2013-11-14, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leif.Jennekvist
Man får inte fraktur av att marscha. Håll dig på mattan och skena inte iväg. Skulle man åka på en fraktur av att marscha lider man av grav benskörhet, eller annan liknande sjukdom. Skador förekommer men de beror främst på ovana, dåligt tränade individer och i många fall otur. De som bedriver någon form av fysisk träning i sitt civila liv kommer inte ha några som helst problem, man behöver inte befinna sig på elitnivå för att klara av GMU eller värnplikt som det förr så fint hette.

Man blir redigt trött av att läsa hur nedlåtande många är mot dagens rekryter. Ge ynglingarna positiv feedback istället för att vara så förbannat nedlåtande i vart och varannat inlägg. De kan inte rå för att värnplikten ligger vilandes och det nu enbart finns en 3 månaders lång och dessutom frivillig utbildning. Vi bör istället se positivt på det hela, att det fortfarande finns svenska män ( kvinnor har inget där att göra ) som fortfarande söker sig till försvaret. Jag har även förstått och fått det bekräftat att många GMU:are jämför sig själva med Navy Seals. Var lite ödmjuka pojkar, och kom ner på jorden.

Lycka till!

AVDELNING FRAAAMÅÅÅÅÅÅTTT

/ Leif.Jennekvist ( 7 år inom FM, FN-tjänst Kosovo x 2 )

Jag hälsar från dig till rekryterna som ligger med frakturer. Men å andra sidan är det ju nästan omöjligt att bli underkänd på GMU så vad gör en fraktur eller lite benhinneinflammation?
2013-11-14, 22:54
Medlem
Leif.Jennekvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avm
Jag hälsar från dig till rekryterna som ligger med frakturer. Men å andra sidan är det ju nästan omöjligt att bli underkänd på GMU så vad gör en fraktur eller lite benhinneinflammation?

Benhinneinflammation är inte samma sak som en fraktur och det botas enkelt med tigerbalsam/liniment och en värktablett. Det som inte dödar härdar, så sluta spela allan din flöjt.

/ Frakturer my ass!
2013-11-14, 22:58
Medlem
Citat:
Benhinneinflammation är inte samma sak som en fraktur och det botas enkelt med tigerbalsam/liniment och en värktablett. Det som inte dödar härdar, så sluta spela allan din flöjt.

/ Frakturer my ass!

Du har säkert rätt, vad vet läkarna på regementena? Dom är ju uppenbarligen amatörer, skriva läkarintyg på frakturer istället för att ge värktabletter och liniment.
2013-11-14, 23:05
Medlem
Leif.Jennekvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avm
Du har säkert rätt, vad vet läkarna på regementena? Dom är ju uppenbarligen amatörer, skriva läkarintyg på frakturer istället för att ge värktabletter och liniment.

Liniment och värktabletter funkar alldeles utmärkt mot benhinneinflammation och faktum kvarstår att man inte åker på frakturer av att marscha med packning och kängor, frakturer uppstår i andra sammanhang och handlar i 9/10 om ren otur. Kan det möjligtvis vara så att du tillhört ett specialförband likt Samhall?

/ Leif
2013-11-14, 23:37
Medlem
Citat:
Liniment och värktabletter funkar alldeles utmärkt mot benhinneinflammation och faktum kvarstår att man inte åker på frakturer av att marscha med packning och kängor, frakturer uppstår i andra sammanhang och handlar i 9/10 om ren otur. Kan det möjligtvis vara så att du tillhört ett specialförband likt Samhall?

/ Leif

FEL! Nu finns det ju nått som kallas stressfrakturer. Frakturer som uppkommer på grund av upprepade påfrestningar av benet. En typ av dess är marsch frakturer, dvs vanligt förekommande frakturer i fotbenen hos soldater som går långt och bär tung packning.

Wikipediainformation: http://en.wikipedia.org/wiki/March_fracture

Annars är det bara att googla march fractures så går det att hitta mycket att läsa.
2013-11-14, 23:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ironsparrow
FEL! Nu finns det ju nått som kallas stressfrakturer. Frakturer som uppkommer på grund av upprepade påfrestningar av benet. En typ av dess är marsch frakturer, dvs vanligt förekommande frakturer i fotbenen hos soldater som går långt och bär tung packning.

Annars är det bara att googla march fractures så går det att hitta mycket att läsa.
Nu är GMU inte så pass slitsamt att man skulle få en marschfraktur, detta har sannolik att ske under exempelvis GK J, GK KJ, GK AMF och andra BETYDLIGT mer påfrestande situationer.
2013-11-14, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av etux
Nu är GMU inte så pass slitsamt att man skulle få en marschfraktur, detta har sannolik att ske under exempelvis GK J, GK KJ, GK AMF och andra BETYDLIGT mer påfrestande situationer.

Eftersom avm har stött på GMU:are som fått diagnosen fraktur av en läkare så drar jag slutsatsen att det förkommer även under GMU.

Det handlar ju om att belasta foten mer än man är van vid. En person som inte vanligtvis bär ca 20 kg extra varje dag och sen plötsligt får göra det i ett par veckor, har risk att råka ut för det. Det är ju inte så (vad jag har förstått) att GMU sakta vänjs vid att bära mycket. Det är ju inte ett schema av att första månaden bär vi vapnet, andra månaden bär vi vapnet och halva packningen och sista månade får ni bära allt. Man får ju allt på en gång, vilket kan bli en påfrestning för fötter som inte är vana att ha tung belastning under så lång tid. Bara för att du gymmar har du ju inte vant fötterna vid långvarig tung belastning.
Senast redigerad av ironsparrow 2013-11-15 kl. 00:02.
2013-11-14, 23:55
Medlem
Leif.Jennekvists avatar
Citat:

Notera att "hen" inte nämnde stressfrakturer utan frakturer. Marscherna under GMU eller tidig värnplikt resulterar knappast i stressfrakturer. Det råder heller ingen tvekan om att det är slitsamt att marscha men det behövs knappast övning och åter övning. Kroppen vänjer sig fort. Det är desto vanligare med skavsår och benhinneinflammation. Därför är bra att alltid ha tejp för skavsåren, och tigerbalsam + värktabletter för benen i sin packning. Jag har gjort mina år inom FM och känner ingen och kan heller inte minnas att jag träffat på någon under mina som fått frakturer av att marscha. Det jag minns är att ljumskarna strulade på ett fåtal.

/ Leif
2013-11-14, 23:58
Medlem
Leif.Jennekvists avatar
Citat:
Eftersom avm har stött på GMU:are som fått diagnosen fraktur av en läkare så drar jag slutsatsen att det förkommer även under GMU.

Det handlar ju om att belasta foten mer än man är van vid. En person som inte vanligtvis bär ca 20 kg extra varje dag och sen plötsligt får göra det i ett par veckor, har risk att råka ut för det. Det är ju inte så (vad jag har förstått) att GMU sakta vänjs vid att bära mycket. Det är ju inte ett schema av att första månaden bär vi vapnet, andra månaden bär vi vapnet och halva packningen och sista månade får ni bära allt. Man får ju allt på en gång, vilket kan bli en påfrestning för fötter som inte är vana att ha tung belastning under så lång tid. Bara för att du gymmar har du ju inte vant fötterna vid långvarig tung belastning.

Faktum kvarstår att det ska mycket till innan man drabbas av något sådant. De som allt för lätt i början av sin grundutbildning vare det sig är GMU eller värnplikt drabbas av div frakturer i fötter och ben är av vekt material eller så finns det någon dold sjukdomsbild i bakgrunden som "hen" inte vädrat under mönstringen.

/ Leif
2013-11-15, 00:10
Medlem
Citat:
Notera att "hen" inte nämnde stressfrakturer utan frakturer. Marscherna under GMU eller tidig värnplikt resulterar knappast i stressfrakturer. Det råder heller ingen tvekan om att det är slitsamt att marscha men det behövs knappast övning och åter övning. Kroppen vänjer sig fort. Det är desto vanligare med skavsår och benhinneinflammation. Därför är bra att alltid ha tejp för skavsåren, och tigerbalsam + värktabletter för benen i sin packning. Jag har gjort mina år inom FM och känner ingen och kan heller inte minnas att jag träffat på någon under mina som fått frakturer av att marscha. Det jag minns är att ljumskarna strulade på ett fåtal.

/ Leif

Stressfrakturer är en slags fraktur.

Citat:
Faktum kvarstår att det ska mycket till innan man drabbas av något sådant. De som allt för lätt i början av sin grundutbildning vare det sig är GMU eller värnplikt drabbas av div frakturer i fötter och ben är av vekt material eller så finns det någon dold sjukdomsbild i bakgrunden som "hen" inte vädrat under mönstringen.

/ Leif

Jag säger inte att det är vanligt under GMU/värnplikt. Jag bekräftar bara att avm har rätt i att frakturer uppkommer, något du protesterade mot att det inte gick. Dina ord: Man får inte frakturer av att marschera.
Det finns upprepad forskning som tyder på att marsch kan ge upphov till frakturer.

Sen kan det mycket riktigt i vissa fall finnas en bakomliggande sjukdomsbild.

Hittade en studie gjord på värnpliktiga. Studien visade de flesta deltagarna drabbades av marschfrakturer under grundutbildningen, närmare bestämt under 5-8 veckan av värnplikten.
Vilket skulle motsvara i mitten till slutet av GMU perioden.
2013-11-15, 11:06
Medlem
Leif.Jennekvists avatar
Citat:
Det finns upprepad forskning som tyder på att marsch kan ge upphov till frakturer.
Sen kan det mycket riktigt i vissa fall finnas en bakomliggande sjukdomsbild.

Du har inte möjlighet att länka till dessa studier med tanke på att du nämner att det finns upprepade studier. Skulle vara intressant att läsa.

Citat:
Hittade en studie gjord på värnpliktiga. Studien visade de flesta deltagarna drabbades av marschfrakturer under grundutbildningen, närmare bestämt under 5-8 veckan av värnplikten.
Vilket skulle motsvara i mitten till slutet av GMU perioden.

Du hittade en studie, men länkar inte?

https://gupea.ub.gu.se/bitstream/2077/23542/1/gupea_2077_23542_1.pdf

STRESSFRAKTURER I METATARSALBENEN HOS VÄRNPLIKTIGA PÅ AMFIBIEREGEMENTET BERGA 2007

Citat:
Bland sammanlagt cirka 550 värnpliktiga identifierades från och med 30 juli 2007 till och med 31 december 2007 23 personer som drabbats av stressfrakturer (4 %). Alla 23 värnpliktiga intervjuades efter ett speciellt frågeformulär av läkare. Fjorton värnpliktiga hade haft skador tidigare.De värnpliktiga med stressfraktur var 18-20 år.

4% av 550 värnpliktiga åkte på någon form av stressfraktur, INTE de flesta som du skriver. 4% är ingen hög siffra. Som jag även nämnde tidigare så finns det ofta även bakomliggande orsaker, här kan vi se att 14 personer tidigare haft problem.

Citat:
Kartläggningen av bakomliggande orsaksfaktorer skedde genom ett frågeformulär som innehöll uppgifter om bland annat längd, vikt, nikotinvanor, idrottsvanor, tidigare fotbesvär, vad de värnpliktiga ansåg vara orsaken till stressfrakturen och åtgärder och rehabilitering som de värnpliktiga fått. Alla de 23 värnpliktiga män som drabbats av stressfraktur deltog.

Citat:
Av dessa hade åtta haft fotproblem. Fyra av de värnpliktiga hade haft besvär med periostit (benhinneinflammation) innan frakturen. Två hade knäbesvär (korsband eller meniskbesvär). Ofta satt besvären på andra benet eller knäet jämfört med var stressfrakturen satt.
Intressant!

/ Leif
2013-11-15, 14:35
Medlem
Citat:
Du har inte möjlighet att länka till dessa studier med tanke på att du nämner att det finns upprepade studier. Skulle vara intressant att läsa.

Du hittade en studie, men länkar inte?

https://gupea.ub.gu.se/bitstream/2077/23542/1/gupea_2077_23542_1.pdf
[...]

/ Leif

Det var naturligtvis dumt att jag inte länkade till studien. Men det är den studien du också tar upp.

Jag skulle googla eller går in i en databas för vetenskapliga artiklar med sökorden:
* stress fracture
* marsch fractures
* soldier
Finns massor att hitta. I princip alla jag har läst/skum läs nämner att stressfrakturerna uppkommer på grund av att benet ansträngs under en längre tid, som t.ex. marscher eller olika idrotter.

Jag märker också att jag har varit otydlig i hur jag skrivit:
"Studien visade de flesta deltagarna drabbades av marschfrakturer under grundutbildningen, närmare bestämt under 5-8 veckan av värnplikten."
Jag menade att de studiedeltagare som drabbades av marschfrakturer (4 %) så drabbades de flesta av dessa under den första 5-8 veckorna.
Det var som svar på etux kommentar om: "Nu är GMU inte så pass slitsamt att man skulle få en marschfraktur"

Jag får förtydliga att jag är väl medveten om att det inte är en vanlig skada under värnplikt/GMU. Jag ville bara påpeka att det förekommer. Orsaken bakom är säkert många, jag är inte så insatt, men det är ett så känt problem att frakturer av att marschera uppkommer och är såpass vanligt att det finns en generell term (marsch fraktur) inom sjukvården för fenomenet.

Jag motsatte mig bara kommentarerna:
"Nu är GMU inte så pass slitsamt att man skulle få en marschfraktur"
"faktum kvarstår att man inte åker på frakturer av att marscha med packning och kängor"
"Man får inte fraktur av att marscha"

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in