2013-11-20, 07:53
Medlem
KluvenTungas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
Som sagt, synd att teknikerna inte undersökte flaskorna om du har rätt.
Blod och tändsatspartiklar kontaminerar lätt.

Då hade vi snackat om bevis ihop med DNA från gm
Citat:
Det framkom vid förra rättegångarna att FS inte nyttjar starksprit, men dricker öl sporadiskt.
Han har i förhör också sagt samma. Han säger att starksprit inte är bra för honom.
M tolererade ju inte alkohol, så det var inget problem för dem.
annars hade säkert brevet sett annorlunda ut, eller hur ?

Besvärande är det kanske inte, men synd att man inte kollade flaskorna, eller hur ?
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda
Eftersom det du citerar inte ens är i närheten av ditt förslag och frågan var ställd till någon helt annan så förstår du säkert att jag inte anser att din tanke i just detta sammanhang är vidkommande?

Men av ren nyfikenhet: 10 Staropramen under vilken tidram?
Citat:
Jaha, så åklagaren skall bevisa att FS druckit 10 öl utan ens lyft på flaskorna ?
Hur skall det gå till ?
Klanteri som klanteri.
Ni är inte lite bekymrade över att FS sannolikt far med osanning då det gäller sina alkoholvanor? Ännu en lögn lär inte gagna FS sak om han pressas på det i den kommande rättegången. FS var ingen cannabisstinn mysfarbror vid tid för mordet. Mer troligt är att han var en staropramsk vilde - med tillgång till skjutvapen.
Citera
2013-11-20, 07:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Döden i Spekeröd

Jag tror Marina hade fasansfulla ögonblick innan livet tog slut för henne.
För jag tror nämligen att hon var vaken när det hände.
Citat:
Ursprungligen postat av Renasanningen
Utmärkt genomgång!
Nu behöver rättssystemet "städa undan".

Kan detta skett den 29e på förmiddagen ?
_
Citera
2013-11-20, 08:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KluvenTunga
Ni är inte lite bekymrade över att FS sannolikt far med osanning då det gäller sina alkoholvanor? Ännu en lögn lär inte gagna FS sak om han pressas på det i den kommande rättegången. FS var ingen cannabisstinn mysfarbror vid tid för mordet. Mer troligt är att han var en staropramsk vilde - med tillgång till skjutvapen.

Men herregud. Skulle FS sagt att han nyst så är det en lögn också ?
Har åklagaren påstått att FS ljugit om vare sig sina alkoholvanor, eller vad han drack den aktuella tidpunkten ?

FS är ju helt ärlig i detta läge, kan du inte medge det ?
Han erkänner i förhör och rättegång en brist i sin personlighet. Som talar för hans nackdel.
Citera
2013-11-20, 08:08
Medlem
KluvenTungas avatar
Citat:
Men herregud. Skulle FS sagt att han nyst så är det en lögn också ?
Har åklagaren påstått att FS ljugit om vare sig sina alkoholvanor, eller vad han drack den aktuella tidpunkten ?

FS är ju helt ärlig i detta läge, kan du inte medge det ?
Han erkänner i förhör och rättegång en brist i sin personlighet. Som talar för hans nackdel.
Han säger, precis som du själv påtalat, att han inte dricker alkohol. F.d. berättar att han kan bli våldsam. Tycker åklagare skall pressa FS i detta stycket, tycker inte du att (ännu) en lögn är talande?
Citera
2013-11-20, 08:14
Medlem
egoonlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Jag håller fullkomligt med dig, men tyvärr kommer den skyldige sannolikt att gå fri just pga den bristfälliga utredningen. Det är tillfredsställande att du svarar ja på Tulpanpernillas fråga, för det är det stora problemet i det här rättsfallet. De meddelade domarna är korrekta, den tilltalade mannen släpptes i brist på bevis, och eftersom bevisläget inte har ändrats beträffande hans skuld ska han frias även i kommande rättegång. Då måste jag givetvis reservera mig för bevis som jag inte känner till.

Det är intressant att se hur du och fredrik$ övriga vänner ständigt duckar för skuldfrågan.
Det kan väl inte vara så svårt att säga om man tror att han är skyldig eller ej.
Om han sedan ska dömas det är en helt annan fråga.
Själv så anser jag att han är skyldig. Hans kyrkogårdshistoria/tupplur i Lupon faller platt.
Det finns ingen som skulle ge sig ut på en sån tur utan mobilen i fickan. Inte en chans.

Om han ska dömas... det vete fan. Vi får helt enkelt vänta och se vad domstolen kommer fram till.
Jag vill helst inte ha fler uppenbart skyldiga (typ Mats @lm) som ränner runt på gatorna.
Citera
2013-11-20, 08:15
Bannlyst
Citat:
Han säger, precis som du själv påtalat, att han inte dricker alkohol. F.d. berättar att han kan bli våldsam. Tycker åklagare skall pressa FS i detta stycket, tycker inte du att (ännu) en lögn är talande?

Varför skulle det vara talande. Det frågades om alkohol i förra rättegången. FS svarade, rätten tog ställning. Han sa att han dricker öl sporadiskt och aldrig starksprit då det inte fungerar för honom. Precis som i förhören. Pröva att säg det själv om du vore misstänkt !

Tror du att åklagaren lägger 1h på att försöka få FS att börja gråta om något som inte går att bevisa och som av allt att döma, och med önskvärd trovärdighet, redan är besvarat ?

Jag skulle tro att en del "karaktärsvittnen" inte blir kallade, Emelie och mamman tex.
De snarare stjälpte åklagaren sist.
Citera
2013-11-20, 08:23
Medlem
KluvenTungas avatar
Citat:
Varför skulle det vara talande. Det frågades om alkohol i förra rättegången. FS svarade, rätten tog ställning. Han sa att han dricker öl sporadiskt och aldrig starksprit då det inte fungerar för honom. Precis som i förhören. Pröva att säg det själv om du vore misstänkt !

Tror du att åklagaren lägger 1h på att försöka få FS att börja gråta om något som inte går att bevisa och som av allt att döma, och med önskvärd trovärdighet, redan är besvarat ?

Jag skulle tro att en del "karaktärsvittnen" inte blir kallade, Emelie och mamman tex.
De snarare stjälpte åklagaren sist.
Kan så vara. Men hur man än vrider och vänder på det har FS sannolikt ett större ölintresse än vad som visats till dags datum. Det framgår tydligt att han har ett "dåligt ölsinne" - det vore synd av åk om de missade att ta tillvara den omständligheten i sin framställan. Det är ytterligare ett indicium (att sammanväga i helhetsbilden ) som talar för FS skuld.
Citera
2013-11-20, 08:30
Bannlyst
Citat:
Kan så vara. Men hur man än vrider och vänder på det har FS sannolikt ett större ölintresse än vad som visats till dags datum. Det framgår tydligt att han har ett "dåligt ölsinne" - det vore synd av åk om de missade att ta tillvara den omständligheten i sin framställan. Det är ytterligare ett indicium (att sammanväga i helhetsbilden ) som talar för FS skuld.

Frågan är ett år gammal. Jag har försökt få någon att identifiera att det ens är starköl.
Har du sett undersökningen om flaskorna ?
När är ölen inköpt ?

Vad skall FS svara om 3 år gamla pantflaskor tror du ?
I förhör sägs det att han var nykter, varför skulle det ändrat sig ?

Flaskorna är värda (utan annan teknisk bevisning) 60öre/st.
Citera
2013-11-20, 08:36
Medlem
KluvenTungas avatar
Citat:
Frågan är ett år gammal. Jag har försökt få någon att identifiera att det ens är starköl.
Har du sett undersökningen om flaskorna ?
När är ölen inköpt ?

Vad skall FS svara om 3 år gamla pantflaskor tror du ?
I förhör sägs det att han var nykter, varför skulle det ändrat sig ?

Flaskorna är värda (utan annan teknisk bevisning) 60öre/st.
Jag har sett bilderna - med egna ögon.
Vet inte när ölen är inköpt, däremot står de där! Det föreligger ingen pant på importflaskor, något även Q har problem med att förstå, du är inte ensam. Således inget värde öht. Det enda av värde du hittar i garaget är de pavor som "passar i backen". Lätt räknade.

Jag tror att FS ljuger om sin nykterhet, något säkert åk kan tydliggöra för rätten. Check.
Citera
2013-11-20, 08:40
Bannlyst
Citat:
Jag har sett bilderna - med egna ögon.
Vet inte när ölen är inköpt, däremot står de där! Det föreligger ingen pant på importflaskor, något även Q har problem med att förstå, du är inte ensam. Således inget värde öht. Det enda av värde du hittar i garaget är de pavor som "passar i backen". Lätt räknade.

Jag tror att FS ljuger om sin nykterhet, något säkert åk kan tydliggöra för rätten. Check.

Jag har svårt att förstå därför jag aldrig sett en källa på vad det är för öl.
Kan du ha vänligheten att visa vad det är för öl (som jag bad om tidigare) ?

Kan du berätta hur åklagaren skall gå till väga för att visa att FS ljuger ?
Jag kan inte se bilden framför mig, tänker du ett korsförhör av typen "you can't handle the truth" där FS efter hård press försäger sig ?
Citera
2013-11-20, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda
Oj då. Har du någon bild på dig själv hållandes ett glas med berusnigsmedlet alkohol? Om så är fallet, kan utefter det då avgöra din alkolkonsumtion?

Nu har/hade FS ett nytt liv, med en ny kvinna. Vad han som var för honom normalt i hans leverne under tiden med Marina är mer relevant än vad han gör nu... Tycker du inte?

Jaaa..., fast frågan är hur nytt "det nya livet" är? Hans nya kvinna har ju vidgått att han rökt på under sin tid med henne.

Om man ser till "krakel" med rättvisan och överväger om han "nu" har ett nyare liv än innan han bodde med Marina så finner man att:

Hans "krakel med rättvisan" blivit värre i och med mordmisstankarna, mycket värre...

Men sammantaget så verkar drogmissbruk och rättvisekrakel vara komponenter även i hans "nya" liv. En skillnad kan kanske vara att hans "nya" kvinna, främst pga. ålder, inte är honom lika överlägsen som Marina var?

Konklusionen blir att, som för många bla. cannabismissbrukare, så "står det tämligen stilla" men att den gradvisa nedbrytningen av hjärnan leder till allvarligare och allvarligare brott, skulle han vara skyldig även till mord. Man förstår av FUP att strypningen, som ägde rum flera år innan den påstådda dödsskjutningen, mycket väl kunde lett till döden och präglades av utomordentlig hänsynslöshet. (En tanke kan vara att våldsimpulsbrytet som krävdes för att krama en avtryckare kanske inte hade lett till Marinas död, hade inga vapen funnits för handen, kanske hade det i så fall även då blivit "blott" en´"halvstrypning"? Men, men, när drogbruk startat hjärnnedbrytning så fortsätter den, garanterat, när drogbruket fortsätter, ibland fortsätter den ändå... Så kanske hade Marina dött även i frånvaro skjutvapen?)

Så: nix utveckling, blott "avveckling".

Rimliga baskriterier för "ett nytt liv" synes alltså inte uppfyllda.
Citera
2013-11-20, 08:44
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:

Jaha, har du ändrat dig nu? Jag har sagt att om FS gjort detta och under berusning av något så är det inte Cannabis, utan isåfall under alkhol.

Jag vet inte om FS ljuger om sina SPRITvanor (jag menar nu starksprit, inte öl). Vet du? Jag umgås inte med FS, men du har kanske bättre koll?

Jag tycker bara att det är konstigt att man genast, utifrån en bild på en person med en öl i handen, kan utröna hur stor alkoholkomsumtion denne person har per vecka/månad.

Funderar på att ta bort bilder på min facebook om det är såhär folk resonerar. Det har ju hänt att jag blivit fotad med en öl eller ett glas vin i handen och jag vill sannerligen inte att folk tro att jag pga det har grava alkoholproblem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in