FS inte ljuger om kyrkogården.
Men hans historia styrks av att det 1. saknas alibi, något som han hade eftersträvas om han var GM och 2. han pekar ut en specifik P-plats som är kontrollerbar.

Nej, bevis finns förstås som stödjer ÅK teori, men tyvärr inga konkreta mot FS. Däremot är det inte fel att åtala nu, när kropp finns och teorin bekräftad. Det finns annat som kan räcka till dom.
Och nej, det går såklart inte lita 100% på någon alls.

Att hävda att FS avsaknad av alibi för den 27 och 28 är till fördel för FS är det löjligaste jag nånsin hört. Har stjärnadvokat Hansson sagt det också?
En p-plats (som FS kunnat veta om tidigare eller kontrollerat efter) är alltså ett av försvarets starkaste kort? Lycka till säger jag då.
Citera
2013-11-25, 12:50
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Renasanningen
Det fetade ovan:

"Alla"!

Varför skulle en gift mans liv sönderfalla? Han kan vid uppringandet välja att tala ostört, om det inte går, välja att prata med polisen på annan tid/plats. Varför framställs Marinas kontakter, och polisen, som idioter?! Det ingår i polisens arbetssätt att inte "sabba" relationer...

Har polis ställt frågan ifall männen köpt sexupplevelser av M ?
Citera
2013-11-25, 12:53
Medlem
Citat:
Felet ÅK har gjort och verkar göra igen, är att åtala utan ett enda bevis.
Det kommer som du säger HR ta ställning till.

Man kan inte lita mer på FS än man litar på ÅK.
Den enas påstående behöver inte vara mer trovärdigt för att den andres låter bättre.

Bara för att ÅKs historia är rena skämtet och motsägs av vittnen behöver inte det betyda att FS inte ljuger om kyrkogården.
Men hans historia styrks av att det 1. saknas alibi, något som han hade eftersträvas om han var GM och 2. han pekar ut en specifik P-plats som är kontrollerbar.

Bevis/indicier finns det gott om.

Och de hänger ihop!

Åklagaren kan man lita på, men FS har alldeles för taskigt "track record"... Som HD påpekar.

Åklagaren har presenterat en sammanhängande bevis/indiciebild. Som HD finner.

Uppgifterna som FS lämnat om kyrkogårdsbesöket är uppenbart lögnaktiga, det han kan berätta kan t.ex., bland annat, ha fåtts fram via internet, FUP visar att han sökte bland annat i den trakten på internet, han kan ha varit där före/efter osv.

Att han skulle kunna producera ett trovärdigt alibi motsägs av hans allmänna "funktionssätt", som vi sett...
Citera
2013-11-25, 12:55
Medlem
Citat:
Enda vittnesmålet om våldsamt sex, som jag känner till, var ett ex som åklagaren hade kallat in för att svärta ner FS. Hon hade blivit våldtagen i samband med att FS skulle hämta sina prylar, påstod hon - men historien höll inte ihop.

Åklagarens problem, som jag ser det, är: Den tredje telefonen, en chatsida som hon var inne på sent den 27e samt den sista chatten med Francois på MSN. Detta har åtminstone inte redovisats för HD och då finns det nog inte. Det räcker rimligen för en friande dom.

Skulle det inte göra det så har åklagaren nästa problem: Kan det vara olycka, självmord eller nödvärn?

Det lär inte bli en promenadseger för den vinnande parten oavsett vad, det kan vi nog redan nu klargöra.
Jag tycker det är bra att detta blir prövat nu, när omständigheterna finns för handen.

Frågan är:
Om FS frias. Kommer det accepteras av dig?
Om FS fälls. Kommer det accepteras av dig?

Jag svarar ja på båda frågorna. Vad svarar du?
Fnurran, Quarrel: Vad svarar ni?
Citera
2013-11-25, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Renasanningen
Det fetade ovan:

"Alla"!

Citat:
Har polis ställt frågan ifall männen köpt sexupplevelser av M ?

Vi ser här ytterligare en debatteknik, också tidigare omtalad, som bara sänker den som försöker använda den:

Svärta ner mordoffret!

Marina sålde inte sex! Dels hade hon inte den läggningen, dels hade hon inget behov av sådan "inkomst", hon hade bra ekonomi, till skillnad från den häktade, som ingen, eller en negativ, ekonomi hade. Som du vet...

Har du belägg (andra än påhittade "sekretessbelagda" alltså...)?
Citera
2013-11-25, 12:59
Medlem
bagarn29s avatar
Inget nytt om när period 3 startar?

På återseende när det blir action i verkligheten.
Citera
2013-11-25, 13:08
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fin
Det lär inte bli en promenadseger för den vinnande parten oavsett vad, det kan vi nog redan nu klargöra.
Jag tycker det är bra att detta blir prövat nu, när omständigheterna finns för handen.

Frågan är:
Om FS frias. Kommer det accepteras av dig?
Om FS fälls. Kommer det accepteras av dig?

Jag svarar ja på båda frågorna. Vad svarar du?
Fnurran, Quarrel: Vad svarar ni?

Det beror ju helt på vad som står i domen - omöjligt att svara på frågan nu.

Jag såg f ö en annan grej i skriftväxlingen inför resningen. Åklagaren anförde att kroppen måste ha flyttats fort efter döden eftersom vissa karakteristiska ämnen börjar bildas efter 20 minuter. Men det stämmer inte eftersom dessa ämnen avsätts på föremål som är i kontakt med kroppen. Det är i detta fall sängkläderna mm vilka ju som bekant hade dumpats i samma paket som kroppen.

Det är anmärkningsvärt mycket brister i utredningen och i åklagarens olika resonemang. Jag gissar att FS frias.
Citera
2013-11-25, 13:09
Medlem
Citat:

Åklagaren är inte den som har problem:

Nej, det kan inte vara olycka, självmord eller nödvärn:

FS har genom sitt blåljugande förskingrat alla möjligheter att rädda sig undan det längre straff han nu kommer att få för MORD.
Citera
2013-11-25, 13:14
Medlem
Citat:
Inte "dåligt sex". FS är kapabel till "snabbt sex".
https://soundcloud.com/john-quarrel/ev-tr-klipp-4

Jag är missnöjd med lagstiftningen, men har alltid hävdat att om någon är missnöjd sexuellt borde det vara straffbart.

(Q:s hackiga ljudklipp bevisar inget...)

Då håller du med om att FS bör sitta då, för det han gjorde mot kvinnan, för hon var ju inte "nöjd", med våldtäkten... Den gjorde ont förstås, väldigt ont, fysiskt och psykiskt. Kunde bara begåtts av en oempatisk psykopat...

Ense! FS bör sitta för våld mot kvinnor.

Mord inkluderat...
Senast redigerad av Renasanningen 2013-11-25 kl. 13:20.
Citera
2013-11-25, 13:17
Medlem
Citat:
Ju mer frågetecken desto mer oklarheter kring mordet och g.m.

Det finns iallafall underlag i slasken som talar för att m inte var en helylletjej. Jag kan tänka mig att det kommer upp i rond 3.

Mordet, och gm, är väl kartlagda.

Återigen knepet att hänvisa till diffust material!

Och så svärta ner mordoffret igen...

VEM går på detta?

Substans saknas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in