2013-11-15, 15:42
Medlem
Quarrels avatar
Åklagaren har inte på något sätt styrkt att VB dog 4-5 maj i Bodens kommun som det står i åtalet. Därmed ska åtalet ogillas.
Citera
2013-11-15, 15:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Åklagaren har inte på något sätt styrkt att VB dog 4-5 maj i Bodens kommun som det står i åtalet. Därmed ska åtalet ogillas.

Säger vem? Du?
Citera
2013-11-15, 15:44
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 888poker
Säger vem? Du?
Ja
Citera
2013-11-15, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arrowscaup
Det brukar visa hur domen kommer falla när en person kvarsitter i häktet.
Släpper dom han på fri fot visar det oftast en friande dom.
Dom har ingen lätt uppgift !
Jag håller med om att ifall 22-åringen skulle släppas på fri fot idag så tyder det på ett frikännande, om inte helt så i vart fall avseende mordåtalet. Däremot behöver inte beslut idag om att han kvarhålls i häktet tyda på att tingsrätten har beslutat att han är skyldig. Det kan betyda att dom inte är färdiga med att pröva skuldfrågan, det är sent på fredag eftermiddag, det har hållits långa pläderingar.
Citera
2013-11-15, 15:45
Medlem
Theforeigners avatar
Joel Gustavsson på Piteå tidningen är suveränt best, stor skilnad på detalier som ju betyder otroligt mycket för at man ska få rätt uppfattning av vad advokaerna igentligen säger/menar.
Jag har saxat fram och tillbacka i bland, och några gånger så är det ju så stor skilnad att man får två helt olika uppfattningar. Jag har hålt mig til Pieå Joel, så STOR TACK til honnom
Citera
2013-11-15, 15:45
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arrowscaup
Handlade om alternativ gärningsman, MB och han inte var tillräckligt utredd
Att hans namn var uppe på Flashback redan 13 Maj
Det var väl inget bra att hans namn var uppe på Flashback då? Om det skulle vara MB och han har planterat bevis, men det inte går att bevisa, och KJ blir fälld för mordet, då är det in i vassen dåligt att KJ:s namn kom upp på FB redan 13 maj.
Citera
2013-11-15, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brottsfall
Jag håller med om att ifall 22-åringen skulle släppas på fri fot idag så tyder det på ett frikännande, om inte helt så i vart fall avseende mordåtalet. Däremot behöver inte beslut idag om att han kvarhålls i häktet tyda på att tingsrätten har beslutat att han är skyldig. Det kan betyda att dom inte är färdiga med att pröva skuldfrågan, det är sent på fredag eftermiddag, det har hållits långa pläderingar.

Om det nu är så att de har bestämt sig att han är skyldig eller oskyldig redan nu, när ska de ha bestämt sig då? Pratar de med varandra? Är det därför det har varit paus i rättegången onsdag och torsdag, för att de ska kunna bestämma sig?

Nån som vet hur det går till?
Citera
2013-11-15, 15:49
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemlunda2000
Ja men att veta vem personen är skiljer sig från att bara veta namnet.

Vet man namnet så går man in på Ratsit och får adressen.
Citera
2013-11-15, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macca2013
Om det nu är så att de har bestämt sig att han är skyldig eller oskyldig redan nu, när ska de ha bestämt sig då? Pratar de med varandra? Är det därför det har varit paus i rättegången onsdag och torsdag, för att de ska kunna bestämma sig?

Att det varit uppehåll 2 dgr är nog mer sannolikt att åklagare och försvar skall kunna förbereda sina slutpläderingar när det har varit en lång rättegång för alla parter och mycket skall sammanställas
Citera
2013-11-15, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macca2013

Dom kan ha hållit flera överläggningar sen huvudförhandlingen startade, men i detta målet är det är ju först efter dagens pläderingar som dom på allvar kan börja diskutera skuldfrågan.

Under pågående förhandlingsdagar kan rätten överlägga antingen kort i pauserna eller i slutet av rättegångsdagen. Efter dagens pläderingar kan dom boka in särskilda överläggningsdagar.
Citera
2013-11-15, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hemlunda2000
Ja men att veta vem personen är skiljer sig från att bara veta namnet.
Mig veterligen beskrevs det ganska utförligt i början av tråden vad KJ var för typ av tomte, hans facebook länkades även. Så jag är övertygad om att MB haft full koll på utseende, bostadsadress ect. Dessutom kvarstår det faktum att MB ljög om att han kollat upp KJ i inledande förhör, vilket han senare erkände.
Jag tror att KJ kommer släppas. Detta åtal vilar på alldeles för tunn bevisning.
Citera
2013-11-15, 15:52
Medlem
En överklagan kommer oavsett vad tingsrätten kommer fram till att lämnas in. Detta är inte över på långa vägar om nu inte KJ vid en fällande dom bryter ihop och erkänner gärningen, vilket känns föga troligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in