Citat:
Man visste att rökning var fel årtionden innan det förbjöds..Det handlar inte bara om rätt eller fel utan det handlar också om huruvida tiden är inne..Det tog ett bra tag innan de judiska kristna blev öppna för att icke judar skulle kunna bli kristna tillexempel..Eller att det var ok att äta oren mat.. Huruvida du har rätt eller inte vet jag inte.
Frågan är om inte den tidigare hållningen till rökning var sundare än den nuvarande. Rökning nämns ju inte i Bibeln. Tidigare var rökning något som blockerade privilegier i församlingen. Jag är själv hundraprocentig motståndare till rökning, men jag är långt ifrån säker på att skärpningen från 1973 var berättigad. Till skillnad från andra grupper satte Jv INTE igång med något anti-rökningsprogram som skulle hjälpa rökarna. Men det adventister och andra gjort här skulle Jv också kunna ha gjort för att hjälpa rökarna. Men OM den nuvarande ståndpunkten skulle vara riktig, så har det inte funnits någon anledning att inte införa den från början. Andra grupperingar har långt tidigare än Jv haft totala rökförbud.
Resonemang om att tiden skall vara inne är ohållbara. Ibland har hårresande villfarelser införts av Jvs ledare, och det hade varit bättre att hålla sig till den ursprungliga uppfattningen. Gud prövar oss inte med villfarelser. Men han vill att vi skall stå upp emot sådana upp, även hos folk ledningen. Så gjorde da gamla profeterna i Israel.
Det är bra att du håller frågan öppen att jag kan ha rätt. Men under tiden påverkas människors hälsa och liv. Så var det också med det fullständigt omotiverade förbudet mot transplantationer. Tidigare ansågs sådana vara en samvetssak, och så blev det till sist igen. Men i mellantiden blev människor lidande pga ledarnas villfarelse.