Citat:
Ursprungligen postat av
bbp90
Då måste jag berätta denna historia och se vad ni anser va rätt och fel. Förra veckan körde jag på en huvudled i ett industriområde så det fanns parkeringar lite överallt med bilar. Då jag åker i 50km/h backar en bil ut i full fart på vägen där jag kör varpå jag tokbromsar och tutar till. Bilen som backade stannade till och jag körde vidare, efter kommer bilen och ligger i arslet och blinkar med helljuset och ser allmänt bitter ut. Bilen svängde av en bit längre fram så va inget mer med det. Gjorde jag fel som tuta eller va det bilen som backade?
Precis som Arne.Anka skriver med lite tillägg.
50 i ett industriområde är inte en anpassad hastighet. Sen bör du sätta dig in i andra trafikanters situation (innan du är där själv), det är omöjligt att kunna hålla koll på alla riktningar när man ska ut. Den som backar har ett ansvar, men det är ju på sin plats att man faktiskt medger folk att komma därifrån.
När det gäller tutandet så var det helt onödigt just eftersom du kör som en tok där det inte är lämpligt.
Jag ska inte klandra dig, det är lätt att tro att man är herre på täppan bara för att man kör bil och tror att man har rättigheter. Alla har varit i den situationen, men de flesta växer från det och inser nyttan med samspel och frånvaron av rättigheter i trafiken.
Speciellt om man ska stå i hällregn en timme och argumentera och även skriva en skadeanmälan för en helt onödig olycka.
Kan också säga att jag tutar bara när det verkligen behövs. Jag har slutat helt att bry mig om att försöka läxa upp folk för man får inte ut något av det. Den man tutar åt är så förbannat pantad att denne ändå inte förstår varför och mitt jobb är inte att lära människan att köra bil. Så jag använder den enbart när det kan gå riktigt åt helvete. Brukar nöja mig med att fälla en kommentar att man borde kn***a fanskapet i ett par timmar med ett avbrutet kvastskaft,, eller någon annan känslolindrande fras.