2013-11-24, 04:42
Medlem
menpallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DingusMcDuck
I så fall är människor också partiklar.

nä människan är ingen molekyl, elementarpartiklarna molekyler och atomer är partiklar.
Citera
2013-11-24, 04:59
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av menpalla
nä människan är ingen molekyl, elementarpartiklarna molekyler och atomer är partiklar.

Varken molekyler eller atomer är elementarpartiklar, mmkay?
Citera
2013-11-24, 10:43
Medlem
menpallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DingusMcDuck
Varken molekyler eller atomer är elementarpartiklar, mmkay?

Bra nu börjar du fatta.
Citera
2013-11-24, 12:03
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Bra nu börjar du fatta.

Varför säger du emot dig själv?
Citera
2013-11-24, 16:18
Medlem
marcus90_kungs avatar
Citat:
dom är kattdjur allihop och variation har möjliggjorts även bland kattdjuren. ligern är skapad av variation som Gud möjliggjorde i första kattparets genom.
Så du menar att evolutionen är ett faktum för att gud sagt att det är så?
Vore det så farligt att erkänna att du redan accepterat evolutionsteorin som norm, men att du, till skillnad från andra, vill understryka att du tror att det är gud som satte bollen i rullning?
Du propagerar ju för just evolutionen mer än vad jag gör. Evolutionen innebär kortfattat att barnen skiljer sig från föräldrarna, och denna skillnad blir större generation efter generation. Just den grundläggande iden är det du som propagerar för här, inte jag. Jag har bara ställt frågor.
Senast redigerad av marcus90_kung 2013-11-24 kl. 16:21.
Citera
2013-11-24, 17:07
Medlem
stebe2s avatar
Missa inte ett intressant program ikväll på SVT2 kl 18:00

Finns det någon Gud?

Förra programmet var riktigt bra om universums och livets uppkomst.

http://www.svt.se/finns-det-nagon-gud/

Ikväll ska det visst handla om evolutionen.

stebe2
Citera
2013-11-24, 17:20
Medlem
menpallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marcus90_kung
Så du menar att evolutionen är ett faktum för att gud sagt att det är så?
Nej men du tror att evolutionen är ett faktum eftersom du har blivit hjärntvättad att tro det genom hela din uppväxt.
Citat:
Evolutionen innebär kortfattat att barnen skiljer sig från föräldrarna
Nej detta är exempel på variation. Variation, t ex skillnad på ögonfärg bevisar inte att en partikel kan förvandlas till en människa. För att det ska hända behövs helt andra förändringar.
Citat:
och denna skillnad blir större generation efter generation.
Nej men stor möjlighet till inre variation inom arterna finns.

Vad tyckte du om sagan om firren jag berättade? Har det gått upp ett ljus och du har insett att det är denna smörja du faktiskt tror på har hänt på riktigt?
Citera
2013-11-24, 17:40
Medlem
marcus90_kungs avatar
Citat:
Nej men du tror att evolutionen är ett faktum eftersom du har blivit hjärntvättad att tro det genom hela din uppväxt.
Den där attityden hör inte hemma i ett diskussionsforum, så lägg ner den! Jag har inte varit otrevlig mot dig, så det är väl inte för mycket begärt att du inte är otrevlig mot mig? Vill du spekulera i vad jag tror, och varför jag tror det, så får du göra det på ett snyggare sätt, men om du läser igenom mina inlägg så kan du själv se att jag inte uttalat en tro på något öht. Så gå inte händelserna i förväg, om du inte vill framstå som en väldigt trångsynt och fördomsfull person.
Citat:
Nej detta är exempel på variation. Variation, t ex skillnad på ögonfärg bevisar inte att en partikel kan förvandlas till en människa. För att det ska hända behövs helt andra förändringar.

Nej men stor möjlighet till inre variation inom arterna finns.
Du är väl medveten om att människans medellängd har ökat avsevärt de senaste 2000 åren? Kallar du det för tillfällig variation eller ihållande utveckling?

Citat:
Vad tyckte du om sagan om firren jag berättade? Har det gått upp ett ljus och du har insett att det är denna smörja du faktiskt tror på har hänt på riktigt?
Varför tilldelar du mig uppfattningar jag inte gett uttryck för? Det kallas att svartmåla någon och är ganska barnsligt.
Jag bad dig visa mig vilken saga du syftar på, men det var tydligen för mycket begärt?
Om du börjar med att länka vad du syftar på, så kan du övergå till att förolämpa mig på ett barnsligt sett efter det, om du nu känner att det är något du måste göra.
Den sagan du berättade för mig har jag faktiskt aldrig hört förut, så jag har inte haft möjligheten att ta ställning till dess äkthet. En snabb analys säger mig att det är spontan satir från din sida.
Senast redigerad av marcus90_kung 2013-11-24 kl. 17:43.
Citera
2013-11-24, 19:18
Medlem
menpallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marcus90_kung
otrevlig

Citat:
Du är väl medveten om att människans medellängd har ökat avsevärt de senaste 2000 åren? Kallar du det för tillfällig variation eller ihållande utveckling?
Om nånting blir längre oavsett vad, så är det inte evolution utan variation. evolution vore om.. låt säga en häst fick vingar, en människa fick svans eller horn. dvs nånting nytt. som om skinn förvandlades till fjädrar. Sånt kräver nämligen nya gener och såna hoppar inte fram av sig själv hur gärna evolutionister än vill hoppas och drömmer.
Citat:
Varför tilldelar du mig uppfattningar jag inte gett uttryck för? Det kallas att svartmåla någon och är ganska barnsligt.
Du klargjorde redan i ditt första inlägg var du står. bra om du backar nu. Jättefint.
Citat:
Jag bad dig visa mig vilken saga du syftar på, men det var tydligen för mycket begärt?
Om du börjar med att länka vad du syftar på, så kan du övergå till att förolämpa mig på ett barnsligt sett efter det, om du nu känner att det är något du måste göra.
Den sagan du berättade för mig har jag faktiskt aldrig hört förut, så jag har inte haft möjligheten att ta ställning till dess äkthet. En snabb analys säger mig att det är spontan satir från din sida.
Det var evolutionssagan jag berättade. Evolutionisterna tror på fullt allvar att fisken blev kossa, sen återvände till havet och blev till val. om valen sedan återigen är uppe och betar igen förtäljer inte historien.
Citera
2013-11-24, 19:28
Medlem
menpallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stebe2

Finns det någon Gud?

stebe2

Någorlunda neutralt faktiskt. Inte den vanliga hjärntvätten som brukar vara fallet. Håller med om slutsatsen en av dom drog, att om en gud ligger bakom evolutionen så är det en grym gud. En fullständigt bestialisk tanke. Men det gör han ju inte heller.
Citera
2013-11-24, 20:03
Medlem
baylifes avatar
Citat:
Håller med om slutsatsen en av dom drog, att om en gud ligger bakom evolutionen så är det en grym gud. En fullständigt bestialisk tanke. Men det gör han ju inte heller.
Den slutsatsen är tämligen lätt att dra även om evolutionsteorin skulle vara fel.
Senast redigerad av baylife 2013-11-24 kl. 20:05.
Citera
2013-11-24, 20:59
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stebe2

Finns det någon Gud?

stebe2

Jag såg inte hela programmet, men nästan. Om jag inte missuppfattat något, så var det ett gäng kättare, både troende och icketroende, som accepterar evolutionen som ett faktum (och naturligt urval som dess förklaring). Det som skilde dem åt var huruvida de tror på något övernaturligt eller ej. Missade jag någon?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in