2013-11-21, 16:06
Medlem
Hodurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bilen
jag har inget bevis som en länk till något som säger detta men jag är 100% säker på att den här videon är fake. Jag vet inte exakt hur jag ska förklara det men det syns så tydligt.

men som jag sa, alla dom här hacken görs av människor i världen redan och är fullt möjliga, inte svåra heller.

Skaparna av videon vill antagligen upplysa världen om vad som händer och hur lätt det är.

förklara gärna vad i videon som syns så tydligt,
2013-11-21, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hodur
förklara gärna vad i videon som syns så tydligt,

En sak är att de köper en bil som tydligen är den första i Holland, hur svårt tror du det är att hitta en sån person?
2013-11-21, 16:29
Medlem
sexnolltvas avatar
Är det någon som känner till om företaget han åkte till i ukraina? Finns det företag som det i verkligheten, alltså stora och legitima företag som endast jobbar med något sådant? Det verkar inte så troligt att det skulle vara möjligt på en sådan stor skala. Ja, jag vet att videon är fake men iom att regeringen gjort filmen så borde dom väl iaf vara grundat i lite sanning.
2013-11-21, 16:30
Medlem
Hodurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diosmio
En sak är att de köper en bil som tydligen är den första i Holland, hur svårt tror du det är att hitta en sån person?
Jag tror att han pratar om handlingarna, är callcentret och alla filmningar gjorda med dold kamera bluff?
2013-11-21, 16:33
Medlem
Jag fattade inte riktigt vad det var som hände i callcentret? 1000 samtal för 15000€ ?
Kan någon förklara lite mer invändigt tack =)
2013-11-21, 16:37
Medlem
.Chloes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anti-Zionistt
Jag fattade inte riktigt vad det var som hände i callcentret? 1000 samtal för 15000€ ?
Kan någon förklara lite mer invändigt tack =)
Det är scam-samtal, de ringer upp kunder och hänvisar till en phising-sida. På detta sätt får de ut information som gör det möjligt att ta ut pengar från folks konto. Typ som nigeriabrev, fast mycket mer sofistikerat.
2013-11-21, 16:38
Bannlyst
Haha finns det seriöst idioter som ger ut sina kreditkort för 200 euro??
2013-11-21, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 0x
du är inte så het på att hacka osv? filen var kvinnans egna för att hålla reda på lösenord, pinkoder osv. skaffa erfarenhet innan du snackar.

Jag tror du har missat något. Man kan inte på magiskt vis få tillgång till en klient bara för att den kopplat upp sig till ditt nätverk. Wireshark kan inte snappa upp lokala filer, dvs hennes lösenordsfil. Poängen är att de måste ha använt ett annat sätt som de inte visar för att få tillgång till hennes lokala filer.

Ditt försök till att vara nedlåtande är ett skämt. Vem är det som egentligen behöver skaffa erfarenhet? Ingen annan än du själv.
2013-11-21, 17:08
Medlem
aquoss avatar
Okej jag är lite lost på kafé grejjen.

Jag köper att dom kunde sätta upp ett öppet internet på ett kafé men hur fick dom in RATen på kvinnans dator? Nu är inte jag en expert på wireshark men kan man skicka filer till användare inom nätet och sedan exekvera dom?

Visst dom skulle ju kunna infektera en slumpvald dator i holland men vad är då chansen att möta den datorn på ett kafé och sen ha användaren ansluta sig mot ditt nätverk?

Dessutom så tvivlar jag på att man idag kommer att ha någon stor lycka med wireshark med tanke på att sidor idag som nordea och säkert swedbank(troligtvis flera banker också) använder HTTPS som krypterar all data.

Eller är jag helt ute och cyklar?
2013-11-21, 17:47
Medlem
.Chloes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aquos
men kan man skicka filer till användare inom nätet och sedan exekvera dom?
Ja, givetvis finns det en möjlighet. Ingenting är omöjligt.

Ett fullt möjligt scenario skulle vara att använda DNSpwn så att varje gång man skriver "foo.com" så kommer man egentligen till "bar.com", men enligt webbläsaren så står allt rätt till. Väl på bar.com så finns det en exploit som gör command execution möjligt och då laddades en RAT ner och exekverades.

Fullt möjligt och det har hänt förr. Dock så är det en ren chansning då offret måste ha en sårbar version, och säkerligen var det IE som användes.

Ett annat scenario kan ha varit att på bar.com fanns det en java driveby och kvinnan tryckte på att acceptera insticksprogrammet som i sin tur var en RAT.
2013-11-21, 17:51
Medlem
aquoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Chloe
Ja, givetvis finns det en möjlighet. Ingenting är omöjligt.

Ett fullt möjligt scenario skulle vara att använda DNSpwn så att varje gång man skriver "foo.com" så kommer man egentligen till "bar.com", men enligt webbläsaren så står allt rätt till. Väl på bar.com så finns det en exploit som gör command execution möjligt och då laddades en RAT ner och exekverades.

Fullt möjligt och det har hänt förr. Dock så är det en ren chansning då offret måste ha en sårbar version, och säkerligen var det IE som användes.

Ett annat scenario kan ha varit att på bar.com fanns det en java driveby och kvinnan tryckte på att acceptera insticksprogrammet som i sin tur var en RAT.

Tycker att det känns väldigt långsökt. Men visst går det.
2013-11-21, 18:26
Medlem
[complex]s avatar
Nån som har en länk där dom kan visa att denna video var fake? Tycker det mesta såg rätt äkta ut faktiskt...
Plus att han är med på ett hacking forum, eller den som filmade iallafall..

Videon är säkert fake, men dom lyckades göra ett bra jobb Hollands regering isånnafall. Jag får googla fram en länk där videon är bekräftat fake då..
Senast redigerad av [complex] 2013-11-21 kl. 18:34.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in