2013-11-24, 16:01
Medlem
Min tvätt- och diskmaskin tar inte in tillräckligt med vatten = jag får fylla på manuellt. Nu har jag mätt hur många liter per minut jag får ut ur kranarna = 5 liter/min. I bruksanvisningen till tvättmaskinen står det att det krävs 50-800 kPa i tryck för att maskinen ska fungera normalt. Diskmaskinen har jag ingen manual till. HUR ska jag kunna veta vilket tryck jag har och räcker 5 liter/min eller är det det som felar? Känns otroligt om båda maskinerna skulle vara fel på, men inte omöjligt.
Citera
2013-11-24, 16:26
Medlem
Varifrån kommer vattnet?
Citera
2013-11-24, 16:48
Medlem
skunkjobbs avatar
Det tryckintervall du har angivit, 50-800 kPa (kilopascal tusental newton/m²) har kanske inte så många någon känsla för men det är samma som 0,5-8 bar. (Istället för bar säger en del gamlingar kilo efter kg/cm² som är ungefär detsamma som bar fast enheterna är egentligen knasiga.)

Normalt vattentryck om du har kommunalt vatten brukar vara runt 4-5 bar men det kan vara lägre med om du bor i ett högt eller högt beläget hus i förhållande till vattentornet (eller motsvarande tryckreglerande enhet i vattennätet) och kanske lite högre med men inte mycket.

0,5 bar är riktigt pissigt lågt tryck och med det tror jag inte du hade fått ut 5 l/min ur kranen, jag tycker det låter som ett rätt normalt flöde för en vanlig vattenkran.

För att mäta är det smidigast med en manometer som du får gänga fast på något sätt.

Sen är det ju viktigt att trycket upprätthålls även när det är lite flöde. Är det klena långa rör så kan du mäta normalt tryck när vattnet står still men så fort du börjar ta ut vatten så faller trycket.
Citera
2013-11-24, 17:43
Medlem
tempeZZts avatar
Hur är flödet i övriga kranar som diskbänk, tvättställ och dusch?
Citera
2013-11-24, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lupuszzz
Varifrån kommer vattnet?

Vattnet är kommunalt.
Citera
2013-11-24, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Det tryckintervall du har angivit, 50-800 kPa (kilopascal tusental newton/m²) har kanske inte så många någon känsla för men det är samma som 0,5-8 bar. (Istället för bar säger en del gamlingar kilo efter kg/cm² som är ungefär detsamma som bar fast enheterna är egentligen knasiga.)

Normalt vattentryck om du har kommunalt vatten brukar vara runt 4-5 bar men det kan vara lägre med om du bor i ett högt eller högt beläget hus i förhållande till vattentornet (eller motsvarande tryckreglerande enhet i vattennätet) och kanske lite högre med men inte mycket.

0,5 bar är riktigt pissigt lågt tryck och med det tror jag inte du hade fått ut 5 l/min ur kranen, jag tycker det låter som ett rätt normalt flöde för en vanlig vattenkran.

För att mäta är det smidigast med en manometer som du får gänga fast på något sätt.

Sen är det ju viktigt att trycket upprätthålls även när det är lite flöde. Är det klena långa rör så kan du mäta normalt tryck när vattnet står still men så fort du börjar ta ut vatten så faller trycket.

Okej, så mängden är ganska ok då? Jag undrar hur man mäter bar? Kan man göra det (eller rättare sagt "uppskatta det" utan hjälp av mätare? Tog som ett exempel slangen i duschen (utan munstycke) och höll den rakt upp. Med fullt öppen kran får jag ut en 20 cm stråle rakt upp. Jämfört med vårt förra hus är det pissdåligt. Där sprutade vattnet rakt upp i taket om munstycket vände på sig när man fyllde mopphinken....

Om nu 5 l/min borde räcka, vad kan då fela? Menar, varken tvätten eller disken blir ren om jag inte fyller på manuellt och det är ju hopplöst att inte kunna tvätta och diska utan att passa på maskinerna hela tiden.
Citera
2013-11-24, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Hur är flödet i övriga kranar som diskbänk, tvättställ och dusch?

Vi har provat alla och alla kranar ger 5 l/min. Vi har även provat att spola i två kranar samtidigt och då fick vi 4 l/min per kran.
Citera
2013-11-24, 20:55
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tiger-Lily
Okej, så mängden är ganska ok då? Jag undrar hur man mäter bar? Kan man göra det (eller rättare sagt "uppskatta det" utan hjälp av mätare? Tog som ett exempel slangen i duschen (utan munstycke) och höll den rakt upp. Med fullt öppen kran får jag ut en 20 cm stråle rakt upp. Jämfört med vårt förra hus är det pissdåligt. Där sprutade vattnet rakt upp i taket om munstycket vände på sig när man fyllde mopphinken....

Om nu 5 l/min borde räcka, vad kan då fela? Menar, varken tvätten eller disken blir ren om jag inte fyller på manuellt och det är ju hopplöst att inte kunna tvätta och diska utan att passa på maskinerna hela tiden.
20 cm stråle rakt upp låter väldigt lite. Det var väl i en annan kran du fick ut 5 l/min för med så klen stråle tror jag inte du har det flödet, inte i en normal duschslang i alla fall.

Riktigt låga tryck kan man ju mäta bara genom att koppla på en slang vars andra ände man sedan lyfter upp och ser hur högt den går att lyfta då det inte längre kommer ut något vatten i andra änden. Då räknas bara det vertikala måttet, inte hur långt bort det är i sidled. Om vattnet kommer ut 5 m över den punkt där du kopplat slangen men inte högre upp så har du 0,5 bar. 1 bar~10 m vattenpelare.

Så högt kanske blir opraktiskt och då kan du kila och köpa en billig manometer. Proffs hade anslutit den till någon kran med lite gängade övergångar men är trycket lågt så kan du nog täta med tejp eller något och klämma med handen (vattnet måste förstås ha fritt tillträde från kranen till det lilla hålet i manometerns anslutning). Om det bara läcker lite gör inget för mätningen.

Men först och främst, är det olika flås i olika kranar i huset/lägenheten? I så fall är säkert inkommande tryck ok och problemet är att det är någon skit som fastnat i ett rör som stryper flödet. Vi hade en liknande tråd här för några månader sedan och jag har för mig att det löste sig genom att spola eller blåsa baklänges genom röret men då måste man ju lossa så skiten kommer ut. Är du inte van så är detta nog ett jobb för en rörmokare.
Citera
2013-11-24, 21:09
Medlem
Boverkets föreskrifter från 2008 anger som råd minst 0,2 l/s för tappvatten; det är 12 liter per minut. Du har nog orsak att klaga till kommunen, hyresvärden eller vem som nu kan vara lämplig.
Citera
2013-11-24, 21:36
Medlem
klinger75s avatar
Ett tips är att köra tvätt och diskmaskin på natten om det inte är allt för lyhört, trycket är normalt sett lite högre då .
Citera
2013-11-24, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
20 cm stråle rakt upp låter väldigt lite. Det var väl i en annan kran du fick ut 5 l/min för med så klen stråle tror jag inte du har det flödet, inte i en normal duschslang i alla fall.

Riktigt låga tryck kan man ju mäta bara genom att koppla på en slang vars andra ände man sedan lyfter upp och ser hur högt den går att lyfta då det inte längre kommer ut något vatten i andra änden. Då räknas bara det vertikala måttet, inte hur långt bort det är i sidled. Om vattnet kommer ut 5 m över den punkt där du kopplat slangen men inte högre upp så har du 0,5 bar. 1 bar~10 m vattenpelare.

Så högt kanske blir opraktiskt och då kan du kila och köpa en billig manometer. Proffs hade anslutit den till någon kran med lite gängade övergångar men är trycket lågt så kan du nog täta med tejp eller något och klämma med handen (vattnet måste förstås ha fritt tillträde från kranen till det lilla hålet i manometerns anslutning). Om det bara läcker lite gör inget för mätningen.

Men först och främst, är det olika flås i olika kranar i huset/lägenheten? I så fall är säkert inkommande tryck ok och problemet är att det är någon skit som fastnat i ett rör som stryper flödet. Vi hade en liknande tråd här för några månader sedan och jag har för mig att det löste sig genom att spola eller blåsa baklänges genom röret men då måste man ju lossa så skiten kommer ut. Är du inte van så är detta nog ett jobb för en rörmokare.

Det är tyvärr så att det är samma flöde i alla kranar, alltså 5 l/min och ja, de 20 cm kom från en slang som precis innan gett 5 l/min. Vi bor i ett gammalt hus från början på 1900-talet och jag tror nog aldrig stammarna är bytta ärligt talat. Har inte fått någon info om det iaf. Badrummet är tillbyggt 2008 och nya stammarna är påkopplade på de gamla.

Vi har ikväll gått runt ägorna för att försöka se om det kan vara läckage någonstans på ledningen. Vi vet på ett ungefär var ledningen går, men hittade inget som tyder på att det ska läcka någonstans. Kan det vara något skräp någonstans eller igentäppta rör? Kommunen säger att vattentrycket ska ligga mellan 2-12 bar. Säger mig inte så mycket, men om en halv bar ska ge en stråle på 5 m så tror jag knappat vi har 2 bar... Sen om felet ligger hos kommunen eller i de ledningar som går på vår mark, det återstår ju att se. Känns dock lite som en djungel detta, felet kan ju vara varsomhelst och ledningen på vår mark är ca 70 meter lång innan den är kopplad till kommunens ledning.
Citera
2013-11-24, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klinger75
Ett tips är att köra tvätt och diskmaskin på natten om det inte är allt för lyhört, trycket är normalt sett lite högre då .

Allmänt eller gäller detta i stan i typ lägenheter? Vi bor på landet, ca 4 km utanför stadskärnan (litet samhälle), men har trots detta tyvärr kommunalt vatten. Hur mycket bättre tryck skulle man kunna få nattetid? Får be sambon, som ändå är lite av en nattuggla, att testa spola i natt och se om vi får ut mer vatten då.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in