2013-11-19, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mypenisatrap

Ser man på, får vi hoppas åklagarn har på föttera då.
Hur vanligt är det att man tar in och häktar di andre misstänkta nu när en tidsram är fastslagen?
I fängelse skall di vid en fällande dom ju...

Tänkte jag också på.
Får de med gå igenom fun med sina advokater nu? Och väcks åtal samtidigt för de tre? Tom samma rättegång?
Citera
2013-11-19, 22:04
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vimperk
Aha!
Du tänker att AJ kört till DB, lånat bilen och sen kört tillbaka och hämtat/dumpat kroppen själv? Och sen fått deras hjälp med att bränna bilen/ta sig från brandplatsen? Så DB och FH typ "Vi hjälper dig med bränderna men kroppen vill vi inte se!"?

Nja, två personer skall ju ha hanterat kroppen och de har ju själva erkänt att de åkt till platsen.

Men jag tror alltså som du säger att AJ kommit till DB och sedan har några åkt bil till brottsplatsen och hämtat kroppen. Den första som lanserade denna teori är Meegamind. Den är inte min.

För övrigt citerade jag TTELA fel. Det är sex dagar som är planerade i rätten med den 10/12 som preliminärt startdatum. Platsen är säkerhetssalen i Göteborgs tingsrätt.
Senast redigerad av ThordOlavsson 2013-11-19 kl. 22:06. Anledning: Komplettering med korrigering av tidigare felaktig uppgift.
Citera
2013-11-19, 23:21
Medlem
Citat:
Skvallra gärna!

Ser man på, får vi hoppas åklagarn har på föttera då.
Hur vanligt är det att man tar in och häktar di andre misstänkta nu när en tidsram är fastslagen?
I fängelse skall di vid en fällande dom ju...

Om åklagaren yrkar på 2 år eller mer så är det obligatorisk häktning såvida inte synnerliga skäl talar emot.
Jag tror inte dom får över ett år...
Citera
2013-11-19, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Precis som Analstocken säger skall man vara noga med vad som är teori och fakta. Kniv som rimligt mordvapen tror jag nämns av någon lågpostare i tråden redan den 3 juli eller omkring där. Mycket talar för att det är just kniv som använts.

Min hypotes har från mitt första inlägg varit att en kniv använts som mordvapen och att den lämnat mordplatsen i AJs packbox. Efter mycket funderande över resvägar tog jag mig idag till en plats där det verkar som om Farbror Björk varit och plockat upp något de tyckte var intressant. Jag tror därför nu att Fabror Björk plockade upp mordvapnet några dagar innan Ida hittades.

Så för min del är det nu slutfunderat i detta fallet. Hjälmen tror jag inte ger något. AJ har givetvis varit noga med blodspår och packboxen kan givetvis bli nedblodad om det ligger blodiga kläder och kniv i den, men hjälmen bör han rimligtvis ha lyckats hålla ren. Att han skulle ha fått blod i håret tror jag mer vore rimligt om det hela varit en B-film, men i verkligheten tror jag inte det sprutar blod på det viset.

förlåt om jag missat något men vem är Farbror Björk?
Citera
2013-11-20, 00:01
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dolk
förlåt om jag missat något men vem är Farbror Björk?
Det är polismannen i Astrid Lindgrens romansvit om Mästerdetektiven Kalle Blomkvist. Ofta ett smeknamn på Farbror Blå, en herre i Elsa Beskows barnböcker.
Citera
2013-11-20, 00:08
Medlem
Minimois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vimperk
Tänkte jag också på.
Får de med gå igenom fun med sina advokater nu? Och väcks åtal samtidigt för de tre? Tom samma rättegång?

Försvararna får ofta fu:n innan åtal väcks så att de ska hinna gå igenom den ordentligt och med sina klienter.

Samma brott (mot Ida, bara olika rubriceringar) så de kommer att åtalas och sitta i rätten i samma mål.

Jag undrar om inte AJ följde tråden innan han åkte fast i Polen. En frivårdsutredning lades upp här då. När det var dags för AJ att besöka frivården (eller få besök av dem) vägrade han prata om sig själv.
Citera
2013-11-20, 00:46
Medlem
Decrypters avatar
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=5708296

"För några dagar sedan hölls ett sista förhör med de två männen som är på fri fot i väntan på rättegång."

"Länskriminalens chef Thord Haraldsson i Trollhättan säger till P4 Skaraborg att de klart kan knyta packväskan till mordutredningen."
Senast redigerad av Decrypter 2013-11-20 kl. 00:49.
Citera
2013-11-20, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av daniel73
Om åklagaren yrkar på 2 år eller mer så är det obligatorisk häktning såvida inte synnerliga skäl talar emot.
Jag tror inte dom får över ett år...

Warum? För skyddande av brottsling vid grovt brott så är det mellan 6 mån - 4 år. Man tycker att det vid mord borde vara närmare högsta än lägsta straffnivå.
Citera
2013-11-20, 02:12
Medlem
Tas väl både i beaktning hur grovt brottet man skyddar brottslingen för var och för hur grov själva handlingen den åtalade för skyddande är.

Vet ju inte exakt vad D och F misstänks ha gjort för att skydda A.
Gjort sig av med ett eventuellt mordvapen eller givit A skjuts utan att veta om att det faktiskt begått ett mord? Bränt bilen för att man visste att liket fraktats i den?

Mord/Dråp är självklart grovt brott men sen vad de två "skyddarna" gjort för att skydda återstår ju att se.
Citera
2013-11-20, 05:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Decrypter
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=5708296

"För några dagar sedan hölls ett sista förhör med de två männen som är på fri fot i väntan på rättegång."

"Länskriminalens chef Thord Haraldsson i Trollhättan säger till P4 Skaraborg att de klart kan knyta packväskan till mordutredningen."

Aha sista pusselbiten blev en del av mc:n
Konstigt, vissa i tråden skulle bestämt hävda att det var skitprat och slå ner på att flashbackmedlemmar engagerade sig i söket.
Nästan som man får för sig att di misstänkte har medhjälpare här?

Då blir rubriceringarna den lägre för smånassarna och mord för rotfrukten.

Den något kortare handläggningstiden kan bero på att bevisläget är gott, kanske ihop med packväskan?
Citera
2013-11-20, 07:16
Medlem
Citat:
Aha sista pusselbiten blev en del av mc:n
Konstigt, vissa i tråden skulle bestämt hävda att det var skitprat och slå ner på att flashbackmedlemmar engagerade sig i söket.
Nästan som man får för sig att di misstänkte har medhjälpare här?

Då blir rubriceringarna den lägre för smånassarna och mord för rotfrukten.

Den något kortare handläggningstiden kan bero på att bevisläget är gott, kanske ihop med packväskan?

Att AJ packat MCn och flytt mordplatsen på den är en dålig nyhet för DB och FH. Den som flyr en mordplats med MC behöver ingen bil om han inte skall frakta ett lik. Att få skjuts från BP till Tre Älgar och lämna MC med innehåll på fel plats för att sedan sno en bil, åka tillbaka där han var nyss och hämta lik, åka Kabelvägen till Grästorp och sedan tillbaka till Trollhättan för att hämta MC och köra dess innehåll till Tre Älgar och överlämna till en intet anande DB - hur trovärdigt låter det!
Citera
2013-11-20, 10:39
Medlem
lasse-luss avatar
[quote=mypenisatrap|46217798]Skvallra gärna!

vet inte mycket mera än att han var skinnskalle redan då som ung och var vild av sig, såg polisen vid nått tillfälle hämta honom medans hans mor stod på trappen skrek/lipade
bodde vid lextorp vid detta tillfälle "Trollhättan" och att dom brukade vara vid en pulka backe vid somrarna och heila/föra oväsen "mycket sprit inblandat"

känner förövrigt I#a´s pappa genom min far då han var vän med honom.
Tror inte de finns mera skvaller än att "morot" är störd och borde aldrig släppas ut för allmänhetens skull
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in