Citat:
Inget rakt svar på frågan och det hade jag knappast väntat mig heller. En befogat ledande fråga medför väl inte att jag begår "tjänstefel" på Flashback ?
Vidare. Det är väl inte ens bortom tvivel konstaterat NÄR brottet (mord och styckning) begicks ? Under den kritiska tidsperiod när tingsrätten tror att mordet och styckningen skedde har AN medgivit att hon legat i sin säng och sovit. Vad är hennes intygande om var MB befunnit sig under denna tidpunkt värt, menar du ? Med detta menar jag att OM nya omständigheter framkommer som pekar i MB:s/AN:s riktning kan dessa personer snabbt komma i behov av "riktiga" alibin, inte påståenden av "alibikaraktär" som nu föreligger. Kan paret i ett sådant scenario inte komma upp med något mer handfast än hittills så sitter MB och AN i hissen. Det var dit jag ville komma.
Vidare. Det är väl inte ens bortom tvivel konstaterat NÄR brottet (mord och styckning) begicks ? Under den kritiska tidsperiod när tingsrätten tror att mordet och styckningen skedde har AN medgivit att hon legat i sin säng och sovit. Vad är hennes intygande om var MB befunnit sig under denna tidpunkt värt, menar du ? Med detta menar jag att OM nya omständigheter framkommer som pekar i MB:s/AN:s riktning kan dessa personer snabbt komma i behov av "riktiga" alibin, inte påståenden av "alibikaraktär" som nu föreligger. Kan paret i ett sådant scenario inte komma upp med något mer handfast än hittills så sitter MB och AN i hissen. Det var dit jag ville komma.
Vad som anses vara bortom rimlig tvivel är en bedömningsfråga och den har Tingsrätten ansvar för.
Sen vad andra tycker om bortom allt rimligt tvivel är en annan sak. Däremot räcker det gott och gott med uteslutande av annan gärningsman. Det är nog det Tingsrätten kommit fram till i det här mordfallet.
Nej, Tingsrätten har inte med alternativhypoteser och inte heller alibi för oskyldiga, och inte heller planteringshistorian. Jag tror dock att man kommer nämna det i sitt domslut om KJs ord angående planteringen, och det kommer inte klinga i positiva tecken.
Nej, det finns ingen anledning att spekulera i eventuella scenario om andra som aldrig varit misstänkta i det här fallet. Det är inget jag sysslar med.
För min personliga del har MB inget behov av alibi eftersom precis det jag sagt att han inte varit delgiven misstanke, så därför finner jag ingen anledning att ens kommentera värdet på deras alibi. Det enda jag kan säga om det är att man bör tänka utanför boxen, så klarnar det bättre.