2013-11-14, 15:22
Medlem
Minimois avatar
Det ser ut att bli ytterligare förhör med KJ imorgonbitti. Åklagarnas begäran.
Citera
2013-11-14, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minimoi

Man har alltså hittat något intressant i BUP-utredningen. Rimligen.
Citera
2013-11-14, 15:30
Medlem
reemkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bolinda
Ingen kan bevisa vad han gjort med hunden efter den dött.
Att han har lagt den i älven har han sagt åt några som varit i
förhör, de har talat om för honom att det var fel att göra så.
KJ bryr sig nog inte att tänka om han skulle spara sladden eller
inte den fick väl ligga där den var.
Hur skulle du reagera själv på om du blev anklagad för att ha
styckat ditt djur som du älskar?
Jag tar sista frågan först: Jag skulle reagera upprört och ilsket och detsamma om jag blev anklagad för att ha styckat en människa.

Nej du har nog rätt i att ingen kan becvisa vad han gjorde med hunden efter den dött. (om inte någon råkade filma eller så) Men att KJ:s egen pappa sitter på jobbet och berättar för sina kolleger... det vore bra underligt om pappan hittade på det. Och eftersom nu pappan även berättat att han hjälpte sonen att städa upp efter det hela vore det väl troligt att han även såg till att få bort den trasiga sladden.
Citera
2013-11-14, 15:33
Medlem
Minimois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark

Det är annars inget ovanligt att åklagare (eller försvar) vill ställa kompletterande frågor till en tilltalad/tilltalade efter vittnesförhören.
Citera
2013-11-14, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrottNeger
Ska man anta att bristen på fibrer från kläder i huggsåren betyder att VB var naken när hon mördades?

Ja frågan har ju dykt upp några ggr i tråden, än så länge utan klargörande (kanske inte möjlig att besvara?). Ett svar på detta skulle ev kunna få till följd att man kunde utesluta vissa scenarier kring när huggen utdelades.
En fråga att klura på: bör/kan ett föremål med skop/gröp/C-form föra med sig mer/el mindre fibrer i skadorna jämfört med ett normalt knivblad?
Tycker spontant att en C-form sannolikt (i jämförelse) borde "tendera" att efterlämna mer fibrer (om nu BO haft kläder på sig). Å andra sidan var ju föremålet relativt smalt.
Klädesplaggens beskaffenhet/material/vävkvalité måste givetvis också spela in.

Tänker också på det här med att det knivliknande föremålet hade en eggvinkel på 20-40 grader (ngt åkl gick ut med på ett tidigt stadium). Vad "hände" med den uppgiften (har missat om den finns i fup)? Och (ursäkta dumheten) vad syftar eg detta med "eggvinkel" på: den vinkel föremålet hade kontra kroppen vid huggen eller på själva eggens slipgrad (och vad säger det isf om troligt "vapen")?

Hursomhelst: det här med avsaknaden av fibrer i sår är en så pass viktig fråga att det är märkligt att den inte alls togs upp under huf (inte enl NSD:s rapportering iaf).
Citera
2013-11-14, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
Där har du fel, det gynnar barnen om man inte sitter enögd. Jag tycker att båda föräldrarna varit lite för godtrogna, och det beror på att de inte velat tappa ansiktet i hålan Boden. Det framkommer i tråden att mamman kommit överens med en annan förälder om att inte polisanmäla sonen för dödshot och stalkning av en flicka. Så här i efterhand kan man tycka att det varit bra om rättvisan fått ha sin gång, då sonen kanske skulle fått annan vård tidigare då. Han har kommit för lätt undan, och har kunnat teststrypa sina tjejer utan att det fått några som helst konsekvenser.

Jag menar, det är skillnad om en unge upptäcks med att palla äpplen, än om barnet dödshotar andra barn. Det är helt onormalt och något man inte borde sopat under mattan. En lärdom för föräldrar som kanske stöter på problemet någon gång är att låta sådant komma upp till ytan, så att barnet kan få rätt stöd, och behandling. KJ borde nog ha varit på institution långt tidigare.

Familjen är inte alltid bästa valet för ett barn med riktigt svåra störningar. Här ser vi ju en som föll igenom totalt, och som hunnit skada medmänniskor, djur och till sist har personen nog också dödat.

Rykten gick om att familjen skulle vara rädd för sin egen son, enligt grannar. Det må vara ett rykte, men ligger det ett korn av sanning i detta är det riktigt jobbigt. Då kan man förstå att pappan kanske inte säger allt han skulle vilja säga, han ska ju faktiskt ha kontakt med KJ sedan också.
Vad tycker du föräldrarna skulle vidtagit för åtgärder då? Såvitt jag vet har dom beställt utredning på honom, försökt hjälpa honom tillrätta i samhället så gott som dom absolut har kunnat. Dom har nog dragit ett enormt lass och haft fler än en sömnlös natt. Du får inte glömma att dom har två barn till, som dessutom fått stå tillbaka i mångt och mycket för att föräldrarna har lagt sitt krut för att hjälpa honom tillrätta! Tycker du att dom skulle låst in honom i förebyggande syfte? Tror du dom haft kännedom om den där strypsexhändelsen innan det här har uppdagats? Och när jag säger skyddsmekanism, då menar jag sånt som finns inbyggt hos oss friska föräldrar som månar om familjen. Visst, ibland tänker vi föräldrar med hjärtat, men det är ju just det som visar att vi är människor! Neej du, jag tycker dom har gjort det bra med KJ, men ibland räcker man inte hela vägen till som förälder.. Dom har nog inte alls suttit enögda, snarare tvärtom. Vi människor har väldigt lätt för att hitta fel hos andra, men oerhört svårt att uppmärksamma när någon gör rätt! Tyvärr.. Skulle vilja påstå att KJ:s föräldrar gjort det dom kunnat utifrån den situation dom varit i. Sen får vi inte glömma att KJ sedan fyra år tillbaka är en myndig person med allt vad det innebär. Denna rättegång avgör framtiden i KJ:s liv, och då är det klart att man väger orden i sitt vittnesmål på guldvåg. Den skyddsmekanism som vi föräldrar besitter över våra barn är inte alltid kompatibel med sunt förnuft och logiskt tänkande, men som sagt:det bevisar att KJ:s föräldrar är människor.
Du får gärna berätta för oss hur Du som KJ:s far/mor skulle gjort för att förhindra denna händelse, OM han nu öht är skyldig.
Citera
2013-11-14, 15:42
Medlem
Citat:
Det är annars inget ovanligt att åklagare (eller försvar) vill ställa kompletterande frågor till en tilltalad/tilltalade efter vittnesförhören.

Så kan det förstås vara och då borde väl BF förberett KJ för tänkbara frågor samt vilka BF själv kommer att ställa.
Citera
2013-11-14, 15:42
Medlem
Citat:

Intressant. Kommer uppgiften från någon av medierna? Undrar bara för att jag funderar på om åklagaren har begärt detta helt oavsett om även försvaret skulle ha begärt ytterligare förhör i morgon?

Citat:
Ursprungligen postat av Remark

Det behöver det inte vara. BUP-utredningen är väl inte ny för åklagaren. Men om t ex försvaret har begärt något ytterligare förhör i morgon med anledning av utredningen så kanske även åklagaren har gjort det? Eller så vill åklagaren helt på egen hand höra 22-åringen angående något från den utredningen.

Några i tråden har ju tagit upp det här med polisförhöret med 22-åringen där han konfronterades med tejpfyndet. 22-åringen ska själv ha sagt "håret", men det är inte klart om 22-åringen hade fått informationen från polisen, eller om 22-åringen spontant tog upp håret på samma vis som 22-åringen nämnde bagageluckan när blodet kom på tal.

Jag skulle också vilja veta mer om det här verktyget. I förhör har 22-åringen sagt att han har fått ett stämjärn i sin ägo för två år sen. Om inte stämjärnet finns i lägenheten: vart har det tagit vägen?

Det bör nämnas a att 22-åringen benämnde verktyget som stämjärn även fast det var avsett för att gröpa ur hål i trå, dvs mer troligt en slags skölp.

Åklagaren kanske vill höra 22-åringens förklaringar inom flera områden, BUP-utredning, verktyg, tejp, eller vad det nu kan handla om?
Citera
2013-11-14, 15:43
Medlem
Minimois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brottsfall
Intressant. Kommer uppgiften från någon av medierna? Undrar bara för att jag funderar på om åklagaren har begärt detta helt oavsett om även försvaret skulle ha begärt ytterligare förhör i morgon?

Helt oavsett. BF har inte kallat några nya vittnen. Enligt TR.
Citera
2013-11-14, 15:44
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flutter
Jag kanske är lite korkad men i FUPen så kan man ganska klart få fram vad MB och VB hade för typ av relation. Vad skulle det finnas utöver det som skulle vara känsligt/känsligare? (Rent teoretiskt alltså)

Jag har som sagt läst FUP och där framkommer ingenting av så känslig art att det får mig att höja ett ögonbryn. Av någon anledning mörkar många att de ägnar sig åt BDSM, och det kan ju vara mobilkonversationer av det slaget som MB absolut inte ville skulle komma till allmän kännedom. Framför allt inte mot bakgrund av de omständigheter som verkar ha förelegat när Vatchareeya miste livet.
Citera
2013-11-14, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av danneblyfot
låt säja så här: OM det skulle visa sig att KJ skulle vara osyldig till mordet och att någon hotat honom att göra sig av med kroppen åt vederbörande GM!! Då hoppas jag att alla i denna tråd , alla som sitter och läser i denna tråd samt alla som hotat att ta "lagen i egna händer" om han släpps!! att vi alla går man ur huse och "välkomnar honom" tillbaka ut i livet och ger honom ett löfte om en trygghet för honom och hans familj! det är vi i så fall, skyldig dom!
Jag ställer upp i så fall!
Citera
2013-11-14, 15:51
Medlem
Citat:
Helt oavsett. BF har inte kallat några nya vittnen. Enligt TR.

Ok. Tack för informationen. Ja, det lät ju på BF häromdagen som han inte tyckte att BUP-utredningen innehöll några tyngre uppgifter värt att undersöka med hjälp av nya vittnet.

Det ska bli intressant att höra vad åklagaren kommer ta upp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in