2013-11-18, 21:37
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Nu har du predikat länge nog utan att bli ifrågasatt å det skarpaste. Alltså, vad fan vet du om allt det här, har du belägg för ens ett av dina påståenden? Skärp dig nu, alldeles uppspelt och sanslös ju. Är du ensam eller ser du tokig ut?

Hehe, var det inte du som var heltokig över att mps inte gav dig cred för att liket hittades? Du borde så som du hoppade på mps… Nåja. Nu vet vi alla att det var KJ själv som ledde polisen till fyndet, eftersom han sa att inget fanns där, att huse var avsökt.

Jag ska säga dig, att människor tyvärr går mer på utseende än handling många gånger. Det straffar sig. Människor tar omvägar runt personer som inte matchar deras utseendeideal; "kufiga" utseenden bedömer folk raskt som "kuf"m vilket inte alltid stämmer, eller så kan funktionshandikappade "snyggon" glida under radarn lite lättare. Om KJ haft ett ofördelaktigt utseende, kombinerat med sitt kufboende hade han varit en ensam snubbe, var säker på det. Jag tror att VB mest såg till hur han såg ut. Har träffat på as/add-personer som verkligen inte haft tur med utsidan, och de är också mycket ensamma. KJ såg helt vanlig ut, på de flesta bilderna, eller hur? Det underlättade för honom.
Senast redigerad av Cinnabar 2013-11-18 kl. 21:40.
Citera
2013-11-18, 21:39
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
Men nåt sånt sms har vi väl inte sett?
Däremot säjer MB att han fått ett sms från henne där hon skriver att "hon är knäpp" och att han tror att hon menar sin mamma.
Men MB såg ju dåligt, så..

Ah, är det så? Kan du hitta det i fup? Ja, jag tar för givet att allt som hände hos KJ har med honom att göra.
Citera
2013-11-18, 21:42
Medlem
succubusans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
Ah, är det så? Kan du hitta det i fup? Ja, jag tar för givet att allt som hände hos KJ har med honom att göra.

Vart i FUPen står det att VB skickade sms till MB där det där stod? Fanns smsen kvar? Eller var det bara vad MB sa?
Citera
2013-11-18, 21:48
Moderator
OYs avatar
Citat:
Hehe, var det inte du som var heltokig över att mps inte gav dig cred för att liket hittades? Du borde så som du hoppade på mps… Nåja. Nu vet vi alla att det var KJ själv som ledde polisen till fyndet, eftersom han sa att inget fanns där, att huse var avsökt.

Jag ska säga dig, att människor tyvärr går mer på utseende än handling många gånger. Det straffar sig. Människor tar omvägar runt personer som inte matchar deras utseendeideal; "kufiga" utseenden bedömer folk raskt som "kuf"m vilket inte alltid stämmer, eller så kan funktionshandikappade "snyggon" glida under radarn lite lättare. Om KJ haft ett ofördelaktigt utseende, kombinerat med sitt kufboende hade han varit en ensam snubbe, var säker på det. Jag tror att VB mest såg till hur han såg ut. Har träffat på as/add-personer som verkligen inte haft tur med utsidan, och de är också mycket ensamma. KJ såg helt vanlig ut, på de flesta bilderna, eller hur? Det underlättade för honom.

Nej, vi vet att det var MPS inre krets som hittade benen, närmare bestämt M*cha de gick på intuition och magkänsla, att de sedan larmar polisen om fyndet är en helt annat sak.

Hur han ser ut och vad det har haft för inverkan på hans liv får stå för dig, jag har ingen aning faktiskt, men du vet säkert.
Citera
2013-11-18, 21:48
Medlem
Docklands avatar
Jag tror BUP-utredningen är ganska graverande för KJ. Det som avhandlats bakom stängda dörrar och är censurerat i FU.
Citera
2013-11-18, 21:50
Medlem
niczs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
1. Hur kan du vara 100% säker på det?

2. Låter som en looseruppmaning.

3. En RPU från övre Norrland har ju TQ-status. Men i väntan på detta TQ-utlåtande så kanske vi kan hålla till godo med dina svar på mina frågor från tidigare inlägg?

Nordligaste klinik som utförde RPU var tidigare Umeå. Numer finns det inte någon klinik i Norrland som utför sådana.
Citera
2013-11-18, 21:54
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av succubusan
Vart i FUPen står det att VB skickade sms till MB där det där stod? Fanns smsen kvar? Eller var det bara vad MB sa?

MB fick efter bästa förmåga återberätta sms:en fritt ur sitt "minne" då han raderat samtliga permanent. Hedervärt av honom att samarbeta.
Citera
2013-11-18, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Men nu sa de inte att de lämnar besked kl k, de sa senast kl k. Det tyder på att de försökte enas in i det sista, och hade omröstning precis före kl. k.

Tror inte man kan dra sådana slutsatser pga av att beskedet lämnades först vid 15-tiden. Men om det är viktigt att spekulera i varför beskedet kom idag vid 15 så kan man även beakta t ex:

1. Nämnden hade kanske tänkt ses redan i helgen för en ordenligt genomgång men pga stormvarning klass 2 valde man kanske att skjuta upp upp överläggningen tills efter helgen.

2. Det är inte osannolikt att rättens ordförande tillsammans med den andra domaren och dom tre nämndemännen ville gå igenom dom olika sakförhållandena och pläderingarna steg för steg, noggrant. En bra genomgång kan säkert ta ett par timmar, sen lunch tillsammans och därefter fortsatt diskussion en timme efter lunch, detta var kanske klart redan kl. 13 men eftersom det den häktade ändå skulle kvarstå i häktet. Sen ska beslutet skrivas och godkännas. Då man hade en tid utsatt till (senast) kl. 15 så valde rätten att offentliggöra beslutet vid 15-tiden, något som blev smidigt samt sparade arbetstid.

Rena spekulationer.

Vi har ingen aning om hur överläggningen genomfördes, om rätten hade svårt att enas eller ej. Men det ter sig inte konstigt i mina ögon om en helt enig rätt skulle ha behövt tre-fyra arbetstimmar idag för att gå igenom målet ordentligt. Det handlar om respekt för alla inblandade parter, respekt för målet mm.

Om någon är skiljaktig när domen faller så får vi veta hur det har stått till med enigheten.

Det viktigaste är att domen sen blir välformulerad och välgrundad.
Citera
2013-11-18, 21:59
Medlem
succubusans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
MB fick efter bästa förmåga återberätta sms:en fritt ur sitt "minne" då han raderat samtliga permanent. Hedervärt av honom att samarbeta.

Ja eller hur?! Om han sitter i rätten och ska vittna om vad VB skrivit i sina sista sms, då är det väl väldigt lägligt att säga att det var nått med "svara, svara" och "han är knäpp". Ingen vet ju vad hon skrev men MB vet mycket väl att väldigt många har pekat på honom som gärningsman.

Ett smart drag eller sanningen?
Citera
2013-11-18, 22:07
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av succubusan
Ja eller hur?! Om han sitter i rätten och ska vittna om vad VB skrivit i sina sista sms, då är det väl väldigt lägligt att säga att det var nått med "svara, svara" och "han är knäpp". Ingen vet ju vad hon skrev men MB vet mycket väl att väldigt många har pekat på honom som gärningsman.

Ett smart drag eller sanningen?

MB visste väl att VB var hemma hos KJ, det borde han ha vetat tycker man ju. Om nu VB hör av sig och säger att han är knäpp så borde väl MB ha frågat vem som är knäpp?

Sa inte MB i förhör att han inte hade hört namnet KJ förrän det stod här i tråden? Konstigt att han inte frågade VB vem som är knäpp och varför han är det och var hon befinner sig?
Citera
2013-11-18, 22:10
Medlem
Citat:
citerar mig själv från 27 juni. Någon som har svar på det fettade? Vad finns i fup om detta, är det för gammalt eller har man med detta i historiken?

Har hört att det ska vara sant. D v s att polisen åkt ut till skola och sökt igenom kjs skåp. Han ska ha haft med sig en kniv till skolan. Kanske var det som var händelsen då han var 14 år? Vet inte vilket år det var. Men har rätt bra källor på att det ska vara sant.

Kommer ihåg att det för ca 5-7 år sedan var ett jävla pådrag runt en skola då en elev var uppe på ett tak med ett vapen. Visade sig senare att det var ett airsoft-vapen. Kan det ha varit KJ? Någon som vet?
Citera
2013-11-18, 22:11
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Jag tror BUP-utredningen är ganska graverande för KJ. Det som avhandlats bakom stängda dörrar och är censurerat i FU.

Ja det tror jag med. I vart fall var det nog inte så bra för försvarets bild av den snälle och fridsamme killen utan alla former av aggression, svartsjuka eller andra mörka sidor. Men det är ju många som haft bilder av KJ under det halvår han har figurerat här i tråden. Allt från iskall, planerande psykopat till ett snällt och totalt hjälplös mähä som inte kunde rensa en fisk en gång. Tvärsäkerheten i dessa bilder har förvånat mig mer än en gång. Själv känner jag nämligen inte att jag har något egentligt grepp om honom. Vem är han egentligen? Varför gjorde han det? Jag har naturligtvis mina idéer och hypoteser som nästan alla andra i tråden, men ingen känns riktigt säker. Anledningen är enkel: Vi har tvärtemot vad så många tror och tycker inte fått veta just någonting om hans inre liv och tankar. Visst skymtar det fram en hel del, men sådana centrala frågor som hur han egentligen är påverkad av sitt handikapp är synnerligen ofullständigt besvarade. Och om motivet; Det som triggade honom att begå detta mord, vet vi ingenting alls. Vi kan bara gissa. Man kan hoppas att den stora psykundersökningen kastar lite ljus över detta för rätten, själva lär vi nog få fortsätta sväva i okunnighet.

Personligen tror jag att han verkligen har en allvarlig, psykisk störning och bör dömas till vård enligt de normer som gäller. Däremot tror jag inte att han är så sjuk att han inte kan skilja mellan rätt och fel, eller begått mordet under ett sådant tillstånd att han skulle bli befunnen "incompetent to stand trial" i en amerikansk domstol.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in