Citat:
Ursprungligen postat av
peckahuve
Eftersom det mesta jag skriver plockas bort nu för tiden (har bogo blivit moderator?) så får jag försöka sammanfatta lite av mina censurerade länkar.
Ondska existerar inte om man är ateist, eftersom utilitarismen kan användas för att rättfärdiga allting. Alla någorlunda belästa och reflekterande ateister har förstått detta för länge sedan. Så om du anser att ondska existerar, då är du helt enkelt inte ateist.
Du tror väl inte på allvar att det är så hårddraget?
Visst är ondska en bekväm etikett, men det är ju också en subjektiv sådan. Det kan likställas med "vad som är vackert, eller estetiskt tilltalande".
Om en liten lurvig kattunge leker med och brutalt dödar och lemlestar en liten gnagare för sitt eget höga nöjes skull och lämnar ett dussin små gnagarbarn utan mamma, är det ondska?
Om en empatilös psykopat eller sociopat gör samma sak med en människomamma, är det ondska?
Nej, jag tror inte på någon objektiv definition av ondska. Det precis som mycket annat styrs av en evolutionsutvecklad känsla av avsky och rädsla för saker som är negativa för individen och gruppen.
Ondska är bekvämlighet och relativt till individen som upplever det.
Ondska är även ett bekvämt verktyg för religionen då den lättare kan motivera och styra folk och motivera sina följare till att göra ett ställningstagande för att skapa ett uteslutande grupptänk.