Just nu 359 anmälda i alla klasser på lördag. Var väl över 500 i Muonio?
I Beitostölen har man restriktioner på att ha under 200 FIS-punkter för att få starta så där blir det inga jättemängder. Ändå förvånansvärt få anmälda tycker jag. Speciellt i alla damklasser, vilket jag sett som en trend i Norge. Förstår inte riktigt vad det beror på. Även på juniorsidan är skillnaden mellan Sverige och Norge i antal elittävlande avsevärt större på pojk- än flicksidan.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ezzelino
Beitostölen ger i alla fall en intressant indikation på hur norrmännens inbördes styrkeförhållanden ser ut så här i början av säsongen. Gissar på Sundby före Krogh. Röthe och Rönning är förstås med i diskussionen också. Eller kan Petter Northug prestera något bra redan nu? Det vore märkligt, som snacket gått i media trodde jag aldrig han skulle delta så här tidigt. Petter Eliassen körde ju i Finland häromdan, med dåligt resultat (25:a på den klassiska milen).
Tycker inte det är någon katastrof för honom. Brukar väl (jag skriver väl för det är bara en känsla och här kan folk vara snabba med att slänga upp exakta fakta i ansiktet på en

) vara bättre på 15km+ och i masstart.
-----------
edit: det var ett lustigt sammanträffande. Alkibiades sitter och grubblar över samma sak.
Detta med restriktioner är jag osäker på om det gäller juniorerna också. Men även om det är det så har Sverige fler anmälda under 200 FIS-poäng än Norge ändå.
Debatten om få startande kvinnor har funnits ja men den kvävdes rätt snabbt med argumentet att seniorerna ju är bäst i världen. Kan vara en farlig inställning. Rätt vad det är så får man kämpa för stafettmedalj igen.
Dock ska det sägas att juniorloppet i Norge går på en fredag och som D19-20 mot bruksvallarnas D17-20. Vet dock inte om yngre får anmäla sig till beito. Till bruks är det 16 juniortjejer anmälda till fredagsloppet i spannet D17-20.