2013-11-13, 17:23
Medlem
Lococcos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Polisen tror iaf att det är en märlspik. http://www.kuriren.nu/nyheter/polisens-teori-en-marlspik-ar-mordvapnet-7076937.aspx

Det är det jag tycker är konstigt. Polisen tror att skadan är från en spetsig märlspik medan åklagaren gör en stor sak av att ett skölpjärn med rak egg saknas från KJ;s lägenhet. Man famlar efter halmstrån.
Citera
2013-11-13, 17:24
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lococco
Jag tycker att det borde vara lätt att skilja på skada från en märlspik resp. skada från ett stämmjärn. Märlspiken är visserligen rund men samtidigt spetsig medan ett skölpjärn också är rundad men har en rak egg. Det borde bli helt olika sårform på djupet med de två alternativen.

http://www.happyyachting.com/liros-marlspik.html
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handverktyg/Kornare-Huggmejsel-och-Brytjarn/Skolpjarn-4-st-16273/

Gick ni i syslöjden allihop eller? Ett håljärn/holkjärn/skölp har väl ingen rak egg eller vet du inte vad en egg är? Det enda som inte är rakt på en skölp är ju eggen.

Men bilderna säger mer vad du menar än din beskrivning.
Ja, sårformen blir olika men vi vet ju inte hur sårformen ser ut på djupet men det har tydligen polisen konstaterat och föreslagit märlspik och då stämmer inte vittnets beskrivning.
Citera
2013-11-13, 17:24
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Tycker du skissen liknar en halv penna? Skissen visar ju klart en rak egg och det är ju det som skiljer ett holkjärn från ett stämjärn.

Skissen vet jag inte vad den liknar. Teckning är nog inte den här killens starka sida. Jag bygger på vad som sagts i förhören och tycker han är tydlig med att eggen är kurvad. Förhöret i rätten återges lite olika. Här från Kuriren:

Citat:
12.05: Åklagare Anna Bergström frågar ut vittnet om ett verktyg som han en gång råkade att sätta sig på i 22-åringens hem. Verktyget beskrivs som ett "bågformat stämjärn". Vittnet får nu rita verktyget. Det ska strax visas upp för hela rätten.
- Den såg ut som en halverad penna med slipade kanter, uppger vittnet.
AB. Kan du beskriva vad du ritat?
- Det är inte riktigt. Jag är rätt dålig på att rita. Den har en sådan där båge som man har när man gör träskålar.

Edit: Länk: http://www.kuriren.nu/nyheter/folj-rattegangen-direkt-dag-sex-7094714.aspx
Senast redigerad av rayravioli 2013-11-13 kl. 17:30.
Citera
2013-11-13, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av extremtlagom
M*cke B*rg mordhotar

Mordhot1Varför mordhotade MB Vatchareeeya Bangsu*n ?
Mordhot2 Varför mordhotade MB Alexand*r Flyg*re ?
Mordhot3 Varför mordhotade MB alla och envar? #50125
CR säger att MB saknar empati, han är iskall och verkar inte ha några känslor.
CR säger att hon vid något tillfälle sagt till MB att förr eller senare så kommer AN
att få veta. MB har då svarat något i stil med ingen ska förstöra för mig, jag har ihjäl dem

Var detta från fup eller vittnesmål?
Citera
2013-11-13, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Jag funderade varför hans föräldrar inte va med alls på rättegången, men dom orkar väl inte och har det jobbigt. Men att en mor vet mer och känner mer det tror jag på. Och definitivt en som har en son som dom fått hjälpa så pass mycket som dom gjort med den här i vuxen ålder.

Sammanställning över personspaning mot den misst Kristoffer Johansson
Uppgift
Personal fr Särskilda Insatser har på uppdrag av ffi-ledare utfört personspaning mot
Kristoffer Johansson i två omgångar. Först fr 2013-05-09 t o ra 2013-05-12 därefter fr o in
2013-05-18 tom 2013-05-23 då han greps i vart•Yn

Spaningen under första delen utfördes enl upplägget att han bevakades under sin vakna tid.
Han följdes fr bostaden på morgonen då han lämnade och han nattades av spanare på natten
då han lade sig att sova.
Noterbart var att Kristoffer den första tiden var aktiv i eftersöket av den försvunna kvinnan,
han tillbringade mycken tid hemnia hos sina föräldrar i Svartbyn men sov alltid hemma i sin
lägenhet på Flottiljvägen i Bodsvedjan i Boden.

Spanare kunde notera att han aldrig släckte lyset i sin lägenhet, han sov med lampor på, de
lyste ut genom fönstren hela nätterna.
Han umgicks mycket med sin pappa under tiden och pappan körde ofta hem pojken, det
hände också att pappan passerade igenom Bodsvedjan nattetid och att han saktade in och
tittade mot sonens fönster. Pappan var också vid något tillfälle nattetid upp till sonen och
stannade i c:a 45 minuter.Pappan körde alltid sin vita mindre bil med regnr NUU 879.

Kristoffer gav ett nervöst och oroligt intryck. Han var nikt frågvis och intresserad under
eftersöket och höll sig kring fältstaben på Brandstationen då han var involverad i detta.
Måndagen 2013-05-13 beslutade ffi-ledare att vi skulle fokusera helt på en annan person.
Spanare släppte då Kristoffer och spaning mot Kristoffer återupptogs 2013-05-18. Fr o m då
bedrevs det treskiftsspaning och Kristoffer följdes dygnet runt.

Spanare kunde snabbt konstatera att Kristoffer inte spenderade någon tid i sin bostad på
Flottiljvägen längre. Han körde dit för korta besök men upphöll sig aldrig under denna andra
spaningsperiod på adressen utan bodde hemma hos föräldrarna i Svartbyn.
Han följdes då han lämnade adressen och även nu varierade det mellan att Kristoffer körde
sin egen bil ni regnr HBJ 336 eller att pappan skjutsade honom i sin vita bil. Spanare kunde
se att Kristoffer en dag tände en eld i en liten metallkruka och att lågorna stod höga, man kallade dit ordningspatrull som pratade med Kristoffer.

Spanare kunde också se och höra att man arbetade frenetiskt med att göra om ett släp som stod på tomten.

Spanare kunde se att Kristoffer gav ett härjat och paranoid intryck som han inte hade under
första spaningsperioden.

Då spanare följde Kristoffer märkte man att han varierade hastigheter, tog flera varv i
rondeller och var allmänt nervös.

Aktb 165

KJ far var inte med vid rättegången förän sista dagen eftersom han skulle vittna.
Citera
2013-11-13, 17:26
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Skissen vet jag inte vad den liknar. Teckning är nog inte den här killens starka sida. Jag bygger på vad som sagts i förhören och tycker han är tydlig med att eggen är kurvad. Förhöret i rätten återges lite olika. Här från Kuriren:

Märlspik har samma böj, som en skölp, så det är inte konstigt eller märkligt något av verktygen för båda passar in på VBs hugg skador.

http://www.carapax.se/ovrigt/marlspik/
Citera
2013-11-13, 17:27
Medlem
jonkoping83s avatar
Citat:
Det är det jag tycker är konstigt. Polisen tror att skadan är från en spetsig märlspik medan åklagaren gör en stor sak av att ett skölpjärn med rak egg saknas från KJ;s lägenhet. Man famlar efter halmstrån.

Absolut, precis som du säger famlar man efter halmstrån, man kan även säga att det är ett av de tecken som tyder på ren desperation.
Citera
2013-11-13, 17:31
Medlem
jonkoping83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Är det inte sannolikt att han är hörd men att det ligger i slasken då MB inte är den som är åtalad utifrån denna FUP?

Det finns många sätt att "höra" en person, huruvida man lägger vikt vid resultatet finns det alltid delade meningar om. I det här fallet kan vi väl säga såhär, att det alltid finns mer att önska.
Citera
2013-11-13, 17:32
Medlem
Lococcos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Gick ni i syslöjden allihop eller? Ett håljärn/holkjärn/skölp har väl ingen rak egg eller vet du inte vad en egg är? Det enda som inte är rakt på en skölp är ju eggen.

Men bilderna säger mer vad du menar än din beskrivning.
Ja, sårformen blir olika men vi vet ju inte hur sårformen ser ut på djupet men det har tydligen polisen konstaterat och föreslagit märlspik och då stämmer inte vittnets beskrivning.

Det var ju bra att du bemödade dig att se på bilderna eftersom du inte förstod min beskrivning, det var därför jag bifogade dom. Det är nämligen lite svårt att beskriva en rak uformad egg ens till ett snickarproffs som du.

Det viktiga är att vittnets beskrivning av verktyget inte matchar polisens beskrivning av såren. Det känns viktigt på nåt sätt.
Citera
2013-11-13, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bolinda
KJ far var inte med vid rättegången förän sista dagen eftersom han skulle vittna.

Intressant att han hade dygnetruntbevakning på sig redan den 18:e. Så de slutade spana på mb den 17/5? Var det också treskiftspan de hade på honom?
Citera
2013-11-13, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
"Åklagare Ulrika Schönbeck underströk dock att mannen (MB) aldrig delgetts misstanke om inblandning i mordet, utan endast kommit att utgöra ett intressant vittne."

Åklagare Ulrika Schönbeck ljuger ju, polisen säger ju själv att dom hade span på MB i en hel vecka upp til 19 Maj !!!

Har man span i en hel vecka på person som inte är mistänkt???

Jag tror inte det .

Och att MB juridiskt/officielt aldrig registrerades som mistänkt på pappret spellar ju ingen som helst roll när man ska bedömma om han kan vara en alternativ GM, det är hurvida han i V^RKLIGHETEN var mistänkt av polisen, oche det var han annarts hadde dom inet haft span på honnom i en hel vecka.
Återigen. Det är skillnad på att vara delgiven misstanke och att spana på en person som man misstänker kan vara inblandad. I MBs fall misstänkte man initialt att han kunde ha med mordet att göra, men avskrevs senare och delgavs således aldrig misstanke. Ulrika Schönbeck ljuger alltså inte.
Citera
2013-11-13, 17:34
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Det var ju bra att du bemödade dig att se på bilderna eftersom du inte förstod min beskrivning, det var därför jag bifogade dom. Det är nämligen lite svårt att beskriva en rak uformad egg ens till ett snickarproffs som du.

Det viktiga är att vittnets beskrivning av verktyget inte matchar polisens beskrivning av såren. Det känns viktigt på nåt sätt.

Åklagaren anser att vittnets beskrivning kan vara tänkbart så som en skölp. Den har en viss betydelse, och det kommer säkert värderas av domstolen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in