2013-11-25, 10:49
Medlem
SzkandaLs avatar
Tja.

ska ner till tyskland snart och jag har en vän som är sjukt nojjig för broar (höjder)
tänkte att det kunde vara bra för denna stackars sate att få se saker utanför svea så jag undrar, kan jag åka genom hela danmark ner till tyskland med färjor mellan de danska öarna eller är det kört?

tack för svar!

mvh
Citera
2013-11-25, 10:54
Medlem
kurdiss avatar
Absolut. Ta färjan över till Helsingör.
Sätt GPS:en på Rödby, ca 10 mil, ta färgan Rödby-Puttgarden.

EDIT: Glömde tillägga att det faktiskt är ett par broar i Tyskland senare... Ingen är förstås motsvarande öresundsbron...
Senast redigerad av kurdis 2013-11-25 kl. 10:56.
Citera
2013-11-25, 10:59
Medlem
SzkandaLs avatar
tack!

men det är väl bro mellan Själland, Falster och Lolland innan vi kan ta färjan rödby till tyskland?
måste ju finnas någon väg där alla broar skippas helt och man kan ta färjor?
Citera
2013-11-25, 11:00
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurdis
Absolut. Ta färjan över till Helsingör.
Sätt GPS:en på Rödby, ca 10 mil, ta färgan Rödby-Puttgarden.

Mjae, det är ju en bro över Farø.
Citera
2013-11-25, 11:02
Medlem
kurdiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SzkandaL
tack!

men det är väl bro mellan Själland, Falster och Lolland innan vi kan ta färjan rödby till tyskland?
måste ju finnas någon väg där alla broar skippas helt och man kan ta färjor?

Nu är du nog på fel ände i Danmark.

https://maps.google.se/maps?q=helsing%C3%B6r&ie=UTF-8&ei=8h2TUrn9IcKd7gaq3YCYBQ&ved=0CAoQ_AUoAg

Kika ut var Helsingör ligger och sedan var Rödby ligger. Där finns inga broar - eller behov av sådan.
När ni är framme i Puttgarden, som du också kan se på kartan (i Tyskland, nedanför Rödby) så är det en eller två broar.
Citera
2013-11-25, 11:02
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Det finns en rätt hög bro ni måste passera vid Farø, om ni skall ner till Rødby.
Sen på den Tyska sidan så finns de en hög bro vid Femarnsund för att komma in till det Tyska fastlandet.

Kanske färja från Trelleborg-Travemünde istället.
Citera
2013-11-25, 11:16
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurdis
Nu är du nog på fel ände i Danmark.

https://maps.google.se/maps?q=helsing%C3%B6r&ie=UTF-8&ei=8h2TUrn9IcKd7gaq3YCYBQ&ved=0CAoQ_AUoAg

Kika ut var Helsingör ligger och sedan var Rödby ligger. Där finns inga broar - eller behov av sådan.
När ni är framme i Puttgarden, som du också kan se på kartan (i Tyskland, nedanför Rödby) så är det en eller två broar.

Det går inga båtar vid Farö längre. En bro och en tunnel är det minsta man måste passera. hur ska man annars komma över vatten?

Din geografilärare måste varit riktigt dum om han missade att berätta att Danmark är en massa öar.
Citera
2013-11-25, 11:22
Medlem
My name is Earls avatar
Göteborg-Frederikshamn , Varberg-Grenå med båt sedan är det motorväg ända till Tyskland eller Helsingborg-Helsingör-Odden-Äbeltoft. Undvik att köra över Vejle bara, då slipper ni höga broar.
Citera
2013-11-25, 12:12
Medlem
Spackelackans avatar
Har bestämt för mig att det går färjor mellan Trelleborg och Rostock. På det viset så slipper ni Danmark helt.
Citera
2013-11-25, 13:24
Medlem
SzkandaLs avatar
tack snälla ni!
riktigt kul för mig att kunna bidra med något så min vän kan få komma ut lite och se lite saker.
det värmer

mvh
Citera
2013-11-26, 13:52
Medlem
Lugini3s avatar
Hur "hög" måste bron vara innan din vän vägrar passera? Öresundsbron är ju inte speciellt hög.
Citera
2013-11-28, 19:02
Medlem
På Rødby-Puttgarden tar de ju ombord personbilar på det övre däcket så det färjklaffen är ju en slags bro (men rätt låg)
Farøbron kan undvikas genom att ta den lägre (men mycket smalare) Storstrømsbron.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in