Citat:
Ursprungligen postat av
olovpalme
Skulle kortägaren ta ut sina egna pengar då väljer hon väl närmaste bankomat och bryr sig inte om att det finns kamera där.
Nu valdes en bankomat ut som inte hade kamera och som inte var den närmaste och dessutom blev det en massa felslagna koder av den som tog ut pengarna.
Det tyder på att det inte är kortinnehavaren som tog ut pengarna.
Det finns ingenting som talar för att det skulle ha varit kortinnehavaren som gjort ett uttag av tjugo ovikta 500-lappar:
1. Väljer inte den närmaste bankomaten; väljer en bankomat som saknar kamera.
2. Slår fel pinkod på sitt vanligaste bankkort; tar ut rubbet med sitt guldkort och får betala 200 kr i uttagsavgift.
3. Inga vittnen har sett MJ handla i några affärer i Stora Höga.
3. MJ har inga andra resplaner än ut till Tjörn (och senare en veckas bilsemester); dessutom fanns enligt FS kontanter i huset.
4. MJ ville inte ha kontanter på sig; hon betalade alltid med kort.
5. MJ hade enligt sin personlige bankman aldrig gjort uttag förenade med straffavgift.
6. I MJ:s försvunna planeringskalender fanns enligt den polisman som suttit vid MJ:s skrivbord och kollat igenom kalendern en resa till New York inplanerad, men denna resa skulle inte äga rum förrän fram emot höstkanten.
Till detta kan läggas att vittnet KH sett en person som vrålkört en grå bil, obestämbart märke, och i hastigheten hade vittnet fått för sig att det var en kvinna iklädd en öppen vit skjorta med krage. Föraren hade hållit vänstra handen upp mot sidan av sitt huvud varpå vittnet fått uppfattningen att personen talat i sin mobil. - Men enligt FS hade MJ i godan ro gått och "pysslat" innan hon före sin avfärd tittat igenom sin väska och försäkrat sig om att hon hade allt hon behövde.
Citat:
Ursprungligen postat av FUP, s. 932
När vaknade du?
Strax efter 10 kanske… [Bankomatbesöket måste timas.]
Hon?
Inte en aning?
När såg du henne då?
Jag var ju uppe, tittade lite på TV, hon gick och pysslade, jag har inte lagt på minnet vad hon gjorde… Det jag minns var att hon plockade ihop sina vanliga grejer, handväska… kollade så att hon hade allt i handväskan, telefon, liten kamera… sen så vet jag inte vad hon har i väskan riktigt… nycklar och så givetvis. [Bankkort + kodnyckel: "ett jävla skumt färgat papper som hon har skrivit en massa siffror på".]