2013-11-13, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av satansidiot
Nu hänger jag inte med...
I vilket land är du nu i? I Sverige har vi inte permafrost

Okej då, Boden ligger väl precis under kanten för permafrost, men det är ju ändå under -10 grader, ganska lång tid över året. Låt oss säga att en person som köper tältpinnar för hajking, vintertid Norr om Uppsala och har för avsikt att tälta mer än 1 gång så bör denna person köpa grova tältpinnar och ha med något att slå ned tältpinnar med.

Problemet i det här fallet är väl att av vad jag läst i fupen så kan jag inte minnas några skriverier om textiliefynd i skadorna på BO:VB. Man kan alltså anta att föremålet hon stuckits ned med, antingen var vasst eller att hon var naken. Så en tältpinne faller nog utanför. Polisens idé om en märlspik är väl lite överdriven, jag skulle inte tro att sådana är vanliga alls i Norrlands inland, oavsett förekomst av sjöar. Ispikar däremot är nog ganska vanlig utrustning för både skoteråkare, skridsko och skidåkare.

*edit* verktyget kallas tydligen för isdubbar nuförtiden istället för ispikar samt att de gjorts kortare nuförtiden map. vad man kan köpa i affären nuförtiden. Äldre ispikar var mer liknande moraknivar utan blad.
Senast redigerad av BehindRayban 2013-11-13 kl. 15:42.
Citera
2013-11-13, 15:36
Medlem
Pelleblaous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Märlspik, ja det passar ju in. Som den på bilden är utformad skulle den dock ge olika form på Cet beroende på hur djupt den sticks in. Nu har jag ju inte sett såren irl men det kanske de är. Verktyget kanske kan ingå i någons knivsamling också.
Nu är det klargjort genom vittne att KJ hade en typ av stämjärn i sin lägenhet, en typ som helt klart kan ha orsakat VB skador, och som dessvärre för KJ är borta
Kanske någon tog med sig den när man planterade tejprullen
Citera
2013-11-13, 15:41
Medlem
Spindelfridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Därför att MB stod inte åtalad. Det spelar ingen roll för målet om han var hemma eller i Lakaträsk...

Det fanns definitivt inget som hindrade försvaret från att fråga MB varför han plötsligt uppgav att han var i Lakaträsk på lördagsmorgonen/förmiddagen den 4 maj när han påstod i polisförhören att han var hemma. I rättegångsbalkens 36:e kapitel, paragraf 16 står bland annat följande:

"Ett vittne skall lämna sin berättelse muntligen. Vittnet får dock med rättens medgivande använda sig av anteckningar till stöd för minnet. Vid ett vittnesförhör får det som vittnet tidigare har berättat inför rätta eller inför åklagare eller polismyndighet läggas fram endast när vittnets berättelse vid förhöret avviker från vad han eller hon tidigare har berättat ...." Lag (2005:683).

Klart som korvspad, eller hur?
Citera
2013-11-13, 15:41
Medlem
Tja vad har Advokat Forsberg att komma inför slutpläderingen

Pga av sin diagnos kan Kj omöljigt ha utfört detta mord punkt.

Åklagarna har inte bara en matchboll utan flera, den bombmatta dom redovisat under rättegången kommer mer än väl att räcka för en fällande dom.

Etersom Kj förklarat sig helt oskyldig kommer han naturligtvis att överklaga oavsett om det blir vård eller fängelse och då tror jag att vi kommer att få den slutliga lösningen på detta drama.
Blir Kj dömd till fängelse handlar det om livstid för mord 16-18 år Kj skulle då vara 38år när han släpps fri.Om han däremot i Hovrätten berättar och på ett trovärdigt sätt erkänner dråp och griftefridsbrott då är förmodligen straffet mycket lägre 8-10år,det är en väldig skillnad.Bedömmer däremot rätten att det föreligger ett vårdbehov kan KJ i värsta fall få sitta i princip hela livet.Det jag funderar på är om försvaret lägger fram dom olika alternativen för KJ
Citera
2013-11-13, 15:42
Medlem
OliveiraDeFigueiras avatar
"Det är lika ovanligt att en person med Aspergers syndrom begår brott som att någon annan gör det. Men när det händer kan brottet verka obegripligt - utifrån sett."

"Ol* Boj* säger att gärningsmän med diagnosen Aspergers syndrom - som är extremt sällsynta - sällan verkar planera sina brott.
- Brotten tycks bero på tillfälligheter - ofta situationer i samspel med andra som blir för svåra. I stället för att lösa situationen - genom att diskutera, gräla, fly - använder de våld, som om de inte hade några andra redskap. Men jag talar som sagt om ytterst få fall, säger han."

"Nikla* Lång*tröm, forskningsledare vid kriminalvården, psykiatriprofessor och chef för Centrum för våldsprevention vid Karolinska Institutet, har tittat på riskfaktorer hos personer med autismspektrumtillstånd - merparten Aspergers syndrom - som dömts för våldsbrott.
Han understryker att Aspergers syndrom knappast kan vara den enda förklaringen till att en person blir kriminell. Men att brotten - när de sker - ofta är udda och bisarra, och därför får stor uppmärksamhet. - Det som utlöser brottet kan också uppfattas som udda av omgivningen, säger han."

http://www.expressen.se/nyheter/diagnosen-kan-inte-forklara-morden/

Känns något igen? Ni konspirationsteoretiker som håller på att tjata om ett motiv osv....släpp det!
Citera
2013-11-13, 15:45
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Märlspik, ja det passar ju in. Som den på bilden är utformad skulle den dock ge olika form på Cet beroende på hur djupt den sticks in. Nu har jag ju inte sett såren irl men det kanske de är. Verktyget kanske kan ingå i någons knivsamling också.
Märlspik säljs av Granec Maskin AB i Luleå. http://www.granec.se/UserFiles/Interboat/www.interboat.net/Documents/Interboat_battillbehor_2012/Interboat_battillbehor_Fortojning_76-89_2012.pdf Fr*drik Erl*ndsson (ea) är styrelseledamot i Granec. VB har, i telefonanalysen, fyra kontakter med Granec, MB har 29 kontakter med FE, varav en 6 maj. FE är sensei (högst rang/chef) på karateklubben Luleå, sid 1044 och http://www.sabaki.se/lkk/om.php.

Så tillgången på märlspik är säkrad.
Citera
2013-11-13, 15:47
Medlem
MBoudines avatar
Om KJ är skyldig eller på något sätt är inblandad i händelsen som ledde till att VB miste livet går det att nånstans ha förståelse för hans envisa nekande om han inte är vuxen att våga stå för vad han har ställt till med. Men OM han har medbrottsling(ar) och personligen bara är delaktig i vissa moment finns ingen som helst anledning att ljuga och förneka kännedom om mordet på VB för att själv komma av kroken (vilket är utsiktslöst) eller för skydda andra, då är KJ losern i det här, då får han ta fallet själv. KJ må vara "Commander" i sin låtsasvärld, men jag kan inte föreställa mig att han har fixat detta ensam från start till mål, han har inte den kapaciteten. Det finns tänkbara, alternativa både gärningsmän och medbrottslingar, MB är inte den enda. Har KJ djupare samröre med våldsförhärligande, nazianstuckna satanister gissar jag att hjärnan bakom det här befinner sig några pinnhål över "Kibba" i befälsordningen - en "Ûberkommendant" som KJ ser upp till. KJ borde nog tänka till lite och inse att han är pantad.
Citera
2013-11-13, 15:49
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saltapinnar
Sa inte KJ själv under rättegången att VB och han satt i soffan då hon smsade.
Kan det vara så att han tog det där armstryptaget som han gjorde på sitt förra ex som gjort VB uppriven.
Kan det helt enkelt vara så att KJ tog hennes mobil för att han blev svartsjuk och inte gav tillbaka den till VB vilket ledde till att hon gav sig av från KJ.
Han tar helt enkelt sin bil och far efter för att ha ihjäl henne och i bilen finns det där verktyget.

Låter troligt, men det är inte säkert att brottet bottnar i svartsjuka ändå. Dennis är en kompis till KJ som enligt rykten i tråden (och fup?) ville ha hjälp med att slippa att VB kontaktade honom, han pratade med KJ om det, och det var så KJ fick höra talas om VB. Där kan finnas ett slags motiv till att KJ tyckte att han hade rätt att ha ihjäl henne/passade bra med hans nyfikenhet på hur det känns att döda. Troligen kändes det inte särskilt, eftersom han inte bröt ihop någonstans under handlingen. Efteråt blir han orolig (lös i magen), men det kan vara för att han är stressad för att inte bli upptäckt.

Han knallade runt obekymrat tills han förstod att han var allmänt misstänkt bland folk, då blev han stressad och sågs dricka alkohol på en bio. Dagen efter blev han gripen, kanske var det hans beteende på bion som gjorde att polisen tyckte att han uppvisade rätt beteende för en stressad mördare?

KJ har ingen empati, det visas genom ganska många handlingar, mot hunden, mot tjejer (armbågsstrypning), efter försvinnandet (ringde inte VB en enda gång) med mera. MB är känd både som hustrumisshandlare och empatisk, jag kan tänka mig att MB har problem med aggressioner, är stressad och kanske tar på sig för mycket. Han är lite gränslös när han lyssnar på unga med problem, varav VBs bekantskap kanske handlade om lika delar lyssna, lika delar ta chansen.

KJ är inte särskilt stark på att ta hand om sig själv (sov i en sur madrass, skitigt hem), MB driver företag med mera. KJ har egentligen aldrig varit ute i samhället som en vuxen man, och han har kanske primitiva lösningar på problem. Kanske trodde han att han gjorde sin kompis Dennis en tjänst, eller så hade han detta i bakhuvudet när han skred till verket.

VB blev rädd ganska omgående vid träffen, redan vid 17-tiden. Han kanske förberett sig mentalt på sin handling då? Han provocerade fram bråk för att skapa sig en situation där han kunde gå till angrepp?
Senast redigerad av Cinnabar 2013-11-13 kl. 15:52.
Citera
2013-11-13, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det finns fler sjöar i Norrbotten. Ganska många. En precis bredvid KJ:s föräldrars sommarstuga, till exempel.

Det vet jag också men nu tänkte jag på Lakaträsk
där MB brukar vara. Om han besöker andra sjöar vet jag inte.
Däremot har de sökt vid Altersjön men inte hittat något.
Citera
2013-11-13, 15:53
Medlem
Aktilaga 162

Utlåtande Rättsentomolog 2013-07-18:
Citat:
Med alla osäkerheter sammanvägda talar resultaten starkt (V=500) för att kroppen varit död i mer än 8 dagar. Och i någon mån för att den legat mer än 11 dagar. Det mest sannolika är att den legat uppemot det maximala 18 dagar.

Utlåtande Rättsentomolog 2013-11-04:
Citat:
Med alla osäkerheter sammanvägda talar resultaten för att kroppen varit död mer än 6 dagar och i någon mån att den legat mer än 8 dagar. Mellan 8 och 18 dagar innan kroppen påträffades kommer resultaten från undersökningen inte att nämvärt förändra sannoligheten för att kroppen koloniserades i tidsintervallet jämförbart med en förutsättningslös analys.

Differanser angående 8 dagar:
2013-07-18: "talar resultaten starkt för att kroppen varit död i mer än 8 dagar."
2013-11-04: "och i någon mån att den legat mer än 8 dagar"

Differanser angående 18 dagar:
2013-07-18: "Det mest sannolika är att den legat uppemot det maximala 18 dagar"
2013-11-04: kommenteras ej direkt av entomologen, men min analys är att han säger att det är lika sannolighet för alla dagar i intervallet dag 8 tom dag 18

Det jag tycker är spännande är att entmologen har ändrat uppfattning. Kan det bero på att vi var flera som reagerade på det första utlåtandet? Vidare är graderingen ändrad ("talar starkt för att" -> "talar i någon mån för att"). Vad jag inte begriper är NSD rapportering den dag det begav sig i rätten, för jag tyckte att entomologen, då enligt NSD, uttalade sig tämligen lika med slutsatserna 2013-07-18. Någon som har en logg? Jag uppfattade då "mest sannolikt 18 dagar", vad uppfattade du?

Sen är det lite jobbigt kring när kroppen koloniserades..., tycker jag, men jag är petig.
Citera
2013-11-13, 15:57
Medlem
Det finns många sjöar runt om Boden,både stora och små. Buddbyträsket, Svartbyträsket (alldeles nedanför KJ:s föräldrar) altersjön, aldersjön, Älven (vet ingen sjö) och sen ska det finnas massor med småtjärnar.
Citera
2013-11-13, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Vad tror du om att det vara så att KJ lade kroppen ute första natten och täckte över henne med ett maskeringsnät så att hon inte skulle synas så bra?

Jag vet inte om de är gjorda av växtfibrer och syntetfibrer.
Men en del fisknät är gjorda av det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in