ska ner till tyskland snart och jag har en vän som är sjukt nojjig för broar (höjder)
tänkte att det kunde vara bra för denna stackars sate att få se saker utanför svea så jag undrar, kan jag åka genom hela danmark ner till tyskland med färjor mellan de danska öarna eller är det kört?
men det är väl bro mellan Själland, Falster och Lolland innan vi kan ta färjan rödby till tyskland?
måste ju finnas någon väg där alla broar skippas helt och man kan ta färjor?
men det är väl bro mellan Själland, Falster och Lolland innan vi kan ta färjan rödby till tyskland?
måste ju finnas någon väg där alla broar skippas helt och man kan ta färjor?
Kika ut var Helsingör ligger och sedan var Rödby ligger. Där finns inga broar - eller behov av sådan.
När ni är framme i Puttgarden, som du också kan se på kartan (i Tyskland, nedanför Rödby) så är det en eller två broar.
Det finns en rätt hög bro ni måste passera vid Farø, om ni skall ner till Rødby.
Sen på den Tyska sidan så finns de en hög bro vid Femarnsund för att komma in till det Tyska fastlandet.
Kika ut var Helsingör ligger och sedan var Rödby ligger. Där finns inga broar - eller behov av sådan.
När ni är framme i Puttgarden, som du också kan se på kartan (i Tyskland, nedanför Rödby) så är det en eller två broar.
Det går inga båtar vid Farö längre. En bro och en tunnel är det minsta man måste passera. hur ska man annars komma över vatten?
Din geografilärare måste varit riktigt dum om han missade att berätta att Danmark är en massa öar.
Göteborg-Frederikshamn , Varberg-Grenå med båt sedan är det motorväg ända till Tyskland eller Helsingborg-Helsingör-Odden-Äbeltoft. Undvik att köra över Vejle bara, då slipper ni höga broar.
På Rødby-Puttgarden tar de ju ombord personbilar på det övre däcket så det färjklaffen är ju en slags bro (men rätt låg)
Farøbron kan undvikas genom att ta den lägre (men mycket smalare) Storstrømsbron.