2013-11-19, 18:36
Medlem
ESS-Lunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phyrex
Det handlar om allmänbildning. Allmänbildning nog att klara sig akademiskt. Jag har stött på många som inte kan, enligt mig, simpla ord som dyker upp i deras kurslitteratur. Om då det är en satans massa ord de inte kan måste det avsevärt dra ner på deras studietakt om de konstant måste kolla upp ord. Om man lär sig ordlistorna som finns att lära sig har man en bra grund där man får på sin höjd 3-4 fel. Jag har inte övat på ord en sekund sedan jag lärde mig listorna på HPGuiden, och jag har inte behövt det heller. Dessutom dyker de flesta ord upp då och då i äldre litteratur.

De flesta ord är inte ens ålderdomliga, det är bara folks ordförråd som har krympt.

Datorn fördummar oss genom att förenkla kommunikation mellan lekmän angående ämnen som tidigare varit reserverade för akademiker, journalister etc. Det är underbart att ha all information på internet tillgänglig några klick bort men om man inte läser "riktiga" källor lite då och då utan har forum som Flashback som sitt enda uppslagsverk kommer man halka efter i allmänbildning, ordförråd och annat som kan vara bra på t.ex. HP. Jag märker själv som 34-åring att jag inte orkar djuplära lika mycket som tidigare just för att så mycket finns on demand. Att sitta och läsa i 1000-sidors läkarböcker känns öken trots att ämnena är intressanta. Hjärnan har vant sig vid snabbinfosamhället.
Citera
2013-11-19, 18:42
Avslutad
Missade 1.5 med 1 poäng Fyfan vad jag älskar mitt liv
Citera
2013-11-19, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Jaha?

Vilken kurslitteratur ska dessa ord hämtas ur isåfall?

Endokrin eller något liknande var väl med för ett tag sen – medicinsk term.

Aladåb (HT12) skulle man kunna argumentera för att det kan komma från gastronomisk kurslitteratur.

Alla ålderdomliga ord som ställer till med problem hittas förslagsvis i kurslitteratur för t.ex. litteraturstudier.

Och så vidare...

EDIT: dessutom är det som du säger – HP testar hur väl förberedd man är för universitetsstudier. Varför skulle man ha läst kurslitteratur på universitetsnivå innan man ens börjat på universitetet?

Jag säger inte att den bör hämtas från någon kurslitteratur, men det är väl inte konstigt om orden förekommer i kurslitteratur.

EDIT: Ang. din edit så kan det väl vara så att orden som förekommer i kurslitteraturen kanske förekom på gymnasiet också, t.ex så lär man ju sig en del termer inom NO-ämnen på naturprogrammet, som man förutsätts kunna på universitetet. Dessutom så har du ju lättare för att lära om du kan alla ord i som förekommer i kurslitteraturen.
Senast redigerad av Karleksproblem 2013-11-19 kl. 18:49.
Citera
2013-11-19, 18:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Karleksproblem
Jag säger inte att den bör hämtas från någon kurslitteratur, men det är väl inte konstigt om orden förekommer i kurslitteratur.
Nej, det vore inte särskilt konstigt och det har jag inte heller motsagt mig.

Insåg nu att jag missade att citera i mitt ursprungliga inlägg men det jag svarade på var nedanstående
Citat:
Ursprungligen postat av Wireman
Hade det inte varit bättre om ord-delen byggde på ord som ofta förekommer i kurslitteratur?
Citera
2013-11-19, 18:53
Medlem
Sven-Dufva1s avatar
Citat:
Hur gammal är du? Vad har du för språkliga vanor? Är dina föräldrar högutbildade? Läser du mycket?

Många av dessa faktorer spelar roll och jag har lätt att förstå varför folk är så pass dåliga på MEK. Tror att du är ganska unik i att du har lätt för MEK. Jag fick t.ex 1.7 och jag fick bara 13/20 på MEK. Det är min överlägset sämsta del.

Har du några tips?
Mellan 25 och 30. Arbetarklassföräldrar. Läser inte direkt mycket, men dock varierat; läser dagligen en eller två dagstidningar grundligt, fack- och skönlitteratur, nån obskyr kulturtidskrift då och då.

För min del blev det 19/20, minns att jag bommade på "attestera" . Riktigt narig uppgift, jag funderade säkert flera minuter på den och den kostade mig 2.0 i den verbala delen.
Senast redigerad av Sven-Dufva1 2013-11-19 kl. 19:28. Anledning: Mindes fel
Citera
2013-11-19, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Dufva1
Mellan 25 och 30. Arbetarklassföräldrar. Läser inte direkt mycket, men dock varierat; läser dagligen en eller två dagstidningar grundligt, fack- och skönlitteratur, nån obskyr kulturtidskrift då och då.

För min del blev det 19/20, minns att jag bommade på "ackreditera" . Riktigt narig uppgift, jag funderade säkert flera minuter på den och den kostade mig 2.0 i den verbala delen.

Det är lugnt, såg att du skrev 1.9. Du ska inte älta utan gå vidare bara, du kommer in överallt ändå.

Men ang. MEK så är du för det första äldre än de flesta provdeltagare och du läser dagstidningen grundligt. Inte konstigt att du fick så pass mycket bättre än 7 år yngre deltagare. Jag vill inte säga att ditt resultat var dåligt, tvärtemot snarare, men jag säger bara att du inte kan jämföra dig med resten av provdeltagarna som läst dagstidningen grundligt ca 10 ggr i livet. MEK är ganska intuitivt, och ju längre man har levt och exponerats för språket desto bättre intuition har man.
Citera
2013-11-19, 19:32
Medlem
Sven-Dufva1s avatar
Citat:
Det är lugnt, såg att du skrev 1.9. Du ska inte älta utan gå vidare bara, du kommer in överallt ändå.

Men ang. MEK så är du för det första äldre än de flesta provdeltagare och du läser dagstidningen grundligt. Inte konstigt att du fick så pass mycket bättre än 7 år yngre deltagare. Jag vill inte säga att ditt resultat var dåligt, tvärtemot snarare, men jag säger bara att du inte kan jämföra dig med resten av provdeltagarna som läst dagstidningen grundligt ca 10 ggr i livet. MEK är ganska intuitivt, och ju längre man har levt och exponerats för språket desto bättre intuition har man.
Naturligtvis är det så, men det som förvånade mig var ju att medelpoängen för MEK var lägre än LÄS, som vållade mig mycket mera huvudbry än MEK.
Citera
2013-11-19, 19:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Phyrex
Haha jag hatar fan att de inte håller på sina datum. Hjärtat slår ju kullerbyttor när man blir överrumplad så här. 1.8. Härligt. Läkarprogrammet i vår då.

Vilket lärosäte söker du till?
Citera
2013-11-19, 19:39
Medlem
Mngngm 0.8, fuck me. Hoppas på att kunna komma in på Malmö Högskola spelutveckling eller något liknande.
Citera
2013-11-19, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Jaha?

Vilken kurslitteratur ska dessa ord hämtas ur isåfall?

Endokrin eller något liknande var väl med för ett tag sedan – medicinsk term.

Aladåb (HT12) skulle man kunna argumentera för att det kan komma från gastronomisk kurslitteratur.

Alla ålderdomliga ord som ställer till med problem hittas förslagsvis i kurslitteratur för t.ex. litteraturstudier.

Och så vidare...

EDIT: dessutom är det som du säger – HP testar hur väl förberedd man är för universitetsstudier. Varför skulle man ha läst kurslitteratur på universitetsnivå innan man ens börjat på universitetet?

Generella begrepp som förekommer brett. Alltså ord som kan tänkas förekomma i de texter man ska lära sig. Jag borde nog ha formulerat mig bättre.

Då hela högskoleprovets poängsystem bygger på en jämförelse gentemot genomsnittet så skulle man i så fall kunna använda sig av ord som förekommer i de vanligaste utbildningarna.

Fråga mig efter nästa HP igen, kan hända att jag bara mensat ner mig på grund av besvikelsen.
Citera
2013-11-19, 20:16
Medlem
1.5... åt helvete känns det som Någon som använde sig av HP-guiden till högskoleprovet? Jag vill veta om den är något att ha.... fan orkar inte mer Jag vill höja mig till 1.8.
Citera
2013-11-19, 20:19
Medlem
Fick 1,2 som beräknat, det borde räcka till den utbildning jag tänker söka till hösten. Men lite vanskligt är det med tanke på att det var 1,15 som gällde för antagning den här hösten. Så det blir nog att säkra upp med vårens prov, som jag tror går bättre pga mindre nervositet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in