2013-11-17, 15:51
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av icecoldice
Jamen säg så här då. Googla på hur man gör sin ammunition anpassningsbar. Vad tror du händer då? Då blir det överlagt och planerat. Tror du inte?

Den funkar som den är. Men den funkar inte bra och det är absolut förbjudet att använda den. Hela vapnet kan sprängas t ex.

En annan risk är att urdragaren inte får grepp om hylsans fläns när man gör patron ur. Då kan man tro att vapnet är tomt när det i själva verket finns en kula i loppet.
Citera
2013-11-17, 15:51
Medlem
bagarn29s avatar
Det sägs ju att MGM i ett tidigare förhållande har försökt strypa kvinnan.
Varför gör han inte detta denna gången, mycket mindre spår?
Citera
2013-11-17, 15:52
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Du har inget hundraprocentigt scenario. Men jag vet att åklagaren först trodde att kulan gått in i bakhuvudet eftersom en forensiker hade sagt det. Sedan gick man till en annan expert som sade att kulan hade gått in i ansiktet. Hoppsan - då konsulterade man utländska experter också, t ex på Balkan. Och de sade att det inte går att fastställa kulans riktning alls. Det måste ha varit surt.

Men det finns trots allt ett hål i väggen. Går det att tidsbestämma det? Är det 100 att det kommer från just detta tillfälle? Om det gör det så talar ju det ett språk om hur MJ måste ha legat/suttit för att få kulan i det läget som märket visar i väggen? Det här är allt för komplext för mig. Men frågar man får man inga svar.

Om då märket i väggen är från detta brott, hur är då mest troligt att MJ varit "placerad" i sängen och varifrån är det då mest troligt att kulhålet går in resp ut?
Citera
2013-11-17, 15:53
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Jamen säg så här då. Googla på hur man gör sin ammunition anpassningsbar. Vad tror du händer då? Då blir det överlagt och planerat. Tror du inte?

Hur lång tid tar det och är det en enkel sak att göra för egen hand?

Kunde FS detta tror du? Fanns det sökresultat på FS datorer i ämnet?
Senast redigerad av Pastakrydda 2013-11-17 kl. 15:56.
Citera
2013-11-17, 16:00
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda
Hur lång tid tar det och är det en enkel sak att göra för egen hand?

Anpassningsbar och anpassningsbar. Man får väl handladda, d v s man köper hylsor, kulor, krut och tändhattar. Jag tror inte att de patronerna går att köpa färdiga - pistolen är ju liksom antik.

Men den militära standardpatronen m39b passar. Den funkar dock inte bra i det att kulan tappar kraft och att vapnet kan sprängas eftersom det är starkare laddning och för mycket av kraften i krutet går åt fel håll.

Så är det den detaljen att det kan bli en patron kvar när man tömmer pistolen också. Hylsorna skiljer lite i bakkant, nämligen.
Citera
2013-11-17, 16:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Det sägs ju att MGM i ett tidigare förhållande har försökt strypa kvinnan.
Varför gör han inte detta denna gången, mycket mindre spår?

Ja det har jag med funderat på. Då hade han sluppit mycket städarbete. Han hade ju säkert varit arg på henne flera gånger under en längre tid, kanske så himla arg så han skulle vilja skjuta ihjäl henne, han hade ju tillgång till pistol, det är det optimala sättet att döda någon på. På födelsedagen festade han säkert med alkohol och då kom tanken att skjuta ihjäl henne fram på nytt, ett "fyllryck" som det heter?
Citera
2013-11-17, 16:08
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Man kan misstänka att det var en motsvarande m/07 (gammal svensk armépistol) men av belgisk tillverkning. Då var den pistolen nog laddad med modernare ammunition som inte passar riktigt. Därför är det svårt att säga om en provskjutning skulle ge något - vapnen kan nog bete sig lite hipp som happ. Problemet med den kombinationen av vapen och patron är att mycket av krutets kraft läcker ut åt sidorna och att kulan går trögt i pipan. Skottet blir därför mycket svagare än annars.

Dock, jag tycker att om någon hade gått in i rummet och skjutit en liggande så borde kulan ha gått nedåt genom huvudet och sängen och stannat i golvet. Det som är känt om kulbanan tyder istället antingen på ett nästan horisontellt skott (riktat svagt uppåt) som avfyrats vid höger huvudända (M låg på vänster sida) ELLER om M satt upp på höger kant och fick ett skott i ansiktet så att hon föll bakåt. Båda alternativen stämmer med blodbilden på sängen också.
Hitills finns inget som emotsäger att M kan ha deltagit i någon "upphetsningslek" med att spela rysk roulette med någon inbjuden och själv tillfogat sig det dödliga skottet. Utifrån fakta så ägde hon vapen som förvarades olåst.
Citera
2013-11-17, 16:09
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jorick
Ja det har jag med funderat på. Då hade han sluppit mycket städarbete. Han hade ju säkert varit arg på henne flera gånger under en längre tid, kanske så himla arg så han skulle vilja skjuta ihjäl henne, han hade ju tillgång till pistol, det är det optimala sättet att döda någon på. På födelsedagen festade han säkert med alkohol och då kom tanken att skjuta ihjäl henne fram på nytt, ett "fyllryck" som det heter?

Jag tycker nog att strypning skulle vara mer optimalt då. Det lämnar liksom inte så mycket spår och blod och skit man måste ta reda på efteråt. Och dessutom hade han inte behövt göra det i bostaden. Han kunde gjort det på vägen hem från MJ´s föräldrar. Sagt att han måste kissa eller nåt för att få henne att stanna.
Citera
2013-11-17, 16:12
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
Hitills finns inget som emotsäger att M kan ha deltagit i någon "upphetsningslek" med att spela rysk roulette med någon inbjuden och själv tillfogat sig det dödliga skottet. Utifrån fakta så ägde hon vapen som förvarades olåst.

Det här är ju vad jag trott mest på. Fast mer som ett rollspel med dominansinslag.
Citera
2013-11-17, 16:32
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla

Ja, eller att den inbjudne lekte med vapnet som hade en felaktig patron i kammaren. Han mantlar vapnet genom att dra bakåt, urdragaren halkar över den felaktiga flänsen och patronen blir kvar. Han trycker på avtryckaren och det smäller.
Citera
2013-11-17, 16:46
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda
Det här är ju vad jag trott mest på. Fast mer som ett rollspel med dominansinslag.
Det finns en bilaga där M och J.E:s chattkonversation är mer detaljrik än den som lagts in i fup och att de chattat varann en hel del under julimånad-10.
I chattkonversationen framkommer att M verkar väldigt förtjust i J och att de diskuterat bl.a sexleksaker. I Ms sista chatt med J så pratas det om att de ska träffas men J vill inte träffa syrran C.
Kan de ha gjort upp om en annan tid, än dagtid?

Här kan man tycka att polis borde återskapat de sms som fanns i J:s mobil för att få fram vad de kom fram till.

Utifrån det här så kan försvaret lägga fram att alt. g.m inte utretts.
Citera
2013-11-17, 17:01
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Jaha, säkert

Jag ordnade det 100%-iga scenariot för skitlänge sedan.

https://www.flashback.org/sp39685619

Och det håller domstolen med om, om än inte i alla delar. Men sedan finns andra förklaringar som är lika hållbara. Det är där du har problemet. Scenariot med FS är fullt möjligt men det har inte kunnat bevisas.

Ex vis att M fått nobben en gång för mycket och att hon då satte sin (självmords-) plan i verket. Eller att hon tillbringat dagen med någon, hittills okänd, bl a på Pilande gravfält och att de använde dennes bil (Marinas på pendelparkeringen som är en bra mötesplats) och så följer dejten med hem i samma bil och så händer det. Polisen har faktiskt inte kollat Marinas email ens en gång, jag har inte sett nå't iaf.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in