2013-11-19, 12:38
Medlem
andrewcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dulce2015
B 3552-13.pdf
Tack!
Citera
2013-11-19, 12:54
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andrewc
Tolv år väl? Det bör ju kännas hårt för Stefan och straffet får väl anses som hyfsat okej ändå.

16 år - 1/3 = 10,6 år. - häktningstiden. Lite drygt tio år
Citera
2013-11-19, 13:21
Medlem
piratkattens avatar
Jahopp. Skrev förut att jag baserat på FUP tyckte rättpsykiatrisk vård med särskilt utskrivningsprövning var lämpligast, men det är trots allt en väldigt liten andel psykiskt störda mördare som faktiskt får rättpsyk. Svårt att bara genom FUP avgöra vad som vore bäst av fängelse eller rättspsyk, helt klart.

Jag blir mer och mer nyfiken på den rättpsykiatriska undersökningen, hur den går till och hur man gör bedömningen. Begreppet "allvarlig psykisk störning i juridisk mening" tycker jag har ganska luddiga kriterier som gör det rätt öppet för olika tolkningar.

Det som stör mig nu är att det inte blev livstid. Förstår inte vad de sett som "förmildrande" över huvud taget, det var ju ett oerhörd brutalt mord och helt fruktansvärt hur han behandlat sin "älskade" pojkvän även efter han bragt om livet. Funkar det alltså att böla sig igenom förhör och rättegång så man får sympatier nog att slippa livstid? Hade fängelsestraffet blivit livstid om SN inte upplevts som så förstörd efteråt månntro? Någon form av psykvård behöver han iaf helt uppenbart, även om det nu inte blev rättspsyk…

Skönt för de anhöriga att domen äntligen fallit. Tror ni någon kommer överklaga?
Citera
2013-11-19, 14:58
Medlem
Har fått frågan om och om igen...är jag nöjd med straffet?
Låt oss säga så här:
Ni som har barn, åk hem och samla familjen en kväll, tex på julafton. Titta barnen djup in i ögonen och säg
- Ditt liv är endast värt 16 års fängelse, men eftrrsom gärningsmannen är snäll och skötsam i fängelset så kommer han ut om 10 år. Sen sätter ni er och knäcker nötter, ser på tv och myser!

Straffet är hårt men vad är det värt egentligen? Vi får gå betydligt fler år till en gravplats där Jens ligger för att få oss en pratstund med honom.

Om tio år kommer någon annan att reta upp Stefan i en bilkö, krogkö eller varför inte via en falsk kontaktannons...då blir det ett mord till....ja, risken finns iallafall!
Citera
2013-11-19, 15:15
Medlem
piratkattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antvillage1971
Har fått frågan om och om igen...är jag nöjd med straffet?
Låt oss säga så här:
Ni som har barn, åk hem och samla familjen en kväll, tex på julafton. Titta barnen djup in i ögonen och säg
- Ditt liv är endast värt 16 års fängelse, men eftrrsom gärningsmannen är snäll och skötsam i fängelset så kommer han ut om 10 år. Sen sätter ni er och knäcker nötter, ser på tv och myser!

Straffet är hårt men vad är det värt egentligen? Vi får gå betydligt fler år till en gravplats där Jens ligger för att få oss en pratstund med honom.

Om tio år kommer någon annan att reta upp Stefan i en bilkö, krogkö eller varför inte via en falsk kontaktannons...då blir det ett mord till....ja, risken finns iallafall!

Så jävla sorgligt och så jävla sant. Hela förbannade systemet borde rivas ner till grunden och byggas upp på nytt. Det lär man sig verkligen i den här forumdelen.
Citera
2013-11-19, 15:16
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piratkatten
Jahopp. Skrev förut att jag baserat på FUP tyckte rättpsykiatrisk vård med särskilt utskrivningsprövning var lämpligast, men det är trots allt en väldigt liten andel psykiskt störda mördare som faktiskt får rättpsyk. Svårt att bara genom FUP avgöra vad som vore bäst av fängelse eller rättspsyk, helt klart.

Jag blir mer och mer nyfiken på den rättpsykiatriska undersökningen, hur den går till och hur man gör bedömningen. Begreppet "allvarlig psykisk störning i juridisk mening" tycker jag har ganska luddiga kriterier som gör det rätt öppet för olika tolkningar.

Det som stör mig nu är att det inte blev livstid. Förstår inte vad de sett som "förmildrande" över huvud taget, det var ju ett oerhörd brutalt mord och helt fruktansvärt hur han behandlat sin "älskade" pojkvän även efter han bragt om livet. Funkar det alltså att böla sig igenom förhör och rättegång så man får sympatier nog att slippa livstid? Hade fängelsestraffet blivit livstid om SN inte upplevts som så förstörd efteråt månntro? Någon form av psykvård behöver han iaf helt uppenbart, även om det nu inte blev rättspsyk…

Skönt för de anhöriga att domen äntligen fallit. Tror ni någon kommer överklaga?

En Wais III eller möjligtvis Wais IV-test utgår den väl från, samt 24/7-övervakning för att se beteendemönster och annat. Jag är också intresserad av exakt hur denna utredning går till.
Citera
2013-11-19, 15:25
Medlem
piratkattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
En Wais III eller möjligtvis Wais IV-test utgår den väl från, samt 24/7-övervakning för att se beteendemönster och annat. Jag är också intresserad av exakt hur denna utredning går till.

Om vi hjälps åt att snoka runt på nätet så kanske vi kan rota fram något mer exakt!
Citera
2013-11-20, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
16 år - 1/3 = 10,6 år. - häktningstiden. Lite drygt tio år

Beror ju helt på om dåren klarar av att hålla sig i skinnet under tiden han sitter inne. Den här dåren kommer säkerligen få problem i fängelse. Speciellt med tanke på vilken mytoman han är..
Citera
2013-11-20, 05:22
Medlem
Minimois avatar
Jag tolkar domen som att mordets straffvärde är 14 år. Sedan tillkom några år för den grova stölden i barnfamiljens hus. Övertydligt skriver inte lagmannen, men inte handlar det om ett 16 årsmord? Jfr det betydligt grövre mordet på Tindra i Södertälje (närstående, i hennes hem mm lika) - det var ett 16 årsmord, enbart mordet.
Citera
2013-11-20, 14:56
Medlem
Krim1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piratkatten

Om jag minns rätt så fungerar det ungefär såhär:
Om man skall dömas för "tillfällig psykiskt störning" eller liknande kriterier så som "allvarlig psykisk störning" så måste det innebära att man inte är medveten om vad ens handlingar kan få för konsekvenser.
Att du genom sinnesförändrande psykiska komplikationer inte kan förstå eller avgöra att det du gör kommer att döda personen(eller att du vet vad du gör/gjort över huvud taget).

Jens ex-pojkvän har fått ett raseriutbrott och sedan inte kunnat kontrollera sig, utan har varit fullt medveten om att våldet han påfört Jens mycket väl kan leda till att Jens dör. Förmodligen har ju uppsåtet till och med varit att döda Jens, eftersom han strypt honom tills han slutat andas.

Anledningen till att det inte blir vård, är för att bedömning som gjorts är att Jens ex-pojkvän hela tiden varit medveten om vad han har gjort och vad konsekvenserna av handlingarna blir. Svårare än så är det inte.

Bara för att man får ett raseriutbrott och tappar impulskontrollen så betyder det inte att man är psykiskt sjuk. Det kan lika väl betyda att man är en idiot utan självkontroll och logik i vissa situationer samt att man är jävligt farlig.
De allra flesta mord begås ju med uppsåt utan några psykiska åkommor inblandade.

Nu har jag inte läst vad som hänt i fallet så kan ju vara helt ute och cykla, men antar att det är ungefär så resonemanget gått?

Med det sagt förstår inte jag heller varför det inte blev en livstidsdom. Ett kallblodigt mord med uppsåt borde ju ge maxstraff kan jag tycka.
Citera
2013-11-20, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minimoi
Jag tolkar domen som att mordets straffvärde är 14 år. Sedan tillkom några år för den grova stölden i barnfamiljens hus. Övertydligt skriver inte lagmannen, men inte handlar det om ett 16 årsmord? Jfr det betydligt grövre mordet på Tindra i Södertälje (närstående, i hennes hem mm lika) - det var ett 16 årsmord, enbart mordet.
Mordets straffvärde enligt domen är 16 år. Enligt svensk lagstiftning dömts du för det grövsta brottets straffvärde. Övriga brott läggs inte på med "egen" strafftid såsom förekommer i en del andra länder.
Citera
2013-11-20, 17:52
Medlem
Snoovits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dulce2015
B 3552-13.pdf

Tack så jättemycket
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto