2013-11-13, 19:39
Medlem
Tjenare!

Blev av med mitt körkort den 18 oktober kl 07:29. Blev lasrad till 122 på 90 väg och blev av med körkortet på plats.

Skickade sedan in ett snyftbrev och fick 1 månad spärrtid!

Det jag nu undrar är om jag måste ansöka om ett nytt körkortstillstånd eller om det bara är att gå till körskolan och boka nya tider för riskettan, halkan, teori- och kör-prov den 19 nov?

Mvh, Sipton.
Citera
2013-11-13, 19:49
Medlem
svart-rullstols avatar
Har för mig att du måste ta om körkortet om du gör den minsta förseelsen under prövotiden. Nu var det dock ett tag sedan jag tog mitt så jag kanske minns fel.
Citera
2013-11-13, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svart-rullstol
Har för mig att du måste ta om körkortet om du gör den minsta förseelsen under prövotiden. Nu var det dock ett tag sedan jag tog mitt så jag kanske minns fel.

Man blir inte av med lappen "lättare" under prövotiden. Dock tror jag man måste göra om uppkörning å skrivning. Men hör med trafikverket eller vilka de nu e som håller i detta nuförtiden.
Citera
2013-11-13, 20:05
Medlem
Jag vet att jag kommer få ta om körkortet!

Men min fråga var om jag måste ansöka om nytt körkortstillstånd eller om det fortfarande är OK. Tog körkortet den 13 dec -11.
Citera
2013-11-13, 20:25
Medlem
sasos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sipton

Men min fråga var om jag måste ansöka om nytt körkortstillstånd eller om det fortfarande är OK. Tog körkortet den 13 dec -11.

tror inte du behöver ansöka igen
du är jo samma person
Citera
2013-11-13, 20:26
Medlem
Bastubans avatar
Citat:

Ett nytt tillstånd krävs, som för övrigt kommer kosta lite mer än första gången, som ett extra straff för att ditt körkort återkallats, 2000 kr om jag minns rätt.

EDIT: Det var 1670 kronor.
Senast redigerad av Bastuban 2013-11-13 kl. 20:38.
Citera
2013-11-13, 20:30
Medlem
sasos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bastuban
Ett nytt tillstånd krävs, som för övrigt kommer kosta lite mer än första gången, som ett extra straff för att ditt körkort återkallats, 2000 kr om jag minns rätt.

är du säker?
har faktiskt en polare som fick endast göra provet och sedan tog körkortet direkt.
Citera
2013-11-13, 20:50
Medlem
Jag funderade på det eftersom det står att det gäller i 5 år. Iomed att jag fyllde 16 12 december -09. Så det har ju inte gått 5 år sen jag fick körkortstillståndet.

Men frågan är ju om dom tar bort mitt körkortstillstånd? Man tycker ju nästan att jag får tillbaks körkortstillståndet den 19 iomed att spärrtiden får försvinner.
Citera
2013-11-13, 20:55
Medlem
Bastubans avatar
Citat:
Jag funderade på det eftersom det står att det gäller i 5 år. Det ska inte ha kunnat gå 5 år sen jag fixade körkortstillståndet. Iomed att jag fyllde 16 12 december -09. Så det har ju inte gått 5 år sen jag fick körkortstillståndet.

Det är oklart för mig om ditt körkortstillstånd blev återkallat tillsammans med körkortet, det blir det för grövre trafikbrott, är inte säker om det gäller återkallelse för fortkörning.
Transportstyrelsen vet garanterat.

EDIT: Du kan ju försöka ansöka om en kod för att boka tider på internet https://fp.trafikverket.se/AspirantCode/ och se om du blir "nekad" eller nåt.
Senast redigerad av Bastuban 2013-11-13 kl. 20:58.
Citera
2013-11-13, 21:06
Medlem
Satte mig ner nu och läste igenom alla papprena ordentligt igen. Behöver INTE fixa nytt körkortstillstånd. Den 19 oktober får jag tillbaks körkortstillståndet och kan boka tider igen.

Tack för hjälpen ändå!
Citera
2013-11-13, 22:20
Medlem
Schlaktarnns avatar
Citat:
Satte mig ner nu och läste igenom alla papprena ordentligt igen. Behöver INTE fixa nytt körkortstillstånd. Den 19 oktober får jag tillbaks körkortstillståndet och kan boka tider igen.

Tack för hjälpen ändå!

Stämmer till 100%. Det var för att du blev straffad med "spärrtid" och inte med "indraget" körkort. Indraget kärkort krävs grövre brott som fyllekörning eller liknande
Citera
2013-11-14, 17:49
Medlem
Citat:

Tack för hjälpen ändå!

Står i textrutan efter utredarens namn. Ditt körkortstillstånd blir åter giltigt till den dag det förfaller etc.

Du kan göra riskettan redan under återkallelsetiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in