2013-11-13, 14:52
Medlem
jimmychrists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hustlerinc
Den filmen utgår ifrån att poliserna inte ens har handen på pistolen. I Sverige skulle ingen polis närma sig utan handen på den. Och på alla filmer jag sett där polisen skjuter knivbeväpnade i Sverige har de redan pistolen dragen, så filmen blir lite irrelevant. De har uppenbarligen redan fått den träningen.
Jo, men väldigt få medlemmar av allmänheten verkar förstå hur himla fort det kan gå när det går överstyr. För att inte tala om hur illa det kan gå om en kniv eller ens ett knytnävsslag tar på fel ställe. Det skriks alltjämt om varningsskott hit och benskott dit.
Citera
2013-11-13, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kenty-59
Föredömligt agerande av polisen, dom ska inte behöva riskera liv och lem för att "pensionsräddarna" inte kan sköta spriten.
Tycker det är högst märkligt att dom tillåts sitta på sina boenden och supa, kanske dags införa nolltolerans vad det gäller alkohol och droger på flyktingmottagningarna då dom bevisligen inte kan sköta den biten..

Såg det var en neger som grät ut hos aftonbladet, att sånt här agerande från polisen hade han bara sett i Afrika innan, och är nog dags att svenska polisen tar av sig silkeshandskarna och agerar lite tuffare som i den här aktuella händelsen..
Verkligen uppseendeväckande!! Det framgår oxå av artikeln att han varit berusad redan tidigare under kvällen!! Menar du att det inte är nolltolerans när det gäller droger, eller alkohol på förläggningarna ? Mkt bra iaf av polisen med ett sådant snabbt agerande!! Herregud, springa o vifta med en kniv, vad tror folk polisen ska göra? Sätta sig med armarna i kors och invänta knivhuggen??
Citera
2013-11-13, 14:53
Medlem
Blatte-NOTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niggers
Ja, en 45 åring Somalier är väl inget som Svensk arbetsmarknad skriker efter, så den här poliskula är lönsam.

Undrar vad en kula kostar? Sen får man ju tänka på vad behandling av skytten kostar, kan inte vara enkelt att tvingas skjuta ihjäl någon. Det lär leda till omfattande omsorg av henne/honom. Kanske hade varit billigare att låta den skjutne vara i livet. Jag har ingen aning om kostnader men rent ekonomiskt tror jag faktiskt vi gjort en plusaffär.
Citera
2013-11-13, 15:05
Medlem
mackz0rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uncle Duke
Du har säkert rätt. Jag vet inte mycket om dessa skadereducerande vapen, och jag förstår att det är oundvikligt att de då och då kommer att missbrukas och överanvändas, men det är ju fortfarande bättre att någon blir skadad eller får riktigt ont än att de dör.

Alltså även om elpistol är jävligt användbara i vissa lägen så har de stora begränsningar. De har en begränsad räckvidd vilket innebär att du måste vara ganska nära gärningsmannen. Du har bara ett skott så missar du/får ingen verkan så ser det jävligt illa ut. Jag har svårt att tänka mig att elpistolen hade kunnat användas utifrån vad jag läst om fallet men möjligheten finns ju. Att vara två personer mot en knivbeväpnad man som går till angrepp och den ena ska endast stå framme med en elpistol låter för mig som att det blir en onödigt stor risk.
Citera
2013-11-13, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jimmychrist
Jo, men väldigt få medlemmar av allmänheten verkar förstå hur himla fort det kan gå när det går överstyr. För att inte tala om hur illa det kan gå om en kniv eller ens ett knytnävsslag tar på fel ställe. Det skriks alltjämt om varningsskott hit och benskott dit.
Jo fast de tror jag inte man kan övertyga. Om det inte räcker med att attackera polisen med kniv för att bli skjuten så vet jag inte vad mer som skulle behövas. Hela situationen är lätt att undvika, släppa kniven, lägga sig på marken, så får man leva och se en ny morgon.

Idioter som tror att polisen kan agera annorlunda kommer inte komma ur sin verklighetsfrånvarande bubbla. Det är samma folk som anser att alla män bär ansvaret för våldtäkter, och tror att massinvandring är en bra sak för Sverige.
Citera
2013-11-13, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blatte-NOT
Undrar vad en kula kostar? Sen får man ju tänka på vad behandling av skytten kostar, kan inte vara enkelt att tvingas skjuta ihjäl någon. Det lär leda till omfattande omsorg av henne/honom. Kanske hade varit billigare att låta den skjutne vara i livet. Jag har ingen aning om kostnader men rent ekonomiskt tror jag faktiskt vi gjort en plusaffär.
Förhoppningsvis repar hen sig , vet ej om det var en manlig eller en kvinnlig polis, men med stöd av kollegor samt proffsig pyskologisk hjälp borde det vara en droppe i havet om man jämför med kostnader för en asylsökande med dess framtida brott som denne person antaligen skulle begå samt troligtvis inte skulle bidra med ett öre i skatt heller!
Citera
2013-11-13, 15:09
Medlem
platyzmas avatar
Här ser det ju ut som polisen skjutit två kulor i den avlidne: http://www.expressen.se/gt/vittnet-polisen-skot-honom-direkt-i-hjartat/

Men det låter också på den intervjuade som att knivmannen rusat fram mot polisen så då är det ju knappast konstigt om han blir skjuten.
Citera
2013-11-13, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blatte-NOT
Behandlig av skytten är givetvis billigare än livstidsförsörjning för den döde somaliern. Dessutom kan polisen ha räddat någon stackars tjej från att bli våldtagen, eller någon annan från att bli mördad. Sen kanske polisen inte alls behöver någon behandling, så veka är inte alla poliser. Tvärtom finns det en hel del sadister i det yrket, och han känner sig nog nöjd med sin insats. Tvivlar på att det var en kvinna som sköt.
Citera
2013-11-13, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rimpoa
"Polisen som sköt ihjäl en man vid ett flyktingboende i Hagfors på tisdagskvällen sköt – tvärtemot tidigare uppgifter – aldrig något varningsskott. Det säger Rolf Sandberg, operativ chef för polisen i Värmland. "
http://www.dn.se/nyheter/sverige/polis-skot-inte-varningsskott/

Så var det med det.

Det är å andra sidan inget krav med varningsskott. Det är en klassisk vänstermyt.
Finns det inte tid till varningsskott så funkar det bra med verkanseld direkt. Vad är det som är konstig med det?

/m

Citat:
Elpistoler är bra, men ännu bättre med hagelgevär som skjuter bönpåse/gummikulor. Ett argument är väl att polisen skulle använda det för ofta, finns tydligen studier på att det är så, men då får man ha hårda kontroller och hårda straff mot de poliser som använder det i onödan, går nog att förhindra om man vill. Skulle rädda många liv, just nu har polisen bara ett alternativ mot en knivman som inte lägger ifrån sig vapnet.
Bättre i vilket avseende? Tror inte du riktigt vet vad du pratar om.
Senast redigerad av martinator 2013-11-13 kl. 15:13.
Citera
2013-11-13, 15:12
Medlem
dumboears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kenty-59
Såg det var en neger som grät ut hos aftonbladet, att sånt här agerande från polisen hade han bara sett i Afrika innan, och är nog dags att svenska polisen tar av sig silkeshandskarna och agerar lite tuffare som i den här aktuella händelsen..

Tja, han hade väl bara varit i afrika innan han kom hit, så det är väl inte så konstigt.

Men man undrar ju vilka rykten och fördomar som sprids om sverige utomlands, när våra stackars flyktingar chockas över att polisen faktiskt ingriper när de löper amok...

Och det känns tryggt att veta att poliser faktiskt ingriper mot knivbeväpnade galningar även i afrika, mindre tryggt att det är mer och mer politiskt inkorrekt att ingripa mot knivbeväpnade galningar i sverige om de inte är "etniska svenskar".

F.ö. så måste skottet ha skjutits på mycket nära håll, annars ska ju polisen sikta på benen i första hand vad jag förstått, bålen försöker man väl i möjligaste mån undvika om det inte är nödvändigt, just pga den stora risken för dödlig utgång. (Träningen går väl ut på att instinktivt sikta mitt på kroppen, då det är störst träffyta, men att man sänker vapnet om man har tid att tänka och sätter kulan i benet, dvs om avståndet är så pass långt att man kan göra detta utan att riskera sitt eget liv)
Senast redigerad av dumboear 2013-11-13 kl. 15:20.
Citera
2013-11-13, 15:19
Medlem
jimmychrists avatar
Varningsskott är en väldigt underlig företeelse. Till att börja med måste situationen vara sådan att man kan avlossa ett skott och förvänta sig att objektet ska a) uppfatta skottet och b) tolka skottet som en varning och c) ha sinnesnärvaro nog att göra den mentala aritmetiken och släppa kniven/lägga sig ner osv. Det är inte alltid det går att få ihop den kedjan med antaganden.

Därtill är det så att svensk polis alltid väntar så långt det är möjligt, och alltså minskar sitt eget handlingsutrymme till bristningens gräns. Jag citerar från den eminente bloggaren Morgonsur och hans kommentarsfält;

Citat:
Anledningen att Finsk polis dödar färre är enligt polisforskaren Johannes Knutsson paradoxalt nog att de använder skjutvapen tidigare än svensk polis. Vilket bekräftas av egna kollegor som varit där på utbytestjänstgöring. Åtminstone tidigare sköt finsk polis t o m mot bilar som inte stannade i vanliga trafikkontroller. Jag känner inte till om man fortfarande gör så. Men redan när du börjar vifta med din batong kommer det att smälla ett varningsskott i Finland. Om du inte lägger ned batongen omedelbart efter detta varningsskott kommer du att ha en kula i benet (avlossad under någorlunda kontrollerade former) – som i värsta fall kan bli en allvarlig skada, men sällan livshotande. (Få, förutom möjligen någon självmordskandidat, skulle som flera rånare försökt i Sverige sista tiden komma på den idiotiska idén att försöka skrämma bort finsk polis med en leksakspistol).

Svensk polis väntar tills det inte finns några som helst alternativ till att skjuta, d v s tills man blir konkret angripen av batongmannen i exemplet, och tvingas då med en halvsekunds varsel skjuta i nödvärn mitt i målet, och utan att hinna rikta särskilt noga. Kanske t o m flera skott. Risken att någon dödas är då överhängande.
http://morgonsur.wordpress.com/2010/01/28/polisiar-vapenanvandning-for-dummies/
Citera
2013-11-13, 15:20
Medlem
Blatte-NOTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hustlerinc
Behandlig av skytten är givetvis billigare än livstidsförsörjning för den döde somaliern. Dessutom kan polisen ha räddat någon stackars tjej från att bli våldtagen, eller någon annan från att bli mördad. Sen kanske polisen inte alls behöver någon behandling, så veka är inte alla poliser. Tvärtom finns det en hel del sadister i det yrket, och han känner sig nog nöjd med sin insats. Tvivlar på att det var en kvinna som sköt.

Jo, så tänkte jag oxå. Om man lägger alla kostnader på varann, herregud, det var ju enastående bra gjort av den här personen att avliva sig själv. Mer sådant!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in