2013-11-21, 21:21
Medlem
Cyborg_ses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LiddeLidman
För femtielfte gången, MB har INTE kontakter in i polishuset. EN polis har haft honom som karatetränare när han var liten. Punkt.
Hur känner du MB?
Citera
2013-11-21, 21:22
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
1. Det håller jag med om till 100%. Men jag skulle nog vilja påstå att det som du räknade upp inte räcker som skälig misstanke. Det krävs något mer och enligt någon av skvallerblaskorna så kan det ha varit polisvovvenosen som låg bakom den skäliga misstanken (för det som du räknat upp är bara misstankenivån "antagande").

Det känner jag inte till. Var läste du detta?
Citera
2013-11-21, 21:23
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Nej, det krävs inte häktningsbeslut för husrannsakan. Häktningsbeslut behöver inte fattas om åklagaren har skälig misstanke. Men det räcker med att åklagaren har skälig misstanke för att husrannsakan ska kunna utföras.
Här måste du, för att det du skriver ska hänga ihop, antyda att åklagaren skulle kunna dra ner ribban för vad h*n anser vara skälig misstanke på en nivå under domstolens ribba för samma misstanke. Det är inte så rättegångsbalken ser saken, och en åklagare som gör detta medvetet gör sig skyldig till tjänstefel. Det är möjligt att det finns skrupelfria åklagare som gör sånt - det finns åklagare som gör en hel del som de inte får eller bör göra - men det är isåfall ett jävla rättsosäkert oskick.

Citat:
Ett sexuellt förhållande, utomäktenskapligt eller inte, med den försvunna kvinnan är väl så gott som att vara den person som kvinnan var hos senast. Speciellt om de har haft kontakt samma dag som försvinnandet.
SMS-kontakt är väsentligt sämre än fysisk kontakt.

Citat:
Att han ljög i första förhöret för att dölja förhållandet gör inte saken ett dugg bättre.
Nej, men det hjälper inte upp det till skälig misstanke. Åklagaren fick uppenbarligen kämpa en del för att få KJ häktad på sitt - väsentligt starkare - underlag. Det är då inte rimligt att hävda att en klart svagare misstanke skulle räcka till skälig misstanke.
Citera
2013-11-21, 21:38
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Börja inte som KluvenTunga och påstå att det finns någon vänskap mellan mig och FS.
Det har jag absolut inte gjort, och heller inte avsett att göra. Jag formulerar mig noga, och förväntar mig bli läst med samma noggrannhet - annars är ju de omsorgsfullt övervägda formuleringarna meningslösa. Ordvalet frottera sig anger i sig bara en personlig kontakt som det finns anledning att på det ena eller andra sättet vara betänksam inför. Jag kan konstatera att det har skett en påtaglig förändring av ditt generella modus cogitandi i ABoK:s trådar sedan du började engagera dig på försvarssidan i Marinafallet, och det var precis det jag gjorde i min formulering, varken mer eller mindre.

Citat:
https://www.flashback.org/sp45721009

Har jag sagt att jag tror att någon annan än KJ är skyldig?
Nä, men tråden handlar för det första inte bara om skuld, utan - kanske framför allt - om dom och straff. För det andra är det lätt att sprida en viss uppfattning utan att uttryckligen framföra den. Man kan till och med ögonskenligen plädera för den raka motsatsen, som Shakespeare låter Marcus Antonius göra i Julius Caesar, akt 3, scen 2.
Citera
2013-11-21, 21:55
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida
"Till sist kan husrannsakan få genomföras hos en person där misstankegraden inte når upp till 'skäligen misstänkt' om det finns synnerlig anledning att anta att husrannsakan kommer att göra att man kan få material till utredningen av brottet. 'Synnerlig anledning' är ett mycket högt beviskrav. Detta innebär att det i dessa fall måste finnas mycket starka skäl för att genomföra en husrannsakan i dessa fall."

Hämtat från http://www.lag24.se/a/husrannsakan

Till MrFold:

Människorov är ett grovt brott som kan ge upp till 18 års fängelse - till och med livstid! Trots att MB:s misstankegrad inte nådde upp till "skäligen misstänkt" hade åklagarna, vad jag kan förstå, kunnat åberopa "synnerlig anledning" som skäl för att genomföra en husrannsakan hos honom. MB var trots allt "spanad på" och fick sin mobil beslagtagen. De hade även haft möjlighet att topsa honom, men gjorde aldrig det.
Det vore intressant att höra hur du ser på detta
När det gäller vad som kan utgöra synnerlig anledning gick ju MrFold inte in på detta så mycket i sitt direkta svar på din postning eftersom h*n redan hade gjort det här. Jag vill tillägga, eftersom h*n inte gjorde det explicit, att brottets svårighetsgrad absolut inte kan vägas in i vad som utgör synnerlig anledning.
Citera
2013-11-21, 21:57
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Här måste du, för att det du skriver ska hänga ihop, antyda att åklagaren skulle kunna dra ner ribban för vad h*n anser vara skälig misstanke på en nivå under domstolens ribba för samma misstanke. Det är inte så rättegångsbalken ser saken, och en åklagare som gör detta medvetet gör sig skyldig till tjänstefel. Det är möjligt att det finns skrupelfria åklagare som gör sånt - det finns åklagare som gör en hel del som de inte får eller bör göra - men det är isåfall ett jävla rättsosäkert oskick.

SMS-kontakt är väsentligt sämre än fysisk kontakt.

Nej, men det hjälper inte upp det till skälig misstanke. Åklagaren fick uppenbarligen kämpa en del för att få KJ häktad på sitt - väsentligt starkare - underlag. Det är då inte rimligt att hävda att en klart svagare misstanke skulle räcka till skälig misstanke.
Åklagarens ribba kan ligga lägre än domstolens, utan att för den skull göra uppenbart fel. Minns du Ida i Trollhättan? AJ begärdes tidigt vid försvinnandet häktad på sannolika skäl misstänkt för människorov. Domstolen häktade inte.

Nu ska vi se vad vi hade på MB när KJ greps:
- Ljugit i förhör
- Hade ett sexuellt förhållande med den försvunna kvinnan.
- Hade SMS-kontakt samma dag som hon försvann.
- Motiv
- Dåligt alibi
- Har hotat en man till livet

Vad hade vi på KJ när han greps:
- Siste kände person som såg henne i livet.
- Inget alibi

Nu ska man inte jämföra antalet punkter, deras viktning skiljer avsevärt. Men det finns ingen avgörande skillnad vilken som är mest misstänkt.

När kvinnan hittades var hon styckad. Det fick sannolikt åklagaren att bestämma sig för att det var knäppskallen som hade gjort det, det räckte för anhållande och husrannsakan.
Citera
2013-11-21, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Om annan GM planterat blod och likdoft i KJs bil finns möjligheten att han använt en av VBs sanknade händer.
Om GM rört högre sida av mattan i bagageluckan med handens fingrar där det inte fanns blod, och sen vänt på handen och rört mattan i vänster sida med andra sindan av handen där den huggts av och blod fanns, då så har du vad teknikerna hittade i KJs bil.

Det var kanske rent av detta som var en del av förmålet med at hugga av händerna.

Vad hände med ditt tips?

När ska du berätta vad det var som var där hela tiden, men som INGEN har tänkt på.
Citera
2013-11-21, 22:23
Bannlyst
Citat:
Åklagarens ribba kan ligga lägre än domstolens, utan att för den skull göra uppenbart fel. Minns du Ida i Trollhättan? AJ begärdes tidigt vid försvinnandet häktad på sannolika skäl misstänkt för människorov. Domstolen häktade inte.

- Ljugit i förhör
- Motiv
- Dåligt alibi

- Inget alibi

Nu ska man inte jämföra antalet punkter, deras viktning skiljer avsevärt. Men det finns ingen avgörande skillnad vilken som är mest misstänkt.

När kvinnan hittades var hon styckad. Det fick sannolikt åklagaren att bestämma sig för att det var knäppskallen som hade gjort det, det räckte för anhållande och husrannsakan.

Kan tänka mig att det felringda 112# hemifrån KJ påverkade beslutet också.

Men i sak håller jag med dig. Hade inte KJ funnits eller haft alibi, så nog fan hade MB suttit i häktet. Länge.
Eller hur Hamilkar ?
Så det där om skälig misstanke och rätt beslut är väldigt subjektivt
Senast redigerad av Fnurra-pa-traden 2013-11-21 kl. 22:26.
Citera
2013-11-21, 22:37
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
Kan tänka mig att det felringda 112# hemifrån KJ påverkade beslutet också.

Men i sak håller jag med dig. Hade inte KJ funnits eller haft alibi, så nog fan hade MB suttit i häktet. Länge.
Eller hur Hamilkar ?
Så det där om skälig misstanke och rätt beslut är väldigt subjektivt

Mastuppkopplingarna som pekade mot KJ bostad, var de inte kända av polisen vid tillfället? Om de var det så kan det också ha bidragit till intresset för KJ?
Citera
2013-11-21, 22:39
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Mastuppkopplingarna som pekade mot KJ bostad, var de inte kända av polisen vid tillfället? Om de var det så kan det också ha bidragit till intresset för KJ?
De var kända, och överensstämde med KJ:s historia, så det gör varken till eller ifrån i fråga om misstanke.
Citera
2013-11-21, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Om annan GM planterat blod och likdoft i KJs bil finns möjligheten att han använt en av VBs sanknade händer.
Om GM rört högre sida av mattan i bagageluckan med handens fingrar där det inte fanns blod, och sen vänt på handen och rört mattan i vänster sida med andra sindan av handen där den huggts av och blod fanns, då så har du vad teknikerna hittade i KJs bil.

Det var kanske rent av detta som var en del av förmålet med at hugga av händerna.

Jag börjar med att be om ursäkt - för att stämma i bäcken - för min tanke som kommer.

En kvinnokropp innehåller ca 3.5 liter blod och relativt mycket vätska.

- torson
- benen

var vare sig blodiga eller innehöll vatten. Så vitt jag förstått.

När hjärtat slutar pumpa avstannar blodflödet. Vilket också rättsläkaren (?) bekräftade. Det sipprade sakta. Kroppen tappades sakta på blod. Vattnet lämnar kroppen.

Så det måste förflutit tid mellan styck-, mord- och fyndplats.

MÅSTE TÖMMA TANGENTBORDET FRÅN TUNNBRÖD!
Citera
2013-11-21, 22:43
Medlem
Citat:

- Ljugit i förhör
- Motiv
- Dåligt alibi

- Inget alibi

Du skriver "vad vi hade på MB när KJ greps" och "Vad vi hade på KJ när han greps". (Min fetstil, ifall du skulle få för dig att gnälla på min citering.) Vi har inte arbetat med utredningen. Åtminstone inte såvitt jag vet. Att åklagaren inte gjorde som du kanske hade gjort kan nog bero på att åklagaren har mer erfarenhet än du.
Senast redigerad av Silverax 2013-11-21 kl. 22:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in