Citat:
Ursprungligen postat av
HerrMikkelson
En av mina förklaringar till ditt inlägg är att Jesus bud är ett bud om att älska alla (inte göra ont mot någon utan göra gott) och att alla även innefattar Gud.
Det är väl ganska irrelevant, eftersom gud har ett specifikt kärleksbud som bara gäller honom.
Citat:
Och att älska Gud främst för att kärleksbudet kommer från honom.
1. Varför det?
2. Och vi talar inte bara om en uppmaning eller ett tips, vi pratar om en BEFALLNING. Du SKALL älska. Jag kan inte se hur någon har rätt att kräva att bli älskad. Speciellt inte när han till råga på allt inte ens har den goda viljan att visa att han finns. Och dessutom antyder att bestraffning kan utgå för alla som inte älskar och tillbedjer honom.
Citat:
Kärlek är omöjligt under tvång och av fruktan.
Jag håller med, det är därför jag undrar varför gud befaller folk att frukta och älska honom.
Citat:
Kärleksbudet handlar om att älska alla eftersom det är det rätta då det är det som kommer att skänka bästa möjliga välmående till alla.
En värld där alla människor älskade varandra skulle såklart vara bättre (även om jag då ställer mig frågan varför gud inte skapade oss mer kärleksfulla till varandra). Men VAD skulle bli bättre av att man älskar gud?