2013-11-13, 23:22
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida
Vad stod det egentligen i de sms från VB som KJ raderade? De är i vart fall inte redovisade i fup. Istället hänvisas till en CD där de raderade och återskapade sms:en ska finnas. Har nån i tråden tillgång till den CD:n?

Jag har läst nånstans att just dessa sms inte skulle ha varit av ganska alldaglig karaktär. Jag kommer tyvärr inte ihåg om jag läst det i fup eller i NSD:s direktrapportering. Har sökt i fup alldeles nyss, men hittar inte något där.

Du behöver ingen CD, den återskapade SMS-konversationen i sin helhet återfinns med början s. 631 i FUP.

Som en ofrivillig bonus får du också några länkar till tidigare inlägg från mig med anknytning till ämnet:

Kartläggning av vilka möten/kontakter mellan VB och KJ som kan beläggas utifrån SMS och FB-konversation: (perioden aug 2012 och fram till mordet):
https://www.flashback.org/p45917146#p45917146

Analys av omständigheter runt borttagna SMS i KJ:s telefon
https://www.flashback.org/sp45863582
https://www.flashback.org/p45866177#p45866177

(länk 2 handlar om påståendet att det skulle vara så lätt att av misstag radera en hel SMS-konversation med någon i en IPhone)

Tilläggas kan att jag numer inte tror att det ligger beräkning eller försök att dölja sina spår bakom raderandet av konversationen; jag tror orsakerna är helt och hållet psykologiska.
Citera
2013-11-13, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagarbara
Släpvagnsbottnar består av en väldigt hård slags plywood. Tvätta den från blod torde vara mycket lätt

Släpvagnsbottnar har en hård och ganska slät botten, då de är nya, men med ett antal år på nacken, och solblekning samt nötning, så ter de sig mer som en svamp, än vattenfrånstötande.
Citera
2013-11-13, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
KJ, är ju inte direkt en organiserad person. Dessutom inte särskilt fysisk stark. VB hade flera grader inom karate - tränade upp till 5ggr i veckan - sedan ett par år tillbaka. I en kampsport med fysisk närkontakt. I självförsvar hade hon nog klarat av de flesta män.

Skrika - ja det beror väl på om var man står och skriker. Om det är tättbefolkat eller på glesbygden.Tänker jag.

Som jag förstått det var hon lite av en gröngöling i karaten. Så många karlar hade nog övermannat henne på ren fysik.
KJ kanske inte tillhör en av dessa, men ändå...
Citera
2013-11-13, 23:28
Medlem
OliveiraDeFigueiras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Detta var ytterligare en liten men intressant bit i pusslet.

Jag håller dock i princip med de som påpekat att KJ:s sinnestillstånd rimligen också måste ha påverkats av känslan att vara jagad av både press och allmänhet och det verkar som att han troligen också i viss utsträckning varit medveten om eller misstänkt att spaning var satt på honom. Samtidigt lär fynden ha påverkat honom också, även om det är svårt att veta vad som är vad.

De första dagarnas relativa lugn kan ev. förklaras med en kvardröjande bedövning och i viss mån kanske förträngning av vad som hänt den 4-5 maj på kvällen och natten. Förmodligen kunde han också kanalisera en hel del oro och ångest i sin febrila aktivitet i eftersöket, ett deltagande som därmed blir får ännu en förklaringsfaktor utöver de som redan nämts.

Det finns ännu en om inte bekräftad så åtminstone trolig bit i pusslet att lägga ut, vilket jag planerar att göra så småningom.

Du vet att du inte är någon stjärnskribent eller idoliserad journalist va? Du skriver i en betydelselös tråd om ett av alla mord som sker.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det kan jag tänka mig att han behöver även på rättspsyk. Vad domslutet än blir så behöver han det.
Denna stora undersökningen om han lider av alvarlig psykisk störning, tar inte det ett gäng veckor med??? För den är det väl bestämt att han ska göra nu?
Citera
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Kan tänka mig att VB:s batteri tog slut innan sista sms:et från MB kom. Detta märkte inte VB förrän senare och fick då bråttom ut för ett ärende mot Sävast. VB visste ju inte vad som väntade i mobilen och bestämde sig för att besöka den eftertraktade, utifall han skickat att han ville träffas. Hon var ju faktiskt halvvägs där. Hon försökte starta den på vägen, men den la av lika fort. Väl framme går hon över gränsen för sista gången. Hade inte skadat med ett besök av Kompis och Uno i släptåg.
2:e, 3:e och 4:e maj talar för att något var väldigt på tapeten via mobil, förmodligen samma som över fb.

Jaha du. Och hur kommer det sig då att det finns blod i KJ:s bil och likdoft i bakluckan? Varför dessa telefonlögner? Varför det saknade verktyget och ryggsäcken? Varför besöket i "Gula huset"? Varför den enorma minnesskärpa på vissa områden och närmast amnesi på de områden som är besvärande för honom i förhören? Varför går han i förhören om sin bil från att först hävda att den nästan alltid är låst till att påstå att han av ideologiska och fatalistiska skäl (jag fattade aldrig riktigt vilket av dem som var det mest väsentliga) inte låser den alls? Varför en massa andra varför?

Varför skulle hon för övrigt gå Lejonbacksvägen i OSTLIG riktning BORT från Sävastvägen som leder till din omhuldade alternativ-GM?
Citera
2013-11-13, 23:32
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OliveiraDeFigueira
Du vet att du inte är någon stjärnskribent eller idoliserad journalist va? Du skriver i en betydelselös tråd om ett av alla mord som sker.

Kändes det bra att få skriva det där? Tillförde det något i sak till tråden tycker du? Varför skriver du själv i tråden om den är betydelselös?

Jag vet för övrigt mycket väl att denna tråd liksom en stor del annat av det vi ägnar oss åt i livet inte har någon egentlig mening.

Dessutom har jag faktiskt ett stycke information jag avser att förmedla som jag av olika skäl hållit på en längre tid (Kan finnas andra som fått den också och valt att göra samma). Jag vill dock avvakta lite och bl.a. diskutera lite till med en annan skribent i tråden.
Citera
2013-11-13, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
1. Därför att det tar tid att skriva en dom, medan ett frisläppande mest är fyllandet av en blankett.

Ganska intressant påpekande. Men om dådet inte skedde i lägenheten så skedde det innan "de kom till lägenheten, eller så var de aldrig där". Eller så inträffade mordet efter att BO:VB lämnat lägenheten. Däremot så skulle en övning med vändning och ett stort antal hugg givetvis förorsaka enorma mängder blod på golv, väggar, kanske i taket osv. osv.

Sedan kan man ju undra vad det är för människa som springer runt på stan med stämjärn eller "skölp" eller märlpik/märlspik/ispikar eller vad det nu var som användes. Stämjärn/skölp innebär ju att det är en snickare eller knäppis, eller både och som varit i farten, för ingen människa med sinnet i behåll skulle göra något liknande med en kökskniv att tillgå. Är märlpik/märlspik/ispikar det är frågan om så är ju fältet lite öppnare även om mängden människor med märlpik/märlspik ombord troligtvis är väldigt väldigt liten, dels pga. att folk inte har träbåtar längre utan plastbåtar (map. inlandsfolk). Ispikar torde väl alla ha som kör skoter på isen eller åker skridskor eller skidar eller liknande vid den tidpunkten, så ispikar/isdubbar lär det finnas i tusentals exemplar i Boden.

Det är väl inte helt otroligt att det finns i närheten av någon som håller på att bygga om ett restaurangkök eller är i en stuga - ärvd av sin morfar - där det var träbåtar som var standard. Älgjakt och nätfiske (eller vintertid gäddsaxar). Men nätfiske förekom även vintertid.

Där finns nog en hel verktygsarsenal. Inte heller tror jag företagsbilen innehöll enbart lackpenslar.
Citera
2013-11-13, 23:34
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moa-tove
Denna stora undersökningen om han lider av alvarlig psykisk störning, tar inte det ett gäng veckor med??? För den är det väl bestämt att han ska göra nu?
Nej, det beslutet tas om domstolen beslutar att han är skyldig.
Citera
2013-11-13, 23:35
Medlem
Tycker som J.R. att allt verkar tyda på att ett och samma föremål/verktyg/tillhygge/skölpjärn/skalare/tältpinne etc har använts som mordvapen.

De flesta hugg/stickskadorna på VB är c:a 1 cm breda. En ryggskada är 1,5 cm och en av bröstskadorna är 1,9 cm. Jag tolkar detta som att GM avs dessa skador har stuckit VB 2 ggr på samma ställe. Ur fup, ang den ena bröstskadan, (414): "Båda stickskadorna har en gemensam stickkanal från den största av hudskadorna på framsidan av bröstet".
Denna bröstskada "är bågformad med konvexiteten uppåt" (410).
Sedan finns en annan skada på bröstet som inte passerar underliggande muskulatur. Alltså fick VB 3 stick/hugg i bröstet (enl min bedömning), vilket gav upphov till 2 skador.
Om VB:s skador (420): "..genom inverkan av ett smalt, knivliknande föremål".

Citerar tidigare postad tanke om händelseförlopp hos KJ (något reviderat) som iaf försöker få in det knivliknande föremålet i ett sammanhang.
Utgångspunkten är här att KJ har blivit irriterad/arg på VB:s sms:ande och tagit av henne mobilen/tagit del av hennes och MB:s sms och att saker därför har gått överstyr. Det var ett svar på annat inlägg så därför kanske lite rörigt.
.................................................. ...
-rivmärkena på KJ. Kontaktpersonen som besökte KJ 3 ggr/veckan blev tydl förvånad över uppgiften att KJ rivit sig själv. VB river KJ då hon vill ha tillbaka sin mobil. Givetvis styrker detta sedan tanken att händerna saknas pga de spår som då finns u naglarna. KJ har sedan rivit sig själv för att på så vis dölja VB:s rivmärken.
-vittnen som nämner höga skrik. VB skriker om att hon vill ha tillbaka mobilen.
-motiv. Det är först nu när KJ har VB:s mobil som "digniteten" av VB:s förhållande med MB går upp för honom vilket givetvis är något som skrämmer VB. Det mörknar för KJ alltmer i den takt han tar del av sms:en mellan VB-MB.
-det förklarar varför sms:andet upphörde mellan VB-MB (alltså från VB:s sida)
-förklarar inte 112 "samtalet" direkt men kanske var det något VB gjorde lite halvt på skoj för att markera för KJ att han inte skall "lägga sig i" vem hon messar och varför.
-förklarar varför bägges mobiler inte lämnar området. Scenario: VB blir alltmer rädd, hon har fysiskt försökt ta tillbaka sin mobil, kanske blivit slagen/hårt knuffad av KJ. Hon vågar helt enkelt inte vara kvar hos KJ och lämnar hans lgh.
KJ som nu är utom sig för "detta svek" sitter kvar och läser sms i c:a 10 min; det brister totalt för honom. Han kastar ifrån sig VB:s mobil och tar det han behöver. I ena handen bilnycklarna och i andra "stämjärnet" (eftersom det råkar ligga framme och skräpa, han har inte tid att leta fram kniven som ev ligger i en bag i skuffen). Han har ingen anl att ta med sig sin mobil. Han kör den väg han antar att VB går och kommer ikapp. VB kanske tror att KJ har lugnat sig/skall lämna tillbaka mobilen el så inte.. Hon hinner iaf inte undan. Hon springer, KJ kommer ikapp och knuffar omkull VB och utdelar huggen.
VB dör.
KJ släpar undan VB, in i ett buskage. Kanske ligger hon redan dolt efter jakten. KJ inser att han inte bör åka tillbaka hem: om någon sett VB gå, KJ köra iväg och sedan snabbt återkomma och VB sedan påträffas ligger han illa till. KJ åker därför till sin bror för att få ett senkommet alibi, bättre än inget. Eller mer troligt är huvudsyftet det att han behöver tömma ur skuffen samt hämta saker han behöver; presenning/plast/rep/tejp etc. Ev styckverktyg.
-det förklarar varför KJ inte hörde av sig till sin bror innan han dök upp.

En teori i mängden.
2013-11-13, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av J.R.
Har du belägg för att utredningspersonal och tekniker inte gjort ett fullgott jobb i det här fallet? Lätt att såga andras förmodade brister men så vitt jag vet så finns det inga tecken på missar tvärtom, man har hittat graverande bevis för att en beräknande och slug GM är skyldig.
Har dom gjort ett fullgott arbete så tyder det på att mordet skett utomhus,men frågan kvarstår
varför ta med ett stämjärn och inte en kniv.
Citera
2013-11-13, 23:38
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Jaha du. Och hur kommer det sig då att det finns blod i KJ:s bil och likdoft i bakluckan? Varför dessa telefonlögner? Varför det saknade verktyget och ryggsäcken? Varför besöket i "Gula huset"? Varför den enorma minnesskärpa på vissa områden och närmast amnesi på de områden som är besvärande för honom i förhören? Varför går han i förhören om sin bil från att först hävda att den nästan alltid är låst till att påstå att han av ideologiska och fatalistiska skäl (jag fattade aldrig riktigt vilket av dem som var det mest väsentliga) inte låser den alls? Varför en massa andra varför?

Varför skulle hon för övrigt gå Lejonbacksvägen i OSTLIG riktning BORT från Sävastvägen som leder till din omhuldade alternativ-GM?

Blod med likdoft kommer dit efter mordet. För just efter får man börja planera, om man ska ringa polisen eller slippa ur det.

Sådana beteenden, låt oss kalla det riskbeteende som uppvisades i rättsalen av en viss herre, kunde slutat med en smäll på käften. Nu gjorde det inte det, pga att denne herre inte räds gränsöverskridanden. Det är snarare en skön kick för honom och då åka dit för ett nesligt mord, när hon varit dum, nej.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in