2013-11-18, 21:17
Medlem
El Capitanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krokofilen
Den här tråden lär nog slå något rekord i antal lögner och intetgrundade påståenden!

Vad kan man som vanlig Svensson göra för att "bojkotta" Nobelfesten, undrade någon. Tja, till att börja med kan du ju själv göra valet att slå på eller av TV:n. Det är alltså helt frivilligt att se på Nobelfesten, och det finns ingen anti-SD-lobby som tvingar dig till varken det ena eller det andra. Gillar du inte gästerna som är där så titta inte. Enkelt, eller hur.

Något annat som också är tämligen enkelt att förstå, är att Jimmie självmant valt att bli Sverigedemokrat. Likaså väljer Nobelstiftelsen själva vilka som ska komma på deras fest. De gillar inte Jimmie, och därför bjuder de inte honom. Jimme däremot gillar Nobelfesten till den grad att han involverar hela Sverige i frågan - trots att han själv valt att representera de åsikter han gör. Eftersom han valt det själv, ligger det nära till hands att han också kan ta konsekvenserna och stå upp för sina åsikter utan att börja gråta för att han inte blir bjuden till sina oliktänkandes fest.

Du verkar inte förstå var problemet ligger. Det handlar om att man gång på gång tar politisk ställning i Nobelstiftelsen vilket inte känns okej. Det enklaste vore naturligtvis att man sluta bjuda in partiledare om det nu är så himla hemskt att Åkesson går på festen, men att utesluta företrädaren för endast ett parti är inte okej. I förlängningen hotar det trovärdigheten för Nobelstiftelsen självt. Om inte Åkesson får gå, får då en genial vetenskapsman med kontroversiella personliga övertygelser få gå? Eller en sådan kanske inte ska få pris alls enbart p.g.a sina ideologiska övertygelser?

Jag tycker det är en pinsam fars helt enkelt och visar bara att Nobelstiftelsen helt saknar klass, taktkänsla och gott uppförande. Är man en seriös organisation som ska dela ut priser på lika villkor så börjar man inte själv bedriva politik. Man bjuder därmed alla politiska ledare eller ingen av dem. Alternativt enbart den som innehar positionen statsminister - som därmed får representera svenska folket. Men det man absolut inte gör är urskiljning genom ideologisk övertygelse. Det är ovärdigt, lågt och pinsamt.
Citera
2013-11-18, 21:20
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErichvonStalhein
Jag tror faktiskt att det hela gynnar SD, och deras väljare kommer att se JÅ som en rebell och hjälte.
Nobelstiftelsen skaffar sig nog ett potentiellt problem, förr eller senare måste dom nog bjuda in SD i alla fall och då det blir det tydligt att dom hade fel från början samt ett slutligt erkännande av SD som politiskt maktfaktor i salongerna.

Lite win win för JÅ...

Sen kan man ju undra om Stalinkramande SKP/VPK blev inbjudna på 50-talet?

Klart som korvspad att det gynnar SD. Det är inget som jag skulle eftertrakta att gå på en nobelfest där de flesta inbjudna är från "finare" kretsar. Själv skulle jag tycka det skulle vara skönt att slippa och sitta där som en nickedocka.
Däremot kan det knappast kännas hedrande att inte bli inbjuden för att man har fel politiska åsikter.
Citera
2013-11-18, 21:22
Medlem
El Capitanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Easy-Lee

"– Jimmie ligger inte hemma och gråter för att han inte får gå på en fin fest. Det är hans åsikt att han hellre gör andra saker än att mingla med höga herrar, säger Linus Bylund till SvD. "

Det är helt sjukt att försöka rättfärdiga det med att "han vill säkert inte ens gå". Det mest komiska är förstås att Jimmie uteslutes genom att hänvisa till Nobels testamente, men de som i själva verket bryter mot testamentet är Nobelstiftelsen självt. Jag tror inte Alfred Nobel hade varit särskilt nöjd med att man gör politisk show av alltsammans och vägra urskiljer endast en politisk representant p.g.a "felaktiga politisk övertygelse".
Citera
2013-11-18, 21:23
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Froddler
Nej men det hade det likförbannat, och Islam hyser väll antidemokratiska om något?

Förstår inte vart du vill komma med din poäng, den slår bara tillbaks på dig själv.

Borde väl passa ypperligt i dagens antidemokratiska klimat som råder.. Mer hat mot det svenska.
Och folk undrar varför man röstar SD. Just en gest som det tråden handlar om gör en mer o mer övertygad.
Citera
2013-11-18, 21:26
Medlem
El Capitanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Klart som korvspad att det gynnar SD. Det är inget som jag skulle eftertrakta att gå på en nobelfest där de flesta inbjudna är från "finare" kretsar. Själv skulle jag tycka det skulle vara skönt att slippa och sitta där som en nickedocka.
Däremot kan det knappast kännas hedrande att inte bli inbjuden för att man har fel politiska åsikter.

Det är naturligtvis uteslutningen som gynnar SD. Det gynnar dem mer än något annat att särbehandlas på det här viset, och vanligt folk inser också hur pinsamt Nobelstiftelsen agerar. Det är för övrigt bara en tidsfråga innan de kommer få vika, och det blir mer och mer pinsamt för varje år desto större partiet blir.

Hela agerandet av Nobelstiftelsen är i grund och botten oerhört korkat, oavsett vad man tycker om SD. Det kommer aldrig sluta positivt för dem.
Citera
2013-11-18, 21:37
Medlem
tverskoys avatar
Varför måste man bjuda Jimmie?
Citera
2013-11-18, 21:38
Medlem
Svårt att tycka synd om Jimmie som inte får vara med på den extremt stela tillställningen i Stockholm. Kan ju alltid fråga Oslo om han får vara med där, brukar vara bättre underhållning
Citera
2013-11-18, 21:41
Medlem
Bisarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tverskoy
Varför måste man bjuda Jimmie?
Därför att det man säger när man inte bjuder in honom, är att man inte står för demokrati. Eller? Jag är osäker.
Citera
2013-11-18, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bisarro
Därför att det man säger när man inte bjuder in honom, är att man inte står för demokrati. Eller? Jag är osäker.

WTF; läs på innan ni kommenterar. Det finns ingen lag som säger att man måste bjuda alla partiledare till en PRIVAT tillställning.
Citera
2013-11-18, 22:25
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bridge
WTF; läs på innan ni kommenterar. Det finns ingen lag som säger att man måste bjuda alla partiledare till en PRIVAT tillställning.

Läs på själv. Partier/dess partiledare bjuds in som symbol för svensk politik, Sveriges riksdag och den svenska demokratin. Man bjuds inte in beroende på olika åsikter, det är korkat att tro. Alltså är det självklara att alla bjuds in. Nobel hade såklart som alla andra haft åsikter även om dagens politik, han hade knappast älskat både socialdemokraterna och moderaterna samtidigt. Det är vidrigt att utnyttja hans död och testamente till att rycka saker ur sitt sammanhang för att negativt särbehandla ett enskilt parti.

Stycket som det refereras till är inte en text som handlar om vem som ska bjudas in till nobelfesten, utan en text avseende pristagaren, att denna ska kunna vara annat än skandinav också. Det säger ingenting om invandring eller något som den skamliga Nobelstiftelsen påstår.

Därtill bjuder man in representanter från ett flertal olika diktaturer och folk från länder som har betydligt mer sträng invandringspolitik än Sverige, vilket inte är så konstigt eftersom Sverige har en av världens mest extrema invandringspolitik, varav det är självklart att man måste få ha åsikter om den och framföra önskemål om en annan politik utan att drabbas av repressalier från samhället. Är inte det märkligt i din inskränkta lilla värld?
Senast redigerad av 8711 2013-11-18 kl. 22:31.
Citera
2013-11-18, 22:59
Medlem
Stiftpennas avatar
Är långt från SDs politik men detta är så satans tramisgt att det finns inte. Fyfan vad sådant här beteende äcklar mig. Hyckleri och odemokratiskt å det grövsta. Irriterar mig ännu mer att jag bryr mig om något som en sk "privat stiftelse" handhar.
Citera
2013-11-18, 23:57
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl

Nja att man inte blir inbjuden till en ickepolisk organisations årsfest ,där normalt ledarna för de demokratiskt valda partierna blir inbjudna stärker ju bara partiet,och nu är det mer än dubblet så många som retar sig på Sohlmans mobbing ,än första året 2010.
Hur man resonerade 2010 kan man undra?,det kan ju inte vara direkt några schackspelare i nobelstyrelsen i varje fall..
Googlar man på nobel och nobelfesten kommer debatten om Sd upp nästan direkt,ingen bra reklam för Nobelkommiten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in