2013-11-13, 23:55
  #949
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rackham.den.Rode
Orkar inte läsa rapporten nu, men förklara gärna vad de menar med "ineffektivt utnyttjande av det befintliga beståndet."

Får man rabatt mot marknadshyran har folk råd att konsumera stora bostäder och överutnyttja sin position. Eftersom ett kontrakt är permanent är ingen villig att släppa denna förmån och därför blir köerna närmast oändliga. De enda som gynnas av detta system är alla insiders på marknaden, medan alla som behöver komma in tvingas hyra dyrt i andra hand och flytta runt.
Citera
2013-11-13, 23:56
  #950
Medlem
Intelligenskvots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Lösningen finns i ett ord och INTET annat,sedan kan Ni rappakalja hur mycket som helst.INGET kommer att ändra sig av Er orddiarre.INGET.

Ordet?

Marknadshyror.
Marknadshyror kan inte lösa problemet med bidragsinvandrare som inte har råd att betala marknadshyror.

Inte heller kan marknadshyror lösa problemet med en stadsplanering beträffande vägar, avlopp, skollokaler osv som är anpassat för en mycket mindre befolkningsökningen än den som inträffat pga invandringen.

Nyliberalism är sällan den enkla lösningen på alla problem som Randroiderna tror.
Citera
2013-11-14, 00:01
  #951
Medlem
PaulSmiths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rackham.den.Rode
Vad är rätt hyror? Om vi släppper monstret löst kommer en två i en närförort kosta 11 000 Kr./mån. Finns ingen, eller ja, få som har råd med det.

Om det enligt dig "Finns ingen, eller ja, få som har råd med det." så kommer ju bostadsbolagen gå i konkurs. Eller är det jättelönsamt att ha tomma lägenheter?

För jag antar att du menar att hyresvärdarna kommer höja priserna för att tvinga bort folk?
Citera
2013-11-14, 00:07
  #952
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kavalen2
Vi har ett samhälle där folk inte får jobb, där folk itne har råd att betala 20tkr i månaden för en liten etta. Vad är du för typ av sadist egentligen? Redan på små orter har många, både enskilda individer och barnfamiljer svårt att kunna betala hyran, eftersom den redan är för hög på många ställen. Folk måste ha bostäder att bo i, det är ett krav för att kunna ha jobb och hålla sig fräsch, må bra över lag.
Men kära nån, var kostar en etta 20 000 i månaden? Det jag efterlyser är olika alternativ, så att det finns hyresrätter som passar varje plånbok. Det är riktigt att alla inte kommer att ha råd att bo i innerstaden, men vad gör det egentligen? Det viktigaste är väl ändå att man rent fysiskt får en bostad eller hur? Och det får man inte med det bruksvärdessystem vi har idag.

Citat:
Ursprungligen postat av kavalen2
Det byggs nya hyresrätter på en del ställen men dessa kostar ju multum att bo i, hur fan ska du ha råd att betala 10-15 tkr i månaden för en lägenhet, när det i princip är den summan du får ut efter skatt. Personer som kan köpa en lägenhet kan göra det men att köpa en nybyggd lägenhet kan i vissa fall vara extremt dyrt, tänk dig en hyra 8-9k i månaden samt på det amortering, vart fan är det här samhället på väg, man undrar ju snart?
det är som att köpa en ny bil. Klart att det är dyrare. Men det finns folk som tycker att det är värt det och därför ska vi inte förbjuda det heller.

Citat:
Ursprungligen postat av kavalen2
Har man ett lågavlönat jobb så sitter man i en jävlig sits också, man kanske hittar en hyresrätt men som är på tok för dyr, hur ska man då bära sig åt om man söker mer avlönade jobb som en jävla tok utan att få något, då är det inte ens personens eget fel längre, när denne vill ha ett mer avlönat jobb.
hade hyressättningen varit mer rättvis så hade det varit lättare att hitta en bostad i sin egen prisklass.

Citat:
Ursprungligen postat av kavalen2
Var och en kan inte betala själv, du får det att låta väldigt enkelt. Var ska callcenterknegaren som jobbar i innerstan bo med en lön på 10-15k i månaden innan skatt, kan du svara på det? Medans företagsägaren som äger verksamheten drar in miljoner. Nä gör om hela marknaden, alla som får anställning på ett företag ska få ta del av vinsten, en viss procentsats till alla.
då får hen bo utanför stan. Vad är det farliga med det? Det viktigaste är väl ändå att hen får en bostad öht?

Citat:
Ursprungligen postat av kavalen2
Sen måste bankerna göra om sina system för utlåning. Idag gör man kreditupplysningar och kräver insats för att få köpa lägenhet. Det är helt befängt, vem fan har flera hundra tusen att lägga i insats på en lägenhet, när personen inte ens har haft ett heltidsjobb eller ens ett jobb innan, kreditvärdigheten är då även den körd i botten. Räcker det inte för bankerna att ha lägenheten som insats om en person itne betalar sin amortering och hyra ? Tydligen inte, ska man köpa en lägenhet i Stockholm så måste väl årsinkomsten peaka över 500 000k per år och ha gjort det under ett antal år för att man ska anses vara en säker kund som kan betala sina räkningar.
jag har själv sparat ihop till min insats själv. Allt går om man vill och lever snålt. Jag kan inte hjälpa att så många är ekonomiska idioter och inte förstår att man måste spara.

Citat:
Ursprungligen postat av kavalen2
När ska detta helvete till alliansregering försvinna eller börja göra om systemet till en bättre vardag för medborgaren. Fan man blir bara förbannad varenda dag som man tittar på nyheterna. Sen sitter kaplitalister som du och bara håvar in pengarna, skrämmande!
börja spara själv och köp dig en egen bostadsrätt istället för att klaga, så är du på rätt tåg inför framtiden!
Citera
2013-11-14, 00:12
  #953
Medlem
Intelligenskvots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PaulSmith
Om det enligt dig "Finns ingen, eller ja, få som har råd med det." så kommer ju bostadsbolagen gå i konkurs. Eller är det jättelönsamt att ha tomma lägenheter?

För jag antar att du menar att hyresvärdarna kommer höja priserna för att tvinga bort folk?
Nej, givetvis kommer de lägenhet som finns att bli uthyrda (vilket de även är idag, finns knappast kvar några lediga bostäder alls i Sverige längre).

Däremot har fattiga och arbetslösa bidragsinvandrare inga möjligheter alls att betala marknadshyror eftersom byggkostnaderna i det kalla Sverige är så stora. "Lösningen" kan förstås vara att man kraftigt höjer socialbidragen så kanske man börjar bygga igen.
Citera
2013-11-14, 00:16
  #954
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intelligenskvot
Nej, givetvis kommer de lägenhet som finns att bli uthyrda (vilket de även är idag, finns knappast kvar några lediga bostäder alls i Sverige längre).

Däremot har fattiga och arbetslösa bidragsinvandrare inga möjligheter alls att betala marknadshyror eftersom byggkostnaderna i det kalla Sverige är så stora. "Lösningen" kan förstås vara att man kraftigt höjer socialbidragen så kanske man börjar bygga igen.

Ditt tänk är nära besläktat med vänsterns resonemang att det blir dyrt överallt, men så fungerar inte marknadshyror. Det kommer att finnas både billiga och dyra områden. Där invandrarna kommer att bosätta sig kommer hyrorna att bli lägre självklart.
Citera
2013-11-14, 00:20
  #955
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
hade hyressättningen varit mer rättvis så hade det varit lättare att hitta en bostad i sin egen prisklass.
Ytterst naivt av dig att tro att bostäder skulle bli billigare om man införde marknadshyror. Tror du fastighetsägare plötsligt bestämmer sig för att vilja tjäna mindre pengar?

Om inte bostadsbyggandet tar fart på riktigt för alla typer av plånböcker kan aldrig marknadshyror fungera i realitet. Eftersom efterfrågan är större än utbudet kommer som vid all annan privatisering priserna explodera. Mark my words.
__________________
Senast redigerad av Kirk.Douglas 2013-11-14 kl. 00:23.
Citera
2013-11-14, 00:21
  #956
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intelligenskvot
Nej, givetvis kommer de lägenhet som finns att bli uthyrda (vilket de även är idag, finns knappast kvar några lediga bostäder alls i Sverige längre).

Däremot har fattiga och arbetslösa bidragsinvandrare inga möjligheter alls att betala marknadshyror eftersom byggkostnaderna i det kalla Sverige är så stora. "Lösningen" kan förstås vara att man kraftigt höjer socialbidragen så kanske man börjar bygga igen.

Detta betyder att bidragsinvandrare får flytta från populära områden som Stockholm/Malmö/Göteborg och börja bo i Jörpsylta/Åkarp/Storuman. Är det något fel med detta? Då kanske de inte vill bo i Sverige längre om de måste dela gatan med en älg och en björn?
Citera
2013-11-14, 00:23
  #957
Medlem
Intelligenskvots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Ditt tänk är nära besläktat med vänsterns resonemang att det blir dyrt överallt, men så fungerar inte marknadshyror. Det kommer att finnas både billiga och dyra områden. Där invandrarna kommer att bosätta sig kommer hyrorna att bli lägre självklart.
Går fortfarande inte att bygga speciellt billigt i Sverige med tanke på klimatet och i synnerhet om det ska vara energieffektivt. Marknadshyror kan inte ändra detta. Inte heller kan marknadshyror ändra problemen med otillräckligt avloppssystem, vägnät, skollokaler etc.

Det svenska bostadssystemet bygger på 1) att människor arbetar och har relativt bra betalt och frånvaro av massarbetslöshet 2) en stadsplanering som inte förutsåg massinvandringen.

Marknadshyror kan varken ändra problemen med punkt 1 eller punkt 2.
Citera
2013-11-14, 00:25
  #958
Medlem
Marknadshyror i ett läge med akut bostadsbrist kan bara innebära kraftigt höjda hyror. Solklart.

Men vad man egentligen säger borde vara att folk ska flytta ihop igen. Att vi återinför generationsboendet där tre generationer bor tillsammans för att ha råd med boendet.

Vi kan även börja bygga kollektivboende igen. Dvs att man bor 8-10 st i varje rum och delar på kök, dusch, vardagsrum, förråd etc.
Citera
2013-11-14, 00:25
  #959
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Ytterst naivt av dig att tro att bostäder skulle bli billigare om man införde marknadshyror. Tror du fastighetsägare plötsligt bestämmer sig för att vilja tjäna mindre pengar?

Som vid all annan privatisering kommer priserna istället explodera. Mark my words.

Om det inte finns någon köpsida så måste ju säljsidan komma ner i pris. Att alla inte kan bo i en 4:a på Östermalm med 20k i månaden är väl inte hela världen? Hyresvärdar vill ha hög uthyrningsgrad på sina fastigheter och då kommer priset att gå ner till det där folk är villiga att betala. Om t.ex. en hyresvärd vill ha 10k för en 2:a på Möllevången och för samma pengar så kan man få en 2:a i Västra Hamnen, tror du då att folk kommer att välja Möllan? Vissa kanske, hipsters och kulturkoftor, men inte jag.
Citera
2013-11-14, 00:28
  #960
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Ytterst naivt av dig att tro att bostäder skulle bli billigare om man införde marknadshyror. Tror du fastighetsägare plötsligt bestämmer sig för att vilja tjäna mindre pengar?

Som vid all annan privatisering kommer priserna istället explodera. Mark my words.

Det skulle mycket väl kunna bli billigare på sina håll. Särskilt i de sämre förorterna, där hyrorna är på tok för höga.

Varför betala lika mycket hyra i Rinkeby som i Hammarby Sjöstad? Bara det är ju rent vansinne! Hyrorna borde sättas på samma sätt som bostadsrättspriserna sprider sig över stan. Marknaden betalar inte vad som helst, för vilket läge som helst. I annat fall skulle ica-handlarna kunna trissa matpriserna till absurdum. Varför gör dem inte det? Just det.... Marknaden är i balans och fungerar, till skillnad mot hyresmarknaden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in