2013-11-20, 12:37
Medlem
Gx740s avatar
Nån som är insatt i kredit/bankkort ?
Kollade upp mitt kreditkort precis och jag har 12.41% effektiv ränta på 15000kr och 3% kostnad på kontant uttag, är det högt eller normalt ? Verkar som att räntan är rörlig så den blir väl lägre om skulden är lägre.

Kanske är mera värt att använda kontokort ? Fast kreditkort är ju enklare..

Tack på förhand !
Senast redigerad av Gx740 2013-11-20 kl. 12:40.
Citera
2013-11-20, 12:51
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gx740
Kollade upp mitt kreditkort precis och jag har 12.41% effektiv ränta på 15000kr och 3% kostnad på kontant uttag, är det högt eller normalt ? Verkar som att räntan är rörlig så den blir väl lägre om skulden är lägre.

Tack på förhand !

Rätt normalt för ett rent kreditkort.

Nej, räntan blir inte lägre om skulden är lägre. Det innebär att räntan kan förändras från månad till månad.
Citera
2013-11-20, 15:20
Medlem
Gx740s avatar
Är det då inte bättre att ha ett rent kontokort ? De är väl lägre/ingen ränta på det ?
Anledning till att jag kör med kreditkort är för att det är enkelt =P Slipper hålla på att göra kontoöverföringar hela tiden när jag skall handla med kortet.
Citera
2013-11-20, 15:27
Medlem
låter som ett helt normalt kort.
dock kan det vara så att om du betala hela fakturan då du får den så behöver du inte betala någon ränta. så har jag det på mina kort. då är det alltså gratis att låna pengar (om man räknar bort årsavgift och sådant).
Citera
2013-11-20, 22:40
Medlem
Citat:

Tack på förhand !
Räntesatsen är rätt normal, dock är 3% i uttagsavgift lite högre än vanligt men kanske inget problem om du inte tar ut så ofta. Jag har exempelvis bara tagit ut kontanter 2-3 ggr i år.

Du har troligen en räntefri kredit i ca 45 dagar.

Du kan ha pengar innestående på kreditkortet för att inte riskera att behöva betala hög ränta, kortet funkar då på samma sätt som ett betalkort.
Citera
2014-04-16, 17:03
Medlem
Finansmans avatar
Citat:

Tack på förhand !

Räntan är okej men det finns kreditkort som har lägre ränta och ingan kostnader vid uttag. Ett tips är att kolla in http://kort24.se/ som har många svenska kreditkort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in