2013-11-14, 20:42
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xmountain
Även om personen kört i fel körfält?..
Om jag minns rätt så var det också enkelriktat åt andra hållet så personen åkte in på fel riktning.. Det ändrar ingenting?

Parkeringsplatser är sällan enkelriktade. Har bara sett det vid in och utfart.

Var det markerade körfält?
Citera
2013-11-14, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Du missade uppenbarligen att försäkringsbolaget redan meddelat att TS är ensam vållande till olyckan?
Knappast heller något förvånande beslut.

hmm, nja såg det men spekulerade bara lite. Precis knappat något förvånat beslut.
Det första man lär sig när man ska ta körkort är ju att man i princip alltid är vållande ifall man backar

Citat:
Ursprungligen postat av Xmountain
Även om personen kört i fel körfält?..
Om jag minns rätt så var det också enkelriktat åt andra hållet så personen åkte in på fel riktning.. Det ändrar ingenting?

nja tror inte det, du ska fortfarande ha koll på vad som händer :s

Synd, föraren som körde in i dig tycks ju inte ha haft så bra uppmärksamhet. Men å andra sidan så hade ju inte du det heller, och så backade du. :S
Senast redigerad av Floz 2013-11-14 kl. 21:04.
Citera
2013-11-18, 23:14
Medlem
.. och detta är varför man alltid backar in i parkeringsrutan när det är praktiskt möjligt. Endast vid dirigerad parkering eller snedställda platser kör man in.
Det finns ingen risk att bli påkörd av någon i parkeringsfickan och det är ett mindre utrymme att ha koll på. När man kör ut har man full sikt åt alla håll där fordon och människor rör sig.

Ja, det är inget annat än idiotiskt att köra in med fronten först. Bärkassar kan man kånka runt bilen fem meter för att få en säkrare miljö.
Citera
2013-11-19, 10:58
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harlequin73
.. och detta är varför man alltid backar in i parkeringsrutan när det är praktiskt möjligt. Endast vid dirigerad parkering eller snedställda platser kör man in.
Det finns ingen risk att bli påkörd av någon i parkeringsfickan och det är ett mindre utrymme att ha koll på. När man kör ut har man full sikt åt alla håll där fordon och människor rör sig.

Ja, det är inget annat än idiotiskt att köra in med fronten först. Bärkassar kan man kånka runt bilen fem meter för att få en säkrare miljö.

Håller helt med, det naturliga är att backa in när det handlar om raka P-rutor.
Citera
2013-11-20, 12:22
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Håller helt med, det naturliga är att backa in när det handlar om raka P-rutor.

Inte, om det är vinter, i ett parkeringshus som erbjuder möjlighet till motorvärmare.
Citera
2013-11-21, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Inte, om det är vinter, i ett parkeringshus som erbjuder möjlighet till motorvärmare.

Skaffa bara lite längre sladd eller se till att montera uttaget i arslet på bilen. Det funkar alldeles utmärkt, jag lovar.
Citera
2013-11-21, 09:50
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harlequin73
Skaffa bara lite längre sladd eller se till att montera uttaget i arslet på bilen. Det funkar alldeles utmärkt, jag lovar.

Har inte upplevt att det är några problem att backa ut från parkeringsrutan. Längre sladd känns så där. Uttaget bak känns ..., då kan man lika gärna montera det på taket.
Senast redigerad av HerrGickhan 2013-11-21 kl. 10:36.
Citera
2013-11-21, 15:32
Medlem
Då måste jag berätta denna historia och se vad ni anser va rätt och fel. Förra veckan körde jag på en huvudled i ett industriområde så det fanns parkeringar lite överallt med bilar. Då jag åker i 50km/h backar en bil ut i full fart på vägen där jag kör varpå jag tokbromsar och tutar till. Bilen som backade stannade till och jag körde vidare, efter kommer bilen och ligger i arslet och blinkar med helljuset och ser allmänt bitter ut. Bilen svängde av en bit längre fram så va inget mer med det. Gjorde jag fel som tuta eller va det bilen som backade?
Citera
2013-11-21, 16:38
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bbp90
Gjorde jag fel som tuta eller va det bilen som backade?
Du ska aldrig köra snabbare än att du kan stanna för hinder som dyker upp och den som backar har stor skyldighet att göra det på ett säkert sätt, att backa rätt ut i trafiken skulle inte jag kalla säkert.
Citera
2013-11-21, 18:45
Medlem
toby79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bbp90
Då måste jag berätta denna historia och se vad ni anser va rätt och fel. Förra veckan körde jag på en huvudled i ett industriområde så det fanns parkeringar lite överallt med bilar. Då jag åker i 50km/h backar en bil ut i full fart på vägen där jag kör varpå jag tokbromsar och tutar till. Bilen som backade stannade till och jag körde vidare, efter kommer bilen och ligger i arslet och blinkar med helljuset och ser allmänt bitter ut. Bilen svängde av en bit längre fram så va inget mer med det. Gjorde jag fel som tuta eller va det bilen som backade?
Precis som Arne.Anka skriver med lite tillägg.

50 i ett industriområde är inte en anpassad hastighet. Sen bör du sätta dig in i andra trafikanters situation (innan du är där själv), det är omöjligt att kunna hålla koll på alla riktningar när man ska ut. Den som backar har ett ansvar, men det är ju på sin plats att man faktiskt medger folk att komma därifrån.

När det gäller tutandet så var det helt onödigt just eftersom du kör som en tok där det inte är lämpligt.
Jag ska inte klandra dig, det är lätt att tro att man är herre på täppan bara för att man kör bil och tror att man har rättigheter. Alla har varit i den situationen, men de flesta växer från det och inser nyttan med samspel och frånvaron av rättigheter i trafiken.
Speciellt om man ska stå i hällregn en timme och argumentera och även skriva en skadeanmälan för en helt onödig olycka.

Kan också säga att jag tutar bara när det verkligen behövs. Jag har slutat helt att bry mig om att försöka läxa upp folk för man får inte ut något av det. Den man tutar åt är så förbannat pantad att denne ändå inte förstår varför och mitt jobb är inte att lära människan att köra bil. Så jag använder den enbart när det kan gå riktigt åt helvete. Brukar nöja mig med att fälla en kommentar att man borde kn***a fanskapet i ett par timmar med ett avbrutet kvastskaft,, eller någon annan känslolindrande fras.
Citera
2013-11-21, 18:45
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Du ska aldrig köra snabbare än att du kan stanna för hinder som dyker upp...

Vilket så klart är en omöjlighet. Ett rådjur en älg eller en mötande som plötsligt påbörjar omkörning är oftast omöjliga att parera med mindre än att man kryper fram.
Citera
2013-11-22, 00:39
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Vilket så klart är en omöjlighet. Ett rådjur en älg eller en mötande som plötsligt påbörjar omkörning är oftast omöjliga att parera med mindre än att man kryper fram.
Spelar ingen roll, som förare har du likförbannat skyldighet att anpassa hastigheten även om det rent praktiskt inte finns möjlighet eller rent av är straffbart att göra det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in