2013-11-13, 16:32
Medlem
Månsans avatar
Killen ser spritt språngande galen ut på fotografiet. Tanken på honom med en stor kniv och en liter brännvin innanför västen är minst sagt skrämmande. Särskilt med tanke på den besinningslösa svartingen på bussen i Norge som knivdödade tre.

Man måste ha i beaktande att dessa naturfolk reagerar mycket impulsivt och irrationellt i jämförelse med civiliserade västerlänningar. När de hällt i sig stora mängder alkohol blir de än mer oberäkneliga.
Polisen hade inget val, de gjorde rätt som försvarade sig.
Citera
2013-11-13, 16:32
Medlem
mrtowlies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whitelarge
Tycker det var rätt att skjuta negern. Klart de andra på boendet håller han om ryggen trots att han var galen..

Klart och klart..hade jag varit flykting och någon galen nyanländ blivit skjuten hade jag distansierat mig själv från detta och inte komma med åsiktsyttringar av typen "han gjorde ingenting", etc.

Finner det märkligt att de snabbt tar klassiskt svensk position mot polisen, speciellt när de kommer från Afrika.

Jag förmodar att den vinklade reporten hade agendan satt och grävde efter sympati med den skjutne hos de hon/han intervjuade för att stödja sin tes.
Citera
2013-11-13, 16:40
Medlem
Herostratoss avatar
Polisen agerade föredömligt utifrån situationen och räddade förmodligen livet på sig sjäv och sin kollega.

OT: Nästa gång en full eller hög somalier löper amok med kniv så kan vi låta Åsa Linderborg och Peter Wolodarski ta hanf om det i stället. Men glöm inte att filma det.
Citera
2013-11-13, 16:46
Medlem
BallsMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milo.Minderbender
Det går verkligen snabbt och polisen har gjort helt rätt som har skjutit verkanseld för att skydda sig mot knivattacken.

Så här snabbt - http://www.youtube.com/watch?v=9igSoJHEdUo

Har sett den där videon i flera trådar här på FB, och den borde vara "klistrad", längst upp på Aftonblaskans hemsida varje gång en artikel om polisskjutningar med knivviftande "offer" publiceras.

Som sagt, det kan gå riktigt illa riktigt fort om någon flippar med en kniv i näven.

Om vi vänder på steken:
Jag hade hellre fått hundratusentals volt genom kroppen än en kula i torso eller huvudet.
Citera
2013-11-13, 17:45
Medlem
BallsMans avatar
Tyvärr finns det ju nackdelar med alla "less lethal weapons".

1.
Bönpåsar har usel precision, samt kräver hagelgevär eller dylikt för att kunna avfyra dessa bean bags.
I hylsan så är bönpåsen ihoprullad som en rund projektil, men när den avfyras så vecklas bönpåsen ut till en fyrkant när den lämnar pipmynningen - vilket gör den känslig för vind, och därav den kassa precisionen.

2.
Elpistoler skjuter ut 2st "pilar" som ska träffa/fästas på gärningsmannens hud eller kläder. Dock så är de kablarna som flyger ut ihopkopplade till "pilarna" endast runt 5 meter långa.

Det värsta som kan ske är om GM har för tjocka kläder så att han inte blir zappad (läs: tasern är verkningslös), eller om GM har pacemaker... t.ex... då kan en elpistol vara rent dödlig.

Finns ju som sagt för och nackdelar med allt.
Citera
2013-11-13, 17:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CheckMyBrain
Det har jag också funderat på.. Varför svenska polisen inte har taserguns, särskillt vid dessa tillfällen.
Är det för dyrt?
Konfliktsituationer som denna kommer ju gissningsvis bara att öka i framtiden.

Det skall bära med sej, det är svårt att skifta vapen. Förstår inte folks om bli upprörda, tänk vilka mängder med skattepengar vi spara på att vi slapp ge den här somalien asyl.
Citera
2013-11-13, 18:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Thunderace
På radion just nu!

Ögonvittnen förstår inte varför polisen sköt - han hade inte gjort något - vittnena förstår inte varför polisen gjorde som de gjorde...

Kampen har börjat...

Varför kunde inte ögonvittnena tala sin landsman tillrätta då ?
Citera
2013-11-13, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrtowlie
Klart och klart..hade jag varit flykting och någon galen nyanländ blivit skjuten hade jag distansierat mig själv från detta och inte komma med åsiktsyttringar av typen "han gjorde ingenting", etc.

Finner det märkligt att de snabbt tar klassiskt svensk position mot polisen, speciellt när de kommer från Afrika.

Jag förmodar att den vinklade reporten hade agendan satt och grävde efter sympati med den skjutne hos de hon/han intervjuade för att stödja sin tes.

Det är inte märkligt de snabbt tar ställning EMOT polisen. Polisen är oerhört avskydd i många länder där våldet flödar fritt. Den här åsikten att polisen är 'the bad guy' är relativt ny här i Sverige. Förtroendet för polisen är hög bland hederliga svenskar.

Polisen gör så gott de kan, men sedan 15-20 år har det blivit vanligt att massmedia aldrig tar ställning för polisen utan gör allt de kan för att hitta något att kritisera. Det är därför en ganska vanlig känsla hos poliser att samhället sviker dem och att det är liksom helt okey att på alla sätt och vis motarbeta polisen när de försöker göra sitt jobb att stävja kriminaliteten och skydda hederliga medborgare.
Citera
2013-11-13, 18:48
Medlem
BallsMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CheckMyBrain
Det har jag också funderat på.. Varför svenska polisen inte har taserguns, särskillt vid dessa tillfällen.
Är det för dyrt?
Konfliktsituationer som denna kommer ju gissningsvis bara att öka i framtiden.

Nä tasers torde inte vara sååå pass dyra för Polisen (staten) att införskaffa sig.

På Amazon.com kan man för dryga 1000-lappen få en riktigt schysst taser/stun gun som privatperson.
(Bara en hint)

Tazers är så pass utvecklade att det inom vissa amerikanska poliskårer används modeller som inte kan missbrukas (typ zappa random crack head för "skojs skull").

De modellerna har, precis som tjänstepistolerna, ett serienummer som är direkt registrerat till användaren (polismannen).

När tazern används så tjuter den en hög signal, avfyrningen registreras elektroniskt i vapnet med exakt tidpunkt och användar-ID - och samtidigt som projektilerna flyger ut ur tazern så skjuts det även ut konfetti med vapnets/användarens serienummer på.

Detta konfetti som sprids över hela brottsplatsen lämnar ju ett klart och tydligt spår om vem som har brukat elpistolen. (Samt den elektroniska registreringen i sig självt inuti tazern)

Vet inte hur mycket en sådan tazer kostar, men för Svenska staten så borde det ju vara "billigt" jämfört med de påföljder som en avfyrad pistol medför i form av ev. dödsfall eller invalidisering av GM, rikoschetter, sönderpepprade bilar/hus/fönsterrutor, psykisk trauma, rättsliga påföljder och mänskligt lidande i allmänhet.. osv.

Tycker jag i.a.f.
Citera
2013-11-13, 18:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bartolo
Det är inte märkligt de snabbt tar ställning EMOT polisen. Polisen är oerhört avskydd i många länder där våldet flödar fritt. Den här åsikten att polisen är 'the bad guy' är relativt ny här i Sverige. Förtroendet för polisen är hög bland hederliga svenskar.

Polisen gör så gott de kan, men sedan 15-20 år har det blivit vanligt att massmedia aldrig tar ställning för polisen utan gör allt de kan för att hitta något att kritisera. Det är därför en ganska vanlig känsla hos poliser att samhället sviker dem och att det är liksom helt okey att på alla sätt och vis motarbeta polisen när de försöker göra sitt jobb att stävja kriminaliteten och skydda hederliga medborgare.

Polisen blir väl inte svikna av samhället, det är ju så gott som obefintligt att få rätt mot en polis.
Vilka fakta grundar du dina teorier på att media börjat ta ställning mot polisen de senaste 15-20 åren?
Citera
2013-11-13, 18:57
Medlem
Ridaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BallsMan
Vet inte hur mycket en sådan tazer kostar, men för Svenska staten så borde det ju vara "billigt" jämfört med de påföljder som en avfyrad pistol medför i form av ev. dödsfall eller invalidisering av GM, rikoschetter, sönderpepprade bilar/hus/fönsterrutor, psykisk trauma, rättsliga påföljder och mänskligt lidande i allmänhet.. osv.

Tazers kanske skulle ha en plats även hos Svensk polis. Just i detta fall var det nog dock (långsiktigt sett) billigare att man gav verkanseld.
GM fick ju i vart fall stanna här. För det kan väl inte vara så illa att vi även bekostar retur och begravning i hemlandet?
Senast redigerad av Ridax 2013-11-13 kl. 19:07.
Citera
2013-11-13, 19:18
Medlem
Rooters avatar
Men finnas det inte direktiv att skjuta mot ben och armar för att oskadliggöra förövaren?
Övar man inte alls inom polisen numera eller litar man helt till åtalsfrihet.
Jag förstår att det är en stressad och uppskruvad situation som kan gå fort.
Men i många fall där polisen avlossat skott så har dom inte satt kulorna överhuvud taget i några ickevitala delar av kroppen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in