Citat:
Ursprungligen postat av
Tiger-Lily
Okej, så mängden är ganska ok då? Jag undrar hur man mäter bar? Kan man göra det (eller rättare sagt "uppskatta det" utan hjälp av mätare? Tog som ett exempel slangen i duschen (utan munstycke) och höll den rakt upp. Med fullt öppen kran får jag ut en 20 cm stråle rakt upp. Jämfört med vårt förra hus är det pissdåligt. Där sprutade vattnet rakt upp i taket om munstycket vände på sig när man fyllde mopphinken....
Om nu 5 l/min borde räcka, vad kan då fela? Menar, varken tvätten eller disken blir ren om jag inte fyller på manuellt och det är ju hopplöst att inte kunna tvätta och diska utan att passa på maskinerna hela tiden.
20 cm stråle rakt upp låter väldigt lite. Det var väl i en annan kran du fick ut 5 l/min för med så klen stråle tror jag inte du har det flödet, inte i en normal duschslang i alla fall.
Riktigt låga tryck kan man ju mäta bara genom att koppla på en slang vars andra ände man sedan lyfter upp och ser hur högt den går att lyfta då det inte längre kommer ut något vatten i andra änden. Då räknas bara det vertikala måttet, inte hur långt bort det är i sidled. Om vattnet kommer ut 5 m över den punkt där du kopplat slangen men inte högre upp så har du 0,5 bar. 1 bar~10 m vattenpelare.
Så högt kanske blir opraktiskt och då kan du kila och köpa en billig
manometer. Proffs hade anslutit den till någon kran med lite gängade övergångar men är trycket lågt så kan du nog täta med tejp eller något och klämma med handen (vattnet måste förstås ha fritt tillträde från kranen till det lilla hålet i manometerns anslutning). Om det bara läcker lite gör inget för mätningen.
Men först och främst, är det olika flås i olika kranar i huset/lägenheten? I så fall är säkert inkommande tryck ok och problemet är att det är någon skit som fastnat i ett rör som stryper flödet. Vi hade en liknande tråd här för några månader sedan och jag har för mig att det löste sig genom att spola eller blåsa baklänges genom röret men då måste man ju lossa så skiten kommer ut. Är du inte van så är detta nog ett jobb för en rörmokare.