2013-11-13, 13:56
Medlem
– När patrullen ger sig till känna vänder sig mannen om och angriper den närmaste polismannen med kniven. Polisen avfyrar då ett skott utan verkan men mannen fortsätter sitt angrepp. Då avlossar polismannen ytterligare ett skott, den här gången med verkan, fortsätter Tommy Lindh.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17831297.ab

Jag är inte riktigt med på vad de menar med det fetstilta. Enligt mig kan det tolkas på två sätt:
Antingen så sköt polisen först ett varningsskott och därefter verkanseld.
Eller så sköt polisen först ett skott som inte hade någon verkan på GM och sköt därför ett till som träffade så att det gav verkan.
Tycker mig ha läst lite olika tolkningar i tråden, någon som har koll på polisspråk? Lutar nog mest åt första alternativet.
Inte för att det spelar så stor roll, men ändå.
Citera
2013-11-13, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uncle Duke
Återinför polissabeln för fan, då hade polisen lätt kunnat både hugga och sticka snubben samtidigt som kombatanterna hålls på behörigt avstånd från varandra.

Eller ge snutarna elpistoler, som tidigare skribenter skrivit.

Elpistoler är bra, men ännu bättre med hagelgevär som skjuter bönpåse/gummikulor. Ett argument är väl att polisen skulle använda det för ofta, finns tydligen studier på att det är så, men då får man ha hårda kontroller och hårda straff mot de poliser som använder det i onödan, går nog att förhindra om man vill. Skulle rädda många liv, just nu har polisen bara ett alternativ mot en knivman som inte lägger ifrån sig vapnet.
Citera
2013-11-13, 14:02
Medlem
Milo.Minderbenders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urarva
Så klart det har. http://www.youtube.com/watch?v=GKZuTOwJB-Q

När en dåre med kniv springer mot en inomhus så har man i allmänhet mycket liten tid på sig, och då gäller det att få verkan snabbt.

Det går verkligen snabbt och polisen har gjort helt rätt som har skjutit verkanseld för att skydda sig mot knivattacken.

Så här snabbt - http://www.youtube.com/watch?v=9igSoJHEdUo
Citera
2013-11-13, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aastsvet
– När patrullen ger sig till känna vänder sig mannen om och angriper den närmaste polismannen med kniven. Polisen avfyrar då ett skott utan verkan men mannen fortsätter sitt angrepp. Då avlossar polismannen ytterligare ett skott, den här gången med verkan, fortsätter Tommy Lindh.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17831297.ab

Jag är inte riktigt med på vad de menar med det fetstilta. Enligt mig kan det tolkas på två sätt:
Antingen så sköt polisen först ett varningsskott och därefter verkanseld.
Eller så sköt polisen först ett skott som inte hade någon verkan på GM och sköt därför ett till som träffade så att det gav verkan.
Tycker mig ha läst lite olika tolkningar i tråden, någon som har koll på polisspråk? Lutar nog mest åt första alternativet.
Inte för att det spelar så stor roll, men ändå.
Verkanseld är skott ämnade för att träffa. Därför drar jag slutsatsen att "utan verkan" innebär varningsskott. Om han sköt för att träffa men missade vore det fortfarande verkanseld.
Citera
2013-11-13, 14:07
Medlem
FUP-12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StuG
Att polisen ändå lyckats få iväg ett varningskott tyder på stor skicklighet och sinnesnärvaro. Studera den här filmen innan ni läser gnäll om att han "bara hade en kniv"...
Too close - dont underestimate the knife...
http://www.youtube.com/watch?v=9igSoJHEdUo

Lysande och instruktiv länk. Tack för den! Den ger fan perspektiv på dessa ingripanden.
Citera
2013-11-13, 14:11
Medlem
palis avatar
Kan inte låta bli att fundera lite över hur personen hade gjort i sitt hemland, hade han även där rusat med en kniv mot Polisen?
Är man så korkad att man viftar med kniv eller vapen mot en eller flera Poliser så förjärnar man allt som händer. Som det nu blev så tjänar ju alla på det.
Samhället sparar en massa pengar och personen som blev skjuten Ja han fick stanna i Sverige för all framtid.
Alla är vinnare.
Citera
2013-11-13, 14:17
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StuG
Att polisen ändå lyckats få iväg ett varningskott tyder på stor skicklighet och sinnesnärvaro. Studera den här filmen innan ni läser gnäll om att han "bara hade en kniv"...
Too close - dont underestimate the knife...
http://www.youtube.com/watch?v=9igSoJHEdUo

En mycket lärorik film. Minst 21 fots avstånd och handen på puffran gäller alltså när man ska deala med dårar på flyktingboenden.
Citera
2013-11-13, 14:18
Medlem
Det är nog ingen som skriver här som var på plats så det är svårt att ha en uppfattning om hur det gått till. Är det som polisen säger att mannen attackerade dem med kniv är det inte så mycket att diskutera. Däremot finns det fall där polisen inte varit så bra på att beskriva vad de håller på med, som i våras. Ser man på Varberg så liknar det fallet nära nog en avrättning. Vad som hände igår tar det nog ett tag innan vi faktiskt vet.
Citera
2013-11-13, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
En mycket lärorik film. Minst 21 fots avstånd och handen på puffran gäller alltså när man ska deala med dårar på flyktingboenden.
Den filmen utgår ifrån att poliserna inte ens har handen på pistolen. I Sverige skulle ingen polis närma sig utan handen på den. Och på alla filmer jag sett där polisen skjuter knivbeväpnade i Sverige har de redan pistolen dragen, så filmen blir lite irrelevant. De har uppenbarligen redan fått den träningen.
Citera
2013-11-13, 14:28
Medlem
Kenty-59s avatar
Föredömligt agerande av polisen, dom ska inte behöva riskera liv och lem för att "pensionsräddarna" inte kan sköta spriten.
Tycker det är högst märkligt att dom tillåts sitta på sina boenden och supa, kanske dags införa nolltolerans vad det gäller alkohol och droger på flyktingmottagningarna då dom bevisligen inte kan sköta den biten..

Såg det var en neger som grät ut hos aftonbladet, att sånt här agerande från polisen hade han bara sett i Afrika innan, och är nog dags att svenska polisen tar av sig silkeshandskarna och agerar lite tuffare som i den här aktuella händelsen..
Citera
2013-11-13, 14:48
Medlem
rimpoas avatar
"Polisen som sköt ihjäl en man vid ett flyktingboende i Hagfors på tisdagskvällen sköt – tvärtemot tidigare uppgifter – aldrig något varningsskott. Det säger Rolf Sandberg, operativ chef för polisen i Värmland. "
http://www.dn.se/nyheter/sverige/polis-skot-inte-varningsskott/

Så var det med det.
Citera
2013-11-13, 14:52
Medlem
Uncle Dukes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timzen
Elpistoler är bra, men ännu bättre med hagelgevär som skjuter bönpåse/gummikulor. Ett argument är väl att polisen skulle använda det för ofta, finns tydligen studier på att det är så, men då får man ha hårda kontroller och hårda straff mot de poliser som använder det i onödan, går nog att förhindra om man vill. Skulle rädda många liv, just nu har polisen bara ett alternativ mot en knivman som inte lägger ifrån sig vapnet.

Du har säkert rätt. Jag vet inte mycket om dessa skadereducerande vapen, och jag förstår att det är oundvikligt att de då och då kommer att missbrukas och överanvändas, men det är ju fortfarande bättre att någon blir skadad eller får riktigt ont än att de dör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in