• 1
  • 2
2013-11-18, 07:11
Medlem
Hej hej!
Har möjligheten att få en windows server 2012 helt gratis. Vad ska jag ta? den bästa o dyraste så att säga!
Har funderat på Windows Server 2012 Datacenter ,,,sen såg jag den versionen finns i R2 också.. Vad är skillnaden mellan Windows Server 2012 Datacenter och Windows Server 2012 Datacenter R2??
Vilken är den dyraste och bästa windows server ni tycker jag ska ta? får en gratis,bara o välja

tackk
Citera
2013-11-18, 08:29
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ASA1689
Hej hej!
Har möjligheten att få en windows server 2012 helt gratis. Vad ska jag ta? den bästa o dyraste så att säga!
Har funderat på Windows Server 2012 Datacenter ,,,sen såg jag den versionen finns i R2 också.. Vad är skillnaden mellan Windows Server 2012 Datacenter och Windows Server 2012 Datacenter R2??
Vilken är den dyraste och bästa windows server ni tycker jag ska ta? får en gratis,bara o välja

tackk

R2 är en senare version.

Vill du ta den "dyraste" så är det såklart datacenter. Men det den ger dig jämfört med de "Mindre" versionerna är enbart sådana funktioner som du ALDRIG kommer att använda om du måste ställa den här frågan. Det finns såklart inga _nackdelar_ med att välja Datacenter, men för din del finns det heller inga fördelar.
Citera
2013-11-18, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
R2 är en senare version.

Vill du ta den "dyraste" så är det såklart datacenter. Men det den ger dig jämfört med de "Mindre" versionerna är enbart sådana funktioner som du ALDRIG kommer att använda om du måste ställa den här frågan. Det finns såklart inga _nackdelar_ med att välja Datacenter, men för din del finns det heller inga fördelar.

ok grymmmttt tack för svaret,,,
Alltså, de funktioner jag kommer använda är Domain controller, DHCP, DNS sedan kommer jag förmodligen sätta mig in i Windows Deployment, så att därför jag tänkte ta DataCenter så är den saken klar
Btw, om man uppdaterar standard Datacenter, kommer man inte till nivån av R2? alltså m.a.p att du sa att den är endast nyare version liksom.
Citera
2013-11-18, 09:40
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
ok grymmmttt tack för svaret,,,
Alltså, de funktioner jag kommer använda är Domain controller, DHCP, DNS sedan kommer jag förmodligen sätta mig in i Windows Deployment, så att därför jag tänkte ta DataCenter så är den saken klar .

Alltså.. allt du nöämner där löser minsta versionen (Foundation) precis lika bra. Det var liksom det jag menade med att du aldrig kommer att behöva Datacenter.

Citat:
Btw, om man uppdaterar standard Datacenter, kommer man inte till nivån av R2? alltså m.a.p att du sa att den är endast nyare version liksom.

Vaddå "uppdaterar standard Datacenter"?
Citera
2013-11-18, 09:49
Medlem
Citat:
Alltså.. allt du nöämner där löser minsta versionen (Foundation) precis lika bra. Det var liksom det jag menade med att du aldrig kommer att behöva Datacenter.

Jaa,, detklar du har rätt,,men jag får den helt gratis så att jag tänkte,, ahh jag satsar på Datacenter ändå

Vaddå "uppdaterar standard Datacenter"?

Är inte R2 nyare version än Standard? har jag förstått fel kanske?!
Citera
2013-11-18, 09:54
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Är inte R2 nyare version än Standard? har jag förstått fel kanske?!

Du har förstått fel.

Kika på http://en.wikipedia.org/wiki/Windows_Server_2012 så hittar du skillnaderna på versionerna.
Citera
2013-11-18, 10:01
Medlem
Citat:
Du har förstått fel.

Kika på http://en.wikipedia.org/wiki/Windows_Server_2012 så hittar du skillnaderna på versionerna.

ahh alright så i princip blir det bara Datacenter då skippar R2, då det är ingen märkvärdig skillnad.
hittade en bra datasheet som jämför alla versioner, för dem som vill få exakt specification.
Länk: http://www.microsoft.com/en-us/downl....aspx?id=38809
Citera
2013-11-18, 10:04
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
ahh alright så i princip blir det bara Datacenter då skippar R2, då det är ingen märkvärdig skillnad.

Du har verkligen inte fattat det här...

R2 är en ny revision av varje version.
Citera
2013-11-18, 10:08
Medlem
Citat:
Du har verkligen inte fattat det här...

R2 är en ny revision av varje version.

hehe jo ok att det är "en ny revision av varje version", funktionerna är fortfarande densamma för t.ex mig som kommer använda några klassiska roller t.ex
Citera
2013-11-18, 10:10
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
hehe jo ok att det är "en ny revision av varje version", funktionerna är fortfarande densamma för t.ex mig som kommer använda några klassiska roller t.ex

Men snälla. Vad du inte har fattat är att R2 är en ny revision av ALLA versioner. Med andra ord, numera levereras WIndows Server 2012R2 Foundation/Essentials/Standard/Datacenter.
Citera
2013-11-18, 10:15
Medlem
Citat:
Men snälla. Vad du inte har fattat är att R2 är en ny revision av ALLA versioner. Med andra ord, numera levereras WIndows Server 2012R2 Foundation/Essentials/Standard/Datacenter.

Men här står det exakt vad som skiljer ju,, Precis som jag sa ju...

"According to Windows Server 2012 R2 datasheet published on May 31, 2013, there are three editions of this operating system: Essentials, Standard and Datacenter. As with Windows Server 2012, the Datacenter and Standard editions are feature identical, varying only based on licensing (particularly licensing of Hyper-V VMs). The Essentials edition has the same features as the Datacenter and Standard products."
Citera
2013-11-18, 10:30
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Men här står det exakt vad som skiljer ju,, Precis som jag sa ju...

"According to Windows Server 2012 R2 datasheet published on May 31, 2013, there are three editions of this operating system: Essentials, Standard and Datacenter. As with Windows Server 2012, the Datacenter and Standard editions are feature identical, varying only based on licensing (particularly licensing of Hyper-V VMs). The Essentials edition has the same features as the Datacenter and Standard products."

Läs vad jag skrev en gång till.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in