2013-11-24, 20:54
Medlem
Krokofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HubertNorlen
Jag tror att en del av förvirringen beror på att Arla Gryning omväxlande används som samlingsnamn för Lindencronas och Gieseckes organisation, och omväxlande för vad som tycks vara en cell i densamma.

Arla Gryning är alltså en mindre grupp i Lindecronas och Giesekes organisation. Varför uppstod Arla Gryning? Vem grundade Arla Gryning? Skedde på egen hand långt ner i leden eller beslut från toppen? Vilka av MOP-kändisarna är AG?

Citat:
Angående de övriga organisationerna så påpekade jag häromdagen att Sverige tycks ha haft åtminstone tre SB-organisationer: Lindencronas och Gieseckes organisation, Krigs-IB (som alltså är något annat än Lindencronas organisation)

Av vilken anledning uppstod Krigs-IB, när Lindencronas Stay Behind redan fanns? Vilka personer bestod Krigs-IB av? Är några av MOP-karaktärerna Krigs-IB?

Citat:
Lindencronas och Gieseckes organisation vet vi är aktiva på 80-talet. Krigs-IB är fortfarande aktivt på 70-talet, men vad som sedan händer vet jag inte. Colbys reservnät skapades på 50-talet och Synnergren antyder att det inte blev mycket av den.

En gissning från min sida är att Holmér och Ebbe (Moelv antyder det) hörde till ledarna för krigs-IB, men inte hade mycket med Gieseckes organisation att göra.

Om Holmér och Ebbe är Krigs-IB borde väl undersåtarna som Östling och PO Karlsson vara Krigs-IB också istället för Arla Gryning?
Citera
2013-11-24, 20:56
Medlem
Krokofils avatar
Och.... vem gjorde vad under mordnatten vad gäller Krigs-IB och Arla Gryning? HubertNorlen skriver att han inte vet vad som hände med Krigs-IB efter 70-talet, men med tanke på Ebbe Carlsson-affären bör ju Krigs-IB varit aktivt långt efter MOP iaf, om Ebbe och Holmér var Krigs-IB.
Citera
2013-11-24, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krokofil
Av vilken anledning uppstod Krigs-IB, när Lindencronas Stay Behind redan fanns? Vilka personer bestod Krigs-IB av? Är några av MOP-karaktärerna Krigs-IB?

Bra frågor. :-) Det står litet om krigs-IBs uppkomst i Kokks vitbok och Lampers Det grå brödraskapet. En anledning tycks ha varit att (s) tyckte att det var för stor borgerlig dominans i Lindencronas organisation. Synnergren antyder för Kokk att en annan anledning var att finna en organisatorisk form för inhemsk kontroll av kommunister under IBs regi när den "ordinarie" verksamheten hade avslöjats av Guillou och Bratt.

Elmér var sannolikt högste chef och ansvarig så länge Synnergren var ÖB (dvs till 78). Därefter tynar spåren i offentliga källor bort. Vilka av MOP-karaktärerna som är krigs-IB är åtminstone för mig svårare att svara på (även om Holmér och Ebbe nog låter som lämpliga kandidater).
Citera
2013-11-24, 21:18
Medlem
14thInts avatar
Släpper av ett par mindre fångster. Expressen 1993, fortfarande hemligstämplade (?) förhör om skuggning i GS. Inte undra på att SÄPO-utredningen i så fall kom fram till att makarna Palme var skuggade.

Citat:
EXPRESSEN 1993-09-06 Sida 105 - Sektion: Nyheter - Del: 1

Författare: FALLENIUS ANDERS

Av ANDERS FALLENIUS Olof och Lisbet Palme kan ha varit förföljda redan när de lämnade hemmet på mordkvällen. Enligt ett vittne skuggade två män makarna på nära håll. - Vi arbetar med uppgifterna, säger kriminalkommissarie Åke Röst.

Vittnet är en tunnelbaneförare.

Han förhördes i inledningen av mordutredningen, men uppgifterna har aldrig
tidigare varit kända för allmänheten.

Klockan 20.30 den 28 februari lämnade Olof och Lisbet Palme bostaden och
gick mot Gamla stans tunnelbanestation. Elva minuter senare steg de ombord
på tåget.

"Två män

följde efter"

Det var då som tågföraren gjorde sina iakttagelser.

- När jag gick ut på perrongen fick jag syn på paret Palme och såg då att
två män följde efter dem.

Klockan 20.47 var tåget framme vid Rådmansgatans tunnelbanestation, där
makarna Palme steg av.

- Männen gick av samtidigt och fortsatte att följa efter dem. Jag såg
detta mycket väl eftersom jag körde ett åttavagnståg och därför alltid
måste gå ut och kolla på- och avstigningarna
, har tågföraren berättat.

Han har också kunnat lämna ett vagt signalement på männen.

Intressant

material

Rikspolisstyrelsen har valt att hemligstämpla hela förhöret.

- Med anledning av uppgifternas karaktär kan vi inte lämna ut dem, säger
kriminalkommissarie Åke Röst.

Han bekräftar dock att materialet är "intressant".

I förundersökningen mot Christer Pettersson togs tågförarens
vittnesuppgifter aldrig med.

Flera privatspanare menar att Christer Pettersson aldrig skulle ha kunnat
åtalas för mordet på Olof Palme, om åklagarna Axel Morath och Anders Helin
hade valt att redovisa innehållet i förhöret.

- Det låter verkligen långsökt, säger Åke Röst.
Senast redigerad av 14thInt 2013-11-24 kl. 21:23. Anledning: Fetläggning
Citera
2013-11-24, 21:22
Medlem
14thInts avatar
Misshandeln av fru Holmér i april 1986. Bevakning, men har inget med MOP att göra? "Sista varningen" för vad?

Citat:
TIDNINGARNAS TELEGRAMBYRÅ 1986-04-10 15:59

STOCKHOLM: Polisen har inga spår efter de två män som i tisdags kväll överföll och misshandlade länspolismästare Hans Holmérs hustru Ingrid i ett skogsområde i Huddinge söder om Stockholm. Ingrid Holmér hade ännu på torsdagen inte hörts ingående om överfallet. Orsaken är att hon sedan överfallet vårdats på Huddinge sjukhus.

...

Läkarna har konstaterat att fru Holmér fått flera kraftiga karateslag i nacken. De har därför velat hålla henne kvar på sjukhuset för observation. Slagen var så hårda att Ingrid Holmér förlorade medvetandet under en kortare stund.

Ingrid Holmér lämnade i tisdags kväll hemmet i Snättringe för att springa en joggingrunda i skogen. I bostaden fanns en dotter och två ABAB-vakter som bevakade familjens villa efter tidigare hotelser mot Ingrid Holmér.

När fru Holmér sprungit några kilometer på grusvägen mellan Fullersta kvarn och Kolartopet dök två män i 35-årsåldern upp brevid henne. De tvingade Ingrid Holmér ett 100-tal meter in i skogen där de slog henne till marken. Chockad uppfattade Ingrid Holmér att en av männen hade kniv. Han sade också något om att det var ''sista varningen''.

Fru Holmér såg männen springa från platsen men vet inte vart. I sitt omtöcknade tillstånd hörde hon också ljudet av en bil. Männen var mörkt klädda, troligen i svarta jackor. De var maskerade med luvor eller halsdukar för ansiktet.

Hur länge Ingrid Holmér låg kvar på platsen är inte klarlagt men hennes dotter blev orolig och gick ut för att söka efter henne. Hon mötte mamman när hon var på väg hem.

Polisen vet inte vilka männen är och tror inte att överfallet har något direkt samband med mordet på Olof Palme.

Ingrid Holmér kände sig inte förföljd av någon under joggingrundan och hon säger sig inte ha sett männen tidigare.
Citera
2013-11-24, 21:28
Medlem
14thInts avatar
April 1986. Stig Engström och polisen har olika uppfattningar om hans närvaro vid MOP.

Citat:
TIDNINGARNAS TELEGRAMBYRÅ 1986-04-07 15:57

STOCKHOLM: Spaningarna efter Olof Palmes mördare hade inte heller på måndagen, fem veckor efter attentatet, givit något märkbart resultat. Inom polisen tror man nu att arbetet med att hitta gärningsmannen kommer att ta lång tid.

Optimismen är fortfarande stor bland de många polismän som är engagerade i jakten men ingen vågar ha en bestämt uppfattning om inom vilken krets man skall söka mördaren och när han kan gripas. Som ett led i spaningarna har polisen den senaste veckan flygfotograferat centrala Stockholm i syfte att bl a hitta mordvapnet och rekonstruerat mordet.

Rekonstruktionen skedde under lördagen och söndagen och anses ha ett stort värde under det fortsatta spaningsarbetet. Värdet består bl a i att vittnena oftast lättare minns olika iakttagelser de gjort när de besöker platsen för vad de sett.

Ett av de vittnen som var först på mordplatsen och som inte fick delta i helgens rekonstruktioner var reklamkonsulenten Stig Engström från Täby.

Han tror att polisen förväxlat signalementet på Olof Palmes mördare med honom. Det har han också påpekat vid samtal med polisen. - Vi har inte förväxlat mördarens signalement med vittnet Engström, säger spaningsledningens talesman Leif Hallberg till TT. Han bemöter också Engströms kritik mot att han inte fick delta i rekonstruktionen under helgen. - I de rekonstruktioner vi hittills haft har vi låtit vittnen som var före Engström på mordplatsen delta, säger Leif Hallberg.

Enligt Engström befann han sig endast ett 20-tal meter från mordplatsen när Palme sköts till döds. Han sprang efter mördaren som också jagades av några polismän. Engström var vid tilfället klädd i mörk trekvartslång rock, keps och glasögon, d v s likadant som polisens signalement på gärningsmannen.
Citera
2013-11-24, 21:33
Medlem
14thInts avatar
Ojdå. Här episoden som föranledde ABAB-bavkningen av fru Holmér.

Citat:
TIDNINGARNAS TELEGRAMBYRÅ 1986-04-04 15:56

STOCKHOLM: Vi vet väldigt mycket och är nu mitt inne i pusslet! Så beskrev länspolismästare Hans Holmér spaningsläget i jakten efter Olof Palmes mördare när han på fredagen höll presskonferens i polishuset i Stockholm. Hans Holmér hade inget nytt i sak att berätta och ville som vanligt inte kommentera detaljer i mordutredningen.

...

Han sade att polisen försöker lägga ett jättelikt pussel och betonade hur svårt detta arbete är. Som ett exempel nämnde Holmér att Olof Palme dödades med ett skott som avlossades på 30-40 cm avstånd. Lisbet Palme däremot träffades av ett skott från en meters håll. - Vi vet inte om avsikten var att träffa Lisbet Palme eller om kulan var avsedd för Olof Palme, sade han.

MODELL AV CITY Bland de många hjälpmedel polisen skaffat sig är en modell av den del av Stockholm där mordet skedde. Med hjälp av modellen kan utredarna lättare få en översikt av flyktvägen och de platser där olika vittnen gjort intressanta iakttagelser.

Länspolismästare Holmér sade att spaningsledningen har flera teorier om hur mordet gått till och vem eller vilka som utförde dådet men framhöll att han inte vill offentliggöra dem. Hans Holmér kommenterade också incidenten med hans hustru Ingrid som fått stor uppmärksamhet i vissa tidningar. - Det är riktigt att min hustru blivit antastad men det är ingenting mot vad hon blivit i kvällstidningarna idag, sade han. Enligt Holmér hade händelsen inget samband med mordet på Olof Palme och ärendet har också avskrivits.

Ingrid Holmér promenerade på torsdagen på Drottninggatan i Stockholm när hon upptäckte att hon var förföljd av en okänd man i 35-årsåldern.

LIK ''SKUGGAN'' Mannen sade till fru Holmér att hon skulle ''passa upp''. Ingrid Holmér kände sig hotad och flydde in på varuhuset Åhléns där hon larmade polisen.

Eftersom mannen var ljus och omkring 190 cm lång och därmed skulle vara lik ''Skuggan'' - den man polisen söker som mördarens medhjälpare - drogs ett stort spaningspådrag igång i centrala Stockholm.

Efter en dryg timmes spaningar avbröts sökandet utan resultat. Som ett led i sökandet efter mördaren har spaningsledningen vänt sig till Sveriges Television och begärt att få se alla bilder som tagits av Olof Palme sedan årsskiftet. - Vi är intresserade av de personer som rört sig i kretsen kring Olof Palme, sade Hans Holmér. Polisen hoppas kunna se någon av de personer som är intressanta i mordjakten på någon film som TV tagit om Olof Palme.
Citera
2013-11-24, 21:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
April 1986. Stig Engström och polisen har olika uppfattningar om hans närvaro vid MOP.

Och då blir det plötslig ännu mer intressant att studera med vilken frenesi vänstermannen och israelhataren Boboslacke på alla sätt försöker koppla ihop Engström med militärens u-tjänst istället för till
polisväsendet.

Sen har jag funderat över om MOP kanske var ett resultat av någon slags knarkop snarare än en kuppförsvarsövning?
Baseballigan var ju ökänd för att vilja rensa i "träsket" och OP kanske sköts av misstag av någon av dem? Eller kanske någon "volontär"? Tänk om den teori som talar om att OP misstogs för att vara t.ex Cedergren kanske är sann? Skulle polisen vilja och kunna lägga locket på om det hade varit så?

Om "min" Grandmanskandidat har talat sanning inför vänner så kan ju han kopplas ihop både med "hemliga polisen" och med amfetaminhandel.

Och skulle ev. medlemmar av baseballigan kunna ha haft personliga motiv att skjuta Cedergren?
Senast redigerad av Hovfaxen 2013-11-24 kl. 22:29.
Citera
2013-11-24, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Hur som helst p.north och alla andra - fortsätt att tipsa om tidningsklipp från tiden kring mordet. Det finns mycket som vittnen tycks ha berättat för journalister som inte framkommer i polisens protokoll.

Påminner om intervjun med ambulansföraren Peter Nordström (då Andersson). Även om detta klipp är av långt senare slag (2009) är det intressant på flera sätt. Delvis kommenterat tidigare här, men inte slutklämmen vad jag sett. Den handlar om vad som händer efter 2011 (den då tänkta preskriptionstiden): "Ingen kommer att yppa något. Men därefter blir det intressant. Det kanske kommer fram nya uppgifter som kan sprida nytt ljus över mordet på Olof Palme". Varför är denna slutkläm intressant? Jo, för PN anser av lite oklar anledning (han har hämtat CP från "knarkarkvartar") att mordet är löst - enligt förväxlingsteorin och CP som GM. Men vad är det i så fall som ingen skulle våga yppa före 2011? Jag kan bara läsa avslutningen av intervjun som att PN ger två väldigt olika budskap. Här skulle man vilja se en uppföljningsintervju...

I övrigt framgår att de jobbade "5-10 minuter" på mordplatsen (troligen dålig minnesbild långt i efterhand). Och att det till SOS Alarm "två minuter efter mordet hade det ringt en person från Italien och frågat om Palme hade blivit skjuten. Vi reagerade på detta och så här i efterhand kan man undra hur informationen spreds eftersom mobiltelefoner inte existerade.". Dessutom berättar han att de förhördes av Säpo på Sabb på natten, samt bekräftar att "en kvinna" från den andra ambulansen åkte med från mordplatsen mot Sabb.

http://www.smp.se/livsstil/en-natt-peter-aldrig-glommer(1361566).gm
Citera
2013-11-24, 22:44
Medlem
Citat:
Holmér och Näss sågs, enligt aldrig dementerade uppgifter, veckan före mordet tillsammans vandra i Dekorimaområdet, antagligen rekognoscerande.

Ett liknande Aner citat som jag kom med igår. Tycker att någon borde veta bakgrunden till detta. Hur vittnesmålet kom till. Någon ? Som jag skrev så tycker jag det känns som en skröna. Men om inte så verkar det bättre stämma in med en planerad övning än mordplanering.
Citera
2013-11-24, 22:52
Bannlyst
OPK123 - Och jag undrar om uppgiften om Östlings och Grundborgs taxiresa till Duvnäsgatan och lilla promenad till Tegeluddsvägen är en skröna, är sann eller om det "bara" handlar om att vilja kasta falskt sken mot militära u-tjänsten?
Citera
2013-11-24, 23:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hovfaxen
Och då blir det plötslig ännu mer intressant att studera med vilken frenesi vänstermannen och israelhataren Boboslacke på alla sätt försöker koppla ihop Engström med militärens u-tjänst istället för till
polisväsendet.

Sen har jag funderat över om MOP kanske var ett resultat av någon slags knarkop snarare än en kuppförsvarsövning?
Baseballigan var ju ökänd för att vilja rensa i "träsket" och OP kanske sköts av misstag av någon av dem? Eller kanske någon "volontär"? Tänk om den teori som talar om att OP misstogs för att vara t.ex Cedergren kanske är sann? Skulle polisen vilja och kunna lägga locket på om det hade varit så?

Om "min" Grandmanskandidat har talat sanning inför vänner så kan ju han kopplas ihop både med "hemliga polisen" och med amfetaminhandel.

Och skulle ev. medlemmar av baseballigan kunna ha haft personliga motiv att skjuta Cedergren?

Nu har du alltså svängt igen från KGB och Främlingslegionen till polisspåret, men menar att Palme sköts i tron att han var Sigge Cedergren.

Du kan bara inte vara på allvar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in