Citat:
Ursprungligen postat av
Enkel-Man
Hur kan samkönade äktenskap vara en icke-fråga, har du inget emot att man förstör giftermålstraditionen och att man på ett sådant vidrigt sätt främjar synd genom att normalisera det?
Det jag menar med hedningavänlig är att man inte ser några problem med att folk avkristnas, alltså att folk lämnar den kyrka som Gud själv skapade, den romersk-katolska.
Synd är ett för mig ganska främmande begrepp. Jag agerar och utgår utifrån vad som är bra för mitt folk och mitt land i första hand. Men så är jag ju också agnostiker och inte troende. Att homofili inte bör normaliseras finns det dock rationella, och goda icke-religiösa argument för och det är således överflödigt (och nog förmodligen också kontraproduktivt) att börja predika om vad som anses vara synd och inte.
Själv har jag aldrig varit med i den romersk-katolska kyrkan och har således heller inte kunnat lämna den. Så är det nog för de flesta skulle jag tro. Du menar att den katolska kyrkan är ursprungskyrkan och Guds kyrka, men det förutsätter ju att man faktiskt är troende. Vår forna sed är ju bevisligen äldre än kristendomen och jag skulle kunna argumentera utifrån att det är denna som ligger oss nordmän närmast och naturligast.
Missförstå mig rätt, jag har absolut ingenting emot kristna nationalister, jag uppskattar till och med en hel del kristna element, inte minst historiska och kulturella diton och den katolska kyrkan har lyckats bra i att få kyrkan vacker, högtidlig och stämningsfull. Likväl vidhåller jag nog min fasta övertygelse att politik ska baseras på vetenskap och faktisk kunskap snarare än tro (oavsett inriktning naturligtvis).
Det finns så många nackdelar med en ren teokrati att man knappt vet var man ska börja, och skulle en sådan någonsin bli verklighet så skulle jag mycket väl kunna tänka mig att ta till vapen för att störta den.
Citat:
Ursprungligen postat av
EMU
Hur ser svenskarnas parti på droger?
SvP är ett nationalistiskt parti och inte något drogliberalt dito. Vi ser alltså droger som något destruktivt och skadligt. Med det inte sagt att den idag förda politiken är optimal eller att allting som är narkotikaklassat nödvändigtvis är livsfarligt dödsknark. Personligen ser jag inget större värde i att liberalisera och utvidga den nordiska drogkulturen (primärt alkohol) till att också innefatta andra för kropp och själ skadliga substanser. Det går liksom lite stick i stäv med att förespråka ett sundare och mer välmående samhälle - anser jag.
Däremot tycker jag definitivt inte att enskilda missbrukare ska jagas ner och fängslas. Det finns ingen vits med det alls, och det är rätt sjukt att polisen tycks hantera missbrukare i många fall hårdare än folk som faktiskt är farliga för allmänheten, ägnar sig åt våldsbrott och liknande.