Citat:
Ursprungligen postat av
Leif.Jennekvist
Du har inte möjlighet att länka till dessa studier med tanke på att du nämner att det finns upprepade studier. Skulle vara intressant att läsa.
Du hittade en studie, men länkar inte?
https://gupea.ub.gu.se/bitstream/2077/23542/1/gupea_2077_23542_1.pdf
[...]
/ Leif
Det var naturligtvis dumt att jag inte länkade till studien. Men det är den studien du också tar upp.
Jag skulle googla eller går in i en databas för vetenskapliga artiklar med sökorden:
* stress fracture
* marsch fractures
* soldier
Finns massor att hitta. I princip alla jag har läst/skum läs nämner att stressfrakturerna uppkommer på grund av att benet ansträngs under en längre tid, som t.ex. marscher eller olika idrotter.
Jag märker också att jag har varit otydlig i hur jag skrivit:
"Studien visade de flesta deltagarna drabbades av marschfrakturer under grundutbildningen, närmare bestämt under 5-8 veckan av värnplikten."
Jag menade att de studiedeltagare som drabbades av marschfrakturer (4 %) så drabbades de flesta av dessa under den första 5-8 veckorna.
Det var som svar på
etux kommentar om: "Nu är GMU inte så pass slitsamt att man skulle få en marschfraktur"
Jag får förtydliga att jag är väl medveten om att det inte är en
vanlig skada under värnplikt/GMU. Jag ville bara påpeka att det förekommer. Orsaken bakom är säkert många, jag är inte så insatt, men det är ett så känt problem att frakturer av att marschera uppkommer och är såpass vanligt att det finns en generell term (marsch fraktur) inom sjukvården för fenomenet.
Jag motsatte mig bara kommentarerna:
"Nu är GMU inte så pass slitsamt att man skulle få en marschfraktur"
"faktum kvarstår att man inte åker på frakturer av att marscha med packning och kängor"
"Man får inte fraktur av att marscha"