2013-11-13, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Så lät det inte innan.

Då skulle medicinen aldrig tillåtas, och företaget som tillverkade den ändå och läkaren som skrev ut den ändå har begått ett MYCKET allvarligt brott.

Eller så informeras patienterna om fördelar och nackdelar med läkemedel. Och så får de själv välja om ett tillfrisnande från pollenallergi är värt den evenuella icke-försumbara risken att dö.
Citera
2013-11-13, 00:36
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckahuve
Eftersom det mesta jag skriver plockas bort nu för tiden (har bogo blivit moderator?) så får jag försöka sammanfatta lite av mina censurerade länkar.
Ondska existerar inte om man är ateist, eftersom utilitarismen kan användas för att rättfärdiga allting. Alla någorlunda belästa och reflekterande ateister har förstått detta för länge sedan. Så om du anser att ondska existerar, då är du helt enkelt inte ateist.

Jag är ateist och tror att ondska existerar.
Ditt argument är krossat.
Citera
2013-11-13, 04:17
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Eftersom det mesta jag skriver plockas bort nu för tiden (har bogo blivit moderator?) så får jag försöka sammanfatta lite av mina censurerade länkar.
Ondska existerar inte om man är ateist, eftersom utilitarismen kan användas för att rättfärdiga allting. Alla någorlunda belästa och reflekterande ateister har förstått detta för länge sedan. Så om du anser att ondska existerar, då är du helt enkelt inte ateist.

Du tror väl inte på allvar att det är så hårddraget?

Visst är ondska en bekväm etikett, men det är ju också en subjektiv sådan. Det kan likställas med "vad som är vackert, eller estetiskt tilltalande".

Om en liten lurvig kattunge leker med och brutalt dödar och lemlestar en liten gnagare för sitt eget höga nöjes skull och lämnar ett dussin små gnagarbarn utan mamma, är det ondska?
Om en empatilös psykopat eller sociopat gör samma sak med en människomamma, är det ondska?

Nej, jag tror inte på någon objektiv definition av ondska. Det precis som mycket annat styrs av en evolutionsutvecklad känsla av avsky och rädsla för saker som är negativa för individen och gruppen.
Ondska är bekvämlighet och relativt till individen som upplever det.

Ondska är även ett bekvämt verktyg för religionen då den lättare kan motivera och styra folk och motivera sina följare till att göra ett ställningstagande för att skapa ett uteslutande grupptänk.
Citera
2013-11-13, 08:12
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrMikkelson
Eller så informeras patienterna om fördelar och nackdelar med läkemedel. Och så får de själv välja om ett tillfrisnande från pollenallergi är värt den evenuella icke-försumbara risken att dö.

För helvete...vi pratar ett botemedel för POLLENALLERGI! Menar du på fullaste allvar att det ens ska få användas så länge man informerar patienterna att de har 10 % chans att dö knall fall?

Du är en mycket märklig människa.
Citera
2013-11-13, 08:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Du tror väl inte på allvar att det är så hårddraget?

Visst är ondska en bekväm etikett, men det är ju också en subjektiv sådan. Det kan likställas med "vad som är vackert, eller estetiskt tilltalande".

Om en liten lurvig kattunge leker med och brutalt dödar och lemlestar en liten gnagare för sitt eget höga nöjes skull och lämnar ett dussin små gnagarbarn utan mamma, är det ondska?
Om en empatilös psykopat eller sociopat gör samma sak med en människomamma, är det ondska?

Nej, jag tror inte på någon objektiv definition av ondska. Det precis som mycket annat styrs av en evolutionsutvecklad känsla av avsky och rädsla för saker som är negativa för individen och gruppen.
Ondska är bekvämlighet och relativt till individen som upplever det.

Ondska är även ett bekvämt verktyg för religionen då den lättare kan motivera och styra folk och motivera sina följare till att göra ett ställningstagande för att skapa ett uteslutande grupptänk.
Jag räknar med att du är smart nog att inse att ondska inte går att definiera av oss människor, så det var nog snarare dom som inte fattat det ännu som jag vände mig till
Citera
2013-11-13, 08:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
Jag är ateist och tror att ondska existerar.
Ditt argument är krossat.
Snarare tvärtom.
Citera
2013-11-13, 08:39
Bannlyst
Citat:
1. Varför skulle en ateist per automatik vara utilitarist?

2. Varför skulle utilitarismen kunna användas för att rättfärdiga allting?

Så lär mig då, mäster.

Beror på vad du definierar som ondska.
Om du läser på om utilitarismen så tror jag du förstår. Se det som läxa till nästa inlägg
Citera
2013-11-13, 08:41
Medlem
icarus_gbgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Vi kan inte jämföra äpple med päron. En seriemördare kan aldrig betraktas som god i folks ögon, även om han skulle rädda hela mänskligheten. Ett mänskligt liv som man tagit medvetet kan man aldrig kompensera.

Så en människa kan aldrig förändras till det bättre?

Ponera att en barnsoldat blivit tvingad till att begå 50 mord. Han genomför även 10 våldtäkter av egen vilja. Han har inte valt det livet men gud tyckte att han skulle födas där och således få en tråkig lott i livet.

Om denne sedan ändrar sitt leverne 15 år senare för att på ett mirakulöst vis rädda hela mänskligheten hade du alltså fortfarande inte sett honom som god?

Är det hur kristna ser på förlåtelse?
Citera
2013-11-13, 09:10
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Om du läser på om utilitarismen så tror jag du förstår. Se det som läxa till nästa inlägg

Nej, jag vill höra DIN syn på varför, för jag håller inte med dig alls just nu. Jag tänker inte försöka gissa mig till vad det är du tycker, vill du göra dina små inpass så får du faktiskt nångång också förklara exakt vad det är du menar.
Citera
2013-11-13, 09:15
Bannlyst
Citat:
Nej, jag vill höra DIN syn på varför, för jag håller inte med dig alls just nu. Jag tänker inte försöka gissa mig till vad det är du tycker, vill du göra dina små inpass så får du faktiskt nångång också förklara exakt vad det är du menar.
Ok då
Men det får bli i dialogform, ge mig ett exempel på något du inte tycker går att försvara med utilitarismen så ska vi se ifall jag kan försvara det. Deal?
Citera
2013-11-13, 09:28
Medlem
Citat:
För helvete...vi pratar ett botemedel för POLLENALLERGI! Menar du på fullaste allvar att det ens ska få användas så länge man informerar patienterna att de har 10 % chans att dö knall fall?

Du är en mycket märklig människa.

Varför skulle man inte låta människor själv få välja vad som är viktigt i deras egna liv?
Citera
2013-11-13, 09:43
Medlem
MilvusMilvuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrMikkelson
Varför skulle man inte låta människor själv få välja vad som är viktigt i deras egna liv?

Visst ska människor få bestämma vad som är viktigt i sina liv, men att släppa ut ett potentiellt dödligt läkemedel mot pollenallergi kanske är lite väl extremt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in