• 1
  • 2
2013-11-13, 09:47
Medlem
Hall p er, skriver inte ofta hr men tnkte bara dela med mig lite av mina tankar om en artikel i Aftonbladet som jag lste idag. (Lnk: http://www.aftonbladet.se/nyheter/ko...le17831957.ab)

Jag har verkligen inget behov av att frsvara vare sig FrP eller Breivik, jag r liberal och r inget strre fan av de tgrder Ehsan pstr att Norge genomfr, men utver att han r vldigt usel p att vara saklig och framstlla sina argument p ett bra stt s anvnder han sig av vldigt frdomsfulla uttryck som jag klart tycker kan anses falla under epitetet Hets mot folkgrupp. Vad tycker ni?

Tnkte bara att jag ger ngra snabba exempel p vad han skriver:

"Allt verkar g ut p att bevara den norska kulturen, vad den nu r vrd. Norrmnnen har inte *direkt gjort sig knda som ngra hrdjobbande, smarta *eller innovativa vrlds*ervrare."

"Var r norrmnnens bidrag till vrlden? r det den bortskmda ung*domen som inte vill jobba?"

"Nej, det verkar som att Norge r bra p en sak: att ta hand om sig sjlva."

"Enligt 16 kap 8 brottsbalken, r hets mot folkgrupp att

uppstligen,
i uttalande eller i annat meddelande som sprids,
hota eller uttrycka missaktning fr folkgrupp eller annan sdan grupp av personer med anspelning p ras, hudfrg, nationellt ursprung, etniskt ursprung, trosbeknnelse eller sexuell lggning."

"Brottet omfattar inte "en saklig och vederhftig diskussion" och inte heller uttalanden som grs i den helt privata sfren"

Svenskar faller ju inte under lagen, men norrmn borde vl gra det om man anmler i Sverige? Hade ngon uttryckt sig p det hr sttet om t ex somalier eller irakier s hade det varit ett solklart fall. Vissa delar kan skert anses vara "saklig diskussion" men de "fakta" han presenterar stdjer inte p ngot stt de frdomsfulla uttalanden han gr om norrmn och norska ungdomar.

S vad tycker ni, anmla eller inte anmla?
Citera
2013-11-13, 10:11
Medlem
swyttes avatar
Det kan definitivt falla under hets mot folkgrupp! Frgan r bara om uttalandena du markerat r tillrckligt ''grova'', men jag tycker definitivt att du ska anmla!
Citera
2013-11-13, 16:50
Medlem
Norrmn rknas inte som en utsatt grupp, de r vita, omjligt att bli dmd fr HMF mot norrmn. Du kan g ut och skriva p facebook att alla norrmn r snla, rasister, efterblivna, inavlade, dra hur mnga norgeskmt du vill. Inget kommer hnda. Skriv exakt samma sak, men byt ut "norrmn" mot "somalier", "kurder", ja vilken minoritetsgrupp som helst som inte r vit, oj oj oj, d r det krt.
Citera
2013-11-13, 19:31
Medlem
El Capitanos avatar
Kan Ehsan Fadakar dmas fr hets mot folkgrupp?

Ingen har frmodligen undgtt det senaste utspelet i Aftonbladet mot norrmn enligt nedan. Sverige har en ganska stor norsk minoritet, s frgan r:kan skribenten Ehsan Fadakar dmas fr hets mot folkgrupp fr det han hvt ur sig? Ponera t.ex. att man sagt detsamma om somalier, det knns som ett solklart fall.

Citat:

Norrmnnen har inte *direkt gjort sig knda som ngra hrdjobbande, smarta *eller innovativa vrlds*ervrare.
Att bli rik p olja r som att vinna p lotto. Du m leva gott, men du r fan *inte bttre n ngon annan.
Innan oljan var landet fattigt. Efter oljan har landet pengar, men inte mycket mer n s. Inget Ikea, *Ericsson eller Nokia. Var r norrmnnens bidrag till vrlden? r det den bortskmda ung*domen som inte vill jobba?
Citera
2013-11-13, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av darwar
Norrmn rknas inte som en utsatt grupp, de r vita, omjligt att bli dmd fr HMF mot norrmn. Du kan g ut och skriva p facebook att alla norrmn r snla, rasister, efterblivna, inavlade, dra hur mnga norgeskmt du vill. Inget kommer hnda. Skriv exakt samma sak, men byt ut "norrmn" mot "somalier", "kurder", ja vilken minoritetsgrupp som helst som inte r vit, oj oj oj, d r det krt.

r du sker p det eller r det bara ngon form av martyrskap du frsker uppmla? Jag r inte alls skert p att s r fallet. Lagen omfattar inte svenskar vilket mtt kritik frn mnga hll men varfr skulle den inte omfatta minoritetsgruppen norrmn?
Citera
2013-11-13, 19:46
Medlem
Rent logiskt s ser jag inte en chans att han INTE skulle bli dmd. Letade upp lite statistik p utlandsfdda i Sverige frn 2011.

Citat:
Norge: 43 058
Turkiet: 43 909
Iran: 63 828
Irak: 125 499

http://www.scb.se/Pages/Article____333049.aspx

Hade samma sak sagts om turkar, iranier eller irakier hade det sannolikt rknats som HMF. Men nu r ju inte svenska rttsystemet logiskt. S jag vet inte.

Men det ska helt klart bli intressant att se hur JK resonerar i frgan. Jag hoppas de som sagt att de ska anmla gjort det och delar med sig av mlnummer. Det blir svrt att ta sig ur denna med hnvisning till att de "inte r en minoritet".
Citera
2013-11-13, 19:57
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El Capitano
Ingen har frmodligen undgtt det senaste utspelet i Aftonbladet mot norrmn enligt nedan. Sverige har en ganska stor norsk minoritet, s frgan r:kan skribenten Ehsan Fadakar dmas fr hets mot folkgrupp fr det han hvt ur sig? Ponera t.ex. att man sagt detsamma om somalier, det knns som ett solklart fall.

Med tanke p praxis, t.ex. att ngon nyligen blev dmd fr att ha postat ett skmt om somalier p Facebook, s borde i s fall t.o.m. klassiska Norge-skmt leda till tal och dom. Den artikel du refererar till skulle rtt skert inte bara leda till tal och dom, utan ven fngelsestraff, om den hade skrivits av en vit om somalier och somalisk kultur (vilket r lustigt, med tanke p att den frmodligen r mer korrekt om den handlade om somalier ).

Det intressanta r ju att f veta om vi verkligen str lika infr lagen, eller om skuldfrgan i frsta hand bestms av vem som utfr en handling och inte handlingen i sig. Tillmpas lagstiftningen t.ex. rasistiskt, d.v.s. eventuellt tal och dom bestms utifrn ens rastillhrighet, eller gller lagen lika fr alla?

Ett annat alternativ skulle kunna vara att klagare och svenska domstolar (som r understllda regeringen och dr politiker t.o.m. sitter med och dmer i de enskilda rttsfallen) kanske gr olika bedmningar beroende p om anmlan gller en vanlig medborgare eller om det gller ngon frn det svenska etablissemanget (som i regel alltid r p ngot stt kopplad till den politiska makten i Sverige, d.v.s. i hg grad de som ven tar de rttsliga besluten). Det finns t.ex. en viss grund fr misstanken att bedmningen om ngot ska bedmas som tecknat barnporr eller inte i hg grad beror p vem som innehar och eventuellt sprider den tecknade produkten. Av naturliga skl r bedmningen om tecknade figurer, som inte har ngon lder eller ens behver vara naturtroget tecknade, r barnporr en nrmast 100% subjektiv bedmning av klagare och domare. Hittills verkar alla anmlningar mot misstnkt barnporr avskrivas varje gng det handlar t.ex. en tecknad produkt inom statligt finansierad verksamhet, vilket som sagt inte kan frklaras med att dessa produkter p ngot objektivt stt inte skulle kunna bedmas som tecknad barnporr, medan samma inte har gllt fr anmlda privatpersoner.

Slutligen undrar jag om det fortfarande r ansvarig utgivare som r ansvarig ifall det skulle bedmas som hets mot folkgrupp? D.v.s. r det i s fall Jan Helin som hamnar i fngelse, om det visar sig att lagen r lika fr alla?
Senast redigerad av Europe 2013-11-13 kl. 20:00.
Citera
2013-11-13, 20:06
Medlem
Dremot tror jag att de hnvisar dig fel. Har lst om en massa olika instanser och det verkar vara JK man ska rikta sig till och det gr man genom en polisanmlan som vidarebefodras dit. Pressombudsmannen r uddls och det krvs att du r "personligt berrd" m.m.
Citera
2013-11-13, 20:08
Medlem
Kmpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El Capitano
s frgan r:kan skribenten Ehsan Fadakar dmas fr hets mot folkgrupp fr det han hvt ur sig?
Nej. En tidning har en ansvarig utgivare som stlls till svars. Den enskilda skribenten drabbas inte.
Citera
2013-11-13, 20:09
Medlem
Pressombudsmannen skall ni inte anmla hos. Det r polisen eller JK. Sg att ni vill gra en polisanmlan mot artikeln. Lter mycket mrkligt att de skulle hnvisa till PO - som inte kan gra ngonting.

Artikeln skulle kunna vara HMF, ja.
Citera
2013-11-13, 20:09
Medlem
El Capitanos avatar
Det intressanta i det hr fallet r ju att det handlar om Norge och inte Sverige - svenskar omfattas ju inte av HMF, men en norsk minoritet i Sverige mste rimligtvis gra det. Problemet dom jag kan se r istllet om det kan ha betydelse att det skrivits i en tidning?
Citera
2013-11-13, 20:10
Medlem
El Capitanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Nej. En tidning har en ansvarig utgivare som stlls till svars. Den enskilda skribenten drabbas inte.

S Jan Helin kan dmas fr hets mot folkgrupp?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in