Citat:
Ursprungligen postat av
MrsMagoo
Nej, inte vad jag sett utan jag tycker dom är mer för att försvara och påpeka att han inte är kapabel till ett styckmord. Jag får uppfattningen om att dom gör honom dummare än vad han är. Inte alls pålitliga i sak även om pappan va ganska så rak i vittnesförhör i domstolen. Men jag tror inte dom säger allt direkt.
Är rimligt sett ur föräldrasynpunkt, och man ser det ofta också som en ärlig åsikt från människor som känner MT, en sorts "hierarki": För det första så menar man, och menar det i allmänhet, att den man känner (tror sig känna...) så väl inte kan ha mördat. Och för det andra, något som oftast ses som värre, styckningen: "definitivt absolut inte" styckat kroppen också.
Vad det pekar på rent kriminologiskt är just det speciella, av omgivningen ofta aldrig sett, atypiska extrema psykiska tillstånd, som GM befunnit sig i vid dådet.
Särskilt intressanta blir sådana här uttalanden när de kan kopplas till en historia av psykiska avvikelser hos MT. Sådana kan man lätt hitta i t.ex. FUP här.
Det, oftast ärliga (även om förstås föräldrar har en given tendens att försvara sin barn extra, bland annat för att försvara sig själv från associativ skuld) hävdandet av MT:s oskuld baseras på "försvararnas" skattning av ett snitt av MT:s vanliga beteende. Och dessa skattningar har ofta(st) hög precision när det handlar om människor med mer genomsnittliga, vanliga, normala sinnessvängningar.
När så omgivningen, sent omsider, inser att MT faktiskt gjort detta oerhörda så adderar förstahandsantagandet om oskuld kraftigt till det psykiska trauma som sprider sig från dådets "epicentrum" som psykiska chockvågor via människor nära till människor mycket längre ut i samhället. I mindre samhällen, där människor, en stor andel av dem som bor där, faktiskt trodde att de "kände" eller "kände till" GM/familjen "någorlunda" kan chocken bli desto större än i en mer anonym storstad.