2013-11-24, 16:17
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Inget rakt svar på frågan och det hade jag knappast väntat mig heller. En befogat ledande fråga medför väl inte att jag begår "tjänstefel" på Flashback ?

Vidare. Det är väl inte ens bortom tvivel konstaterat NÄR brottet (mord och styckning) begicks ? Under den kritiska tidsperiod när tingsrätten tror att mordet och styckningen skedde har AN medgivit att hon legat i sin säng och sovit. Vad är hennes intygande om var MB befunnit sig under denna tidpunkt värt, menar du ? Med detta menar jag att OM nya omständigheter framkommer som pekar i MB:s/AN:s riktning kan dessa personer snabbt komma i behov av "riktiga" alibin, inte påståenden av "alibikaraktär" som nu föreligger. Kan paret i ett sådant scenario inte komma upp med något mer handfast än hittills så sitter MB och AN i hissen. Det var dit jag ville komma.

Vad som anses vara bortom rimlig tvivel är en bedömningsfråga och den har Tingsrätten ansvar för.
Sen vad andra tycker om bortom allt rimligt tvivel är en annan sak. Däremot räcker det gott och gott med uteslutande av annan gärningsman. Det är nog det Tingsrätten kommit fram till i det här mordfallet.

Nej, Tingsrätten har inte med alternativhypoteser och inte heller alibi för oskyldiga, och inte heller planteringshistorian. Jag tror dock att man kommer nämna det i sitt domslut om KJs ord angående planteringen, och det kommer inte klinga i positiva tecken.

Nej, det finns ingen anledning att spekulera i eventuella scenario om andra som aldrig varit misstänkta i det här fallet. Det är inget jag sysslar med.

För min personliga del har MB inget behov av alibi eftersom precis det jag sagt att han inte varit delgiven misstanke, så därför finner jag ingen anledning att ens kommentera värdet på deras alibi. Det enda jag kan säga om det är att man bör tänka utanför boxen, så klarnar det bättre.
Citera
2013-11-24, 16:20
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lindhsky
På fråga 1 svarar jag att det har väl fastnat på hans handske när han hanterat hennes kropp.

På fråga 2 svarar jag att han säkerligen varit försiktig och tagit bort saker han rört vid. Men eftersom han visste att han inte använde rullen så tog han inte bort den. Sen tror jag inte de har kollat efter hennes oblodiga DNA i resten av lägenheten för hon har ju trots allt varit där och det säger han inte emot. Jag tycker inte just den rullen är så intressant för fallet men jag tror mer på min gissning än att hon ska ha haft med den dit eller att hon har använt hans tejp. Om jag har fattat deras kontakt rätt så träffades de inte så ofta de senaste månaderna.
Var det inte blod på handsken? Är det inte riktigt osannolikt att han har rört vid kroppen med en handske och sedan fått DNA på tejprullen, men aldrig fått egen DNA på rullen?
Citera
2013-11-24, 16:23
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anna.Q
Förhoppningsvis kan man få några att tänka lite mindre med njuren.
Fast nu ser jag att någon har uppfunnit ytterligare en alternativ teori:

Nu tänker jag inte namnge några Nickar, men efter att ha kollat nattens diskussioner så verkar vissa tro att motiv och brottsplats är den viktigaste evidensen vid en mordutredning. I Marina fallet så fanns ett starkt motiv och en självklar brottsplats samt en bra indiciekedja, men det viktigaste saknades och det var Marina.
I det här fallet så är motivet bara ett av indicierna i en kedja, ungefär lika viktig eller oviktig som en tejprulle. Brottsplatsen är troligen lägenheten, men skulle kunna vara någon annanstans (tack och lov att inte åklagarna fastnade på den punkten).
Men att VB har mördats och sedan styckats är väl alla överens om?

Jag vill inte att du kopplar ihop min teori om att GM kan ha placerat VBs kroppsdelar i eller vid bilen med någon ryggsäck. Att KJ kan ha fått kroppsdelarna av mördaren som present är något jag tagit upp för länge sedan. Nu vet jag inte om det var mig du syftar på med teorin i ditt exempel? Att kroppen skulle ha packats i KJs ryggsäck har jag inte skrivit.

Har KJ fått kroppen i ett senare skede så förklarar det blodbesudlingar i bagaget, på handsken, på på påsen och hans agerande i slutskedet, samt de ologiska med benen och annat kring fp1 och fp2. Han kan mycket väl parkerat bilen vid värnet där han sköljt av kroppsdelarna och sedan gått över berget med delarna till fp1 och fp2.
Citera
2013-11-24, 16:25
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Du skriver följande...

"Det får inte förekomma misstanke om att utredningen av Berg var en halvmessyr, eller att nån sorts vänskapskorruption föreligger i han fall."

Jag anser att du antyder att så kan vara fallet, och det har inte med lässvårigheter att göra utan snarare ditt sätt att uttrycka dig.

Klarar du verkligen inte av att se att MB är avförd därför att inget talar för att han är inblandad i mordet. Polisen har ingen misstanke om att MB skulle vara inblandad och han är därför inte aktuell i utredningen. Det finns ingenting som framkommit, i polisutredningen eller här i tråden, som på minsta sätt har förändrat detta faktum.

Du har genomgående hållit en ganska låg kvalite i tråden med vilt spretande teorier om ritualmord, gangbangs och annat skit så från din sida kan man förvänta sig allt möjligt, så länge som inte fakta stödjer det för det är inte spännande nog för dig.

Om MB är gärningsmannen så har han även planterat bevisningen hos KJ, det är den enda rimliga förklaringen. De som vill tro att alla dessa indicier och omständigheter som pekar ut KJ uppstått på grund av en massa slumpvisa omständigheter kan inte vara frisk. Det finns dessutom ingenting som talar för att MB och KJ i samförstånd har delat på bördan att döda henne och sedan stycka och dumpa hennes kropp.

Det sista stycket faller utanför rimlighetens gräns och har ingen som helst verklighetsförankring.
Man ska ställas en fråga om alibi på andra människor som inte är misstänkta i fallet, och värdera dom på ett högst oseriöst sätt.

Vi kommer få läsa om planteringsteorin i domslutet och det kommer inte att vara i positiva ordalag.
Jag vet inte sen när någon som inte är misstänkt behöver alibi?

Det är mer än indicier då det gäller KJ och bevisen. Allt man tar fram tekniskt tillhör den tekniska bevisningen, sen efter det kan man tala indicier. Föraktet för just indicier är också något som man tror har mindre värde, men det är alltså inget att förakta utan tvärtom. Svårigheterna med att se indicierna i en kedja kanske inte är lätt om man tex har svårt att se ett händelseförlopp, men det enda man kan konstatera är att det är ganska lätt att göra det i och med den här bevisningen.

Man kanske ska ställa sig frågan om det aktuellt mord i Boden eller om det är eventuellt mord i Boden?
Senast redigerad av MrsMagoo 2013-11-24 kl. 16:36.
Citera
2013-11-24, 16:30
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ebh
Man kan i alla fall konstatera att MB har betalat ett högt pris för sin otrohet.
Uthängd,misstänkt,hela boden/sverige har inblick i hans privata förhållanden.
Det som i normala fall är en sak mellan parterna är nu offentligt
med social katastrof och minskad respekt som följd.
Så nog har han blivit straffad för sitt nedsteg i många år framåt.
Kanske en tröst för de som Hävdar MB spåret.

Normala fall mellan parterna? Jag tror knappast AN var med på det hela. Otrohet är ett misslyckande och speciellt när man är gift. Sedan är det inte ett snedsteg, utan flera.

MB-spåret och KJ-spåret är helt två olika världar. Den ene behandlas med silkesvantar och den andre som monster.
Är vi inte lika inför lagen? Inte i det här fallet iaf.

Nästa tragedi som händer hoppas jag åklagarna tänkt och behandlar alla lika, dels för deras egen skull, samt rättssäkerheten för oss alla andra.
Citera
2013-11-24, 16:31
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Var det inte blod på handsken? Är det inte riktigt osannolikt att han har rört vid kroppen med en handske och sedan fått DNA på tejprullen, men aldrig fått egen DNA på rullen?

Det fanns väl blod på båda handskarna om jag inte missminner mig, eller?
Citera
2013-11-24, 16:37
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Mitt fetade:

Han har gjort sig av med de saker som han förknippar med dådet men tejprullen faller mellan stolarna, han begår ett misstag och skulle givetvis slängt rullen också.

Han har gjort några avgörande misstag och därför sitter han där han hör hemma.

Rullen har inte med fallet att göra. Det går indirekt att läsa sig till det i analyssvaret.
Citera
2013-11-24, 16:39
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Vad som anses vara bortom rimlig tvivel är en bedömningsfråga och den har Tingsrätten ansvar för.
Sen vad andra tycker om bortom allt rimligt tvivel är en annan sak. Däremot räcker det gott och gott med uteslutande av annan gärningsman. Det är nog det Tingsrätten kommit fram till i det här mordfallet.

Nej, Tingsrätten har inte med alternativhypoteser och inte heller alibi för oskyldiga, och inte heller planteringshistorian. Jag tror dock att man kommer nämna det i sitt domslut om KJs ord angående planteringen, och det kommer inte klinga i positiva tecken.

Nej, det finns ingen anledning att spekulera i eventuella scenario om andra som aldrig varit misstänkta i det här fallet. Det är inget jag sysslar med.

För min personliga del har MB inget behov av alibi eftersom precis det jag sagt att han inte varit delgiven misstanke, så därför finner jag ingen anledning att ens kommentera värdet på deras alibi. Det enda jag kan säga om det är att man bör tänka utanför boxen, så klarnar det bättre.

Tja, åtminstone är det övertydligt att du inte är objektiv i det här .. Nöjer mig med att konstatera detta för ögonblicket, och har inga fler frågor.
Citera
2013-11-24, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Tror att det devis är en strategi att få användare med alternativ teorier avstängda när man provocerar som de två gör.

När det gäller blodet på listen kolla gärna mitt tidigare inlägg om att detta kan tyda på att läckaget kan ha uppstått vid urlastning. En list är oftast lite halvmjuk och böjer sig lite åt det håll som belastas.

Tack för det!
Gick tillbaka i spåret och fick se en bra bild som gav mig svaret på frågan.

Då uppkommer en följdfråga. Bagageutrymme, baklucka, handskar och plastpåse
i utrymmet är blodbesudlade.
Hur kan det komma sig att inte den minsta bloddroppe har hamnat i kupén?
På ratten, växelspaken, dörrhandtag osv.
Citera
2013-11-24, 16:47
Medlem
Guardian Angels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ebh
Man kan i alla fall konstatera att MB har betalat ett högt pris för sin otrohet.
Uthängd,misstänkt,hela boden/sverige har inblick i hans privata förhållanden.
Det som i normala fall är en sak mellan parterna är nu offentligt
med social katastrof och minskad respekt som följd.
Så nog har han blivit straffad för sitt nedsteg i många år framåt.
Kanske en tröst för de som Hävdar MB spåret.

Ja, och det förstår säkert de flesta normalbegåvade att det mest korkade man kan göra om man vill fortsätta hemlighålla sina affärer är att begå ett mord. Då blir ens liv utfläkt för allmänheten vare sig man vill det eller inte.
Citera
2013-11-24, 16:47
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Tja, åtminstone är det övertydligt att du inte är objektiv i det här .. Nöjer mig med att konstatera detta för ögonblicket, och har inga fler frågor.

Nej det behövs inte att vara objektiv i det här läget som fallet står i utan det räcker långt med tolkningen av bevisen. Och det resultatet talar för sig själv.
Citera
2013-11-24, 16:50
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guardian Angel
Ja, och det förstår säkert de flesta normalbegåvade att det mest korkade man kan göra om man vill fortsätta hemlighålla sina affärer är att begå ett mord. Då blir ens liv utfläkt för allmänheten vare sig man vill det eller inte.
Nu var kanske inte avsikten att hans eventuella inblandning i mordet skulle bli allmänt känd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in