Citat:
Ursprungligen postat av
DirectorRolph
Hej!
Jag hoppas ingen redan gjort en liknande tråd.
Jag hittade ingen iaf. Jag hoppas också att jag lagt denna tråd rätt, flytta den annars om så krävs
Titta här:
Vad är er reflektion efter att läsa detta?- Är "kvinnor" för hetsiga i sin kamp för jämställdhet?
- Tar man sig själva som grupp på för stort allvar?
- BDSM är en sexuell läggning som många män såväl som kvinnor dras till; är det fel enligt feministiskt tänk då? Är det sexistiskt?
Jag själv tycker det känns som att feminister driver en kamp på blodigt allvar; en attityd som alla förlorar på eftersom de själva får mer problem på alla plan av det och eftersom att omgivningen inte heller svarar bra på det. Kvinnolobbyn skulle tjäna mycket på att slappna av, ta ett djupt andetag och ta in verkligheten med lite is i magen och reflektera över den
innan man tar ett beslut, t.ex. som det här att skrika "varg" liksom.
Jag har inte läst boken (hinner inte läsa skönlitteratur) men har diskuterat den ingående med vänner inom BDSM-scenen. De är överens om att Kvinnolobbyns kritik är felriktad, liksom det BDSM-motstånd som finns hos många radikalfeminister. Icke desto mindre är de, och jag, mycket kritiska mot att boken sprider feluppfattningar om vad BDSM faktiskt är och sensationaliserar / banaliserar det.
Den manlige huvudpersonen drivs av aggression, och det kan finnas en risk för att detta appellerar till män som vill legitimera våld mot kvinnor. (Författaren har sagt i en intervju att hon blev häpen över att få så mycket läsarbrev från manliga läsare, så det är tydligt att boken inte bara ligger inom genren kvinnolitteratur.) BDSM har ingenting med aggression, våldslust eller önskan att trycka ned / bli nedtryckt att göra, det är mycket mer komplicerat än så.
Edit: Tråd finns:
https://www.flashback.org/t1916206