2013-11-17, 22:41
Medlem
Kanske för tidig trådstart men diskussioner i längdtråden har redan börjat handla om just Bruksvallarna så varför inte...

SVT sänder live på lördag och söndag. NRK live fredag-söndag. NRK kan vara värt att skaffa för den som vill ha ett bra komplement till SVT. I år t.ex skridsko och kvalitativa skidskytte-sändningar i reklamfri TV med bra kommentatorer. Vill man inte dega så funkar t.ex Tor Project för streaming.

I Bruksvallarna gästas vi av Frankrikes landslag som främsta utmanare till svenskarna medan Beitostölen får besök av USA's landslag och vad det verkar "spridda tyskar".

Hemsida där man kan se hittills anmälda (samma som på skidförbundets sida): http://www.bruksvallsloppet.se/
Saknar fortfarande Wikén, Brodin och typ hela A-laget på herrsidan.

Så det är bara att börja spekulera så smått.

Säsongspremiären i Norge går som sagt i Beitostölen. Anmälda dit ser man här: http://www.skiforbundet.no/terminliste/arrangement/?eid=286388

Hemsida: http://www.beitoworldcup.com/

Gällivare har också en premiär samma helg. Vet inte om schweizarna söker sig dit. Inte anmälda i bruks eller beitostölen iaf.
Senast redigerad av MacReady 2013-11-17 kl. 23:13.
Citera
2013-11-17, 23:34
Medlem
Har Brodin gift sig eller bara annars bytt efternamn (ala Hansson-Haag)?
http://data.fis-ski.com/dynamic/athlete-biography.html?sector=CC&competitorid=131324&type= result
Citera
2013-11-17, 23:50
Medlem
AlbusDumbledores avatar
Det ska nog kunna gå att se skidpremiären i Beitostölen på nätet (nrk.no/sport), precis som man kunde göra förra året. Gick i alla fall att se skidskyttet gratis denna helgen.
Citera
2013-11-18, 09:58
Medlem
Thax21s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacReady
Saknar fortfarande Wikén, Brodin och typ hela A-laget på herrsidan.

Efter uppgift på skidpepp om att Brodin inte längre heter Brodin kollade jag upp det, och det verkar stämma: http://data.fis-ski.com/dynamic/athlete-biography.html?sector=CC&listid=&competitorid=1313 24
Numer Hanna Erikson alltså, och hon är således anmäld.

Ser att Wikén har anmält sig nu också, men herrarna saknas fortfarande. De brukar väl typ alltid dyka upp i sista stund dock.
Citera
2013-11-18, 10:22
Medlem
R.O.S.Hs avatar
Franska laget: Laure Barthelemy gör comeback, hon missade förra året pga skada i armbågen. Aroune Jean gjorde flera bra lopp förra året, liksom Hugue i skejt. På herrsidan Manificat, en allt äldre Gaillard och spännande Backscheider, rankad 3:a av -92rna.
Citera
2013-11-18, 10:46
Medlem
Alkibiadess avatar
Ser att den gode KEK på sweski har publicerat anmälningslistorna till Bruksvallarna. Problemet väl bara att anmälningstiden inte har gått ut ännu (sista anmälningsdag idag) så det kan ju knappast vara några fullständiga listor.
Citera
2013-11-18, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carbonlite
Har Brodin gift sig eller bara annars bytt efternamn (ala Hansson-Haag)?
http://data.fis-ski.com/dynamic/athlete-biography.html?sector=CC&competitorid=131324&type= result

Citat:
Ursprungligen postat av Thax21
Efter uppgift på skidpepp om att Brodin inte längre heter Brodin kollade jag upp det, och det verkar stämma: http://data.fis-ski.com/dynamic/athlete-biography.html?sector=CC&listid=&competitorid=1313 24
Numer Hanna Erikson alltså, och hon är således anmäld.

Ser att Wikén har anmält sig nu också, men herrarna saknas fortfarande. De brukar väl typ alltid dyka upp i sista stund dock.

Ok, där ser man. Skidpepp är alltså före flashback ibland
Men jaja, det är en vanesak. För vem tänker på Anna Hansson eller Helena Jonsson? Eller ZRyden för den delen
Citera
2013-11-18, 13:53
Medlem
Ezzelinos avatar
Beitostölen ger i alla fall en intressant indikation på hur norrmännens inbördes styrkeförhållanden ser ut så här i början av säsongen. Gissar på Sundby före Krogh. Röthe och Rönning är förstås med i diskussionen också. Eller kan Petter Northug prestera något bra redan nu? Det vore märkligt, som snacket gått i media trodde jag aldrig han skulle delta så här tidigt. Petter Eliassen körde ju i Finland häromdan, med dåligt resultat (25:a på den klassiska milen).
Citera
2013-11-18, 17:28
Medlem
Alkibiadess avatar
Kollade in startlistorna till Beitostölen (via langrenn.com) och det slog mig med de tunna startfälten, i form av antalet anmälda (iaf på damsidan). Bara ett juniorlopp, 10 km klassiskt med 16 anmälda (i Bruksvallarna 51 anmälda till 10 km fristil och 54 till sprinten). I de tre seniorloppen 52 (10 km fristil), 61 (10 km klassiskt) och 58 (sprint) att jämföra med 102 (10 km klassiskt), 75 (10 km fristil) och 70 (sprint) i Bruksvallarna.

Går det dra någon slutsats av detta? Eller handlar om en annan inställning från tävlingsarrangören med att tillåta färre startande. Fast jag har något svagt minne av att jag sett någon debatt om svaga startfält på damsidan i Norge tidigare.
Citera
2013-11-18, 17:38
Medlem
Just nu 359 anmälda i alla klasser på lördag. Var väl över 500 i Muonio?
I Beitostölen har man restriktioner på att ha under 200 FIS-punkter för att få starta så där blir det inga jättemängder. Ändå förvånansvärt få anmälda tycker jag. Speciellt i alla damklasser, vilket jag sett som en trend i Norge. Förstår inte riktigt vad det beror på. Även på juniorsidan är skillnaden mellan Sverige och Norge i antal elittävlande avsevärt större på pojk- än flicksidan.

Citat:
Ursprungligen postat av Ezzelino
Beitostölen ger i alla fall en intressant indikation på hur norrmännens inbördes styrkeförhållanden ser ut så här i början av säsongen. Gissar på Sundby före Krogh. Röthe och Rönning är förstås med i diskussionen också. Eller kan Petter Northug prestera något bra redan nu? Det vore märkligt, som snacket gått i media trodde jag aldrig han skulle delta så här tidigt. Petter Eliassen körde ju i Finland häromdan, med dåligt resultat (25:a på den klassiska milen).

Tycker inte det är någon katastrof för honom. Brukar väl (jag skriver väl för det är bara en känsla och här kan folk vara snabba med att slänga upp exakta fakta i ansiktet på en ) vara bättre på 15km+ och i masstart.

-----------
edit: det var ett lustigt sammanträffande. Alkibiades sitter och grubblar över samma sak.

Detta med restriktioner är jag osäker på om det gäller juniorerna också. Men även om det är det så har Sverige fler anmälda under 200 FIS-poäng än Norge ändå.

Debatten om få startande kvinnor har funnits ja men den kvävdes rätt snabbt med argumentet att seniorerna ju är bäst i världen. Kan vara en farlig inställning. Rätt vad det är så får man kämpa för stafettmedalj igen.

Dock ska det sägas att juniorloppet i Norge går på en fredag och som D19-20 mot bruksvallarnas D17-20. Vet dock inte om yngre får anmäla sig till beito. Till bruks är det 16 juniortjejer anmälda till fredagsloppet i spannet D17-20.
Senast redigerad av MacReady 2013-11-18 kl. 17:45.
Citera
2013-11-18, 17:48
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacReady
Detta med restriktioner är jag osäker på om det gäller juniorerna också. Men även om det är det så har Sverige fler anmälda under 200 FIS-poäng än Norge ändå.

Debatten om få startande kvinnor har funnits ja men den kvävdes rätt snabbt med argumentet att seniorerna ju är bäst i världen. Kan vara en farlig inställning. Rätt vad det är så får man kämpa för stafettmedalj igen.

Däremot ska det ju sägas att juniorloppet i Norge går på en fredag. Till bruks är det 16 juniortjejer anmälda till fredagsloppet.

I damernas fristilslopp i Bruks så det bara 4 damer som har FIS-poäng över 200 poäng, så det skulle inte slå så mycket om vi tillämpade samma regler i Bruks.

Kollade upp reglerna för juniorernas deltagande i Norge:
Citera
2013-11-18, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
I damernas fristilslopp i Bruks så det bara 4 damer som har FIS-poäng över 200 poäng, så det skulle inte slå så mycket om vi tillämpade samma regler i Bruks.

Kollade upp reglerna för juniorernas deltagande i Norge:

Ok. Då är det enda jämförbara fredagen och där är det lika många damjuniorer anmälda i skrivande stund. Eller 15 i Norge för en är slovenska. Dock en norska i bruks så det jämnar väl ut sig.

Att Hellner inte är anmäld till bruks beror på att han anmält sig till Gällivare såg jag nu.
Senast redigerad av MacReady 2013-11-18 kl. 18:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in