2013-11-17, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doubletime
Man visste att rökning var fel årtionden innan det förbjöds..Det handlar inte bara om rätt eller fel utan det handlar också om huruvida tiden är inne..Det tog ett bra tag innan de judiska kristna blev öppna för att icke judar skulle kunna bli kristna tillexempel..Eller att det var ok att äta oren mat.. Huruvida du har rätt eller inte vet jag inte.

Frågan är om inte den tidigare hållningen till rökning var sundare än den nuvarande. Rökning nämns ju inte i Bibeln. Tidigare var rökning något som blockerade privilegier i församlingen. Jag är själv hundraprocentig motståndare till rökning, men jag är långt ifrån säker på att skärpningen från 1973 var berättigad. Till skillnad från andra grupper satte Jv INTE igång med något anti-rökningsprogram som skulle hjälpa rökarna. Men det adventister och andra gjort här skulle Jv också kunna ha gjort för att hjälpa rökarna. Men OM den nuvarande ståndpunkten skulle vara riktig, så har det inte funnits någon anledning att inte införa den från början. Andra grupperingar har långt tidigare än Jv haft totala rökförbud.

Resonemang om att tiden skall vara inne är ohållbara. Ibland har hårresande villfarelser införts av Jvs ledare, och det hade varit bättre att hålla sig till den ursprungliga uppfattningen. Gud prövar oss inte med villfarelser. Men han vill att vi skall stå upp emot sådana upp, även hos folk ledningen. Så gjorde da gamla profeterna i Israel.

Det är bra att du håller frågan öppen att jag kan ha rätt. Men under tiden påverkas människors hälsa och liv. Så var det också med det fullständigt omotiverade förbudet mot transplantationer. Tidigare ansågs sådana vara en samvetssak, och så blev det till sist igen. Men i mellantiden blev människor lidande pga ledarnas villfarelse.
Citera
2013-11-17, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard

Enligt Jv - och jag håller med dem - handlar blodförbudet om respekt för livet, det tagna livet vid slakt. Det får konsekvenser för medicinskt bruk av blod, men inte de konsekvenser som Jv vill. Inget liv har tagits men liv skall främjas. Att det handlar om livets helgd är alltså ett påtagligt belägg för att blodtransfusioner är i harmoni med bibelns blodlagar. Det finns inget taget liv att lämna tillbaka till Gud.

Om jag förstår dit resonemang rätt så är det slaktblodet, det faktum att ett liv har offrats som gör att blodet inte får användas om det däremot inte har offrats något liv så är det ok att använda blodet.
Anser du med andra ord att det är ok att tappa en liter blod från en tjur och göra blodkorv på den och sedan äta korven?
Inget liv har ju offrats så blodet är inte i din mening "befläckat" eftersom inget liv har offrats.
Citera
2013-11-17, 18:12
Medlem
Citat:
Frågan är om inte den tidigare hållningen till rökning var sundare än den nuvarande. Rökning nämns ju inte i Bibeln. Tidigare var rökning något som blockerade privilegier i församlingen. Jag är själv hundraprocentig motståndare till rökning, men jag är långt ifrån säker på att skärpningen från 1973 var berättigad. Till skillnad från andra grupper satte Jv INTE igång med något anti-rökningsprogram som skulle hjälpa rökarna. Men det adventister och andra gjort här skulle Jv också kunna ha gjort för att hjälpa rökarna. Men OM den nuvarande ståndpunkten skulle vara riktig, så har det inte funnits någon anledning att inte införa den från början. Andra grupperingar har långt tidigare än Jv haft totala rökförbud.

Resonemang om att tiden skall vara inne är ohållbara. Ibland har hårresande villfarelser införts av Jvs ledare, och det hade varit bättre att hålla sig till den ursprungliga uppfattningen. Gud prövar oss inte med villfarelser. Men han vill att vi skall stå upp emot sådana upp, även hos folk ledningen. Så gjorde da gamla profeterna i Israel.

Det är bra att du håller frågan öppen att jag kan ha rätt. Men under tiden påverkas människors hälsa och liv. Så var det också med det fullständigt omotiverade förbudet mot transplantationer. Tidigare ansågs sådana vara en samvetssak, och så blev det till sist igen. Men i mellantiden blev människor lidande pga ledarnas villfarelse.

Isåfall borde väl icke judar kunnat bli kristna direkt och oren mat accepterats så fort jesus dog..Men de tröga första kristna krävde några år innan dom fattade trots att bibeln uttryckligen pratade om hur alla folk skulle välsigna sig pga Abrahams säd.

Rökning förorenar kroppen på rökaren och den som inte röker..Men på 40 talet så var det inte vitt känt bland allmänheten att rökning var så fördärvligt...På 50 talet så skulle du kunna se reklam på läkare som rekomenderar ett speciellt märke. Vittnena visste att det var fel med rökning och man såg ner på det även innan det blev förbjudet...Men jag anser att "tiden är inne " argumentet håller här.

Guds kanal på de kristnas tid hade också felaktiga slutsatser och handlingar..Petrus fortsatte att vara en rasist vilket han inte borde gjort som kristen..Oren mat accepterades inte fast det var ok...Ett gradvis ljus så att säga är bäst för korkade människor dvs alla människor. Om en tjock person ska gå ner i vikt så är inte värsta monster workout program det bästa..Utan långsamma förändringar ger bättre resultat..
Citera
2013-11-17, 18:13
Medlem
Citat:
Kung Mannaseh/Kung david/Apostlarna misslyckades mycket, mycket värre än vad vaktornets ledare någonsin gjort men är guds kanal enligt bibeln. Apostlarna/Judarna hade också vilfarelser om vad jesus skulle åstadskomma.

Kung Manesse och David drabbades av profeternas skarpa tillrättavisningar. De var inte absuluta ledare. De balanserades av profeter. Jvs styrande krets tolererar ingen tillrättavisning. Trots att man vinglat fram och tillbaka. De är absoluta ledare som gång på gång vilselett sina får. Några profetröster tolereras inte. Grekerna hade ett bra ord för denna hållning: hybris.

Före pingsten och andeutgjutelsen hade apostlarna felaktiga uppfattningar, men vid pingsten fick man den helige Ande, som ändrade allt. Apostlakollegiet som sådant trampade därefter inte i klaveret även om någon enskild gjorde det. Det gick att lita på apostlarnas undervisning. Apostlarna vacklade inte fram och tillbaka i enlighet med olika vindkast. Och de balanserades av profeter.
Citera
2013-11-17, 18:13
Medlem
rex144s avatar
Vakttornet och Vakna framställer sig som de enda i världen som har monopol på sanningen,
alla andra kyrkor är skit,

höjer man själv ribban så mycket, utmålar sig själv som "helgon" med en direktkanal till Jehova och sen kör primitiva reklamtrick (falska profetior) för att värva nya medlemmar så har jag inget till övers för en sån ledning,

vanliga medlemmar är omedvetna om all den förljugenhet som finns på Vakttornets och Vaknas redaktion i Brooklyn,

JV är en produkt av sin tid, amerikansk marknadsföring, skrikig reklam, kontroverser,
man ville vara på allas läppar,

det står jo i gamla testamentet om falska profeter... och att Gud förbjuder oss att ägna oss åt uträkningar, vi ska vara alltid beredda på den yttersta dagen,
men det brydde sig inte JV ledare, deras hybris var större

som med den lyxvillan som JV ledare Ruthford lät bygga i San Diego i Kalifornien,
han tankesätt är både primitiv och slug,

efter djuplodade studier av bibeln uttalade Ruthford en "profetia" att profeterna skulle återvända år 1925, det hade han räknat ut från bibeln, denne satan,

så han tänkte praktiskt, om nu Jessaja, Jeremia, Hesekiel och Daniel kommer till jorden var ska de bo nånstans?
en berättigad fråga, hehe

de måste bo anständigt så Ruthford lät bygga en lyxvilla i San Diego, men ingen vet vilken tid på dygnet dessa profeter behagar att komma, så nån måste bo i villan för att kunna välkomna de,
och vem är mer lämplig och värdig än den store ledaren Ruthford?
ingen,
sagt och gjort flyttade Ruthford i villan och för att det det skulle gå rätt till så köpte Ruthford villan för 10 dollar av medlemmarna, han bodde där tills han dog sen sålde JV villan,

och på sitt typiska manipulerande sätt förklarade de att villan har fyllt sin uppgift, hehe, ingen självkritik där inte,
hela USA skrattade åt dessa infantila jehovas vittnen,
Senast redigerad av rex144 2013-11-17 kl. 18:23.
Citera
2013-11-17, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ekasnah
Om jag förstår dit resonemang rätt så är det slaktblodet, det faktum att ett liv har offrats som gör att blodet inte får användas om det däremot inte har offrats något liv så är det ok att använda blodet.
Anser du med andra ord att det är ok att tappa en liter blod från en tjur och göra blodkorv på den och sedan äta korven?
Inget liv har ju offrats så blodet är inte i din mening "befläckat" eftersom inget liv har offrats.

Svara du först på de frågor jag tidigare ställt dig och som du fortsätter att ignorera, så skall jag svara på detta. Nå, hur blir det? ttsp drog sig tillbaka när han skulle svara på mina frågor. Han ville bara att jag skulle svara på hans frågor. Är det likadant med dig?
Citera
2013-11-17, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
Vakttornet och Vakna framställer sig som de enda i världen som har monopol på sanningen,
alla andra kyrkor är skit,

höjer man själv ribban så mycket, utmålar sig själv som "helgon" med en direktkanal till Jehova och sen kör primitiva reklamtrick (falska profetior) för att värva nya medlemmar så har jag inget till övers för en sån ledning,

vanliga medlemmar är omedvetna om all den förljugenhet som finns på Vakttornets och Vaknas redaktion i Brooklyn,

JV är en produkt av sin tid, amerikansk marknadsföring, skrikig reklam, kontroverser,
man ville vara på allas läppar,

det står jo i gamla testamentet om falska profeter... och att Gud förbjuder oss att ägna oss åt uträkningar, vi ska vara alltid beredda på den yttersta dagen,
men det brydde sig inte JV ledare, deras hybris var större

som med den lyxvillan som JV ledare Ruthford lät bygga i San Diego i Kalifornien,
han tankesätt är både primitiv och slug,

efter djuplodande studier av bibeln han uttalade en "profetia" att profeterna skulle återvända år 1925, det hade han räknat ut från bibeln, denne satan,

så han tänkte praktiskt, om nu Jessaja, Jeremia, Hesekiel och Daniel kommer till jorden var ska de bo nånstans?
en berättigad fråga, hehe

de måste bo anständigt så Ruthford lät bygga en lyxvilla i San Diego, men ingen vet vilken tid på dygnet dessa profeter behagar att komma, så nån måste bo i villan för att kunna välkomna de,
och vem är mer lämplig och värdig än den store ledaren Ruthford?
ingen,
sagt och gjort flyttade Ruthford i villan och för att det det ska gå rätt till så köpte Ruthford villan för 10 dollar av medlemmarna, han bodde där tills han dog sen sålde JV villan,

och på sitt typiska manipulerande sätt förklarade de att villan har fyllt sin uppgift, hehe, ingen självkritik där inte,
hela USA skrattade åt dessa infantila jehovas vittnen,

Det där är ingenting mot vad de israelitiska kungarna hittade på...De draman som finns där skulle få Jerry springer att verka barnvänligt. Bara för att man är medlem av styrande kretsen innebär det inte att man är immun på något sätt mot att börja bli lite "korrupt " eller falla för en frestelse..Det David gjorde med batsheba/Urriah var mycket värre tillexempel..Sen så har vissa medlemar av styrande kretsen blivit uteslutna...Judas iskariot blev också ond.

Som jag visat i ett tidigare inlägg så är inte jehovas vittnen falska profeter baserat på profet regeln i 5e moseboken. Hanniah från Jeremias bok är det däremot.
Citera
2013-11-17, 18:22
Medlem
Citat:
Svara du först på de frågor jag tidigare ställt dig och som du fortsätter att ignorera, så skall jag svara på detta. Nå, hur blir det? ttsp drog sig tillbaka när han skulle svara på mina frågor. Han ville bara att jag skulle svara på hans frågor. Är det likadant med dig?

Det var ingen vidare svår fråga du ställde så jag slår vad om att han klarar det lätt ^^.
Citera
2013-11-17, 18:27
Medlem
Citat:
En svår fråga..Anledningen till att jag inte vill ha barn själv. Det finns blodfria alternativ men situationen kan uppstå pågrund av inkompetens/arrogans i alla fall.. Jag ser döden mer som en välsignelse än en förbannelse för att vara ärlig så jag hade insisterat på blodfria alternativ..Men å andra sidan är jag inte föräldrer och kan inte ge dig ett giltigt svar.

Det är helt okej att känna så. Och helt okej att avstå från att skaffa barn.

MEN om man nu väljer att skaffa barn så kan man ju inte utgå ifrån att de kommer att välja samma liv som en själv. Och det är ju mycket möjligt att de uppskattar sitt liv även om föräldrarna inte gör det.

Väntar fortfarande på svar på mina senaste frågor.
Citera
2013-11-17, 18:27
Medlem
Citat:
Andra regeringar har sålt blod och jag sa inte att man i alla lägen kan klara sig utan blod. I så fall så får man ha lite ryggrad och stå fast tycker jag.

Man skulle inte behöva så mycket donerat blod ifall man inte slösade bort det lika ofta på patienter som inte behövde någon sorts transfusion överhuvudtaget.

http://www.sfgate.com/health/article/Are-blood-transfusions-overused-4555301.php

Faktumet att en sak är billigare kan som sagt vara en nackdel. Även den medicinska världen handlar väldigt mycket om vistintresse. Blod behövs inte alls så ofta och fördelarna med en blodtransfusion fås i de flesta fall av blodfria alternativ som är lätta att tilverka. TIll och med i många icke planerade operationer är inte blod nödvändigt (Skickliga läkare kan helt enkelt se till att du inte förlorar så mycket blod att en transfusion behövs. Annars kan volym räcka så får kroppen producera mera riktigt blod senare).

Det stämmer inte att den medicinska professionen drivs av vinstintressen. Olika företag som kan vara inblandade kan ha vinstintressen, men inte utövarna själva. Och landstingen drivs av krav att hålla kostnader nere, att minska kostnader. Jag tror att det är trollspöt som spökar också när du säger att blod inte behövs så ofta vid akutfall. Det stämmer inte med mina iakttagelser och den moderna litteratur jag förfogar över. Och finns en klar syn på att blod skall användas så lite som möjligt. Dessutom råder det ofta brist på blod.
Citera
2013-11-17, 18:31
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Det där är ingenting mot vad de israelitiska kungarna hittade på...De draman som finns där skulle få Jerry springer att verka barnvänligt. Bara för att man är medlem av styrande kretsen innebär det inte att man är immun på något sätt mot att börja bli lite "korrupt " eller falla för en frestelse..Det David gjorde med batsheba/Urriah var mycket värre tillexempel..Sen så har vissa medlemar av styrande kretsen blivit uteslutna...Judas iskariot blev också ond.

Som jag visat i ett tidigare inlägg så är inte jehovas vittnen falska profeter baserat på profet regeln i 5e moseboken. Hanniah från Jeremias bok är det däremot.

JV berättar aldrig och vilka skandaler, bedrägerier, lurenderier deras ledare har skapat under organisationens korta tid på jorden, hehe
man lyfter gärna fram andra kyrkors tillkortakomanden, och berättar att man är de enda som Gud accepterar, + alla andra kistna kommer förgöras under domedagen och bara JV överleva

JV utmålar ledningen i Brooklyn som helgon, män med en etik och moral vida överstigande alla andra religiösa ledare + att JV är de enda utvalda av Gud och Vakttornet har en direkt kanal till Gud och förmedlar sanningen till alla människor
Citera
2013-11-17, 18:39
Medlem
Citat:
Jag skulle personligen inte ta emot en njurtransplatation dock...Senare så kan jag bevisa att katolska kyrkan inte är den sanna religionen under förutsättningen att bibeln är " sanningen ". Att hänvisa till hur kungarna misskötte sig är inte en rättvis jämförelse då jehovas vittnens ledare aldrig kommit ens i närheten av det.

För att Jv ledarna skulle ha dubbelmoral krävs det att de sjävla skulle kompromissa om de kom i en situation där läkare insisterade på att ge blod.

Jag håller inte med. En så hädisk lära som att Jv upphöjdes över alla Jesus tillhörigheter 1919 - helt nyligen ersatt med en lika falsk lära att Jv fick ett gudomligt uppdrag 1919 - är för mig tillräckligt för att sortera bort Jv som en falsk religion. Till det tillkommer hyckleriet i blodfrågan, där en avsevärd oärlighet har demonstrerats och dessutom att ha mage att säga att Gud bevarat NT till punkt och pricka men ändå inte gjort det, ja det finns hur mycket som helst, också att man inte som de första kristna vill åkalla Jesu namn.

Visst har Jvs ledare lika stor makt som de gamla kungarna över Jvs liv och verksamhet, ja större, eftersom den inte balanseras på något sätt. Dubbelmoralen gäller ledarna som kollektiv, där alla spelar med. En enskild medlem som visar sig ovärdig sorteras bort och det ändrar inte kretsens makt eller hållning. Man HAR kompromissat som ett kollektiv redan i samband med tolererandet av gammaglobuliner på 50-talet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in