• 1
  • 2
2013-11-16, 23:56
Bannlyst
Vi har alla varit döda eftersom vi alla har existerat innan födelsen, annars skulle vi inte existera nu.

Ganska enkel logik va när man tänker på det?

Har jag rätt eller fel?
Citera
2013-11-17, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Worldwarthree
Vi har alla varit döda eftersom vi alla har existerat innan födelsen, annars skulle vi inte existera nu.

Har jag rätt eller fel?
Beror på hur du definierar död, vi lär knappast ha varit medvetna om vår existens innan vi befruktade ägget inne i kvinnan men existerat har vi nog gjort hela tiden.
Citera
2013-11-17, 00:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TheWindCriesMary
Beror på hur du definierar död, vi lär knappast ha varit medvetna om vår existens innan vi befruktade ägget inne i kvinnan men existerat har vi nog gjort hela tiden.

Död menar jag innan födseln och efter vi dör. Det är död för mej. Så jag definierar det som att jag redan har upplevt döden. Jag vet inte om medvetandet och jaget lever kvar efter döden. Varför skulle medvetandet lämmna oss efter döden? Det vet jag inte och det vet inte ni heller så vi behöver egentligen inte spekulera i den frågan.

Jag tror att döden är som innan födseln helt enkelt, varför jag grubblar på detta är för att jag har accepterat att jag ska dö så började jag tänka på hur det känns att vara död och kom på att jag faktiskt vet hur det känns. Det känns som 0. Ingenting, fullkomligt vakum.

Min poäng är att jag varit död eftersom innan jag var född
Citera
2013-11-17, 00:12
Medlem
Vatos.Locoss avatar
för att vara död måste man ha levt innan och dom som säger ha gjort det tidigare brukar vara lite konstigt folk från konstiga ställen så vet inte om jag ska tro det.
Citera
2013-11-17, 00:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vatos.Locos
för att vara död måste man ha levt innan och dom som säger ha gjort det tidigare brukar vara lite konstigt folk från konstiga ställen så vet inte om jag ska tro det.

Och jag anser i sin tur före det att man måste varit död för att börjat leva.
Citera
2013-11-17, 00:23
Medlem
Uncle clowns avatar
Saker som icke existerar ännu tror jag inte man definierar som döda. Men jag förstår hur du tänker. Vi går från att inte vara till att vara till att ha varit. :P Ja jo vi har ju alla "upplevt" att inte existera och vi är på väg dit igen, Men innan du var död så fanns du ju inte, ditt medvetande om din egna existens som du nu funderar på har aldrig varit innan din födsel men kommer ha varit när du är död....fan jag virrar bort mig själv nu Ja jag vet inte utveckla din fråga mer!
Citera
2013-11-17, 00:28
Medlem
Bisarros avatar
Död innebär att man slutat existera. Om man aldrig existerat har man inte slutat existera, och då är man inte död, även om (kanske, det vet ju ingen) tillståndet är detsamma. Eller? Jag är osäker.
Citera
2013-11-17, 00:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bisarro
Död innebär att man slutat existera. Om man aldrig existerat har man inte slutat existera, och då är man inte död, även om (kanske, det vet ju ingen) tillståndet är detsamma. Eller? Jag är osäker.

Men jag är säkert på att vi inte slutar existera efter döden efter som jag existerade innan jag varit född. Skulle jag inte existerat innan jag varit född skulle jag inte existera nu. Förstår du hur jag tänker?
Citera
2013-11-17, 00:39
Medlem
InvalidSouls avatar
A =/= B
B =/= C

Ger inte A = C.

Att ha varit ofödd betyder inte nödvändigtvis att vi varit döda. Definitionsmässigt så kan man säga att en död person är någon som levt och sedan slutat leva. Det har inte en ofödd person gjort. Därtill kan man argumentera att den ofödde inte existerade och därmed inte kunde getts någon attribut såsom att varit ofödd.
Citera
2013-11-17, 00:41
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:

Hur vet man det?

Citat:

För enkel enligt mig.

Citat:
Har jag rätt eller fel?

Det beror på.
Om man definierar allt som inte är liv som död så, ja du har rätt.
Om man inte definierar allt som inte är liv som död så, nej du har fel.

Som jag ser det så är man död först efter att man har levt, innan man har levt var det något annat som vi för enkelhetens skull kan kalla för "icke existerade".

Ett liknande exempel kan göras med ett stearinljus.

Om ljuset aldrig har varit tänt har det heller aldrig varit släckt.
För att släcka ett stearinljus måste det först tändas, annars är det bara ett "inte tänt stearinljus"...

Edit:
Petade in ett "kan"...
Senast redigerad av Allaballawalla 2013-11-17 kl. 00:55.
Citera
2013-11-17, 00:45
Medlem
Bisarros avatar
Citat:
Men jag är säkert på att vi inte slutar existera efter döden efter som jag existerade innan jag varit född. Skulle jag inte existerat innan jag varit född skulle jag inte existera nu. Förstår du hur jag tänker?
Nej jag förstår inte hur du menar. Säker på att du existerade innan du föddes? Om du menar att det du består av i en annan form existerade så förstår jag, annars inte, men om du menar så, då förstår jag inte hur du kan få det till att du existerade innan du föddes (det var ju inte du då). Eller? Jag är osäker.
Citera
2013-11-17, 00:52
Bannlyst
Fel. Vi är döda nu. Detta är helvetet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem