2013-11-20, 16:21
Medlem
Tjenare
Har i ett tag nu byggt upp ett sår precis ovanför anus med hjälp av en kombination av styvt papper och överdrivet torkande. Det började med matförgiftning och har sen dess blivit värre.

Såret är stort som en enkrona och blöder lite lätt om man nuddar det med papper, såret gränsar precis till själva anus vilket gör det omöjligt att undvika när man torkar sig, därav har det svårt att läka.

Jag skulle väl kunna säga att såret är skinnflått, det är helrosa hud och ser lite fuktigt ut, lite som ett skoskavssår. Det är inte hemorrojder eller någon annan åkomma, det beror till 100% av mina torkningsvanor. Min fråga till er är då, hur får jag såret att läka någorlunda snabbt/ problemfritt. Önskvärt hade ju varit om man kunde hålla sig i ett par veckor men det går ju tyvärr inte
Har hört lite om våtservetter vilket låter bra men har inte provat det än, är det någon annan som har haft liknande sår?

Tacksam för all hjälp!
Citera
2013-11-20, 16:27
Medlem
Babajis avatar
Torka dig med typ, blött toapapper så du inte river upp såret varje gång du sketet?
Citera
2013-11-20, 18:42
Medlem
Sereenas avatar
Mjukt, blött papper alt spola rent istället för att torka. Håll såret torrt genom att lägga tex en bit mjukt tyg mot/mellan så att det inte är fuktigt och skaver hela tiden.
Citera
2013-11-20, 19:37
Medlem
Tack för tipsen hittills, jag ska tänka på det nästa gång.
För övrigt, kan det vara en dålig idé att dutta lite sårsprit på så att det inte blir infekterat eller något sånt? Har god hygien men man vet ju aldrig, det sista jag vill är att det förvärras
Citera
2013-11-20, 19:59
Medlem
lithionits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grext
Tack för tipsen hittills, jag ska tänka på det nästa gång.
För övrigt, kan det vara en dålig idé att dutta lite sårsprit på så att det inte blir infekterat eller något sånt? Har god hygien men man vet ju aldrig, det sista jag vill är att det förvärras

Har du bytt toapapper sen dess, det är värt att lägga lite mer pengar så man slipper torka sig med sandpapper? Idominsalva kan lindra besvären.
Citera
2013-11-20, 20:25
Medlem
Jag tror du hade blivit hjälpt av zinkpasta. Alsollösning eller liknande är inte alls någon dum idé. Försök torka dig på ett annat sätt så du inte vidrör området som är skinnflått. Man behöver inte dra och slita så med pappret, det går lika bra att trycka pappret mot rumpen och bli ren på det sättet.
Citera
2013-11-20, 21:27
Medlem
tunnsomlufts avatar
kompresser är en fantastisk sak annars, hud mot hud är en hejjjjjare för bakterier att härja nämligen! håll torrt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in