2013-11-13, 00:52
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malingin
Har du varit i New York? Där har man 4:a spår med expresståg som går i mitten, väldigt smart.
Angående pendeltåg så stannar de för sällan. Pendeltåg delar spår med övrig tågtrafik dessutom.
Jag tror ändå tunnelbana är bäst men inte det förslaget som är nu.
Nacka behöver tunnelbana, det är faktiskt så.

Tillägg: Ska man bygga pendeltåg i öst-västlig ritning menar du?
Det går redan en Saltsjöbana som kan grenas upp och som behöver rustas .
Med en riktig kringled och en förbifart kommer trafiken in mot Slussen kunna betjänas av bussar i än högre grad än idag.
Både billigare och effektivare.
Sthlms stora problem är förbindelserna norr söder, med förbifarten och österleden blir det två överfarter till minst en till borde byggas.
Citera
2013-11-13, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Det går redan en Saltsjöbana som kan grenas upp och som behöver rustas .
Med en riktig kringled och en förbifart kommer trafiken in mot Slussen kunna betjänas av bussar i än högre grad än idag.
Både billigare och effektivare.
Sthlms stora problem är förbindelserna norr söder, med förbifarten och österleden blir det två överfarter till minst en till borde byggas.

Om man tänker i den här banan, finns det något sätt att rusta upp Saltsjöbanan och köra på samma räls för att få en bättre fungerande bana ut mot nacka hållet. Eller den kanske går genom det mesta i nacka? (Jag vet inte, jag har har aldrig åkt den) För det känns ju onödigt med dubbla banor även om jag skulle uppskatta det personligt med tunnelbana till nacka.
Citera
2013-11-13, 01:47
Medlem
Det viktigaste måste väl vara tvärförbindelser? Om jag vill åka från Nacka till Lidingö eller Täby exempelvis. Eller från Tumba till Sollentuna. Eller från Barkarby till Täby. Eller från Täby till Gustavsberg. Eller från Gustavsberg till Tyresö. Eller från Södertälje till Västerhaninge. Det går inte - det finns inga tvärbanor! Allting är centraliserat, byggt kring Stockholms central.
Citera
2013-11-13, 02:15
Medlem
Liberaliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SingleStar
Men nu förordar jag att man skapar en ränna, tillräckligt för att lägga sänktunneln i eftersom förlist fartyg ovanpå är den största risken. Då blir det inget stort djup om man lägger sänktunneln i en framdriven ränna under farleden.

Om man lägger tunnelbanan under Sofia så får man tunnelbanan i bergtunnel under stort djup och med tanke på höjden på Södermalm så kommer det bli hundra meters djup. Jag tror man inte har tänkt till riktigt eller så får man förklara hur man skall gå till väga med luftförsörjningen vid längre strömavbrott så att folk inte kvävs av syrebrist.
Det blir ju en teknisk utmaning onekligen, men det har ju gjorts förr. Djupaste tunnelbanestationen idag ligger i Kiev på 105m djup. Det blir väl lagom kul att trängas i nedpissad hiss varje morgon!
Citat:
Ursprungligen postat av SingleStar
Östra Södermalm betjänas bäst med spårvagn, så mycket befolkning blir det inte där Saltsjökvarn/Henriksdalsberget kommer ha fler invånare. Såvida inte samtliga parker byggs ut. Men när tunnelbanestationen invigs måste invånarna på östra Södermalm vara införstådda med att busstrafiken i området läggs ner helt då annan kollektivtrafik finns att tillgå som tunnelbana.
Där håller jag inte med dig. Östra Södermalm kommer nog växa en hel del då det fortfarande finns plats att bygga på. Exempelvis flyttar SL:s massiva bussdepå till Hammarby sjöstad och ger väg för en hel del bostäder. Min bild av östra Söder är att det finns många äldre och när deras bästa dagar passerat möjliggör det en kraftig förtätning i stadsdelen. Dessutom finns det väl ingen anledningen att avstå från att bygga en station då tunnelbanan kommer passera på vägen mot Hammarby sjöstad.
Citera
2013-11-13, 06:11
Medlem
CockneyRejects avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bara Glad
Barkarby har ju varit rätt trevligt tidigare men med tunnelbana en station från Akalla förstås ju vem som helst vad det går för öde till mötes.

ja, ungefär en 30% ökning av bostadspriser
Citera
2013-11-13, 07:13
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Putsch
Det viktigaste måste väl vara tvärförbindelser? Om jag vill åka från Nacka till Lidingö eller Täby exempelvis. Eller från Tumba till Sollentuna. Eller från Barkarby till Täby. Eller från Täby till Gustavsberg. Eller från Gustavsberg till Tyresö. Eller från Södertälje till Västerhaninge. Det går inte - det finns inga tvärbanor! Allting är centraliserat, byggt kring Stockholms central.
Vill man ta bilen från Täby , Danderyd , Vallentuna, Sollentuna, Lidingö och inte åka genom staden till söderort, Nacka, Värmdö , Tyresö så är det Essingeleden och Södra länken som gäller, det omvända norrut.
Tacka fan för att det blir köer på Essingeleden när samtidigt trafik förbi Sthlm även den ska igenom och folk som jobbat i stan ska hem.
Citera
2013-11-13, 07:17
Medlem
Drinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Tunnelbana är gårdagens transportmedel. Långsamt, speciellt på längre avstånd. Begränsad räckvidd. Dyrt att bygga.
Snabba pendeltåg är framtiden. Stockholms regionens tillväxt sker långt utanför tunnelbanans täckningsområde.
Fast 58% av tunnelbanan i sthlm går ovan jord... då är det väl inte dyrare än pendeltåg?

Den blå linjens förlängning till barkarby handelsplats med ikea osv och barkarby station är klockren för mig, skulle halvera min restid till 20min varje dag. Min lägenhet går nog upp lite i värde också på några års sikt ^_^ hihihi
Citera
2013-11-13, 07:20
Medlem
Cinnabars avatar
Fattar inte hur det kommer att fungera vid t-centralen, det är redan groteskt fullt i rusningstid. På bara några år har det blivit så mycket folk att jag bävar för trängseln vissa dagar, helt sjukt!

Kan tala om för nya stockholmare att det var lugnt i tunnelbanan även i rusningstid fram tills för tio år sedan, för fem år sedan tjocknade det på och nu är det KAOS.
Senast redigerad av Cinnabar 2013-11-13 kl. 07:23.
Citera
2013-11-13, 07:21
Medlem
Drinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blundetto
Det jag inte riktigt begriper är hur tunnelbanans kapacitet ska klara av de 78000 bostäder som är en del av projektet. Visst, det ska byggas lite bostäder där det kommer 9 nya stationer. Men det är väl lite märkligt tänkt att av de tänkta 78000 bostäderna så planeras den större delen, 40000, längs med tunnelbanans befintliga södergående gröna linje från Gullmarsplan ner till Hagsätra, Skarpnäck och Farsta strand. Hur ska gröna linjens södra del klara denna anstormning av resenärer i framtiden. Man kan ju inte heller säga att ny tunnelbana ger nya bostäder om de boende i 40000 av 46000 nya bostäder förväntas sväljas av dagens tunnelbana. Sedan kanske regeringen skiter i söderortsborna och deras trängsel.

http://www.stockholm.se/-/Nyheter/Trafik--Stadsmiljo/46000-nya-bostader-i-Stockholm-stad/
Bra poäng med info jag inte visste om.
Bodde några månader i Rågsved, stationen innan hagsätra. Att åka gröna linjen till och från tcentralen varje dag var det värsta jag varit med om i mitt liv i resväg. Totalt kaos, sjukt mycket folk och bara jättedrygt.
Citera
2013-11-13, 07:22
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Putsch

Lite hjälper tvärbanan kanske, men håller med, situationen vid T-centralen och citystationerna har blivit galen! Det viktiga måste vara att lösa knutpunkten, att få folk att välja alternativa resvägar så att alla inte möts på perrongerna vid t-centralen... för att byta mot syd, väst, norr, öst... Trappan ner mot blåa linjen kan inte svälja folkmassan, folk får stå och vänta för att ta sig ned, och upp.
Senast redigerad av Cinnabar 2013-11-13 kl. 08:15.
Citera
2013-11-13, 07:27
Medlem
brianmolkos avatar
Äntligen läggs pengar på något alla kan utnyttja eller har rätt att göra
Annars går ju skattepengar till massa förlustaffärer, för ett fåtal personer

Ska de vara ovan jord ?
Citera
2013-11-13, 07:27
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drini
Fast 58% av tunnelbanan i sthlm går ovan jord... då är det väl inte dyrare än pendeltåg?

Den blå linjens förlängning till barkarby handelsplats med ikea osv och barkarby station är klockren för mig, skulle halvera min restid till 20min varje dag. Min lägenhet går nog upp lite i värde också på några års sikt ^_^ hihihi
T bana är förhållandevis långsam det är problemet, den är byggd för att transportera folk inom citykärnan och närförort , redan sträckan ut till Vällingby är för lång för att vara optimal.
Pendeltåg är snabbare och passar för att göra ut och in folk från yttre områden, färre stop och högre fart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in