Resultat: Valet 2018
SvP får min röst
0%
0 röster
SvP får inte min röst
0%
0 röster
2013-11-24, 15:21
  #12901
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
SvP förefaller i så fall vara det minst sämsta alternativet. Visserligen något OT men varför skulle ett parti präglat av katolska värderingar någonsin (ens försöka) lyckas i Sverige? Vårt kristna arv är för det mesta inte katolskt.
Att ett sådant parti skulle lyckas demokratiskt är nog inte troligt just nu, men man bör självklart försöka eftersom att en nation utan Gud är en dömd nation. Hela Sverige måste återigen korsa Tiber.
Citera
2013-11-24, 15:31
  #12902
Medlem
Lelianas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enkel-Man
Att ett sådant parti skulle lyckas demokratiskt är nog inte troligt just nu, men man bör självklart försöka eftersom att en nation utan Gud är en dömd nation. Hela Sverige måste återigen korsa Tiber.

Du märker själv att en sådan parti inte skulle lyckas. Men du vill ändå att man ska försöka? Du vill inte att det ska lyckas eller så hoppas du för mycket? Men jag anser personligen att alla medlemmar får ha sin tro som stärker dem. Medlemmar som mår bra och känner sig styrkta inför sina åtaganden är inget att klaga över. Men är inte en tro på Gud i det viset du talar om någonting som är personligt hos en person, och inte någonting som går hand i hand med politisk parti? En gudsfruktig person kan ju komma upp i rank men det är då beroende på folkets stöd, och därmed kommer det religiösa nedifrån från folket och inte styrd ovanifrån av en ledare?
Citera
2013-11-24, 15:32
  #12903
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Enkel-Man
Att ett sådant parti skulle lyckas demokratiskt är nog inte troligt just nu, men man bör självklart försöka eftersom att en nation utan Gud är en dömd nation. Hela Sverige måste återigen korsa Tiber.
Jaja, helgad vare Jesus. Se dig om i himmelen för ett katolskt parti som lyckas i detta land. På liknande nivåer av trams finner vi idén att ett kristet parti skulle kunna lyckas i Egypten.

Kyrka och stat ska vara separerade, men din dröm om Sverige som en katolsk teokrati är så verklighetsfrånvänd att den är löjeväckande.
__________________
Senast redigerad av U-Fig 2013-11-24 kl. 15:38.
Citera
2013-11-24, 15:36
  #12904
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Straybullet
Vad gäller aborter och samkönade äktenskap är det mycket riktigt så att partiet inte har tagit fram några politiska dokument. Ändå vågar jag påstå att man är mycket kritiska mot dagens aborthysteri och abortpolitik och vill förändra denna. Vad gäller samkönade äktenskap så ser jag väl det som lite en icke-fråga (till skillnad från samkönade adoptioner som såklart ska förbjudas helt), men jag vet inte riktigt hur partiet ställer sig till detta. Det finns ju ingen anledning att förfölja och jaga ner enskilda homosexuella, men vi måste ju ändå komma ihåg att det rör sig om en sexuell avart och perversion och inte en läggning som kan jämföras eller likställas med heteronormen.

Vad gäller att vi skulle vara hedningavänliga så stämmer det nog att många av våra medlemmar hyser en förkärlek och respekt för nordisk folktro och Den forna seden, likväl menar vi att religionen inte ska styra det offentliga rummet utan vara just en privatsak.


SvP är konservativt i värdefrågor, men framför allt är vi nationalister av den riktiga biologiska sorten och det är det som tillsammans med folkgemenskapstanken ligger till grund för vår politik. Något parti som bygger på katolska värderingar i Sverige får du nog leta bra länge efter är jag rädd.
Hur kan samkönade äktenskap vara en icke-fråga, har du inget emot att man förstör giftermålstraditionen och att man på ett sådant vidrigt sätt främjar synd genom att normalisera det?

Det jag menar med hedningavänlig är att man inte ser några problem med att folk avkristnas, alltså att folk lämnar den kyrka som Gud själv skapade, den romersk-katolska.
Citera
2013-11-24, 15:41
  #12905
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Enkel-Man
Hur kan samkönade äktenskap vara en icke-fråga, har du inget emot att man förstör giftermålstraditionen och att man på ett sådant vidrigt sätt främjar synd genom att normalisera det?

Det jag menar med hedningavänlig är att man inte ser några problem med att folk avkristnas, alltså att folk lämnar den kyrka som Gud själv skapade, den romersk-katolska.
Den första delen av ditt inlägg låter jag tillfrågad svara på.

Den andra delen däremot – jadu, den romersk-katolska kyrkan övergavs i Sverige för nästan femhundra år sedan. Du är aningen sent ute.
Citera
2013-11-24, 15:49
  #12906
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leliana
Du märker själv att en sådan parti inte skulle lyckas. Men du vill ändå att man ska försöka? Du vill inte att det ska lyckas eller så hoppas du för mycket? Men jag anser personligen att alla medlemmar får ha sin tro som stärker dem. Medlemmar som mår bra och känner sig styrkta inför sina åtaganden är inget att klaga över. Men är inte en tro på Gud i det viset du talar om någonting som är personligt hos en person, och inte någonting som går hand i hand med politisk parti? En gudsfruktig person kan ju komma upp i rank men det är då beroende på folkets stöd, och därmed kommer det religiösa nedifrån från folket och inte styrd ovanifrån av en ledare?
I ett utopiskt samhälle har gud den ultimata makten, alla lagar ska utgå ifrån de heliga skrifterna.
Citera
2013-11-24, 15:57
  #12907
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Jaja, helgad vare Jesus. Se dig om i himmelen för ett katolskt parti som lyckas i detta land. På liknande nivåer av trams finner vi idén att ett kristet parti skulle kunna lyckas i Egypten.

Kyrka och stat ska vara separerade, men din dröm om Sverige som en katolsk teokrati är så verklighetsfrånvänd att den är löjeväckande.
Som sagt så är jag medveten om hur otroligt det är att ett katolskt teokratiskt parti skulle lyckas på demokratisk väg, men självklart borde man försöka. Fast vikten av att Sverige återigen styrs av Gud är så vital att jag skulle stödja en revolution som förespråkar det.
Citera
2013-11-24, 15:59
  #12908
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Den första delen av ditt inlägg låter jag tillfrågad svara på.

Den andra delen däremot – jadu, den romersk-katolska kyrkan övergavs i Sverige för nästan femhundra år sedan. Du är aningen sent ute.
Jo det har du rätt i. Men har det en gång varit det, så kan det bli det igen.
Citera
2013-11-24, 16:00
  #12909
Medlem
EMUs avatar
Hur ser svenskarnas parti på droger?
Citera
2013-11-24, 16:03
  #12910
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Enkel-Man
Men har det en gång varit det, så kan det bli det igen.
Nej, inte nödvändigtvis. SvP:s kamp kommer till exempel vara menlös om hundra år om inget skett till dess – etniska svenskar kommer förmodligen inte finnas om ett sekel, allt annat lika.
Citera
2013-11-24, 16:11
  #12911
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Nej, inte nödvändigtvis. SvP:s kamp kommer till exempel vara menlös om hundra år om inget skett till dess – etniska svenskar kommer förmodligen inte finnas om ett sekel, allt annat lika.
Jag förstår vad du menar, fast det är skillnad på raser och att vara kristen. En ras kan såklart helt försvinna eftersom att det är något man föds med och inte kan påverka, medans vem som helst kan bli kristen.
Citera
2013-11-24, 16:23
  #12912
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Enkel-Man
Hur kan samkönade äktenskap vara en icke-fråga, har du inget emot att man förstör giftermålstraditionen och att man på ett sådant vidrigt sätt främjar synd genom att normalisera det?

Det jag menar med hedningavänlig är att man inte ser några problem med att folk avkristnas, alltså att folk lämnar den kyrka som Gud själv skapade, den romersk-katolska.
Synd är ett för mig ganska främmande begrepp. Jag agerar och utgår utifrån vad som är bra för mitt folk och mitt land i första hand. Men så är jag ju också agnostiker och inte troende. Att homofili inte bör normaliseras finns det dock rationella, och goda icke-religiösa argument för och det är således överflödigt (och nog förmodligen också kontraproduktivt) att börja predika om vad som anses vara synd och inte.

Själv har jag aldrig varit med i den romersk-katolska kyrkan och har således heller inte kunnat lämna den. Så är det nog för de flesta skulle jag tro. Du menar att den katolska kyrkan är ursprungskyrkan och Guds kyrka, men det förutsätter ju att man faktiskt är troende. Vår forna sed är ju bevisligen äldre än kristendomen och jag skulle kunna argumentera utifrån att det är denna som ligger oss nordmän närmast och naturligast.

Missförstå mig rätt, jag har absolut ingenting emot kristna nationalister, jag uppskattar till och med en hel del kristna element, inte minst historiska och kulturella diton och den katolska kyrkan har lyckats bra i att få kyrkan vacker, högtidlig och stämningsfull. Likväl vidhåller jag nog min fasta övertygelse att politik ska baseras på vetenskap och faktisk kunskap snarare än tro (oavsett inriktning naturligtvis).

Det finns så många nackdelar med en ren teokrati att man knappt vet var man ska börja, och skulle en sådan någonsin bli verklighet så skulle jag mycket väl kunna tänka mig att ta till vapen för att störta den.

Citat:
Ursprungligen postat av EMU
Hur ser svenskarnas parti på droger?
SvP är ett nationalistiskt parti och inte något drogliberalt dito. Vi ser alltså droger som något destruktivt och skadligt. Med det inte sagt att den idag förda politiken är optimal eller att allting som är narkotikaklassat nödvändigtvis är livsfarligt dödsknark. Personligen ser jag inget större värde i att liberalisera och utvidga den nordiska drogkulturen (primärt alkohol) till att också innefatta andra för kropp och själ skadliga substanser. Det går liksom lite stick i stäv med att förespråka ett sundare och mer välmående samhälle - anser jag.

Däremot tycker jag definitivt inte att enskilda missbrukare ska jagas ner och fängslas. Det finns ingen vits med det alls, och det är rätt sjukt att polisen tycks hantera missbrukare i många fall hårdare än folk som faktiskt är farliga för allmänheten, ägnar sig åt våldsbrott och liknande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in