Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2013-11-13, 18:32
Medlem
Hallåeller,

Har alltid stekt mina biffar med olivolja och lite improviserad kryddning, men tänkte att det f.r.o.m nu även ska gå att äta.

Hur gör Ni som är duktiga på detta?

Marinerar Ni biffen, steker den i ett par, tre minuter per sida och sen in i ugnen, eller?

Förklara gärna utförligt, jag är nyfiken!
Citera
2013-11-13, 18:46
Medlem
Bra välhängt kött. (alltså inte ICA basic). Rumstempererat. Enbart grovmalen svartpeppar som krydda, salta gör du efteråt. Smör i het stekpanna, ca 2 minuter/sida. Vänd varje 30:e sekund. Ska vara rosa inuti. Klart.
Citera
2013-11-13, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smulemorran
Bra välhängt kött. (alltså inte ICA basic). Rumstempererat. Enbart grovmalen svartpeppar som krydda, salta gör du efteråt. Smör i het stekpanna, ca 2 minuter/sida. Vänd varje 30:e sekund. Ska vara rosa inuti. Klart.

Så har jag gjort nästan varje dag, men tänkte kanske variera mig lite i själva förfarandet. Det är ju så kul att laga mat.

Om jag väljer att slänga in ekipaget i ugnen; (15 cm x 8 cm x 2cm) hur länge ska de ligga där och hur varmt ska biffarna ha det?
Citera
2013-11-13, 19:02
Medlem
Sereenas avatar
Viktigast, servera den absolut inte "well done"/"genomstekt" utan den ska vara åtmindstonde "medium"/"rosa" om inte tom "rare"/"blodig"
Citera
2013-11-13, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Viktigast, servera den absolut inte "well done"/"genomstekt" utan den ska vara åtmindstonde "medium"/"rosa" om inte tom "rare"/"blodig"

Beställer alltid medium när jag är ute, så det funkar la, men en blodig stek är inte riktigt min sak. Känns som att hela tanken med att äta tillagad mat förbrukar sitt syfte då.
Citera
2013-11-13, 19:17
Medlem
auktors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena

+1

höftstek, en rejäl köttbit på 2cm tjock ungefär. slå den mör, men försök att inte banka ut den. den får gärna vara marinerad i lite olivolja,timjan, lite vitlök o salt. sedan bryner du kanterna så alla "porer stängs", in med den i ugnen någon minut. ta ut den o servera med aromsmör.

helst blodig. man måste öva sig till det ett tag att få en perfekt köttbit. men satiken vad "rare" är gott när det är mört.
Citera
2013-11-13, 19:18
Medlem
Brmcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smulemorran

Ska man verkligen vända en stek så ofta? Och varför kan man inte salta under tiden? Blir kött verkligen så uttorkat?

Jag har lärt mig att steka i ca 3 minuter och sedan låta köttet vila i ca 1-2 minuter i folie för att behålla saftigheten. Vet dock inte om det stämmer, men ingen har klagat hittills. Just kyckling tycker jag är enklast att köra i ugnen.

Sen är väl marinad aldrig fel. Personligen tycker jag kött ska smaka kött. Men kyckling kan du marinera bäst du vill. Persilja, citron, rapsolja och vitlök är grym att massera in i t.ex. en kycklingfilé.
Citera
2013-11-13, 19:21
Medlem
optimusprimes avatar
Rumstempererad med nymald svartpeppar.
Stek i smör och en neutral olja.
Bryn den på varje sida samtidigt som du öser den med smöret i pannan.
In i ugnen med stektermometer, runt 57 grader i kärntemperatur.
Låt vila i minst fem minuter innan du skär upp den.
Vill du ha lite Extra smak kan du slänga i en rosmarinskvist och en vitlöksklyfta i pannan.
Ungstemperatur runt 100 grader.
Citera
2013-11-13, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av optimusprime
Rumstempererad med nymald svartpeppar.
Stek i smör och en neutral olja.
Bryn den på varje sida samtidigt som du öser den med smöret i pannan.
In i ugnen med stektermometer, runt 57 grader i kärntemperatur.
Låt vila i minst fem minuter innan du skär upp den.
Vill du ha lite Extra smak kan du slänga i en rosmarinskvist och en vitlöksklyfta i pannan.
Ungstemperatur runt 100 grader.

Tack!
Citera
2013-11-13, 19:33
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brmc
1. Ska man verkligen vända en stek så ofta?

2. Och varför kan man inte salta under tiden? Blir kött verkligen så uttorkat?

3. vila i ca 1-2 minuter i folie för att behålla saftigheten. Vet dock inte om det stämmer, men ingen har klagat hittills.

4. Persilja, citron, rapsolja och vitlök är grym att massera in i t.ex. en kycklingfilé.
1. De senaste rönen visar på att denna metod funkar bäst. Eftersom man hela tiden vänder på köttet så förblir vätskan centrerad i köttbiten. Heston Blumenthal har ju testat det här med lysande resultat.

http://www.sbs.com.au/food/recipes/heston-blumenthals-perfect-steak

2. Nej. Att salta köttet precis innan tillagning resulterar inte i ett uttorkat kött. Detta är en myt som även den har provats av den gode Heston. Andra tester visar på samma resultat.

Den här myten kom till i samband med att en del kockar hade påstått att ett marinerat kött tappar vätska till stor del innan det hamnar i pannan. Därefter har man tolkat det som att allt kött tappar vätska när man saltar eller marinerar före tillagning. Ingen av dessa två teorier är korrekt ur smak- och konsistenssynpunkt.

Däremot bör man undvika att peppra innan man fräser på kött på hög temperatur i panna. Pepparn blir lätt bränd och ger köttet en svagt bitter anstrykning.

3. Din tid kan funka på några få procent av diverse kött. Faktum är dock att tiden hänger på en rad kriterier som köttets kvalitet, dess hängtid, djurets ålder och kön samt köttets geometri och sättet man styckat det på.

4. I alla slags marinader bör man undvika att blanda i olja. Denna förhindrar på ett mycket effektivt sätt de andra ingredienserna att tränga in i köttet. Det gäller både kyckling, liksom allt annat kött.

~Paul~
Citera
2013-11-13, 19:37
Medlem
Brmcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
1. De senaste rönen visar på att denna metod funkar bäst. Eftersom man hela tiden vänder på köttet så förblir vätskan centrerad i köttbiten. Heston Blumenthal har ju testat det här med lysande resultat.

http://www.sbs.com.au/food/recipes/heston-blumenthals-perfect-steak

2. Nej. Att salta köttet precis innan tillagning resulterar inte i ett uttorkat kött. Detta är en myt som även den har provats av den gode Heston. Andra tester visar på samma resultat.

Den här myten kom till i samband med att en del kockar hade påstått att ett marinerat kött tappar vätska till stor del innan det hamnar i pannan. Därefter har man tolkat det som att allt kött tappar vätska när man saltar eller marinerar före tillagning. Ingen av dessa två teorier är korrekt ur smak- och konsistenssynpunkt.

Däremot bör man undvika att peppra innan man fräser på kött på hög temperatur i panna. Pepparn blir lätt bränd och ger köttet en svagt bitter anstrykning.

3. Din tid kan funka på några få procent av diverse kött. Faktum är dock att tiden hänger på en rad kriterier som köttets kvalitet, dess hängtid, djurets ålder och kön samt köttets geometri och sättet man styckat det på.

4. I alla slags marinader bör man undvika att blanda i olja. Denna förhindrar på ett mycket effektivt sätt de andra ingredienserna att tränga in i köttet. Det gäller både kyckling, liksom allt annat kött.

~Paul~

Du är en fantastisk människa tack!

Okej. Men som fattig arbetarklass har jag inte råd att köpa fint kött. Hur vet jag vilket kött jag skall välja i affären? Du med att jag väljer de billigare varianterna i åtanke. Hur stor skillnaden gör det om man bankar köttet innan?

Vad föreslår du istället för olja i marineringen? Någon flytande fond? Eller bara skippa det helt och massera in kryddorna?
Citera
2013-11-13, 19:41
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brmc
Du är en fantastisk människa tack!

Okej. Men som fattig arbetarklass har jag inte råd att köpa fint kött. Hur vet jag vilket kött jag skall välja i affären? Du med att jag väljer de billigare varianterna i åtanke. Hur stor skillnaden gör det om man bankar köttet innan?

Vad föreslår du istället för olja i marineringen? Någon flytande fond? Eller bara skippa det helt och massera in kryddorna?
Trams att du inte har råd med bra kött. Köp mindre bitar hos en bra kötthandlare. För du gnäller väl knappast om de 70 kr du spenderar på kebab?

Fond är olja.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in