2013-11-25, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
Jag är inte så säker på att man kan utesluta de "nya" dussinet som tillkommit till 33.
Frågan är så här. Vad gjorde du 27 juni (ett datum du inte lagt på minne) 2010 och kan du styrka det ?
Allan skulle vara bra mycket äldre sade Fred, var det 35 år ca ?
Ja vad hette han i efternamn ?

Jag vidhåller inte ett skit. Men av det jag sett från HD är det magert med nytt material.
Vi får se vad nya FUP kan bjuda på, men utredningsmässigt nu gör man nästan inget stod det i media.

Citat:
Ursprungligen postat av Fin
Så nu har det ökat till 45 avförda, eller vad menar du?

De 33 är troligtvis personer som åtminstone virtuellt varit vänner med Marina under denna tid. Jag antar att de flesta kände till att hon var försvunnen. En del var säkert med och letade, diskuterade med gemensamma vänner m.m, m.m. De har alltså något att haka upp minnet på.

Hur skall polisen kunna avföra någon som de inte ens vet namn eller ålder på? Tror du inte de försökt spåra? Du tycker inte att du ställer orimliga krav på polisen?
De har inte avfört mig heller, det är nämligen inte så det fungerar.

Ja, de 33, och mer :-), är oerhört uttjatade och har gått från att vara ett mycket svagt debattrick till att..., bara vara tröttande...

Man kan inte fria någon genom att peka rakt upp i himlen och säga: "DÄR måste polisen lägga ribban, ANNARS är den häktade oskyldig..."

För då argumenterar man helt enkelt "i det blå" och DÄR ska inga korrekta domstolsdomar "bo"...
Citera
2013-11-25, 10:35
Medlem
Citat:
Det är ett dussin "nya" som tillkommit till de 33. Hur de är avförda får vi se.
Jag skulle säga att det krävs ganska stor insats för att göra det 3 år efter.

I gamla utredningen sket man i Hollandspåret, inget material kom om det när försvaret frågade.
Jag skulle tro att man faktiskt försökt utreda det nu.
M har ju varit i Holland, hur svårt kan det ha varit att följa upp det då ?
Nu 3 år efter är det inte lätt.

Det är väl inget orimligt krav att man utesluter alternativ om man skall ha ett indiciemål ?
Att M var en person Polisen inte förstod sig på, det är en annan fråga.
Att man kroknade efter 5,10 eller 15 personer säger mer om Polisen än något.
Man hade inte lust. Man hade hittat sin Marinaman - det räckte.
Hon var speciell, och hade en mörk sida, vem befann sig i mörkret förutom M ?

Ms mördare har 3,5 års försprång.

Ja, det var säkert tidskrävande och inte speciellt lätt.

Ang Hollandspåret. Finns det något konkret att gå på?
Ett namn, ett tips, en lägenhet?
Polisen kan ju inte åka till Holland på måfå och se om de hittar något.

Ja, alternativ skall man givetvis utesluta. Men det måste ju stå i rimliga proportioner.
Man kan inte göra en husrannsakan hos alla som t.ex hade ett facebook-konto den 27/7 2010. Eller ett darkside konto.
Om stjärnadvokaten inte är nöjd med polisen utredning av dessa, kan inte stjärnadvokaten begära nya kontroller? Fan det är ju ett hett spår!
Har denne gjort det?

Lägg av. Marina hade ingen mörk sida.
Fredr!k $svensson däremot har en dokumenterad mörk sida. Faktiskt den enda runt Marina vid den tiden.
Nu sitter han inne pga detta.
Citera
2013-11-25, 10:45
Medlem
Citat:

Ja, alternativ skall man givetvis utesluta. Men det måste ju stå i rimliga proportioner.
Man kan inte göra en husrannsakan hos alla som t.ex hade ett facebook-konto den 27/7 2010. Eller ett darkside konto.
Om stjärnadvokaten inte är nöjd med polisen utredning av dessa, kan inte stjärnadvokaten begära nya kontroller? Fan det är ju ett hett spår!
Har denne gjort det?

Fredr!k $svensson däremot har en dokumenterad mörk sida. Faktiskt den enda runt Marina vid den tiden.

Ja, FS mörka sida är kusligt väldokumenterad, över åren... Är det inte strypning så är det våldtäkt, narkotika, misshandel etc. etc.

Även så garvade jurister som HD:s justitieråd måste med ständigt stigande förskräckelse och avsky ha läst in sig på ärendet, och då inte endast som det föredrogs för dem. Säkert har de också läst t.ex. här på Fb, med ännu mer stigande förskräckelse...
Citera
2013-11-25, 10:46
Bannlyst
Citat:

Har denne gjort det?

Vi får väl se vad Polisen grävt fram, men något måste de göra åt Hollandspåret.
Advokaten har begärt utredning men inte fått något under TR/HR.

Både du och jag vet att M hade en mörk sida. Jag avstår från att citera FUP med hänsyn till M.
Men det är planerade mord, vampyrism, slå till någon, använda vapen, skrämma sexdejter till livet etc.
Det är möjligt att du har en annan uppfattning, men M påbörjade ett nytt liv i BDSM världen runt 2004-2005, hon var extremt aktiv.
Polisen klarade inte av att följa upp detta. Man hade för dålig koll på vad Internet har för möjligheter, och de är ju närmast gränslösa.
Citera
2013-11-25, 11:00
Medlem
Quarrels avatar
Citat:

Har denne gjort det?

Jag har följt ett flertal mordutredningar, men aldrig sett någon där man försökt att utesluta alternativ. Åtal brukar baseras på bevis som pekar ut den tilltalade, inte avför alla andra. Det är uppenbart att bevisningen mot FS är så svag att man i detta fall måste avföra alla andra. Och då kan man inte skylla på att det har gått tre år sedan brottet och att alternativen därför inte har gått att avföra.
Citera
2013-11-25, 11:02
Medlem
Citat:

Både du och jag vet att M hade en mörk sida. Jag avstår från att citera FUP med hänsyn till M.
Men det är planerade mord, vampyrism, slå till någon, använda vapen, skrämma sexdejter till livet etc.
Det är möjligt att du har en annan uppfattning, men M påbörjade ett nytt liv i BDSM världen runt 2004-2005, hon var extremt aktiv.
Polisen klarade inte av att följa upp detta. Man hade för dålig koll på vad Internet har för möjligheter, och de är ju närmast gränslösa.

Varför fick inte advokaten gehör för sin begäran? Låter konstigt..
Varför nöjde han sig? Nu menar du att det kanske är försent.
Kanske stjärnadvokaten också gjorde ett misstag där?

Du får kalla det vad du vill, jag ska inte hindra dig, men jag tycker det är lågt att påstå att Marina hade en mörk sida. Speciellt om man ser vem som stod henne närmast.

Utredande polis tror jag tog extern hjälp med analyser av it. Du behöver troligtvis inte vara orolig.
Citera
2013-11-25, 11:03
Medlem
Citat:

Intressant! Men välbekant...

Du ska inte baktala den mördade säger du.

Och sedan gör du just det. Igen.

BDSM är inget brott.

Polisen har klarat av ALLT den ska, och en massa till. Polisen har länge varit duktig på internet och läser, förhoppningsvis, detta med intresse, alltså de delar som är värda deras intresse.

För resten är bara brus...
(HR kan i detta ärende bifalla eller avslå en begäran från försvaret om t.ex. utredning av något. Bifalla gör man om det inte bara är resursförslösande TJAFS...)
Citera
2013-11-25, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Jag har följt ett flertal mordutredningar, men aldrig sett någon där man försökt att utesluta alternativ. Åtal brukar baseras på bevis som pekar ut den tilltalade, inte avför alla andra. Det är uppenbart att bevisningen mot FS är så svag att man i detta fall måste avföra alla andra. Och då kan man inte skylla på att det har gått tre år sedan brottet och att alternativen därför inte har gått att avföra.

Varför är det då så viktigt för dig och några få andra att detta blir gjort?

Edit:
Missuppfattade dig.
Ok. Men jag antar att i detta fallet måste det göras, och det har man nu gjort.
Då menar ändå en del att det inte räcker? Man kan inte utreda om det inte finns någon att utreda?
Senast redigerad av Fin 2013-11-25 kl. 11:08.
Citera
2013-11-25, 11:07
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Varför är det då så viktigt för dig och några få andra att detta blir gjort?
Om FS är skyldig till brottet så måste det bli gjort, vad jag kan se. Jag vill att Marinas dödsfall får en förklaring.
Citera
2013-11-25, 11:21
Medlem
Citat:
Om FS är skyldig till brottet så måste det bli gjort, vad jag kan se. Jag vill att Marinas dödsfall får en förklaring.

Gjort och avfört, på mycket goda grunder, liksom det som ev. ignorerats har gjorts så på mycket goda grunder.

Marinas dödsfall ÄR mycket bra utrett och förklarat, hela tiden har det funnits EN gm som passat in...

Du vill att det förklaras? Well, bara att läsa på... Alla fakta finns, om man vill/kan se dem...

Sällsynt att man ser en så god passform av motiv, medel, tillfälle, psyke, poster i belastningsregistret, patologiskt ljugande osv.

Domar, med ordentligt långa, för Sverige, straff har fällts på tydligt mindre än så här.
Citera
2013-11-25, 11:30
Bannlyst
Citat:
I Schürrerdomen står ju exakt detta. I Diesens bibel om bevisvärdering likaså. Om alla alternativa gm kan uteslutas anses "bortom allt rimligt tvivel" vara uppnått. Ungefär som Sherlock Holmes - minus mysteriet.
Citera
2013-11-25, 11:34
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
I Schürrerdomen står ju exakt detta. I Diesens bibel om bevisvärdering likaså. Om alla alternativa gm kan uteslutas anses "bortom allt rimligt tvivel" vara uppnått. Ungefär som Sherlock Holmes - minus mysteriet.
Jag säger inte emot dig. Problemet är att det inte går att avföra 33 män bortom rimligt tvivel två år efter brottet. Så om bevisen som pekar på FS inte räcker så blir han inte dömd.

IT-forensikern Frågaintemig sa i TR att hon hade hittat 45-50 kontakter i Marinas dator. Vart tog de övriga 12-17 vägen? Har polisen inte identifierat dem? Hur ska man då avföra dem?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in