2013-11-23, 10:39
Medlem
Hallå Fb, osäker på vart jag skulle lägga tråden så det kan hända att den ligger fel.

Hur som helst, min fråga är om Högskoleprovet mäter intelligens? Med tanke på att smarta oftast får högre resultat.

Den kräver ju det som utmärker intelligens : logik, snabbtänkt etc

Det finna folk som gör Högskoleprovet flera gånger som får samma resultat, och även efter de har pluggat, det är därför jag ställer mig skeptisk till om det handlar om kunskap (naturligtvis gör det ju mycket det i vilket fall).
Citera
2013-11-23, 10:48
Bannlyst
som jag har förstått många som failar på texter som de ska läsa sen svara på frågor om texten plus dåligt ordförråd. Jag stavar som en 5-åring men lätt för högskolan ändå, slår upp ord jag inte förstår och använder mig av stavningskontroll för inlämningsuppgifter.
Citera
2013-11-23, 10:53
Medlem
roggeees avatar
Det är inget intelligenstest i sig, men det kan säkert finnas en korrelation med intelligens. Hur stark den är vettefan. Googla.
Citera
2013-11-23, 11:00
Medlem
Fernets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rieko
Hallå Fb, osäker på vart jag skulle lägga tråden så det kan hända att den ligger fel.

Hur som helst, min fråga är om Högskoleprovet mäter intelligens? Med tanke på att smarta oftast får högre resultat.

Den kräver ju det som utmärker intelligens : logik, snabbtänkt etc

Det finna folk som gör Högskoleprovet flera gånger som får samma resultat, och även efter de har pluggat, det är därför jag ställer mig skeptisk till om det handlar om kunskap (naturligtvis gör det ju mycket det i vilket fall).

TS, hur definierar du "intelligens"?
Annars ser jag ingen mening med din fråga.
Citera
2013-11-23, 11:06
Medlem
Matematikdelen mäter inte intelligens.
(Bara en idiot gör avancerade matematiska uträkningar utan en kalkylator. Även om det kan gå, så är risken för fel alldeles för stor för att det ska vara ett vettigt alternativ. Speciellt när alla människor i dagens i-länder kommer ha en kalkylator i fickan i resten av våra liv (mobiltelefon?))

Ordkunskapen mäter inte intelligens.
(Att känna till ord som aldrig används har inget med intelligens att göra. Det är som att säga att person A är smartare än person B för den kan tala portugisiska).

Den enda som är intelligent när det kommer till högskoleprovet, är den som inser att HP är ett jävligt orättvist sätt att fördela folk i grupper. I många andra länder (nej, Sverige är inte bästa landet i världen) har man genrespecifika "högskoleprov", där ett avklarat prov öppnar möjligheter för högskolestudier inom just den genren.
Citera
2013-11-23, 11:07
Medlem
UlfGullivers avatar
Så klart inte. Högskoleprovet har fått en överdriven status, folk tror ett högt resultat på provet är synonymt med smarthet.

Tycker det gått för långt, människor måste komma ner på jorden igen.
Citera
2013-11-23, 11:08
Avslutad
Svårt att se att ett bra resultat på HP skulle visa på högre intelligens. HP passar bra för vissa personer och sämre för andra. Lyssnade man på mattelektionerna i skolan och gillar att läsa mycket på fritiden så har man ett bra resultat gratis.
Citera
2013-11-23, 11:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av rbz
Matematikdelen mäter inte intelligens.
(Bara en idiot gör avancerade matematiska uträkningar utan en kalkylator. Även om det kan gå, så är risken för fel alldeles för stor för att det ska vara ett vettigt alternativ. Speciellt när alla människor i dagens i-länder kommer ha en kalkylator i fickan i resten av våra liv (mobiltelefon?))

Ordkunskapen mäter inte intelligens.
(Att känna till ord som aldrig används har inget med intelligens att göra. Det är som att säga att person A är smartare än person B för den kan tala portugisiska).

Den enda som är intelligent när det kommer till högskoleprovet, är den som inser att HP är ett jävligt orättvist sätt att fördela folk i grupper. I många andra länder (nej, Sverige är inte bästa landet i världen) har man genrespecifika "högskoleprov", där ett avklarat prov öppnar möjligheter för högskolestudier inom just den genren.

Hur tänker du nu. En kalkylator passar jättebra till att lösa dryga tal där något multipliceras eller divideras med supermånga decimaler och liknanade. Finns ingen som helst anledning att använda en kalkylator när man kommer till mer "komplicerade" saker som fourier, laplace och liknanade.
Citera
2013-11-23, 11:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av UlfGulliver
Så klart inte. Högskoleprovet har fått en överdriven status, folk tror ett högt resultat på provet är synonymt med smarthet.

Tycker det gått för långt, människor måste komma ner på jorden igen.
Håller med, många som fått högt (<1,5) hoppar ändå av högskolan redan första terminen.
Citera
2013-11-23, 11:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fernet
TS, hur definierar du "intelligens"?
Annars ser jag ingen mening med din fråga.

Det är väl när man kan tänka logiskt ?
Vet inte hur gammal du är men kommer du ihåg spelet "The incredible machine"?
http://www.youtube.com/watch?v=dl1LvFDgCio
Citera
2013-11-23, 11:22
Medlem
KonradMorgans avatar
Ett högskoleprovsresultat säger ju ganska mycket om hur "vettig" en person är. Att få MVG i allt verkar ju vara normen nu för tiden. Ta en promenad förbi ekonomikum i Uppsala så märker man snabbt hur mycket 22.5 säger om en person
Citera
2013-11-23, 11:27
Medlem
Legal-Eagles avatar
Är man intelligent så skriver man nog regelmässigt bra på högskoleprovet, men alla som får ett högt resultat är för den delen inte intelligenta. Jag skrev 1, 9 på hp men får bara ynka 115 i IQ på Mensas försökstest.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in